| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Rozwiązanie umowy > Pracownik pod wpływem alkoholu - zwolnienie z pracy

Pracownik pod wpływem alkoholu - zwolnienie z pracy

Co pracodawca może zrobić, gdy pracownik stawia się w pracy, będąc pod wpływem alkoholu lub spożywa alkohol w miejscu pracy? Z jakimi konsekwencjami powinien liczyć się nietrzeźwy pracownik? Czy może zostać zwolniony z pracy?

Pracownik pod wpływem alkoholu

Prowadząc przedsiębiorstwo i zatrudniając pracowników, należy liczyć się z różnorodnymi sytuacjami, jak chociażby nietrzeźwy pracownik lub - co gorsza – pracownik spożywający alkohol w pracy. Jak wówczas pracodawca powinien postąpić z zatrudnionym i na jakie konsekwencje naraża się w tym przypadku pracownik?

Zobacz także: Stan po spożyciu alkoholu a stan nietrzeźwości

Osoba nietrzeźwa

Na wstępie należy odpowiedzieć na pytanie: kiedy należy uznać osobę za nietrzeźwą?

Polecamy: Zatrudnianie pracowników po zmianach w Kodeksie pracy

Definicja stanu nietrzeźwości została określona w art. 46 ust 3 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zachodzi on wówczas, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do:

  • stężenia we krwi powyżej 0,5‰ alkoholu, lub
  • obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.

Natomiast na stan po spożyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do:

  • stężenia we krwi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu, lub
  • obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.

Procedura postępowania:

Zgodnie z treścią art. 17 wyżej przytoczonej ustawy kierownik zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek niedopuszczenia do pracy pracownika, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Istotne jest to, że okoliczności stanowiące podstawę decyzji powinny być podane pracownikowi do wiadomości.

Tego typu czynności mogą dokonywać również organy nadrzędne nad danym zakładem pracy oraz organy uprawnione do przeprowadzenia kontroli zakładu pracy.

Kolejny krok to badanie czy do pracy stawił się faktycznie nietrzeźwy pracownik. Może ono odbyć się na żądanie kierownika, osoby upoważnionej, bądź samego pracownika (podejrzanego o nietrzeźwość). Podkreślenia wymaga fakt, że może przeprowadzić je jedynie uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. policja). Natomiast gdy nietrzeźwość ma zostać zbadana w oparciu o próbkę krwi, wówczas pobrania musi dokonać fachowy pracownik służby zdrowia.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie warunków i sposobu dokonywania badań na zawartość alkoholu w organizmie określa, że badania te badania mogą obejmować:

  1. badanie wydychanego powietrza,
  2. badanie krwi,
  3. badanie moczu.

Przy czym badanie krwi przeprowadza się jedynie na żądanie pracownika.

Badanie wydychanego powietrza powinno zostać przeprowadzone przed innymi badaniami na zawartość alkoholu w organizmie. Pracownik ma prawo zażądać by było ono przeprowadzane w obecności osób trzecich.

Konsekwencje wobec pracownika ze strony pracodawcy:

Bez wątpliwości pozostaje fakt, że pracodawca może wyciągnąć negatywne konsekwencje względem nietrzeźwego pracownika. Do najłagodniejszych należy zakwalifikować karę upomnienia bądź nagany. Bardziej dotkliwą może okazać się kara pieniężna. Przy czym zgodnie z art. 108 par. 3 Kodeksu pracy za jedno przekroczenie kara ta nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać 1/10 części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Eksperci portalu infor.pl

V4 Legal

V4 Legal to nowoczesna kancelaria działająca na terenie Słowacji, Czech, Polski oraz Węgier.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »