REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd: Na razie mundurowi sprzed 1999 r. muszą wybierać. Emerytura z MSWIA albo z ZUS

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Rząd: Jeden mundurowy z dwiema emeryturami. Drugi tylko z jedną
Rząd: Jeden mundurowy z dwiema emeryturami. Drugi tylko z jedną
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na korzystne przepisy emerytalne żołnierz, policjant często wiele lat pracuje jako cywil po zdjęciu munduru. Odprowadza więc składki na ZUS jako pracownik cywilny. Wypracowuje podstawą do emerytury cywilnej. Tak jak każda inna osoba. Prawo jednak podzieliło mundurowych na dwie grupy - pierwsza musi wybierać między emeryturą mundurową a cywilną. Druga grupa może łączyć te świadczenia. Decyduje o tym tylko jedno kryterium - czy służbę rozpoczął np. żołnierz przed czy po 1999 r.

Żołnierz albo policjant ma szereg przywilejów emerytalnych. Jednym z nich przez wiele lat była możliwość wczesnego przechodzenia na emeryturę. Np. po 15 latach służby. Były policjant w wieku 40 lat najczęściej szedł do zwykłej pracy. Jego pensja była oskładkowana na rzecz ZUS (składki trafiały do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).

REKLAMA

Polecamy: Wynagrodzenia 2025. Rozliczanie płac w praktyce

Jedni muszą wybrać między dwoma rodzajami emerytury. Inni mogą je łączyć. Wciąż nie rozwiązany problem emerytów MSWiA

Naturalną konsekwencją tego jest nabycie prawa do emerytury powszechnej (po przekroczeniu 65 lat w przypadku mężczyzn).

Przykład

Dla mundurowych, którzy wstąpili do służby przed 1999 r. oznacza to konieczność wyboru:

Wybieram 1 emerytura mundurowa 4200 zł

Wybieram 2 emerytura powszechna 1700 zł.

Wybór jest oczywisty. Emeryt wybiera emeryturę mundurową.

Oczywiste jest też poczucie pokrzywdzenia - bo przecież ich pensje zostały obciążone składkami, czyli pomniejszone bez żadnej możliwości ich odzyskania w postaci świadczeń z ZUS.

System jest tak skonstruowany, że w praktyce czas pracy podlegającej składkom ZUS nie daje prawa do drugiej emerytury. Wszystko to wynika z obowiązujących reguł zbiegu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Mundurowy rozpoczął służbę przed 1999 r. Na emeryturę mundurową przeszedł w 2010 r. Przez prawie 15 lat pracował w kancelarii prawniczej zajmującej się rozwodami jako specjalista od gromadzenia dowodów. W 2024 r. przeszedł na emeryturę. Z emerytury mundurowej ma 5200 zł. Z emerytury ze składek wypracowanych w okresie 2010 r. - 2024 r. jego emerytura wyniosłaby 1700 zł. Wyniosłaby bo nie ma prawa jednocześnie pobierać dwóch świadczeń. Gdyby służbę zaczął w 1998 r. były mundurowy miałby takie prawo.

Petycje i postulaty do Sejmu, Senatu i poszczególnych ministerstw

Od kilkunastu miesięcy władze zastanawiają się czy i jak zmienić przepisy co do:

1) emerytur z systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych w zbiegu do przepisów o 

2) emeryturach ZUS  

W dniu dzisiejszym wciąż nie ma decyzji w tej sprawie.

Stanowisko rządowe w pliku PDF

MRPiPS

MRPiPS

Odpowiedź MSWiA

Warszawa, 20-12-2024

Szanowny Panie Marszałku,

w odpowiedzi na interpelację numer 6629 Pani Poseł Małgorzaty Pępek w sprawie sytuacji tzw. emerytów MSWiA, którzy po przejściu w stan spoczynku podjęli zatrudnienie, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

W dniu 25 kwietnia 2024 r. odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji do spraw Petycji dotyczące m.in. rozpatrzenia petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych[1] w zakresie możliwości jednoczesnego pobierania emerytury z systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych oraz powszechnego systemu emerytalnego[2].

W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Informacje na temat wspomnianej petycji, jak i posiedzenia ww. Komisji znajdują się na stronie internetowej Sejmu RP[3].

REKLAMA

Z uwagi na fakt, że zmiany obecnie obowiązujących przepisów prawa umożliwiające pobieranie emerytury, w przypadku zbiegu prawa do ww. świadczenia, z obu systemów emerytalnych przez żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy, pozostających w służbie przed 2 stycznia 1999 r. dotyczą kilku resortów, na posiedzeniu ww. Komisji zaproponowano skierowanie dezyderatu w omawianej sprawie do Prezesa Rady Ministrów[4].

Pismem z 13 września 2024 r.[5] Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawił stanowisko w przedmiotowej sprawie podtrzymujące deklarację gotowości do rozpoczęcia działań, zmierzających do uregulowania przedmiotowej problematyki. Jednocześnie wskazano, że z uwagi na możliwe koszty związane ze zmianą przepisów prawa dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i budżetu państwa zasadne jest, aby w dalszych pracach uczestniczył także przedstawiciel Ministra Finansów.

Ponadto, 7 listopada 2024 r. na posiedzeniu Komisji do Spraw Petycji Sejmu RP Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podtrzymało swoją gotowość do podjęcia działań, mających na celu uregulowanie przedmiotowej problematyki wraz z innymi zainteresowanymi resortami.

Z poważaniem

z up. Wiesław Szczepański
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mieszkania od rządu już w 2025 r. (wybudują gminy). 3 przywileje dla osób niepełnosprawnych i emerytów

8000 mieszkań komunalnych chce w 2025 r. wybudować rząd (za pośrednictwem gmin). W kolejnych latach mieszkań będzie więcej. Z mieszkaniami wiążą się przywileje dla osób niepełnosprawnych i seniorów. Przywileje dotyczą pierwszeństwa w korzystaniu z lokali oraz możliwości korzystnego „przeskoczenia” ze zbyt dużego dla np. emeryta jego mieszkania własnościowego do mniejszego wynajętego od gminy (przy zachowaniu własności własnego mieszkania – ma być wynajęte gminie).

Mieszkańcy Warszawy, Gdańska, Krakowa i Wrocław bez dopłat do zakupu mieszkania. Bo limity to 10.000 zł - 11.000 zł dla 1 m2 [Pierwsze Klucze]

Średnie ceny transakcyjne dla tych miast są w przedziale około 13 000 zł do 15 500 zł. Jest nieprawdopodobne, aby do rządowych dopłat z limitem 10 000 zł – 11 000 zł dołożyły się samorządy (rząd przewiduje taką możliwość).

GPW Benchmark: WIBOR nigdy nie był manipulowany przez banki [sprostowanie]

GPW Benchmark S.A. (dalej jako: „Spółka”, „Administrator”, „GPW Benchmark”) w nadesłanym sprostowaniu, które poniżej publikujemy - odnosi się krytycznie do niektórych fragmentów artykułu pt. „Zamiast WIBOR-u w umowie kredytu konsumenckiego - stopa referencyjna NBP. Czy to legalne?” autorstwa Pana Krzysztofa Szymańskiego. Zdaniem GPW Benchmark, wskaźnik referencyjny stopy procentowej WIBOR nigdy nie był manipulowany przez banki a Administrator stosuje w tym względzie rozwiązania podlegające nieustannej ocenie przez Komisję Nadzoru Finansowego pod kątem ich skuteczności. Rozporządzenie BMR będące podstawą opracowywania wszystkich wskaźników referencyjnych na terenie UE wprost dopuszcza ich tworzenie na podstawie danych wejściowych pochodzących od banków. Reprezentatywność wskaźnika referencyjnego WIBOR nie budzi wątpliwości, ponieważ kwestia ta została poddana dwóm niezależnym od siebie ocenom – jednej dokonanej przez GPW Benchmark, drugiej przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Opóźniony lub odwołany lot: ile wynosi odszkodowanie. Adwokat: Ten sam rejs - dwa różne wyroki. Jakie inne prawa przysługują pasażerom?

Opóźniony lub odwołany lot może pokrzyżować plany i być źródłem ogromnego stresu dla pasażerów. Dlatego w Unii Europejskiej przyznano im ochronę w postaci przepisów rozporządzenia (WE) nr 261/2004, które w takiej sytuacji gwarantuje im prawo do informacji, pomocy, opieki i odszkodowania. Komu i kiedy przysługują?

REKLAMA

Wyrok TSUE z 13 lutego 2025 r. korzystny dla konsumentów. Otwarta droga do odzyskania odsetek i prowizji dla polskich kredytobiorców

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał dziś (13 lutego 205 r.) wyrok w polskiej sprawie C-472/23 dotyczącej sankcji kredytu darmowego (SKD), który może mieć dalekosiężne skutki dla rynku kredytów i pożyczek gotówkowych w Polsce. Orzeczenie to precyzuje warunki, na jakich konsument może dochodzić swoich praw w przypadku naruszeń obowiązków informacyjnych przez banki i instytucje finansowe.

Jedno święto wykreślone z wykazu dni ustawowo wolnych? Sejmowa komisja wystosowała dezyderat do MRPiPS

Jedno święto wykreślone z wykazu dni ustawowo wolnych? Sejmowa komisja wystosowała dezyderat do MRPiPS. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, dniami wolnymi od pracy są niedziele oraz 14 innych, wymienionych w ustawie dni.

Czy Twoja strona internetowa jest bezpieczna, czy nie wyciekły hasła? Można to sprawdzić (za darmo!) na moje.cert.pl

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało 12 lutego 2025 r., że każdy – zarówno osoba prywatna, mała firma, jak i duża instytucja publiczna – może sprawdzić, czy jego strona internetowa jest bezpieczna. Służy do tego bezpłatne narzędzie moje.cert.pl, przygotowane przez zespół CERT Polska, działający w Państwowym Instytucie Badawczym NASK. Serwis umożliwia skanowanie domen pod kątem zagrożeń, wysyła alerty o wyciekach danych oraz ostrzega przed potencjalnie niebezpiecznymi stronami. Korzystając z moje.cert.pl można w prosty sposób poprawić cyberbezpieczeństwo firm, instytucji i innych właścicieli domen internetowych.

348,22 zł dodatku pielęgnacyjnego od 1 marca 2025 r. Co z zasiłkiem pielęgnacyjnym?

348,22 zł dodatku pielęgnacyjnego od 1 marca 2025 r. Co z zasiłkiem pielęgnacyjnym? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podało wskaźnik waloryzacji emerytur i rent na 2025 r. Wyniesie on 105,5 proc.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. najniższa emerytura i renta wynosić będą 1878,91 zł. MRPiPS ogłosiło wskaźnik waloryzacji emerytur i rent na 2025 r.

Od 1 marca 2025 r. najniższa emerytura i renta wynosić będą 1878,91 zł. Wskaźnik waloryzacji świadczeń wyniesie 105,5 proc. Resort pracy ogłosił wysokość waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

MRPiPS: 105,5% to wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Najniższa emerytura: 1878,91 zł brutto od 1 marca

W dniu 12 lutego 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o ok. 5,5 procent.

REKLAMA