Czy od odszkodowania za wydatki poniesione w związku z przesunięciem udzielonego wcześniej urlopu należy opłacić podatek i składki?
REKLAMA
REKLAMA
Zwrot kosztów związanych z przesunięciem urlopu w kwotach faktycznie poniesionych i udokumentowanych nie podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu. Natomiast zwrot kosztów poniesionych na wyjazd żony i dzieci Państwa pracownika w sytuacji, gdy mieli oni możliwość wykorzystać wycieczkę w pierwotnym terminie, stanowi przychód ze stosunku pracy i musi zostać opodatkowany i oskładkowany.
REKLAMA
Zwrot kosztów w wysokości faktycznie poniesionej przez pracownika w związku z planowanym urlopem, który został przesunięty przez pracodawcę lub z którego pracownik został odwołany, nie stanowi przychodu pracownika ze stosunku pracy. Przychód podatkowy polega bowiem na zwiększeniu wartości aktywów albo zmniejszeniu wartości zobowiązań. W Państwa przypadku zwrot kosztów wycieczki nie będzie stanowił żadnego przysporzenia majątkowego po stronie pracownika, ponieważ jedynie wyrówna stratę, jaką pracownik poniósł w związku z przesunięciem terminu urlopu. Strata polega na tym, że pracownik, mimo poniesienia określonych wydatków, nie mógł skorzystać z wykupionych świadczeń (zakup wycieczki). W omawianym przypadku nie mamy więc do czynienia ze sfinansowaniem przez pracodawcę świadczeń (przysporzeniem po stronie pracownika), ponieważ pracownik z tych świadczeń nie skorzystał (nie mógł skorzystać).
Zobacz serwis: Urlopy
Stanowisko to potwierdza m.in. wydana przez dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretacja podatkowa z 22 października 2010 r. (sygn. ILPB2/415-704/09/10-S/WM) oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z 28 kwietnia 2010 r. (SA/Go 56/10), zgodnie z którym pokrycie wydatków faktycznie poniesionych i dla celów dowodowych udokumentowanych z tytułu przesunięcia pracownikowi terminu urlopu ma charakter odszkodowawczy, a w konsekwencji przedmiotowe środki nie mieszczą się w otwartym katalogu przychodów określonych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kwoty wypłacone pracownikowi, które nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, nie podlegają również oskładkowaniu. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi bowiem przychód uzyskany ze stosunku pracy (art. 18 ust. 1 ustawy systemowej).
Inaczej będzie w przypadku nieformalnego odszkodowania, które ma być wypłacone z tytułu odwołania wyjazdu rodziny Państwa pracownika. Jako pracodawca nie mają Państwo obowiązku pokrywania kosztów poniesionych na wyjazd osób, które mogły się udać w zaplanowanym terminie na wykupioną wycieczkę - nawet jeżeli są członkami najbliższej rodziny pracownika. Zwrot połowy kosztów związanych z odwołaniem ich wyjazdu nie stanowi odszkodowania z tytułu kosztów bezpośrednio związanych z przesunięciem urlopu, ponieważ obecność pracownika w pracy nie oznaczała konieczności rezygnacji z podróży przez jego żonę i dzieci. Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby pracownik planował urlop np. wyłącznie z dziećmi, które nie mogłyby same i bez nadzoru wyjechać na wycieczkę.
Zobacz serwis: Prawa pracownika
Zwrot kosztów z tytułu niewykorzystanej wycieczki przez żonę i dzieci pracownika stanowi zatem jego przychód ze stosunku pracy i należy od niego obliczyć i opłacić zaliczkę na podatek dochodowy oraz składki ZUS.
Podstawa prawna:
- art. 117 § 2, art. 164, art. 167 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1662
- art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1863
- art. 4 pkt 9, art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2013 r., poz 1442; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1831
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat