REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym się różni kara aresztu od kary ograniczenie wolności?

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Czym się różni kara aresztu od kary ograniczenie wolności?
Czym się różni kara aresztu od kary ograniczenie wolności?

REKLAMA

REKLAMA

W społeczeństwie bardzo często używa się zamiennie pojęcia aresztu i ograniczenia wolności. Wiele osób myśli, że areszt i ograniczenie wolności to jest to samo, co jest oczywiście błędnym przekonaniem. Główna różnica polega na tym, że tylko areszt prowadzi do odosobnienia sprawcy.

Słysząc o ograniczeniu wolności w świadomości pojawia się obraz osoby zamkniętej za kratami aresztu śledczego czy więzienia. Oznacza to, że mówiąc o ograniczeniu wolności niektórzy ludzie myślą o pozbawieniu wolności lub o areszcie. Tymczasem kara ograniczenia wolności wcale nie oznacza odizolowania osoby od społeczeństwa poprzez pobyt w areszcie, zakładzie karnym.

REKLAMA

REKLAMA

Kara ograniczenia wolności z Kodeksu wykroczeń i Kodeksu Karnego

Na samym początku należy zaznaczyć, że ograniczenie wolności jest karą wymierzaną przez sąd w trakcie skazania za przestępstwo lub wykroczenie. Kara ograniczenia wolności wymierzona za popełnienie przestępstwa różni się od tej wymierzonej za wykroczenie.

Zobacz również: Wykroczenia

Kluczowa jest umiejętność rozróżnienia pojęć i wykroczenia przestępstwa – te pojęcia są również ze sobą bardzo często mylone. Wykroczenie to czyn zabroniony zagrożony karą aresztu, ograniczenia wolności, grzywny do 5000 zł lub nagany. Odpowiedzialność karną za wykroczenia określa Kodeks wykroczeń (k.w.).

REKLAMA

Art. 119.§ 1 k.w.:  Kto kradnie lub przywłaszcza sobie cudzą rzecz ruchomą, jeżeli jej wartość nie przekracza 1/4 minimalnego wynagrodzenia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przestępstwem natomiast może być występek lub zbrodnia. Występek to czyn zabroniony zagrożony karą powyżej 30 stawek dziennych albo powyżej 5 000 złotych, karą ograniczenia wolności przekraczającą miesiąc albo karą pozbawienia wolności przekraczającą miesiąc. Natomiast zbrodnia jest zagrożona karą pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3 albo karą surowszą. Odpowiedzialność karną za popełnienie przestępstwa reguluje Kodeks karny (k.k.).

Art. 278. § 1 k.k.:  Kto zabiera w celu przywłaszczenia cudzą rzecz ruchomą, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. – Występek;                                                                               Art. 148 § 1 k.k.: Kto zabija człowieka, podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 8, karze 25 lat pozbawienia wolności albo karze dożywotniego pozbawienia wolności. – Zbrodnia.

Sąd skazując za popełnienie wykroczenia na karę ograniczenia wolności, może wymierzyć ją tylko w rozmiarze 1 miesiąca. Skazany w tym czasie:

  • nie może bez zgody sądu zmieniać miejsca stałego pobytu;
  • jest obowiązany do wykonywania nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne;
  • ma obowiązek udzielania wyjaśnień dotyczących przebiegu odbywania kary;
  • może zostać zobowiązany do naprawienia w całości albo w części szkody wyrządzonej wykroczeniem;
  • może zostać zobowiązany do przeproszenia pokrzywdzonego.

Obowiązek wykonywania nieodpłatnej pracy polega na wykonywaniu nieodpłatnej kontrolowanej pracy na cele społeczne w odpowiednim zakładzie pracy, placówce służby zdrowia, opieki społecznej, organizacji lub instytucji niosącej pomoc charytatywną lub na rzecz społeczności lokalnej w wymiarze od 20 do 40 godzin.

Jeżeli skazany jest gdzieś zatrudniony to sąd, zamiast obowiązku wykonywania nieodpłatnej pracy, może orzec potrącenie wynagrodzenia w wymiarze od 10 % do 25 % na rzecz Skarbu Państwa lub na wskazany cel.

Kara ograniczenia wolności wymierzana za popełnienie przestępstwa może zostać wymierzona w wymiarze od 1 miesiąca do maksymalnie 2 lat – bez żadnych wyjątków. Skazany ma w tym czasie takie same obowiązki jak w przypadku skazania za wykroczenie z tym, że obowiązek wykonywania nieodpłatnej pracy i potrącenie wynagrodzenia sąd może orzec jednocześnie obok siebie.

Do obowiązków, które może orzec sąd w stosunku do skazanego na karę ograniczenia wolności należy doliczyć także te wymienione w art. 72 § 1 pkt 2-7a.

Jak widać kara ograniczenia wolności w żadnym razie nie oznacza odizolowania sprawcy.

Areszt

Areszt jest jedną z kar wymierzanych za popełnienie wykroczenia. Może zostać wymierzony w wymiarze od 5 dni do 30 dni. Wykonanie kary aresztu polega na odosobnieniu skazanego. Kara aresztu jest nazywana odpowiednikiem kary pozbawienia wolności z kodeksu karnego.

Wykonanie kary aresztu reguluje m.in. Kodeks karny wykonawczy.

Należy zaznaczyć, że areszt nie jest tym samy co tymczasowe aresztowanie stosowane w postępowaniu karnym, które bywa potocznie nazywane aresztem.

Kary aresztu nie wymierza się jeżeli warunki osobiste sprawcy uniemożliwiają odbycie tej kary. Można przez to rozumieć nie tylko warunki zdrowotne sprawcy ale także m.in. jego sytuację rodzinną, konieczność opieki nad inną osobą itd.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 1094 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1137 z późn. zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Trzy pytania lekarza w PZON i znika Asperger albo autyzm Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (osoba niepełnosprawna i pielęgnacyjnego (opiekun). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. W 2026 r. obie zmiany są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Sędziowie mają dość. Pomimo wyroków MOPS wciąż łamią przepisy o stopniu znacznym. Czas na zmiany

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb: Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odstąpił od zasady prawnej sformułowanej w uchwale siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 24 września 2025 r., sygn. akt III PZP 1/25 - co to oznacza? Orzecznictwo TSUE do kosza?

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb podjął przełomową uchwałę, która może zmienić bieg sporu o polski wymiar sprawiedliwości. Według najnowszego orzeczenia żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać wyroku Sądu Najwyższego za nieistniejący – nawet powołując się na prawo Unii Europejskiej. SN stwierdził jednocześnie, że Polska nie przekazała Brukseli kompetencji w zakresie organizacji sądownictwa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA