Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za opóźniony lot - jakie prawa Ci przysługują?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
lotnisko
fot. materiały prasowe

Podróże lotnicze z każdym rokiem stają się coraz bardziej popularne. Spora dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne ceny biletów zachęcają nas do zwiedzania świata i odkrywania nowych miejsc. Wybierając się w podróż na pokładzie samolotu, warto mieć jednak świadomość, że podczas niej mogą pojawić się pewne zakłócenia, za które przewidziana jest rekompensata. Jeżeli bowiem nasz lot będzie opóźniony lub odwołany, możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych.

Podstawa prawna odszkodowania za opóźniony lot

Wielu pasażerów podróżujących na pokładzie samolotu nie ma świadomości praw, które im przysługują. Docelowo linie lotnicze mają obowiązek informowania o nich podróżnych, jednak bardzo rzadko się z niego wywiązują. Tymczasem w sytuacji, w której przytrafi nam się opóźniony lub odwołany lot, a także gdy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu z powodu overbookingu, możemy domagać się odszkodowania.

W celu ujednolicenia prawa lotniczego na terenie Unii Europejskiej w 2004 roku wprowadzone zostało Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004. Z punktu widzenia pasażerów jest to bardzo istotna dyrektywa, która ustanawia zasady pomocy oraz odszkodowania dla podróżnych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu. Jest to kluczowy dokument regulujący prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej.

Kiedy możemy domagać się odszkodowania za lot?

Odszkodowanie za lot przysługuje pasażerom w następujących przypadkach:

  • lot został opóźniony o więcej niż 3 godziny, przy czym czas opóźnienia rozumiemy jako dotarcie do miejsca docelowego,
  • lot został odwołany na krócej niż 14 dni przed planowaną datą odlotu,            
  • samolot opuścił lotnisko z co najmniej 1-godzinnym przyspieszeniem,            
  • pasażerowie nie zostali wpuszczeni na pokład maszyny z powodu overbookingu.

Aby móc dochodzić swoich praw, należy wskazać, że zakłócenie lotu jest winą przewoźnika, a nie konsekwencją tzw. okoliczności nadzwyczajnych, na które linie lotnicze nie mają wpływu.

Odszkodowanie za opóźniony lot - prawa pasażera

Każdy pasażer opóźnionego lotu ma prawo do informacji oraz opieki. Przewoźnik powinien na bieżąco informować podróżnych o zakłóceniach w podróży, a po upływie dwóch godzin zapewnić posiłki i napoje.

Jeżeli na lotnisko docelowe dotrzemy z przynajmniej 3-godzinnym opóźnieniem, możemy ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot.

Taka rekompensata jest wypłacana w przypadku, w którym opóźnienie lotu wynika z winy linii lotniczych (względy operacyjne lub techniczne), a nie z powodu nadzwyczajnych okoliczności.

Okoliczności nadzwyczajne

Nadzwyczajne okoliczności są to zdarzenia losowe, które mogą negatywnie wpłynąć na realizację lotów zgodnie z rozkładem. Zaliczamy do nich m.in. trudne warunki pogodowe, niestabilną sytuację polityczną, strajk pracowników i obsługi lotniska, a także wszelkie usterki techniczne, którym przewoźnik lotniczy nie był w stanie zapobiec.

Ciężar udowodnienia, że na opóźnienie danego lotu miały wpływ okoliczności nadzwyczajne, spoczywa na liniach lotniczych. Jeżeli opóźnienie lotu jest konsekwencją ich wystąpienia, pasażerom nie będzie należało się odszkodowanie za opóźniony lot.

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot

Wspomniane Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 ustanawia także konkretne stawki odszkodowania za opóźniony lot, które możemy   uzyskać. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości, która dzieli lotnisko początkowe i port przylotu. W zależności od tego dystansu pasażerom przysługują następujące kwoty:

  • 250 euro na pasażera - loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro na pasażera - loty na dystansie od 1500 km do 3500 km (także dla lotów powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko początkowe, jak i lotnisko końcowe są w UE),            
  • 600 euro na pasażera - loty o długości powyżej 3500 km.

Odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy

W przypadku lotów czarterowych odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje nam na takich samych zasadach, jak przy lotach regularnych. W związku z tym jeżeli opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego przekracza 3 godziny, przysługuje nam rekompensata od linii lotniczych. 

Opóźniony lot, a dodatkowe świadczenia. Kiedy możemy je otrzymać?

W określonych sytuacjach pasażerowie opóźnionego lotu mogą otrzymać całkowity zwrot kosztów biletów lotniczych. Jeżeli bowiem przylot do miejsca docelowego będzie spóźniony o przynajmniej pięć godzin, możemy całkowicie zrezygnować z podróży, a przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam całą kwotę za zakupiony bilet.

Opóźnienie lotu może także spowodować dalsze zakłócenia w przypadku podróży z przesiadką. Gdy nie zdążymy na kolejny rejs w ramach wykupionego biletu, linia lotnicza powinna zapewnić nam możliwość dotarcia do miejsca docelowego w najszybszym możliwym terminie.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Aby uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot, należy złożyć reklamację u przewoźnika. Do złożenia wniosku potrzebne będą odpowiednie dokumenty, takie jak karta pokładowa czy bilet. Roszczenie powinno zawierać też numer lotu, lotnisko wylotu oraz przylotu, dane dotyczące długości opóźnienia oraz w razie możliwości jego przyczynę, jeśli taka została podana.

Linie lotnicze niechętnie odpowiadają na wnioski klientów indywidualnych. Z tego względu warto jest powierzyć dochodzenie odszkodowania za lot jednej z firm, które specjalizują się w prawie lotniczym. Jedną z nich jest AirCashBack, który już od ponad 11 lat skutecznie walczy o prawa pasażerów.

Ile mamy czasu na zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie za opóźniony lot?

Gdy dotrzemy na lotnisko docelowe z przynajmniej 3-godzinnym opóźnieniem, możemy wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie za lot. Zgodnie z polskim prawem lotniczym termin złożenia takiego roszczenia jest ograniczony - mamy na to rok czasu od daty zakończenia podróży.

Przewoźnik powinien odpowiedzieć na nasze zażalenie w ciągu 30 dni roboczych. Jeśli linia lotnicza nie uzna roszczenia, nie odpowie na wniosek w odpowiednim czasie lub gdy odpowiedź nas nie zadowala, możemy zwrócić się z reklamacją do Rzecznika Praw Pasażerów w Polsce lub wnieść sprawę do sądu.   

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS: Świadczenie pielęgnacyjne 3287 zł dla 91-letniej staruszki choć niepełnosprawność nie powstała przed 18-rokiem życia [osoba niepełnosprawna (stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny.

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

Po urlopie trudniej niż przed – dlaczego powrót do pracy wywołuje stres?

Okazuje się, że 63% pracujących deklaruje, że po urlopie odczuwa większy stres niż przed jego rozpoczęciem, a połowa z nich jako główne źródło napięcia wskazuje na nagromadzone obowiązki, wynika z ankiety przeprowadzonej przez spółki Gi Group Holding. Ponowne wejście w rytm codziennych zadań często wiąże się ze wzrostem presji oraz poczuciem przytłoczenia, określanym mianem napięcia pourlopowego.