REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rosnącej inflacji obawia się większość konsumentów [RAPORT]

Rosnącej inflacji obawia się większość konsumentów [RAPORT]
Rosnącej inflacji obawia się większość konsumentów [RAPORT]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z raportu Intrum ”European Consumer Payment Report 2021” wynika, iż 8 na 10 konsumentów w Polsce obawia się rosnącej inflacji.

Korona-kryzys będzie miał wpływ na nasze finanse jeszcze ponad 2 lata

Jak potwierdzają dane zebrane w tegorocznym raporcie Intrum, pandemia wpłynęła negatywnie na naszą sytuację finansową. 46 proc. pytanych konsumentów przyznaje, że obecnie ma mniej pieniędzy niż przed wybuchem korona-kryzysu i otwarcie wskazuje na pogorszenie się dobrobytu finansowego. „Tylko” 37 proc. Europejczyków mogłoby podpisać się pod tym stwierdzeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych zebranych przez Intrum wynika, że w kryzysie wywołanym przez pandemię Covid-19 najbardziej ucierpieli konsumenci z najniższymi dochodami. W ten sposób pandemia pogłębiła istniejące w naszym społeczeństwie nierówności społeczne. Niestety, wnioski te nie są zaskakujące. Po pierwsze, konsumenci otrzymujący niższe dochody, to bardzo często osoby wykonujące prace dorywcze, sezonowe, zatrudnione na umowy cywilno-prawne, itp. Gdy wystąpiły pierwsze obostrzenia, pracodawcy zmuszeni przez korona-kryzys w pierwszej kolejności zrezygnowali właśnie z takich pracowników. Po drugie, przy niższych dochodach trudno jest o zbudowanie poduszki finansowej, która byłaby pomocna w trudniejszych momentach, a bez wątpienia jest nim pandemia Covid-19. Zatem niemała grupa konsumentów w naszym kraju – według naszych danych, co 3. osoba – była zmuszona w ostatnich miesiącach sięgać po zewnętrzne źródło finansowania, by zyskać środki na zapłatę bieżących rachunków
– komentuje Piotr Gajda, ekspert Intrum.

Nie dziwi więc, że część konsumentów w naszym kraju obawia się o swoją przyszłość. 23 proc. osób pytanych przez Intrum uważa, że kryzys wywołany pandemią Covid-19 będzie mieć negatywny wpływ na ich finanse nawet przez ponad 2 kolejne lata. Co 5. osoba (21 proc.) uważa, że ten okres będzie wynosić od roku do dwóch lat. Mniej, bo
17 proc. jest zdania, że ich kondycja finansowa wróci do normy już za pół roku.

Inflacja większym problemem niż kolejny lockdown

Na horyzoncie pojawił się również nowy problem zagrażający finansom gospodarstw domowych. Jest nim rosnąca inflacja – zjawisko występujące obecnie prawie w całej Europie, ale w Polsce odczuwalne w szczególnie dotkliwy sposób, ponieważ wynosi już blisko 8 proc. Dlatego 55 proc. polskich konsumentów twierdzi, że rosnące rachunki mają negatywny wpływ na ich ogólne samopoczucie i dokładnie taki sam odsetek przyznaje, że ich rachunki rosną w szybszym tempie niż ich dochody.

REKLAMA

Inflacja jest tym czynnikiem, który obecnie najbardziej martwi konsumentów w naszym kraju w kontekście dobrobytu i bezpieczeństwa finansowego w kolejnych miesiącach. Inflacją, czyli wzrostem cen paliw, produktów spożywczych i innych artykułów codziennego użytku zmartwionych jest aż 82 proc. ankietowych. Dopiero na kolejnych pozycjach znalazły się takie problemy, jak: potencjalny, kolejny lockdown (65 proc.) czy wysokie stopy procentowe (55 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

informacja prasowa

Poprawa bezpieczeństwa finansowego głównym priorytetem konsumentów!

Oprócz wyliczenia skutków ekonomicznych korona-kryzysu odczuwanych przez konsumentów, z raportu ”European Consumer Payment Report 2021” można również wyczytać bardziej optymistyczne wnioski. – Paradoksalnie, pandemia „zmusiła” konsumentów w naszym kraju, by w większym stopniu niż dotychczas skupili się na kwestii swojego bezpieczeństwa finansowego – zaznacza Piotr Gajda, ekspert Intrum. Jakie działania chcemy podjąć w tym kierunku?

45 proc. ankietowanych deklaruje, że chce uważnej czytać warunki dokonywanych transakcji finansowych (np. przy zaciąganiu nowych pożyczek), by zrozumieć, jaki mogą mieć wpływ na ich domowy budżet. 43 proc. deklaruje, że będzie sobie wyznaczać cele finansowe, dzięki którym m.in. łatwiej jest oszczędzać, co w kryzysie jest konieczne – badanie Intrum pokazuje, że mimo kryzysu aż 76 proc. polskich konsumentów jest w stanie oszczędzać co miesiąc, jednak 65 proc. jest niezadowolonych z tego, ile pieniędzy mogą odkładać. 42 proc. respondentów już oszczędza pieniądze na wypadek recesji. Co więcej, 3 na 10 osób (30 proc.) w naszym kraju postrzega pandemię jako doskonałą okazję do poprawy stanu swoich finansów.

To ważny trend i zdecydowanie wskazane działanie, ponieważ jednocześnie 64 proc. osób pytanych przez Intrum przyznaje, że Covid-19 nie będzie jedyną pandemią lub globalnym kryzysem, jaki będzie mieć miejsce w ich życiu, dlatego chcą mieć pewność, że przed kolejnym będą w dobrej sytuacji finansowej – dodaje Piotr Gajda, ekspert Intrum.

informacja prasowa

O raporcie:

Intrum publikuje ”European Consumer Payment Report” co roku od 2013 r. Jest to 9. edycja raportu dla Polski. Raport publikowany każdego roku opiera się na badaniu przeprowadzanym jednocześnie w 24 krajach w Europie, także w Polsce. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 24 012 konsumentów. Dane zostały zbierane w okresie od 21 lipca do 26 sierpnia 2021 r.

Pobierz raport: https://www.intrum.pl/partner-biznesowy/newsroom/najnowsze-informacja/european-consumer-payment-report-2021/

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Najemca nie płaci czynszu - właściciel zabiera drzwi do mieszkania. Czy tak można legalnie pozbyć się niechcianego lokatora?

Wiadomo nie od dziś, że system eksmisyjny działa w Polsce źle. Nie są rzadkością: odległy termin wydania prawomocnego wyroku eksmisyjnego i długi czas przyznawania mieszkań socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych. Dlatego wielu właścicieli mieszkań na wynajem w obliczu uciążliwego, niesolidnego najemcy popada w desperację. Czasem konflikty z lokatorami, którzy odmawiają wyprowadzki, mogą kończyć się dość nietypowo. Dwa miesiące temu, media społecznościowe obiegło zdjęcie mężczyzny, który deklarował, że w ramach pomocy swojej znajomej zabrał drzwi do mieszkania zasiedlonego przez zadłużoną lokatorkę. Takie niestandardowe rozwiązanie wzbudziło entuzjazm i rozbawienie dużej części internautów. Trzeba natomiast pamiętać, że jeśli lokator będzie odpowiednio zdeterminowany, to próby zabierania drzwi wejściowych lub podobnych działań, mogą skończyć się odpowiedzialnością karną. Wszystko za sprawą przepisów, które wprowadzono po doniesieniach o „czyścicielach kamienic”.

Przepisy nowej ustawy weszły w życie. To nie jest żadna rewolucja, choć niektórzy tak twierdzą. KEUZP jest już postrachem, choć jeszcze go nie ma

W ostatnim czasie niemal każdą zmianę przepisów określa się jako rewolucję. Zanim się przestraszymy, warto przyjrzeć się zakresowi wprowadzanych zmian i ocenić, jakie mogą być ich skutki. A te często okazują się znikome i niekoniecznie nas dotyczą.

Prezydent podpisał ustawę o zdrowiu zwierząt - mamy nowy akt prawny, a nie nowelizację. Co reguluje ta ustawa i co z niej wynika dla właścicieli zwierząt - najważniejsze informacje

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. ustawę z 21 listopada 2025 r. o zdrowiu zwierząt. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnego prawa. Ustawa o zdrowiu zwierząt wprowadza szereg ułatwień dla hodowców, w tym np. tańsze przemieszczanie świń oraz szybsze reagowanie na epidemie. Zmiany dotyczą również lekarzy weterynarii. Ustawa wchodzi w życie z 3-miesięcznym vacatio legis.

Czy szef może pytać chorego pracownika o sprawy służbowe? Gdzie kończy się normalność, a zaczyna nękanie i łamanie praw?

Czy szef może zadzwonić do chorego pracownika? A może lepiej wysłać maila? Relacje pracodawców i pracowników, choć wyczerpująco uregulowane w przepisach, bywają trudne. Gdzie kończy się normalność, a zaczyna łamanie praw?

REKLAMA

Czy nowa opłata turystyczna przyniesie gminom miliony? Jest już projekt nowelizacji przepisów. Ile będziemy musieli dopłacić do urlopu?

Czy czeka nas kolejna nowelizacja przepisów o podatkach i opłatach lokalnych? Powstał projekt ustawy nowelizującej, która miałaby wprowadzić nową opłatę – turystyczną. Co to oznacza dla kieszeni przeciętnego Polaka?

Pod koniec roku ryczałtowca może uratować tylko uważność. Co zrobić by nie stracić ponad 7 tys. złotych?

Koniec roku kalendarzowego to moment, w którym szczególnie trzeba przyglądać się limitom kwotowym, które mają znaczenie dla rozliczeń podatkowych. Czasami przekroczenie granicy o 1 grosz może skutkować utratą nawet 7 tys. złotych. Jak temu zapobiec?

Ważna nowelizacja prawa o notariacie - Prezydent właśnie podpisał, ułatwienia w dziedziczeniu stają się faktem. Będzie mniej formalności do załatwienia

Spadkobiercy będą mieli łatwiej - Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o notariacie. Wprowadza ona możliwość złożenia stosownego wniosku jeszcze u notariusza. To znaczne ułatwienie i uproszczenie, bowiem dotychczas z takimi wnioskami trzeba było załatwiać sprawy w sądach.

Komunikat ZUS: te osoby dostaną emerytury i renty jeszcze przed Wigilią. A przed Sylwestrem świadczenia za styczeń 2026 r. dla tych co mają termin wypłaty 1. dnia miesiąca

W grudniu 2025 roku niektóre świadczenia dla emerytów i rencistów zostaną przekazane wcześniej. Przed ustalonym dniem wypłaty otrzymają je osoby, których termin płatności przypada na 6, 20 i 25 grudnia. Do końca grudnia br ZUS wypłaci także świadczenia za styczeń 2026 r. osobom, które mają termin wypłaty ustalony na pierwszy dzień miesiąca.

REKLAMA

Posiadasz jedno z trzech takich orzeczeń? To klucz do wielu uprawnień, specjalnych świadczeń, zniżek, ulg i udogodnień. Jakich konkretnie? Oto lista

Osoby z orzeczeniem o lekkim, umiarkowanym i znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z różnych uprawnień i ulg. Należą do nich między innymi świadczenia finansowe, zniżki oraz udogodnienia w miejscu pracy. Jakie konkretnie? Oto szczegóły.

Pacjent przed operacją nie dostaje kompletnej informacji. A przecież prehabilitacja zmniejsza ryzyko powikłań

Ponad 17% Polaków spośród osób, które w ostatnich 5 latach przeszły planowany zabieg chirurgiczny, oceniło, że otrzymało w szpitalu konkretne i wyczerpujące informacje dotyczące przygotowania do operacji. Prawie 60% badanych odniosło odmienne wrażenie. W większości przypadków ankietowani dostali ustne zalecenia od personelu. Na kolejnych miejscach w zestawieniu widać m.in. ulotki, broszury lub karty informacyjne, a także jednorazową konsultację medyczną. Komentujący te dane eksperci mówią jednym głosem, że sporo jest do poprawienia w ww. kwestii. I dodają, że szpitale, mimo dostępnych na rynku narzędzi, wciąż mają problem z tym tematem.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA