REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny zyskuje na popularności [BADANIE]

Podpis elektroniczny zyskuje na popularności [BADANIE]
Podpis elektroniczny zyskuje na popularności [BADANIE]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podpisem elektronicznym zainteresowanych jest trzech na pięciu Polaków. Z badania, przygotowanego na zlecenie KIR i ZBP wynika, iż większość Polaków jest świadoma możliwości wykorzystania e-podpisu.

Trzech na pięciu Polaków jest zainteresowanych podpisem elektronicznym

Wraz z rosnącą dostępnością usług zdalnych i upowszechnianiem się cyfrowych dokumentów, na popularności zyskuje podpis elektroniczny. Przed pandemią niespełna 1/3 Polaków była zainteresowana wykorzystaniem e- podpisu w codziennych sprawach. Rok później odsetek osób, które chętnie sięgną po możliwość elektronicznego podpisywania dokumentów, zwiększył się do 57 proc. Jak wynika z najnowszego badania, przygotowanego na zlecenie KIR i ZBP, większość Polaków jest świadoma możliwości wykorzystania e-podpisu zarówno w usługach publicznych, jak i komercyjnych.[1]

REKLAMA

REKLAMA

Podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny to usługa, która umożliwia bezpieczne podpisanie dokumentu, bez konieczności posiadania go w formie papierowej, drukowania czy skanowania.

Jak wynika z badań KIR i ZBP, liczba osób zainteresowanych dostępem do tej usługi w latach 2018-2020 rosła w umiarkowanym tempie – osiągając 28 proc. w roku ubiegłym. W tegorocznej edycji badania jedynie 15 proc respondentów zadeklarowało brak zainteresowania, a chęć korzystania z e-podpisu wyraziło ponad dwukrotnie więcej osób niż rok wcześniej. Wzrost tego wskaźnika do 57 proc. jest związany z globalnym trendem przenoszenia usług do świata cyfrowego, który został dodatkowo spotęgowany przez pandemię. W rezultacie coraz bardziej doceniamy zalety usług zdalnych i mamy także większą świadomość wyzwań w zakresie cyfrowego bezpieczeństwa.

– Przez ostatni rok liczba osób zainteresowanych wykorzystaniem podpisu elektronicznego wzrosła dwukrotnie. Podczas pandemii wiele firm przeszło na tryb pracy zdalnej, co wymusiło przyspieszenie procesów cyfryzacji, a także wdrożenie rozwiązań ułatwiających funkcjonowanie w sytuacji dystansu społecznego. To też sprawiło, że stosowanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego w kontaktach firmy z klientami, czy pomiędzy działami HR a pracownikami, stało się powszechne. Korzyści płynące z cyfryzacji w różnych sektorach gospodarki zostały zauważone przez Polaków, co pokazały także wyniki naszego badania – mówi Elżbieta Włodarczyk, dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR.

REKLAMA

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 1

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 1

informacja prasowa

Do czego chcemy wykorzystywać e-podpis?

Największy potencjał zastosowania podpisu elektronicznego dostrzegamy w podpisywaniu umów na usługi użyteczności publicznej (prąd, gaz, woda, śmieci) – w 2021 roku tę odpowiedź wskazało 52 proc. ankietowanych. W taki sposób chcemy też zawierać umowy na usługi medyczne i umowy bankowe, co w obu przypadkach wskazało 49 proc. respondentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Pod względem skutków prawnych, kwalifikowany podpis elektroniczny jest równoważny podpisowi odręcznemu, składanemu na papierze. Katalog zastosowań e-podpisu stale się poszerza. Taką usługę KIR dostarcza w dwóch wersjach: standardowej – Szafir oraz mobilnej – mSzafir. Nasz mobilny e-podpis jest całkowicie wirtualnym produktem, można go uzyskać zdalnie, korzystając z potwierdzania tożsamości użytkownika w systemach bankowości internetowej – tłumaczy Elżbieta Włodarczyk. – Wiemy, że klienci doceniają zalety swobodnego korzystania z mobilnego e-podpisu. Wychodząc naprzeciw tym, którzy sporadycznie podpisują e-dokumenty, oferujemy także mSzafir w wersji jednorazowej. W pierwszej fali pandemii udostępniliśmy tę usługę bezpłatnie. Klienci pobrali wtedy ponad 6.000 e-podpisów. Z tej opcji skorzystali m.in. przedsiębiorcy, starający się o subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR dla Mikrofirm i MŚP – dodaje E. Włodarczyk.

Kwalifikowany podpis elektroniczny jest stosowany w Polsce od niemal 20 lat. Wykorzystanie e-podpisu reguluje unijne rozporządzanie eIDAS, dzięki czemu tak podpisany dokument jest respektowany we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Ułatwia to m.in. udział w europejskich postępowaniach przetargowych. Kwalifikowany podpis elektroniczny można zastosować właściwie wszędzie tam, gdzie stosuje się tradycyjne pisma, np. w kontakcie z Urzędem Skarbowym, w celu złożenia e-deklaracji podatkowej w formie JPK czy dokumentów do ZUS. Korzystając z e-podpisu można także zgłosić narodziny dziecka, czy uzyskać odpis aktu z urzędu stanu cywilnego.

Dzięki tej usłudze można podpisać dowolny dokument z każdego miejsca i na każdym urządzeniu podłączonym do internetu. Jest to praktyczne rozwiązanie nie tylko podczas pracy zdalnej, umożliwia dużą oszczędność papieru, pozwala uniknąć wysyłania dokumentów pocztą lub kurierem, czy ponoszenia kosztów ich archiwizacji. Wygoda i korzyści wynikające ze stosowania podpisu elektronicznego, zachęcają coraz więcej osób do wybierania usług cyfrowych, a to przyczynia się do rozwoju całej gospodarki.

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 2

KIR Wykresy do badania Kantar podpis elektroniczny 1

informacja prasowa

[1] Badanie zostało zrealizowane w marcu 2021 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+. Liczebność próby wynosiła N=1054.

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA