REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Art. 4. i art. 5. NATO. Czy możemy się czuć bezpiecznie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
art 5 nato
art 5 nato
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wybuchy rakiet w Przewodowie obiły się echem na całym świecie. Pojawiły się pytania na ile Polska może liczyć na wsparcie NATO. Czy traktat północnoatlantycki daje nam gwarancję bezpieczeństwa na wypadek podobnych zdarzeń?

Art. 4. NATO – na czym polega procedura?

Bezpośrednio po tragedii w Przewodowie pojawiły się oświadczenia o możliwości powołania się na art. 4. traktatu północnoatlantyckiego. Według tego przepisu strony mają prawo do konsultacji, gdy w niebezpieczeństwie znajdzie się niezależność polityczna lub integralność terytorialna.

REKLAMA

Art. 4. Traktatu Północnoatlantyckiego przewiduje konsultacje międzypaństwowe na wysokim szczeblu – przedstawiciel danego kraju składa wniosek do sekretarza generalnego NATO, który zwołuje rozmowy. Art. 4. można określić jako dyplomatyczny, a nie siłowy.

Polska powoływała się na art. 4. NATO dwukrotnie – w obu przypadkach wspólnie z innymi krajami wschodniej flanki NATO w latach 2014 i 2022.

Art. 5. NATO w praktyce

REKLAMA

Eksplozje w Przewodowie nasunęły podstawowe pytanie – czy flota amerykańskich F-16 pojawiłaby się w Polsce zaraz po nadejściu rosyjskiej agresji? Odpowiedź nie jest zerojedynkowa, gdyż do tej pory art. 5. NATO nie został przetestowany w podobnych okolicznościach.

Treść art. 5. nie rozstrzyga wszelkich wątpliwości – zbrojna agresja na jeden kraj NATO jest uważana za zbrojną agresję przeciwko wszystkim krajom NATO, pozostałe kraje są zobowiązane do udzielenia pomocy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy w takim razie agresja Rosji na Polskę spowodowałaby formalny obowiązek po stronie sojuszników? Zgodnie z treścią art. 5. NATO inny kraj podejmie wtedy „taką akcję, jaką uzna za konieczną, nie wyłączając użycia siły zbrojnej”. Ten fragment wskazuje, że mechanizmy sojuszniczej obrony są dalekie od automatyzmu.

Art. 5. NATO nie działa na zasadzie automatyzmu

Art. 5. NATO nie został do tej pory przetestowany w warunkach typowej zbrojnej agresji na kraj NATO, sposobem na zgłębienie treści tego przepisu są przede wszystkim opinie ekspertów wojskowych.

W  dniu eksplozji w Przewodowie były dowódca armii amerykańskiej w Europie generał Ben Hodges napisał na twitterze, że art. 5. NATO nie działa automatycznie. Użył metafory, że nie jest to wiązka laserowa otwierająca drzwi, gdy tylko ktoś przejdzie. Musi zostać podjęta decyzja polityczna, aby art. 5. został realnie użyty do konkretnych działań militarnych.

Czy Polska mogłaby realnie liczyć na art. 5. NATO w razie rosyjskiej agresji?

Brak automatyzmu co do zastosowania art. 5. może powodować niepokój jednak realia polityczne wydają się wskazywać na bezpieczeństwo. Po pierwsze, prezydent USA w realiach wojennych zadeklarował obronę każdego centymetra terytorium NATO. Po drugie, pozostawienie bez pomocy sojusznika wojskowego obniża prestiż mocarstwa na arenie międzynarodowej. Polska jest kluczowym krajem tranzytowym umożliwiającym efektywny transport uzbrojenia na Ukrainę. Brak pomocy dla Polski w razie rosyjskiej agresji byłby ze strony USA faktyczną deklaracją kapitulacji.

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

REKLAMA

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

REKLAMA

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

REKLAMA