Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za opóźniony lot - jakie prawa Ci przysługują?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
lotnisko
fot. materiały prasowe

Podróże lotnicze z każdym rokiem stają się coraz bardziej popularne. Spora dostępność połączeń lotniczych i atrakcyjne ceny biletów zachęcają nas do zwiedzania świata i odkrywania nowych miejsc. Wybierając się w podróż na pokładzie samolotu, warto mieć jednak świadomość, że podczas niej mogą pojawić się pewne zakłócenia, za które przewidziana jest rekompensata. Jeżeli bowiem nasz lot będzie opóźniony lub odwołany, możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych.

Podstawa prawna odszkodowania za opóźniony lot

Wielu pasażerów podróżujących na pokładzie samolotu nie ma świadomości praw, które im przysługują. Docelowo linie lotnicze mają obowiązek informowania o nich podróżnych, jednak bardzo rzadko się z niego wywiązują. Tymczasem w sytuacji, w której przytrafi nam się opóźniony lub odwołany lot, a także gdy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu z powodu overbookingu, możemy domagać się odszkodowania.

W celu ujednolicenia prawa lotniczego na terenie Unii Europejskiej w 2004 roku wprowadzone zostało Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004. Z punktu widzenia pasażerów jest to bardzo istotna dyrektywa, która ustanawia zasady pomocy oraz odszkodowania dla podróżnych w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu. Jest to kluczowy dokument regulujący prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej.

Kiedy możemy domagać się odszkodowania za lot?

Odszkodowanie za lot przysługuje pasażerom w następujących przypadkach:

  • lot został opóźniony o więcej niż 3 godziny, przy czym czas opóźnienia rozumiemy jako dotarcie do miejsca docelowego,
  • lot został odwołany na krócej niż 14 dni przed planowaną datą odlotu,            
  • samolot opuścił lotnisko z co najmniej 1-godzinnym przyspieszeniem,            
  • pasażerowie nie zostali wpuszczeni na pokład maszyny z powodu overbookingu.

Aby móc dochodzić swoich praw, należy wskazać, że zakłócenie lotu jest winą przewoźnika, a nie konsekwencją tzw. okoliczności nadzwyczajnych, na które linie lotnicze nie mają wpływu.

Odszkodowanie za opóźniony lot - prawa pasażera

Każdy pasażer opóźnionego lotu ma prawo do informacji oraz opieki. Przewoźnik powinien na bieżąco informować podróżnych o zakłóceniach w podróży, a po upływie dwóch godzin zapewnić posiłki i napoje.

Jeżeli na lotnisko docelowe dotrzemy z przynajmniej 3-godzinnym opóźnieniem, możemy ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot.

Taka rekompensata jest wypłacana w przypadku, w którym opóźnienie lotu wynika z winy linii lotniczych (względy operacyjne lub techniczne), a nie z powodu nadzwyczajnych okoliczności.

Okoliczności nadzwyczajne

Nadzwyczajne okoliczności są to zdarzenia losowe, które mogą negatywnie wpłynąć na realizację lotów zgodnie z rozkładem. Zaliczamy do nich m.in. trudne warunki pogodowe, niestabilną sytuację polityczną, strajk pracowników i obsługi lotniska, a także wszelkie usterki techniczne, którym przewoźnik lotniczy nie był w stanie zapobiec.

Ciężar udowodnienia, że na opóźnienie danego lotu miały wpływ okoliczności nadzwyczajne, spoczywa na liniach lotniczych. Jeżeli opóźnienie lotu jest konsekwencją ich wystąpienia, pasażerom nie będzie należało się odszkodowanie za opóźniony lot.

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot

Wspomniane Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004 ustanawia także konkretne stawki odszkodowania za opóźniony lot, które możemy   uzyskać. Wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości, która dzieli lotnisko początkowe i port przylotu. W zależności od tego dystansu pasażerom przysługują następujące kwoty:

  • 250 euro na pasażera - loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro na pasażera - loty na dystansie od 1500 km do 3500 km (także dla lotów powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko początkowe, jak i lotnisko końcowe są w UE),            
  • 600 euro na pasażera - loty o długości powyżej 3500 km.

Odszkodowanie za opóźniony lot czarterowy

W przypadku lotów czarterowych odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje nam na takich samych zasadach, jak przy lotach regularnych. W związku z tym jeżeli opóźnienie w dotarciu do miejsca docelowego przekracza 3 godziny, przysługuje nam rekompensata od linii lotniczych. 

Opóźniony lot, a dodatkowe świadczenia. Kiedy możemy je otrzymać?

W określonych sytuacjach pasażerowie opóźnionego lotu mogą otrzymać całkowity zwrot kosztów biletów lotniczych. Jeżeli bowiem przylot do miejsca docelowego będzie spóźniony o przynajmniej pięć godzin, możemy całkowicie zrezygnować z podróży, a przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam całą kwotę za zakupiony bilet.

Opóźnienie lotu może także spowodować dalsze zakłócenia w przypadku podróży z przesiadką. Gdy nie zdążymy na kolejny rejs w ramach wykupionego biletu, linia lotnicza powinna zapewnić nam możliwość dotarcia do miejsca docelowego w najszybszym możliwym terminie.

Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?

Aby uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot, należy złożyć reklamację u przewoźnika. Do złożenia wniosku potrzebne będą odpowiednie dokumenty, takie jak karta pokładowa czy bilet. Roszczenie powinno zawierać też numer lotu, lotnisko wylotu oraz przylotu, dane dotyczące długości opóźnienia oraz w razie możliwości jego przyczynę, jeśli taka została podana.

Linie lotnicze niechętnie odpowiadają na wnioski klientów indywidualnych. Z tego względu warto jest powierzyć dochodzenie odszkodowania za lot jednej z firm, które specjalizują się w prawie lotniczym. Jedną z nich jest AirCashBack, który już od ponad 11 lat skutecznie walczy o prawa pasażerów.

Ile mamy czasu na zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie za opóźniony lot?

Gdy dotrzemy na lotnisko docelowe z przynajmniej 3-godzinnym opóźnieniem, możemy wystąpić do przewoźnika o odszkodowanie za lot. Zgodnie z polskim prawem lotniczym termin złożenia takiego roszczenia jest ograniczony - mamy na to rok czasu od daty zakończenia podróży.

Przewoźnik powinien odpowiedzieć na nasze zażalenie w ciągu 30 dni roboczych. Jeśli linia lotnicza nie uzna roszczenia, nie odpowie na wniosek w odpowiednim czasie lub gdy odpowiedź nas nie zadowala, możemy zwrócić się z reklamacją do Rzecznika Praw Pasażerów w Polsce lub wnieść sprawę do sądu.   

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

4 sposoby oszustw „na ZUS”. Jak się nie dać oszukać? Emeryt i rencista musi wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?