REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w prawie pracy już w 2017 r./ fot. Fotolia
Zmiany w prawie pracy już w 2017 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu Pracy ma na celu uproszczenie relacji w zakresie stosunku pracy. Uproszczenie ma polegać przede wszystkim na wprowadzeniu formy elektronicznej wielu czynności z prawa pracy.

Pracodawcy od dawna borykają się z istotnymi trudnościami związanymi z rygorystycznymi, niedostosowanymi do współczesnych realiów przepisami prawa pracy. Powszechnie wiadomo, że wręczenie wypowiedzenia pracownikowi, to czasem nie lada sztuka. Kreatywni pracownicy korzystają z wielu sposobów, by uniknąć zwolnienia, np. –urlopy, zwolnienia lekarskie, czy nieodbieranie korespondencji. Najnowsza nowelizacja Kodeksu Pracy i niektórych innych ustaw, która ma wejść w życie 1 czerwca 2017 r. w założeniu prowadzi do uproszczenia relacji w zakresie stosunku pracy poprzez umożliwienie korzystania z formy elektronicznej np. przy okazji wypowiedzenia stosunku pracy. Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych i ich elektronizacją przewiduje wyraźne dopuszczenie formy elektronicznej jako wystarczającej do dokonania wielu czynności z zakresu prawa pracy, w szczególności:

REKLAMA

• przechowywanie dokumentacji pracowniczej
• przekazanie pracownikowi informacji o przejściu zakładu pracy na nowego pracodawcę w trybie art. 23(1) Kodeksu Pracy oraz informacji o warunkach zatrudnienia w trybie art. 29 § 4 Kodeksu Pracy,
• nawiązanie stosunku pracy, jego zmiany lub rozwiązania (zarówno za wypowiedzeniem jak i w trybie natychmiastowym).

Należy podkreślić, że dla czynności o mniejszym ciężarze gatunkowym w szczególności realizacji wskazanych obowiązków informacyjnych ustawa zawiera wyraźne zastrzeżenie, że wymienione czynności nie wymagają opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Do przechowywania dokumentacji elektronicznej wystarczy zeskanowanie dokumentów papierowych i ich zapisanie na nośniku informacji. W tym zakresie nowelizacja stwarza wyraźne ułatwienie dla pracodawców i stanowi to swego rodzaju novum.
Niestety, do dokonania kluczowych czynności tj. nawiązanie, modyfikacja oraz rozwiązanie stosunku pracy nowe przepisy wymagają kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Warto zaznaczyć, że zgodnie z dominującym orzecznictwem złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu za pomocą maila opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym jest dopuszczalne i zgodne z kodeksową zasadą pisemności, także na gruncie obecnie obowiązujących przepisów przed planowaną nowelizacją (art. 78 Kodeksu Cywilnego w zw. z 300 Kodeksu Pracy).
Zatem w tym zakresie nowelizacja stanowi jedynie potwierdzenie dotychczasowej możliwości, z której, jak wskazuje praktyka, pracodawcy korzystali stosunkowo rzadko. Samo wysłanie maila opatrzonego podpisem kwalifikowanym nie jest jeszcze gwarancją skutecznego doręczenia. Pracownik tak jak w przypadku oświadczeń składanych za pomocą poczty, musi mieć możliwość zapoznania się z jego treścią. Zatrudniony może zatem podjąć skuteczną obronę i argumentować, że przykładowo z uwagi na długotrwałą chorobę nie korzystał ze skrzynki mailowej.
Kolejny problem natury praktycznej wynika z faktu, iż projekt ustawy nie przewiduje rozszerzenia danych osobowych, do których podania zobowiązany jest pracownik, o adres poczty elektronicznej. W związku z tym, w przypadku niezapewnienia pracowniczego komputera ze służbową skrzynką mailową, pracodawca nie ma podstawy do żądania od pracownika podania prywatnego adresu mailowego.
Planowana nowelizacja Kodeksu Pracy nie jest więc rewolucją w prawie pracy, a jedynie niewielkim ukłonem w kierunku pracodawców, wychodząc nieśmiało naprzeciw nowoczesnym technologiom w prawie pracy.

Redakcja poleca: Pakiet 3 wideoszkoleń: Zmiany w prawie pracy

Z treścią projektu można zapoznać się pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12291757/12388060/12388061/dokumen...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wioletta Wyrzykowska // adwokat / starszy prawnik

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

REKLAMA

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

REKLAMA

Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie. Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA