REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NSZZ Policjantów: dodatki za stopień wzrosną od 330 zł dla posterunkowego. Średnio o 375 zł brutto. Co z pozostałymi dodatkami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Komunikat NSZZ Policjantów: dodatki za stopień wzrosną od 330 zł (dla posterunkowego) do 474 zł (dla generalnego inspektora), średnio o kwotę 375 zł. Co z pozostałymi dodatkami?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

NSZZ Policjantów poinformował o zaopiniowaniu przez związek projektu nowelizacji rozporządzenia MSWiA o uposażeniu policjantów. Podwyżka jest od 1 stycznia 2024 bieżącego roku. Dotyczy to także dodatków za stopień.

Związkowcy przypomnieli, że wraz z kwotą bazową wzrosną też takie dodatki, jak instruktorski, stołeczny, za psa, za konia, lotniczy, kontrolerski, specjalny, terenowy czy wojenny.

REKLAMA

Szczegóły informacji od związkowców:

Komunikat Biura Prasowego Zarządu Głównego NSZZ Policjantów

Prezydium Zarządu Głównego NSZZ Policjantów zatwierdziło projekt nowelizacji rozporządzenia MSWiA, kształtujący uposażenia policjantów. Przy okazji podwyżek, które zostaną naliczone od dnia 1 stycznia 2024 r., w tym samym terminie wejdzie w życie nowy mechanizm regulujący wysokość dodatków za stopień. Decyzję Prezydium Zarządu Głównego NSZZ Policjantów poprzedziło spotkanie Komendanta Głównego Policji insp. Marka Boronia z przewodniczącym Rafałem Jankowskim, gdzie w obecności zastępcy Komendanta Głównego Policji nadinsp. dr Rafała Kochańczyka i Dyrektor Biura Finansów KGP Magdaleny Świderskiej zaprezentowane zostały szczegółowe założenia tegorocznej podwyżki.

Dodatki za stopień wzrosną od 330 zł (dla posterunkowego) do 474 zł (dla generalnego inspektora), średnio o kwotę 375 zł

Jak czytamy w przedłożonym do zaopiniowania projekcie, celem zawartych tam uregulowań ma być osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia o 20%, czyli o kwotę 1472 zł (1359 zł. plus 113 zł nagrody rocznej). 

W zakres wzrostu uposażenia wraz z dodatkami o charakterze stałym mają wejść nowe stawki dodatku za stopień. 

Sam zaś stopień nie będzie już określany w konkretnych stawkach kwotowych, a w relacji do kwoty bazowej. Dzięki temu od dnia 1 stycznia o 20% wzrośnie również jego wysokość. Dodatek za stopień będzie więc rósł za każdym razem, gdy rosnąć będzie kwota bazowa. 

WAŻNE! Z kalkulacji wynika, że dodatki za stopień wzrosną od 330 zł (dla posterunkowego) do 474 zł (dla generalnego inspektora), średnio o kwotę 375 zł. 

90% zależne od kwoty bazowej

W konsekwencji tej zmiany do 90% wzrośnie ilość elementów uposażenia zależnych od kwoty bazowej, pomniejszając w ten sposób przestrzeń zależną od krytykowanej przez NSZZ Policjantów uznaniowości. W ten oto sposób z listy niezałatwionych dotąd postulatów zniknie kolejny ważny temat.

Rośnie podstawa do przyznawania dodatków służbowych i funkcyjnych

W uzasadnieniu do nowelizacji podkreślono również, że wraz ze wzrostem uposażenia zasadniczego z wysługą lat oraz dodatkiem za stopień, rośnie podstawa do przyznawania dodatków służbowych i funkcyjnych. Z wyliczeń wynika, że do zaangażowania na ten cel pozostaje jeszcze kwota około 90 zł w przeliczeniu na policjanta. W odniesieniu do części dodatków funkcyjnych będzie ona obligatoryjna, ponieważ dodatek funkcyjny nie może być niższy niż 20% uposażenia zasadniczego plus dodatek za stopień. Co do dodatków służbowych, NSZZ Policjantów stoi na  stanowisku, że zasady tej regulacji powinny zostać uzgodnione na poziomie Zarządów Wojewódzkich i Szkolnych.

Można powiedzieć, że załącznik nr 3 do projektu rozporządzenia, to brakujące ogniwo pozwalające na wyliczenie indywidualnego skutku tegoroczne podwyżki.

Jak wyliczyć podwyżkę indywidualną dla policjanta?

Związkowcy wskazali, że przybliżony sposób oceny podwyżki dla indywidualnego policjanta jest prosty. Należy dodać kwoty podwyżki z tytułu dodatku za stopień. Rozpiętość w obrębie stopni nie jest duża, więc jeśli każdy na koniec doda sobie 375 zł, wielkiej pomyłki nie popełni. 

Można przybliżone obliczenia otrzymać zwiększając o średnio 375 zł kwoty z grudniowych przykładów związku:

W grudniu 2023 r. związek podał przybliżony sposób wyliczenia kwot podwyżek:

Wiedząc, że o wzroście przyszłorocznych uposażeń ostatecznie zadecyduje kwota bazowa, od której zależy największa część policyjnego uposażenia, zechcemy by każdy samodzielnie obliczył ile na tym zyska. Żeby do tego dojść trzeba od iloczynu nowej kwoty bazowej i mnożnika przypisanego do każdej grupy zaszeregowania (2 088,77 x mnożnik) odjąć iloczyn starej kwoty bazowej i mnożnika (1 740,64 x mnożnik). Mnożniki przypisane do poszczególnych grup zaszeregowanie znajdziecie w załącznikach Nr 1 i 2 do rozporządzenia MSWiA z dnia 6 grudnia 2001 r. ws. szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego… (rozporządzenie znajdziecie pod artykułem). Do uzyskanej w ten sposób kwoty trzeba dodać posiadaną wysługę lat oraz staż służby powyżej 15 lat.

Pamiętajmy, że tzw. dodatek z tytułu wysługi lat podwyższa uposażenie zasadnicze o 2% po 2 latach służby i o 1% za każdy następny rok służby, aż do wysokości 20% po 20 latach służby, oraz o kolejne 2% za każde następne dwa lata służby do wysokości 32% po 32 latach służby – łącznie do wysokości 35% po 35 latach służby. Natomiast przy dodawaniu świadczenia za długoletnią służbę (art. 120d ustawy o Policji) musicie pamiętać, że przysługuje ono po osiągnięciu 15 lat służby w wysokości 5% należnego uposażenia zasadniczego i zwiększa się o kwotę 1% należnego uposażenia zasadniczego za każdy kolejny rozpoczęty rok służby, nie więcej jednak niż do wysokości 15% po 25 latach służby.

Oto kilka przykładów

  • Policjant w 2 grupie zaszeregowania z trzyletnim stażem służby [(2 088,77 x 2,014) – (1 740,64 x 2,014) + 3% wysługi] = 722, 16 zł brutto
  • Dzielnicowy i kontroler ruchu drogowego w 4 grupie zaszeregowania z dziesięcioletnim stażem służby
    [(2 088,77 x 2,077) – (1 740,64 x 2,077) + 10% wysługi] = 795, 41 zł brutto
  • Detektyw, starszy dzielnicowy i asystent w 5 grupie zaszeregowania z piętnastoletnim stażem służby
    [(2 088,77 x 2,168) – (1 740,64 x 2,168) + (15% wysługi + 5% stażowego)] = 905, 69 zł brutto
  • Specjalista, instruktor i dyżurny OPP w 6 grupie zaszeregowania z dwudziestopięcioletnim stażem służby [(2 088,77 x 2,3) – (1 740,64 x 2,3) + (24% wysługi + 15% stażowego)] = 1 112, 97 zł brutto 

Uzasadnienie projektu rozporządzenia

Minister właściwy do spraw wewnętrznych na podstawie art. 101 ust. 2, art. 102 i art. 104 ust. 6 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.) został upoważniony do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowych zasad otrzymywania oraz wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, warunków podwyższania tego uposażenia, sposobu ustalania jego wzrostu z tytułu wysługi lat, szczegółowych zasad ustalania wysługi lat, sposobu jej dokumentowania oraz trybu postępowania w tych sprawach, szczegółowych zasad otrzymywania oraz wysokości dodatków do uposażenia.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych wykonując powyższe upoważnienia ustawowe wydał rozporządzenie z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania 
i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1236, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Celem nowelizacji rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia policjantów o 20,0% tj. o 1 359 zł od dnia 1 stycznia 2024 r. w zakresie wzrostu uposażenia wraz z dodatkami o charakterze stałym, poprzez ustanowienie nowych stawek dodatku za posiadany przez policjanta stopień policyjny.

Zmiana polega na nadaniu nowego brzmienia załącznika nr 3 do ww. rozporządzenia MSWiA dotyczącego tabeli stawek dodatku za posiadany przez policjanta stopień policyjny 
z jednoczesnym uzależnieniem stawki dodatku za stopień od wysokości kwoty bazowej.

Wzrost kwoty bazowej o 20,0% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1.472 zł. Z kwoty 1 472 zł na wzrost uposażenia wraz z dodatkami przypada kwota 1.359 zł, a na wzrost nagrody rocznej - 113 zł. Przypadająca przeciętna miesięczna kwota wzrostu na 1 etat w wysokości 1.359 zł ma sfinansować wzrost wszystkich składników uposażenia. Przy czym należy zaznaczyć, że wzrost kwoty bazowej powoduje obligatoryjny wzrost uposażenia zasadniczego i w konsekwencji wzrost z tytułu wysługi lat, którego skala uzależniona będzie od indywidualnego stażu służby oraz wzrost dodatków do uposażenia, których wysokość relacjonowana jest do kwoty bazowej. Szacowane skutki wynikające wyłącznie ze zmiany kwoty bazowej w 2024 r. szacowane są na poziomie 894 zł. Oznacza to, że możliwe jest zaangażowanie jeszcze kwoty około 465 zł.

Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem stawki dodatku za posiadany stopień policyjny obowiązujące w 2023 roku wzrosną o 20% i zostaną jednocześnie wyrażone jako procent kwoty bazowej. Szacuje się, że średnie uposażenie policjantów w związku z proponowaną zmianą wzrośnie od dnia 1 stycznia 2024 r. o kwotę około 375 zł. Jednocześnie wraz ze wzrostem uposażenia zasadniczego z wysługą lat oraz dodatku za stopień rośnie podstawa do przyznawania dodatków służbowych i funkcyjnych. Pozostała do zaangażowania na podwyżki kwota około 90 zł zostanie przeznaczona na zapewnienie regulacji tych dodatków – szczególnie dla policjantów, którzy nie osiągną poziomu dodatków funkcyjnych na poziomie 20% podstawy.

Wskazane rozwiązanie będzie odzwierciedleniem projektowanej na 2024 r. waloryzacji uposażeń, natomiast powiązanie stawki z kwotą bazową zapewni w kolejnych latach obligatoryjny wzrost dodatków w przypadku zmiany poziomu kwoty bazowej. W efekcie zmian ponad 90% średniego uposażenia policjantów zostanie powiązane z kwotą bazową co „zautomatyzuje” dokonywanie podwyżek wynikających ze średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej.

Zakłada się, że projektowane regulacje wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039, z późn. zm.) 
i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.

Projekt rozporządzenia MSWiA zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego

Na podstawie art. 101 ust. 2, art. 102 i art. 104 ust. 6 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. z 2015 r. poz. 1236, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Stawki dodatków do uposażenia wymienionych w ust. 1 pkt 1, 4-10 i 13 ustala się w relacji procentowej do kwoty bazowej, o której mowa w § 1 ust. 2.

2) załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 2. Przepisy rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, mają zastosowanie do ustalania stawek dodatku za posiadany przez policjanta stopień policyjny, należnych od dnia 1 stycznia 2024 r.

§ 3 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

Załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia ………….. r. (poz. …)

Tabela stawek dodatku za posiadany przez policjanta stopień policyjny.

 

Lp.

Nazwa stopnia policyjnego

Stawka w % kwoty bazowej

1

generalny inspektor

135,00%

2

nadinspektor

129,00%

3

inspektor

123,00%

4

młodszy inspektor

120,00%

5

podinspektor

118,00%

6

nadkomisarz

116,00%

7

komisarz

115,00%

8

podkomisarz

114,00%

9

aspirant sztabowy

112,00%

10

starszy aspirant

111,00%

11

aspirant

109,00%

12

młodszy aspirant

108,00%

13

sierżant sztabowy

107,00%

14

starszy sierżant

105,00%

15

sierżant

104,00%

16

starszy posterunkowy

99,00%

17

posterunkowy

96,00%

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

4 sposoby oszustw „na ZUS”. Jak się nie dać oszukać? Emeryt i rencista musi wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

REKLAMA

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

QUIZ Polscy prezydenci. Dasz radę zdobyć 10/10?
Ile lat w dniu wyborów musi mieć kandydat na prezydenta? Kto był pierwszym prezydentem RP? Ile lat trwa kadencja? Sprawdź swoją wiedzę o przed drugą turą wyborów.
Darowizna od matki w kwocie 4 mln złotych: Jak przekazać legalnie i bez podatku?

Darowizna na kwotę 4 milionów złotych może brzmieć jak zaproszenie do kontroli skarbowej. Tymczasem obowiązujące przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie tylko dopuszczają taką transakcję bez podatku, ale wręcz jasno określają, jak to zrobić legalnie i bezpiecznie. W najnowszej interpretacji indywidualnej skarbówka potwierdził, że nawet wielomilionowe darowizny mogą być zwolnione z podatku, jeśli spełnione zostaną trzy kluczowe warunki. Jakie? Sprawdzamy.

Zasiłek dla tracących świadczenie pielęgnacyjne (stare). Opiekunowie osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) z problemem

Sądy wykryły trzecią lukę w przepisach o świadczeniu wspierającym. Pierwsza luka dotyczy wątpliwości, czy opiekunowie osób niepełnosprawnych powinni oddawać świadczenie pielęgnacyjne (stare) za okres rozpatrywania wniosku o określenie poziomu potrzeby wsparcia (liczba punktów w WZON po teście sprawności). Druga luka dotyczy utraty ubezpieczenia zdrowotnego przez opiekunów za okres rozpatrywania wniosku przez WZON. I teraz jest odkryta trzecia luka.

REKLAMA

Świadczenie wspierające i pielęgnacyjne do poprawy. Trzy wady przepisów

Prawie 1,5 roku obowiązywania ustawy o świadczeniu wspierających pokazało trzy słabe punkty tej ustawy. Są to 1) zwroty świadczenia pielęgnacyjnego 2) składki ubezpieczeniowe (zdrowotna i emerytalna) na rzecz opiekuna 3) zasiłek dla bezrobotnych dla opiekuna (daje czas na dostosowanie się do rynku pracy po utracie świadczenia pielęgnacyjnego.

Więzi rodzinne w świetle ochrony dóbr osobistych

Więzi rodzinne opierają się na emocjach i wspólnie budowanych przez lata relacjach. W sytuacjach konfliktowych – takich jak rozwód, spory o kontakty z dzieckiem czy alimenty – więzi te mogą zostać poważnie naruszone. Warto wtedy pamiętać, że prawo może nas realnie chronić w takich przypadkach. Jak to działa w praktyce?

REKLAMA