REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WIBOR w umowach kredytu: co naprawdę wynika z opinii Rzeczniczki Generalnej TSUE [polemika]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
WIBOR w umowach kredytu: co naprawdę wynika z opinii Rzeczniczki Generalnej TSUE [polemika]
WIBOR w umowach kredytu: co naprawdę wynika z opinii Rzeczniczki Generalnej TSUE [polemika]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 15 września 2025 r. na łamach naszego portalu ukazał się artykuł autorstwa radcy prawnego Pawła Stalskiego o tytule „Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe możliwości dla kredytobiorców”. Przedstawiona w nim analiza dotyczy opinii Rzecznik Generalnej TSUE Laili Mediny z 11 września 2025 r. wydanej w sprawie C-471/24, tj. dotyczącej stosowania wskaźnika referencyjnego WIBOR w umowach kredytu hipotecznego zawieranych z konsumentami. Z tezami prezentowanymi w tamtym artykule polemizuje poniżej radca prawny Tomasz Majkrzak. Czy faktycznie z opinii Rzecznik Generalnej wynika, że banki muszą informować konsumentów o sposobie ustalania WIBOR?

O czym bank musi informować klienta? Czy np. o sposobie obliczania WIBOR-u?

Merytoryczna część opinii Rzecznik Generalnej TSUE rozpoczyna się od przyjęcia, że dyrektywa 93/13/EWG dopuszcza możliwość badania zastosowanej w umowie kredytu klauzuli zmiennego oprocentowania opartej o wskaźnik referencyjny WIBOR, o ile przepisy krajowe nie przewidują obowiązku stosowania ww. wskaźnika i konkretnej jego stawki (np. WIBOR 3M, WIBOR 6M).

W dalszej kolejności Rzecznik poczyniła rozważania dotyczące obowiązku informacyjnego ciążącego na kredytodawcach. Z treści opinii jasno jednak wynika, że bank nie ma obowiązku informować kredytobiorcy o metodzie ustalania wskaźnika referencyjnego.

Rzecznik zwróciła bowiem uwagę, że w świetle unijnego rozporządzenia BMR oraz dyrektywy 2014/17 w sprawie konsumenckich umów o kredyt związanych z nieruchomościami mieszkalnymi, informacje przekazywane przez kredytodawców przy zawieraniu umów kredytu hipotecznego powinny obejmować „nazwy wskaźników referencyjnych i ich administratorów oraz informację o potencjalnych konsekwencjach dla konsumentów”. Ogólne informacje dotyczące zastosowanej metody ustalania wskaźnika, jak podkreśliła Rzecznik Generalna, można bowiem znaleźć w rozporządzeniu BMR, a szczegółowe informacje muszą zostać opublikowane lub udostępnione publicznie przez administratora, co ma miejsce w przypadku wskaźnika WIBOR. Administratorem WIBOR jest spółka GPW Benchmark S.A., która na swojej stronie internetowej (www.gpwbenchmark.pl) publikuje wszelką dokumentację dotyczącą WIBOR, wymaganą przez przepisy unijne. Dla porządku warto odnotować, że dane historyczne WIBOR także są powszechnie dostępne. Dla przykładu, na stronie internetowej GPW Benchmark znajdują się zestawienia zawierające wszystkie kwotowania wskaźnika począwszy od 2006 r. Tym samym twierdzenie, że bank ma obowiązek informować klienta o „sposobie obliczania WIBOR” jest nadinterpretacją opinii Rzecznik Generalnej.

REKLAMA

REKLAMA

W swojej analizie Rzecznik wzięła bowiem pod uwagę dwie kwestie. Po pierwsze, rozporządzenie BMR nakłada na administratora obowiązek publicznego udostępnienia określonych informacji o wskaźniku. Po drugie, część tych informacji musi zostać sformułowana w taki sposób, który pozwoli stronom, w tym konsumentom, na zrozumienie metody opracowywania wskaźnika referencyjnego. Dodatkowo rozporządzenie BMR przewiduje specjalny mechanizm rozpatrywania skarg w przedmiocie ewentualnych wątpliwości co do zgodności wyznaczania wskaźnika z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa (zarówno unijnego, jak i krajowego).

Co równie istotne, w swojej opinii Rzecznik stanęła na stanowisku, że: „O ile jednak sądy krajowe w sprawach cywilnych, takich jak spór w postępowaniu głównym, mogą na podstawie dyrektywy 93/13 oceniać warunki umowne oparte na wskaźnikach referencyjnych takich jak WIBOR, o tyle nie mogą one badać metody ustalania takich wskaźników na podstawie wspomnianej dyrektywy, ponieważ takie badanie wykracza poza zakres stosowania dyrektywy 93/13”. Innymi więc słowy, sąd krajowy (sąd cywilny) nie jest uprawniony do badania metody ustalania wskaźników referencyjnych w rozumieniu rozporządzenia BMR. P
otencjalnemu badaniu może podlegać wyłącznie znajdujące się w umowie postanowienie regulujące zmienność oprocentowania kredytu w oparciu o wskaźnik WIBOR. Na potrzeby tego badania sąd krajowy powinien ustalić, czy informacje przekazane konsumentowi przez przedsiębiorcę na etapie zawierania umowy były wystarczające (z zastrzeżeniem, że zakres obowiązków informacyjnych zmieniał się na przestrzeni lat, a więc wszelkie szczegółowe uwagi Rzecznik Generalnej należy odnosić do tego konkretnie stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zawarcia spornej umowy).

Przejrzystość a uczciwość klauzuli umownej

Ewentualne (potencjalne) niedopełnienie przez bank obowiązków informacyjnych nie oznacza jednak, że klauzula zmiennego oprocentowania oparta o wskaźnik referencyjny WIBOR może zostać „z automatu” uznana za abuzywną, a w konsekwencji – niewiążącą kredytobiorcę będącego konsumentem. Potencjalny brak przejrzystości postanowienia umownego umożliwia dopiero przejście do kolejnego etapu badania, tj. sprawdzenia, czy dany warunek umowny jest nieuczciwy.

REKLAMA

Do tego, w jaki sposób dokonać powyższej oceny, Trybunał Sprawiedliwości nawiązywał już wielokrotnie w swoim dotychczasowym orzecznictwie. Okoliczność ta nie umknęła uwadze Rzecznik Generalnej, która w pkt 63 opinii odwołała się do tezy płynącej z wyroku TSUE z dnia 26 stycznia 2017 r. (C-421/14, Banco Primus), zgodnie z którym w ramach badania uczciwości sąd odsyłający musi w szczególności porównać metodę obliczania stawki odsetek zwykłych przewidzianą przez ową klauzulę i rzeczywistą stawkę tychże odsetek ze zwykle stosowanymi metodami ich obliczania oraz stawką odsetek ustawowych, a także ze stawkami odsetek stosowanymi na rynku w chwili zawarcia umowy. Innymi słowy, sąd krajowy – oceniając umowną klauzulę zmiennego oprocentowania pod kątem jej uczciwości – powinien przede wszystkim dokonać jej porównania z przepisem regulującym ustawowe odsetki kapitałowe. Zgodnie z art. 359 § 2 Kodeksu cywilnego, jeżeli wysokość odsetek nie jest w inny sposób określona, należą się odsetki ustawowe w wysokości równej sumie stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego i 3,5 punktów procentowych. W tym miejscu wymaga również zauważenia, że ustanowiona przez polskiego ustawodawcę metoda obliczania wysokości odsetek ustawowych (poprzez wprowadzenie dwóch elementów, zmiennego i stałego) jest de facto tożsama z powszechnie stosowaną klauzulą zmiennego oprocentowania w formule „WIBOR plus marża”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skutki abuzywności

W przywołanym na wstępie artykule autor zastanawia się również nad ewentualnymi skutkami uznania klauzuli zmiennego oprocentowania opartej o WIBOR za abuzywną. Wyjaśnia, że może to prowadzić do „roszczeń o zwrot nadpłaconych rat, przejście na oprocentowanie oparte wyłącznie a marży banku, czy też nawet unieważnienia umowy kredytu”. W Opinii Rzecznik Generalnej nie udzielono jednak odpowiedzi na pytanie o skutek abuzywności. Zgodnie z wnioskiem Trybunału Opinia miała dotyczyć wyłącznie pierwszego, drugiego i trzeciego pytania prejudycjalnego. Prawdopodobnym jest więc, że w swoim wyroku TSUE nie odpowie na czwarte pytanie częstochowskiego Sądu (tj. o dopuszczalność pozostawienia umowy kredytu w mocy z oprocentowaniem równym stałej marży Banku, w przypadku uznania za nieuczciwe postanowienia umownego dotyczącego zmiennego oprocentowania opartego o wskaźnik referencyjny WIBOR), pozostawiając tę kwestię do rozstrzygnięcia sądowi krajowemu.

Opinia to jeszcze nie wyrok

I wreszcie nie można zapominać, że opinia Rzecznik Generalnej nie wiąże Trybunału. Wyroku w sprawie C-471/24 powinniśmy jednak spodziewać się dopiero za kilka miesięcy, prawdopodobnie na przełomie 2025 i 2026 roku.

radca prawny Tomasz Majkrzak

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oprocentowanie lokat bankowych i kont oszczędnościowych - koniec września 2025 r. Dobre "procenty" raczej dla mniejszych kwot

Po obniżce stóp procentowych NBP, dokonanych przez Radę Polityki Pieniężnej na początku września 2025 r. - większość banków pogorszyła warunki lokat i rachunków oszczędnościowych. Trzy banki postanowiły jednak pójść pod prąd – oferując wyższy procent, choć najczęściej kosztem jeszcze większego ograniczenia kwoty, którą można na lepszych warunkach ulokować lub skrócenia czasu trwania promocji.

Kontynuowanie postępowania sądowego mimo braku adresu dłużnika – czy to możliwe? Natalia Mądry, Head of Legal w Julianus Inkasso wyjaśnia

Nieznajomość miejsca pobytu dłużnika w postępowaniu cywilnym, choć stanowi istotną przeszkodę proceduralną, nie implikuje ipso facto paraliżu procesu sądowego, lecz aktywuje mechanizmy uregulowane w KPC, które umożliwiają kontynuację postępowania przy zachowaniu konstytucyjnie ugruntowanego prawa do obrony. Autorka: Natalia Mądry, Head of Legal w Julianus Inkasso Sp. z o.o.

Odrzucenie spadku a zrzeczenie się dziedziczenia

Wiele osób słyszało pojęcia: „odrzucenie spadku” i „zrzeczenie się dziedziczenia”. Pojęcia te są często używane zamiennie, co jest błędem. Pojęcia te zdecydowanie należy odróżnić- gdyż odnoszą się one do różnych „instytucji prawnych”, mają różne skutki, etc. W niniejszym artykule zakreślone zostaną podstawowe cechy różniące obie te instytucje, ale - dla pełnego obrazu- pokazane zostaną też ich najważniejsze podobieństwa.

WIBOR w umowach kredytu: co naprawdę wynika z opinii Rzeczniczki Generalnej TSUE [polemika]

W dniu 15 września 2025 r. na łamach naszego portalu ukazał się artykuł autorstwa radcy prawnego Pawła Stalskiego o tytule „Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe możliwości dla kredytobiorców”. Przedstawiona w nim analiza dotyczy opinii Rzecznik Generalnej TSUE Laili Mediny z 11 września 2025 r. wydanej w sprawie C-471/24, tj. dotyczącej stosowania wskaźnika referencyjnego WIBOR w umowach kredytu hipotecznego zawieranych z konsumentami. Z tezami prezentowanymi w tamtym artykule polemizuje poniżej radca prawny Tomasz Majkrzak. Czy faktycznie z opinii Rzecznik Generalnej wynika, że banki muszą informować konsumentów o sposobie ustalania WIBOR?

REKLAMA

Koniec z nieodpłatnym przekazywaniem przez Skarb Państwa nieruchomości na rzecz Kościoła katolickiego. W ten sposób, do majątku kościelnego przetransferowano już niemal 3,5 mld zł z budżetu państwa

W dniu 24 września 2025 r. do Sejmu trafił projekt ustawy, który zakłada usunięcie z porządku prawnego regulacji, stanowiącej „nieproporcjonalny mechanizm uszczuplający majątek państwa, który kreuje pole do nadużyć, stanowiąc jednocześnie ponadprzeciętną możliwość akumulacji kapitału przez Kościół Katolicki”. Na podstawie przepisu, którego usunięcia domagają się posłowie – w latach 1992-2019, Kościół katolicki nieodpłatnie przejął od Skarbu Państwa 76 244 ha ziemi rolnej, o łącznej wartości niemal 3,5 mld zł. Nieruchomości nabywane w powyższym trybie przez kościelne osoby prawne nie zawsze są ujawniane w księgach wieczystych, a ponadto – nierzadko są przez Kościół zbywane.

System kaucyjny od 1 października: rewolucja w recyklingu czy wzrost kosztów dla mieszkańców? Oto cała prawda, której nikt nie mówi głośno

Od 1 października rusza system kaucyjny, który ma całkowicie zmienić sposób zbiórki i recyklingu opakowań po napojach. To jedna z największych reform środowiskowych ostatnich lat – ambitny projekt, który budzi zarówno ogromne nadzieje, jak i poważne obawy. Operatorzy zapewniają o gotowości, handel wciąż się dostosowuje, a konsumenci pytają, jak nowy system wpłynie na ich portfele.

Pakt migracyjny UE od 2026 roku – czy czeka nas islamska Europa? Ursula von der Leyen mówi o sprawiedliwości, a obywatele pytają: kto za to zapłaci?

Już w lipcu 2026 roku wchodzi w życie pakt migracyjny UE. Bruksela mówi o „sprawiedliwości” i solidarności, ale polscy europosłowie PiS ostrzegają, że dokument to „gaszenie pożaru benzyną”. Padają słowa o islamizacji, wojnie hybrydowej Putina i miliardowych kosztach, które mogą spaść na obywateli.

Czy sąsiad może zażądać pieniędzy za ogrodzenie? Mało tego, nawet je rozebrać? Przepisy stawiają sprawę jasno

Budowa ogrodzenia między działkami to gotowy przepis na sąsiedzki konflikt? Tak, zwłaszcza gdy jedna strona działa na własną rękę, a druga... wystawia rachunek albo każe wszystko rozebrać. Co wolno, a czego absolutnie nie? Warto to sprawdzić przed wbiciem pierwszej łopaty.

REKLAMA

Załamanie z pracą? Są ich setki. Wysyłają po 4 tysięcy CV. Mają wyższe wykształcenie. I miesiącami bez etatu albo zlecenia

Na Twitterze i TiKToku pojawiła się opowieść studenta, który od początku roku próbuje znaleźć pracę. Wysłał aż 4000 CV. W większości przypadków nie dostał nawet odpowiedzi.

Koniec z oddawaniem ziemi Kościołowi? Szykuje się wielka zmiana w relacjach państwo–Kościół

Polska 2050 chce raz na zawsze zakończyć przekazywanie państwowej ziemi Kościołowi. Ugrupowanie zaprezentowało projekt ustawy uchylającej kontrowersyjny artykuł 70a, który od 1989 roku umożliwiał nieodpłatne przekazywanie nieruchomości, sięgające łącznie aż 76 tys. hektarów. To pierwsza z serii zmian mających uporządkować relacje państwo–Kościół i zapewnić przejrzystość.

REKLAMA