reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Emerytury > Emerytury 2017 > Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r.

Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r.

Coraz więcej emerytów w Polsce decyduje się na dorobienie do swojej niskiej emerytury. Jedną z umów, jakie można podpisać z emerytem jest umowa zlecenia. Podpisanie takiego dokumenty rodzi pewne obowiązki, nie tylko po stronie zleceniodawcy, ale również po stronie emeryta.

Emeryt po podpisaniu umowy zlecenie jest zobowiązany poinformować organ rentowy, o tym fakcie. Wymóg taki stawia art. 127 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z nim emeryci muszą informować o podjęciu działalności. A działalnością wykonywaną przez emeryta może być zarówno poza rolnicza działalność gospodarcza, stosunek pracy, jak i umowa zlecenia.

Wiadomym jest, że od umowy o pracę należy odprowadzić wszystkie składki. I tak emeryt musi opłacić składkę rentową, chorobową, wypadkową oraz zdrowotną. Zgodnie z przepisami prawa polskiego składkę emerytalną również będzie musiał odprowadzić.

Zobacz też: Obowiązki emeryta – pracownika 2017

Czy podpisanie umowy zlecenie spowoduje odprowadzanie mniejszej ilości składek?

Emeryt, który ma podpisaną jedną umowę zlecenie podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu. Inaczej wygląda sytuacja emeryta, który podpisał więcej niż jedną umowę zlecenie. Każda podpisywana przez emeryta umowa zlecenia nakłada obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Dopiero w momencie jak wymiar tych składek osiągnie minimalne wynagrodzenie emeryt będzie zwolniony z tego obowiązku.

W tym miejscu powołać należy art. 9 pkt 4a. Ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z nim osoby, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 (red.: czyli osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osoby z nimi współpracujące), mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli równocześnie nie pozostają w stosunku pracy, z zastrzeżeniem ust. 2c i 4b (red.: chodzi o osoby pozostające równocześnie w stosunku pracy oraz mające więcej niż jedną umowę zlecenia).

Reasumując od emeryta, który ma podpisaną jedną umowę zlecenia należy odprowadzić składkę zdrowotną, wypadkową rentową i emerytalną. Składka chorobowa jest dobrowolna. W przypadku emeryta, który ma podpisane inne umowy odprowadzić należy składkę zdrowotną.

Organ rentowy powinien zawiadomić w ciągu 7 dni zleceniodawca. Emeryt, jako zleceniobiorca, z kolei musi złożyć do organu rentowego stosowne oświadczenie.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r. /fot. Fotolia
Obowiązki emeryta po podpisaniu umowy zlecenie w 2017 r. /fot. Fotolia

Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Clever Investment

Księgowość Bliska Tobie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama