REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za wypadek komunikacyjny

Adwokat Michał Jaszewski
Sprawca wypadku odpowiada karnie za jego spowodowanie.
Sprawca wypadku odpowiada karnie za jego spowodowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzialność za wypadek komunikacyjny przewiduje artykuł 177 Kodeksu karnego. Przepis ten chroni bezpieczeństwo w komunikacji, a także najbardziej fundamentalne wartości jakimi są zdrowie i życie człowieka.

Odpowiedzialność sprawcy

REKLAMA

REKLAMA

Przestępstwo to należy do tzw. przestępstw powszechnych, co oznacza, iż odpowiadać za to przestępstwo może każdy uczestnik ruchu drogowego, wodnego, powietrznego, do którego adresowane są zasady bezpieczeństwa obowiązującego w danej dziedzinie ruchu.

W konsekwencji odpowiadać karnie, z tego artykułu może nie tylko prowadzący pojazd mechaniczny, ale także pieszy, woźnica, osoba prowadząca kolumnę pieszych.
Przestępstwo to można popełnić zarówno przez działanie, jak i zaniechanie, a więc przez powstrzymywanie się od wykonania nakazanej przez zasady bezpieczeństwa w ruchu czynności.

Czyn ten ma charakter skutkowy i w zależności od skutków zdarzenia rozróżnia się wypadek tzw. zwykły, zwany też średnim oraz wypadek ciężki.

REKLAMA

Typy wypadków i ich skutki

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pierwszym typem wypadku mamy do czynienia, jeżeli jego skutkiem jest uszczerbek na zdrowiu innej osoby polegający na naruszeniu czynności organizmu lub rozstrój zdrowia przez okres przekraczający 7 dni .

Drugi rodzaj wypadku przewidywany przez paragraf 2 powołanego artykułu zachodzi wtedy gdy jego skutkiem jest śmierć człowieka albo ciężki uszczerbek na zdrowiu innej osoby.

Chodzi tu o sytuację gdy na skutek wypadku pokrzywdzony zastanie pozbawiony wzroku, słuchu, mowy, zdolności płodzenia, czy też dozna innego trwałego kalectwa, ciężkiej nieuleczalnej choroby realnie zagrażającej życiu, trwałej choroby psychicznej, całkowitej niezdolności do pracy w zawodzie, istotnego zeszpecenia lub zniekształcenia ciała.

W tym miejscu należy podkreślić, iż przypadku wypadku zwykłego, jeżeli osobą pokrzywdzoną, która odniosła obrażenia ciała jest osoba bliska sprawcy ( żona, mąż, syn, córka, ojciec dziadek , rodzeństwo, powinowaty, konkubent), wówczas ściganie może nastąpić jedynie na jej wniosek. W praktyce oznacza to, że wszczęte postępowanie należy umorzyć, bowiem bez złożenia wniosku postępowanie nie może się toczyć.

Sytuacja ta nie ma zastosowania do wypadku ciężkiego, gdzie organy ścigania zobowiązanie są do wszczęcia i przeprowadzenia postępowania z urzędu, bez względu na wniosek pokrzywdzonego.

Zobacz: Charakterystyka wykroczeń

Szkoda w mieniu

Wartą uwagi jest także kwestia, iż dla odpowiedzialności za wypadek komunikacyjny z artykułu 177 kodeksu karnego nie ma znaczenia spowodowanie szkody w mieniu nie należącym do sprawcy. Kwestia ta została wyeliminowana z opisu tego czynu przez twórców nowego kodeksu, który obowiązuje do dnia 1 września 1998 roku. Ustawodawca uznał bowiem, iż definiowanie poważnej szkody w mieniu stanowi dla sądów trudności interpretacyjne, zaś konflikty wynikające na tym tle mogą być rozwiązywane na innej drodze, tj. przez obowiązkowe ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej użytkowników pojazdów mechanicznych.

Jeżeli, zatem w wyniku naruszenia zasad bezpieczeństwa dojdzie do wypadku, którego skutki mają jedynie charakter materialny, wynikający z uszkodzenia pojazdu zdarzenie to kwalifikowane jest jako wykroczenie (kolizja) z artykułu 86 kodeksu wykroczeń. Podobnie zakwalifikowane zostanie zdarzenie w wyniku, którego osoba doznaje obrażeń ciała naruszających czynności organizmu na okres poniżej 7 dni.

Wypadek umyślny bądź nieumyślny

Prócz opisanych powyżej skutków wypadków, podstawą do przypisania odpowiedzialności z artykułu 177 kodeksu karnego jest uznanie, iż sprawca naruszył umyślnie lub też nieumyślnie zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym ujęte w odpowiednich przepisach, które określają sposób korzystania z danej dziedziny ruchu. W szczególności chodzi o reguły zawarte w przepisach określających porządek poruszania się na szlakach komunikacyjnych i zachowanie się w typowych dla ruchu sytuacjach lub o reguły wyrażone przez przyjęte oznakowanie, oświetlenie i sygnalizację.

Najważniejsze zasady ruchu drogowego

Należy pamiętać że do najistotniejszych zasad ujętych w przepisach ruchu drogowego należą zasady wyprzedzania, wymijania, omijania, przechodzenia przez pieszych na druga stronę ulicy, czy też zasada ograniczonego zaufania oraz zachowania bezpiecznej prędkości. W odniesieniu do tej ostatniej zasady warto przypomnieć, iż bezpieczna prędkość to taka, która pozwala na panowanie nad pojazdem i zatrzymanie się przed ewentualną przeszkodą, z którą zawsze należy się liczyć uwzględniając stan drogi, warunki atmosferyczne, sprawność pojazdu i szereg innych okoliczności.

Bezpiecznej prędkości nie należy jednocześnie utożsamiać z prędkością administracyjnie dopuszczalną na danym terenie. Może się bowiem okazać, iż w konkretnych warunkach drogowych nie była to prędkość bezpieczna i wówczas możemy ponieść odpowiedzialność za spowodowanie wypadku drogowego.

Przypisanie odpowiedzialności za spowodowanie wypadku

Aby przypisać uczestnikowi ruchu odpowiedzialność za spowodowanie wypadku komunikacyjnego konieczne jest zaistnienie dwóch elementów jednocześnie, tj. ustalenie, iż sprawca naruszył konkretną zasadę bezpieczeństwa w ruchu oraz spowodował określone skutki, w postaci obrażeń ciała. Przy czym pomiędzy naruszeniem zasad bezpieczeństwa, a powstałym skutkiem musi zaistnieć tzw. związek przyczynowy. Jednocześnie zauważyć należy, iż sam fakt że uczestnik ruchu naruszył obowiązująca regułę ostrożności nie wystarczy do przypisania mu odpowiedzialności spowodowania wypadku, jeżeli nie zostanie ustalone, że wypadek jest następstwem naruszenia tej reguły, a nie wynika z innej przyczyny, np. nagłego wtargnięcia przez pieszego na jezdnię tuż przed nadjeżdżającym pojazdem.

Orzecznictwo sądu

Bogata praktyka sądowa pokazuje, iż sprawy dotyczące wypadków komunikacyjnych, z pozoru proste dostarczają sądom wiele trudności interpretacyjnych i powodują konieczność powoływania biegłych z zakresu ruchu drogowego, którzy wypowiadają się o prawidłowości zachowania poszczególnych uczestników ruchu.

Zobacz serwis: Wykroczenia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA