REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty świąteczne dla pracowników – pomysły, podatek, ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prezenty świąteczne dla pracowników – pomysły, podatek, ZUS. / fot. Fotolia
Prezenty świąteczne dla pracowników – pomysły, podatek, ZUS. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników to dzisiaj standard. Najbardziej popularne pomysły na prezent dla pracownika to: karty podarunkowe, bony, kupony, paczki świąteczne i karty przedpłacone. Czy pracodawca musi odprowadzać od nich podatek oraz składki ZUS?

Prezenty świąteczne dla pracowników – pomysły

Prezenty świąteczne dla pracowników to dobra praktyka ze strony pracodawców świadcząca o ich profesjonalizmie i polityce propracowniczej, co jest coraz bardziej wymagane również ze względu na przeobrażanie się rynku pracy w rynek pracownika. Z raportu „Drogowskaz Motywacyjny 2018” wynika, że obecnie 9 na 10 firm wręcza w grudniu upominki swoim pracownikom. Pracownicy mogą otrzymywać różnego rodzaju prezenty, ale jest kilka, z których ucieszą się najbardziej:

REKLAMA

REKLAMA

  1. Różnego rodzaju bony i kupony
  2. Dodatkowe dni wolne od pracy z gwarancją nieobniżania wynagrodzenia
  3. Pakiety sportowe (np. vouchery, karnety na zajęcia sportowe)
  4. Pakiety kulturalne
  5. Paczki świąteczne
  6. Karty przedpłacone
  7. Paczki dla dzieci pracowników

Źródło: Badanie „O czym marzą pracownicy na święta” Instytut Kantar Millward Brown, zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services z 2017 r.

Polecamy produkt: Multimedialny pakiet wiedzy: 6 kluczowych zmian 2019 – KADRY.

Podatek i składki ZUS

Prezenty świąteczne dla pracowników mogą być finansowane, albo ze środków obrotowych firmy, albo z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeśli pracodawca taki fundusz posiada. W przypadku finansowania prezentów ze środków obrotowych w kwestii podatku PIT należy postępować jak w przypadku wynagrodzenia czy premii – pobrać zaliczkę na podatek oraz składki ubezpieczeniowe. Natomiast w sytuacji finansowania prezentów z ZFŚS prawo przewiduje zwolnienie całkowite ze składek ZUS oraz z podatku do wysokości 1000 zł na rok podatkowy. Zwolnienie dotyczy wyłącznie rzeczy i świadczeń pieniężnych. Nie mają więc w tym miejscu zastosowania bony, talony i inne znaki, które wymienia się na towary lub usługi.

REKLAMA

Więcej informacji o podatkach w kwestii prezentów świątecznych dla pracowników >>> Prezenty dla pracownika z ZFŚS 2018/2019 - do 1000 zł bez PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wręczenie pracownikowi w prezencie bonu, talonu bądź innego znaku, które wymienia się na towary lub usługi zawsze wymaga odprowadzenia podatku oraz składki ZUS.

Karty przedpłacone

Skoro bony czy talony nie są zwolnione z podatku to jak kształtuje się sytuacja z kartami przedpłaconymi finansowanymi z ZFŚS? Ostatnie interpretacje przepisów podatkowych skłaniają się ku zwolnieniu z PIT kart pre-paid. Jest to bowiem karta płatnicza używana do rozliczeń bezgotówkowych, a te należą do rodzaju rozliczeń pieniężnych. Przeznaczenie kart przedpłaconych do dokonywania rozliczeń pieniężnych przesądza więc o zwolnieniu z PIT, ponieważ karty, bony czy talony uprawniają wyłącznie do wymiany na towary i usługi. Przekazanie pracownikowi w prezencie karty pre-paid z punktu widzenia prawa traktuje się więc jak przekazanie środków pieniężnych.

Karty przedpłacone są więc bardzo dobrym pomysłem na prezent dla pracowników. Warto pomyśleć o wręczeniu tej formy upominku nieco wcześniej, gdyż grudzień to okres wielu wydatków. Z badania „Szef pomaga Mikołajowi” przeprowadzonego na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services przez SW Research w 2018 r. wynika, że aż ponad 75% zatrudnionych ucieszyłoby się najbardziej, gdyby otrzymało prezent nie później niż 2-3 tygodnie przed świętami, by móc go wykorzystać na wydatki związane z przygotowaniem świąt.

Prezenty rzeczowe

Oprócz kart pre-paid warto pomyśleć nad obdarowaniem pracowników prezentami rzeczowymi. Zawsze miło jest otrzymać, oprócz koperty, dodatkowy upominek. Co istotne, prezenty rzeczowe, które pracodawca decyduje się podarować pracownikom z okazji Świąt Bożego Narodzenia są zawsze zwolnione z PIT oraz składek na ZUS. Należy jednak pamiętać, że uzależnia się je od kryterium socjalnego, zwykle pracownik przedstawia oświadczenie o wysokości przychodu na jednego członka rodziny.

Przykładem prezentu rzeczowego mogą być: produkty spożywcze (np. świąteczne czekoladki), akcesoria, gadżety z logo firmy (np. notatniki, kalendarze, długopisy, parasolki), biżuteria, pozycje książkowe (dobrym pomysłem są pozycje wydawnicze z kategorii HR). Warto wziąć pod uwagę kosze upominkowe, które często oprócz słodyczy, kawy, herbaty, zawierają również przedmioty użytku codziennego, jak kubki, filiżanki). Wiele sklepów umożliwia skomponowanie takiego kosza samodzielnie przez klienta.

Rynek pracownika - zmiany

Wręczanie prezentów z okazji świąt to już nie tylko miły gest ze strony pracodawcy. Staje się wręcz niepisanym obowiązkiem firmy. Wszyscy oczekują specjalnych benefitów przed świętami. Pracodawcy zdają sobie sprawę z trudnej sytuacji związanej z deficytem pracowników. Próbują pozyskiwać najlepszych z nich, co nie należy do najłatwiejszych zadań. Następnie walczą o zatrzymanie ich w ramach swojej struktury, gdyż propozycje firm konkurencyjnych są kuszące dla wielu podwładnych.

Oprócz wyższych wynagrodzeń przedsiębiorcy wprowadzają szereg innych udogodnień, co ma wpłynąć na przyciągnięcie najlepszych talentów. Pozapłacowe benefity stają się standardem: sportowe, medyczne, kulturalne. Zwraca się również coraz większą uwagę na warunki pracy, biura są coraz nowocześniejsze, posiadają liczne udogodnienia. Pracodawcy wychodzą naprzeciw pracownikom, stwarzając im miejsca relaksu, wygodne kanapy, fotele, miejsca gier. W takich warunkach pracownik może się odprężyć i odejść na chwilę od stresujących obowiązków związanych z pracą. Pomysłów jest wiele i będzie jeszcze więcej. Co istotne, nie są to jedynie idee. Polscy pracodawcy zaczynają przyjmować standardy międzynarodowe. Firm, które rzeczywiście mogą się pochwalić miejscami pracy i warunkami umów o pracę na miarę XXI wieku będzie w Polsce coraz więcej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA