REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Konsument, Zaliczka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie sklepy obejmie system kaucyjny?

Na jakim etapie obecnie są prace nad projektem ustawy, mającej wdrożyć system kaucyjny w Polsce? Czy zwiększy się powierzchnia sklepów, które będą zobowiązane do odbierania opakowań od klientów?

Trwają prace nad ustawą o działalności lombardów

Celem prac nad ustawą tzw. lombardową jest wzmocnienie monitoringu nad rynkiem lombardów oraz zwiększenie ochrony dla klientów.

Faktura i korekta faktury zaliczkowej VAT marża - treść, informacje

Przy sprzedaży usług turystycznych stosujemy procedurę VAT marża. Zdarza się nam pobrać zaliczkę, którą dokumentujemy fakturą, gdy nabywcą jest firma. Czasami mają miejsce zwroty zaliczek, gdy impreza nie dojdzie do skutku. Jakie elementy powinna zawierać taka faktura zaliczkowa i jej korekta?

Wakacje kredytowe - 300 skarg do UOKiK na banki. Jednym wnioskiem można zawiesić spłatę 8 rat kredytowych

Do UOKiK wpłynęło już około 300 skarg na zachowania banków w sprawie wakacji kredytowych - poinformował 1 sierpnia 2022 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

REKLAMA

Nowe postępowanie odrębne z udziałem konsumentów

Rząd pracuje nad przepisami, które m.in. mają wprowadzić do Kodeksu postępowania cywilnego postępowanie odrębne z udziałem konsumentów. Na czym polegają planowane zmiany?

Opłata za opakowania z tworzywa sztucznego w 2023 r. - projekt

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt dotyczący stawek za opakowania z tworzywa sztucznego. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

Nowelizacja prawa konsumenckiego a działalność przedsiębiorców

Czy nowelizacja prawa konsumenckiego wpłynie na działalność przedsiębiorców? Na jakie zmiany warto się przygotować?

Unijny Omnibus - wysokie kary na razie nie w Polsce?

28 maja weszła w życie unijna dyrektywa, tzw. Omnibus, na nowo regulująca wiele obszarów e-commerce oraz wzmacniająca pozycję konsumentów wobec e-sklepów. Spośród nowych regulacji, na uwagę zasługuje unormowanie zasad publikowania opinii o sklepach internetowych. Jakie obowiązują teraz zasady? De facto nie można już kupować opinii, co nie ukrywajmy zdarzało się nagminnie. Trzeba będzie też szczegółowo informować o cenach produktów objętych promocją. Za łamanie zasad grożą surowe kary: 2 miliony złotych albo 10% dochodów. Prawo obowiązuje zgodnie z przepisami unijnymi ale w Polsce na razie nie ma instytucji, która może jego stosowanie kontrolować i nakładać kary. W naszym kraju nie dostosowano bowiem prawodawstwa. Nowe przepisy analizuje mec. Robert Szczepanek z kancelarii prawnej Causa Finita.

REKLAMA

Omnibus na straży uczciwości opinii konsumenckich - czyli koniec z fake reviews

Omnibus to potoczna nazwa unijnej dyrektywy, którą powinni znać wszyscy prowadzący działalność handlową, a zwłaszcza sprzedający online. Dyrektywa wprowadzi sporo pozytywnego zamieszania. Jej implementacja na poziomie krajowym m.in. podejmie walkę z tzw. fake reviews, czyli fałszywymi opiniami (rekomendacjami) konsumenckimi.

Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej - jak dokonać korekty

W jaki sposób dokonywać korekty w przypadku zwrotu zaliczki udokumentowanej paragonem? Czy konieczna jest korekta paragonu? Czy dla sposobu dokonywania korekty ma znaczenie to, czy otrzymanie zaliczki zostało również udokumentowane fakturą?

Deweloperski Fundusz Gwarancyjny a pozycja konsumentów

Pozycja prawna i ekonomiczna konsumentów w sporach z deweloperami została wzmocniona, dzięki uruchomieniu Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego - oceniają: prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Małgorzata Ślepowrońska oraz szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta Tomasz Chróstny.

Bagaż nie doleciał lub został uszkodzony?

W związku z problemami na europejskich lotniskach tj. Londyn-Heathrow, Europejskie Centrum Konsumenckie i UOKiK wskazują, jak postępować, gdy po przylocie okaże się, że nasz bagaż nie doleciał lub został uszkodzony. Zapoznaj się z poradami i pamiętaj o terminowej reklamacji.

Wyprzedaże, pokazy handlowe, zakupy internetowe - co się zmieni?

Projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw został przyjęty przez rząd. Nowe przepisy mają na celu m.in. wyeliminowanie nieprawidłowości podczas wyprzedaży.

Porady urlopowe dla konsumentów

Europejskie Centrum Konsumenckie i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach wspólnej akcji #NaUrlopie - radzą, jak sprostać wakacyjnym problemom w podróży.

Nieuczciwe promocje, fałszywe opinie. Co zmienią unijne przepisy?

Unijna dyrektywa Omnibus ma ukrócić nieuczciwe promocje. Konsumenci będą też chronieni przed fałszywymi opiniami o produktach i usługach.

Zakup drewna w Lasach Państwowych - ułatwienia dla konsumentów

Lokalni mieszkańcy mają pierwszeństwo w kupnie drewna najniżej jakości w Lasach Państwowych. Nowe wytyczne Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych stanowią reakcję na wzrost cen energii oraz materiałów opałowych.

Sklep internetowy - jak wybrać wiarygodny?

W praktyce 98% sklepów internetowych szanuje uprawnienia konsumentów i z zasady uwzględnia reklamacje. Pozostałe 2% to jednak przysłowiowe „czarne owce”. Na co warto zwracócić uwagę podczas zakupów?

Dyrektywa Omnibus od 28 maja 2022 r. Jakie prawa zyskają konsumenci?

Od 28 maja 2022 r. zacznie obowiązywać unijna dyrektywa Omnibus, której celem jest zwiększenie ochrony praw konsumentów w handlu internetowym. Polska wersja tej ustawy na razie jest w powijakach, nie zdejmuje to jednak z polskich przedsiębiorców obowiązku podporządkowania się prawu UE. Niestety dostosowanie e-sklepów do nowych regulacji może kosztować - w zależności od sytuacji wyjściowej i rozmiaru sklepu może to być od tysiąca do nawet ponad 10 tys. zł.

Co zrobić ze starym sprzętem elektrycznym i elektronicznym?

Stary sprzęt elektryczny i elektroniczny nie może zostać wyrzucony do śmieci razem z innymi odpadami. Za ich wyrzucenie do nieodpowiedniego miejsca grożą wysokie kary. Nawet do 5 tys. zł. Co zatem z nim zrobić?

Makijaż permanentny lub tatuaż z odpowiednim tuszem - radzi GIS

Główny Inspektorat Sanitarny przypomina, iż wymagania dla tuszy do tatuażu i makijażu permanentnego zostały określone w rozporządzeniu Komisji Europejskiej.

Dyrektywa Omnibus - kiedy nowe przepisy?

Unijna dyrektywa Omnibus powinna zacząć obowiązywać od 28 maja 2022 r. Co to oznacza dla konsumentów i przedsiębiorców?

Upadłość konsumencka

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym przewidzianym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej , które stały się niewypłacalne.

Kantar: w kwietniu pogorszenie nastrojów konsumenckich

W kwietniu Kantar Consumer Index, czyli wskaźnik klimatu konsumenckiego spadł o 4,6 pkt. i wyniósł minus 33,9 pkt. Spadła również ocena sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, o 5,2 pkt. - do poziomu minus 27,9 pkt

Wakacyjne podróże - jak nie stracić pieniędzy?

Jak sprawdzić czy biuro podróży działa legalnie? Na co zwrócić uwagę w umowie? Turystyczny Fundusz Gwarancyjny przypomina jak nie stracić swoich pieniędzy.

Roaming w UE - nowe (przekształcone) unijne rozporządzenie roamingowe od 1 lipca 2022 r.

Urząd Komunikacji Elektronicznej informuje, że 13 kwietnia 2022 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE tekst przekształconego rozporządzenia roamingowego - Rozporządzenie PE i Rady UE 2022/612 z dnia 06.04.2022 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii. Znowelizowane przepisy wchodzą w życie 1 lipca 2022 r.

Ekonomiści prognozują długotrwały spadek popytu na niektóre dobra konsumpcyjne. Wydatki na dobra trwałe mogą być odkładane

Czynniki ekonomiczne i polityczne – dwucyfrowa inflacja, wzrost stóp procentowych, wysokie ceny energii i niepewność związana z wojną w Ukrainie – powodują, że w nadchodzących miesiącach konsumenci będą raczej wstrzymywać się z zakupami dóbr trwałego użytku. To może oznaczać mniejszy popyt w takich segmentach jak meble, sprzęt RTV i AGD oraz odzież i obuwie. Podobnie może być na rynkach innych państw członkowskich UE. To zła wiadomość dla polskich firm z segmentu dóbr konsumenckich trwałego użytku, które mają na europejskim rynku silną pozycję i potencjalnie wiele do stracenia.

Rozważny, zakupowy entuzjasta, cenocholik, ekocentryk, shopper z przymusu - jakim konsumentem jesteś?

Piąta już edycja badania „FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar” wykazała, że największą grupę aktywnych konsumentów wciąż stanowią osoby rozważne i pragmatyczne. Zależy im na jak najtańszym nabywaniu markowych produktów. Takie podejście reprezentuje co czwarty badany. W ciągu roku zmalał udział zakupowych entuzjastów. Odwiedzają oni sklepy dla rozrywki. Natomiast przybyło cenoholików, skupionych na wysokości wydatków. Minimalnie urosła grupa shopperów z przymusu, ograniczających zakupy do minimum. Jest też więcej ekocentrycznych konsumentów, poszukujących ekologicznych towarów. Z kolei ubyło świadomych koneserów, nieprzejmujących się cenami. Zmalał też udział shopperowych domatorów.

Wielkanoc: Konsumenci będą oszczędzać na zakupach. Ponad 80% liczy na promocje w dyskontach [BADANIE]

Jak wynika z najnowszego badania opinii publicznej, prawie co trzeci Polak zamierza zrobić przedświąteczne zakupy spożywcze dopiero tydzień przed Wielkanocą. Do tego wiadomo, że przeszło 9 na 10 rodaków planuje nabyć produkty w sklepach stacjonarnych. Najwięcej respondentów zapowiada, że wykona transakcje w dyskontach. Ponad czterech na pięciu ankietowanych chce kupić świąteczne towary w promocji. I co najważniejsze, przy tegorocznym wyborze konsumenci będą kierować się przede wszystkim ceną.

Kiedy bank neguje status konsumenta w sporze

Banki w sprawach frankowych często posługują się argumentacją mającą na celu zakwestionowanie statusu strony powodowej jako konsumenta i tym samym odmówienie jej ochrony z art. 3851 k.c. Taktyka ta stosowana jest zwłaszcza w przypadku osób prowadzących w dacie zawarcia umowy kredytu działalność gospodarczą, w szczególności zaś, gdy działalność została zarejestrowana na kredytowanej nieruchomości lub jest częściowo na niej wykonywana. Argumentację banków w powyższym zakresie, w świetle dotychczasowego orzecznictwa, należy uznać za niezasadną.

Jak pomóc zadłużonej bliskiej osobie?

W momencie, kiedy nie mamy do czynienia zaległościami na znaczne sumy, jest jeszcze szansa, że możemy realnie pomóc bliskiej osobie! Jak to zrobić?

Wystawienie faktury dokumentującej wpłatę zaliczki na poczet WDT a obowiązek podatkowy w VAT

Nasi kontrahenci z UE żądają od nas, aby wystawiać im faktury zaliczkowe na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Są one wystawiane czasem nawet kilka miesięcy przed dostawą. Czy powinniśmy je rozliczać?

Czy konsument może wpisać dłużnika do BIG-u?

Udzielając pożyczki sąsiadowi, znajomemu, członkowi rodziny warto zabezpieczyć się umową. Dzięki niej niesolidnego dłużnika będziemy mogli wpisać do Biura Informacji Gospodarczej.

Programy lojalnościowe w 2022 roku - trendy

Programy lojalnościowe zmieniają się razem z całym otoczeniem gospodarczym. Niegdyś kojarzyły się z papierowymi katalogami ze stacji paliw, teraz o wiele częściej mają postać wszechstronnych aplikacji. Jakie trendy przybiorą na sile w 2022 roku? Dlaczego aplikacje mają przewagę nad kartami lojalościowymi?

Zaliczki od dochodów z działalności gospodarczej

Jakie są sposoby opłacania zaliczek od dochodów z działalności gospodarczej? Jaka jest wysokość zaliczki?

Przedwczesne wystawienie faktury zaliczkowej - skutki w VAT

Jeśli od wystawienia faktury zaliczkowej minęło 60 dni, a kontrahent nie wpłacił zaliczki, to może istnieć obowiązek dokonania korekt. Przedwcześnie wystawiona faktura zaliczkowa może być anulowana, gdy nie została jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego. W przeciwnym razie należy ją skorygować „do zera”. Gdy pierwotnie wystawiona faktura nie została rozliczona w JPK, korekta zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy odbywa się poza JPK.

Zmiany w kredytach konsumenckich w 2022 roku – obniżenie limitów kosztów pozaodsetkowych

Trwają równoległe prace nad rządowym i senatorskim projektem ustaw, mogących w znacznym stopniu zrewolucjonizować działalność firm pożyczkowych oraz pośredników kredytowych kredytu konsumenckiego, czyli sektora pożyczkowego). Obydwa projekty prawdopodobnie mocno ograniczą funkcjonowanie sektora pożyczkowego. Zmierzają przede wszystkim do obniżenia na stałe maksymalnej wysokości pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego - do poziomów niższych niż w okresie obowiązywania rozwiązań z tzw. tarczy antykryzysowej. Nakładają także nowe, często trudne do sprostania wymogi po stronie firm pożyczkowych. Jak prezentują się nowe założenia ustawodawcy i jak mogą wpłynąć na działalność pozabankowego sektora kredytu konsumenckiego w Polsce?

Jak sprawdzić czy ktoś mnie śledzi w sieci?

Kto nas śledzi i w jakim celu? Podpowiadamy jak uchronić się przed inwigilacją i w jaki sposób sprawdzić, czy jesteśmy podglądani.

Wyzysk – ważne zmiany jeszcze w 2022 r.

Modyfikację tzw. wyzysku zakładają przepisy, które wejdą w życie w połowie 2022 r. Na czym polegają zmiany?

Blisko 55% Polaków oszczędza na zakupach [BADANIE]

Już ponad połowa Polaków zamierza ciąć codzienne wydatki w sklepach. Wzrost rok do roku jest dwucyfrowy, a powodem są rosnące ceny.

Walentynki w 2022 r. a wydatki

Randki, kosztowne prezenty – wycieczki niespodzianki… Czy w korona-kryzysie mamy na nie pieniądze?

Walentynkowe porady dla konsumentów

14 lutego w święto zakochanych wiele osób zdecyduje się wręczyć prezent bliskiej osobie. Walentynkowe porady przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKIK.

Jak zabezpieczyć się przed rosnącą inflacją i stopami procentowymi?

Sytuacja ekonomiczna, rozwijająca się na przestrzeni kilku lat wywarła znaczny wpływ na nasze życie. Przez ostatnie miesiące pandemia, negatywnie wpływała na sytuację finansową wielu konsumentów. W tej chwili, kolejnym czynnikiem stresogennym jest rosnąca inflacja.

Konsumenci nie wierzą w spadek cen w sklepach [BADANIE]

Z sondażu UCE RESEARCH i Grupy BLIX wynika, iż ponad 66% aktywnych konsumentów uważa, że ceny w sklepach realnie nie zmniejszą się przez zapowiadaną obniżkę VAT-u na żywność.

NFT - na czym polega, prawo, przykłady

Czym jest NFT? Na jakie okoliczności natury prawnej trzeba zwrócić uwagę? Czy czeka nas rewolucja na rynku inwestycji alternatywnych?

Nowe zasady wyprzedaży – jakie zmiany w e-commerce (i nie tylko) wprowadzi dyrektywa Omnibus

W czasie sezonowych wyprzedaży nie raz słyszy się o nieuczciwych praktykach sprzedawców i celowym zawyżaniu cen w okresach poprzedzających obniżki, tak aby te wyglądały na szczególnie atrakcyjne. Tegoroczne zimowe wyprzedaże to jednak ostatnie, kiedy konsumenci mogą czuć się zagrożeni takimi nieuczciwymi praktykami. Na ich straży staje Omnibus, czyli unijna dyrektywa z 2019, do której zapisów do 28 maja 2022 muszą dostosować się kraje członkowskie UE. Wprowadza ona zmiany w prezentacji informacji o obniżce, ale także w innym kwestiach związanych z e-commerce.

Rękojmia i gwarancja konsumencka – zmiany w 2022 roku

Już wkrótce ulegną zmianie przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji konsumenckiej. Zawarte w Kodeksie Cywilnym przepisy dotyczące rękojmi za wady przestaną mieć zastosowanie do konsumentów w przypadku sprzedaży rzeczy ruchomych. W tym zakresie zasady rękojmi przy sprzedaży konsumenckiej zostaną wprowadzone do ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (dalej: „u.p.k.”). Projektowane przepisy zmieniają zakres uprawnień przysługujących konsumentom, ale nie wszystkie wprowadzane przez ustawodawcę zmiany będą dla nich korzystne.

Płatności bezgotówkowe od 1 stycznia 2022 r. – czy terminal płatniczy jest niezbędny?

Z początkiem 2022 roku weszły w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców, jednym z nich jest obowiązek zapewnienia klientom możliwości płatności przy użyciu instrumentu płatniczego. Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie czy muszą posiadać terminal płatniczy do płatności bezgotówkowych.

Płatności gotówkowe i bezgotówkowe w 2022 roku - limity, zasady, obowiązki

Przepisy określają zasady i limity płatności między przedsiębiorcami (B2B) a także między przedsiębiorcami a konsumentami (B2C). Jakie limity i obowiązki w tym zakresie mają przedsiębiorcy? W 2022 roku nadal obowiązuje limit 15 tys. zł brutto dla płatności gotówkowych między przedsiębiorcami. Dopiero od 1 stycznia 2023 roku limit ten zmniejszy się do 8 tys. zł.

Podatki 2022 - nieświadome błędy podatników i księgowych nie będą karane

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 13 stycznia 2022 r. zapewniło, że "nieświadome błędy (w tym popełnione przez księgowych)" związane z nowymi przepisami "nie spotkają się z sankcjami".

Wydatki sylwestrowe Polaków [BADANIE]

Niższe wydatki sylwestrowe i więcej chętnych do zabawy niż przed rokiem - to wyniki badania, które zostało wykonane na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

REKLAMA