REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ubiegać się o zasiłek pogrzebowy?

Julia Sokołowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zasiłek pogrzebowy przysługuje członkowi rodziny, który pokrył koszty pogrzebu zmarłego. Aby otrzymać zwrot poniesionych kosztów należy złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami.

Komu przysługuje zasiłek pogrzebowy?

Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie, która pokryła koszty pogrzebu po zmarłym. Nie po każdym zmarłym można otrzymać zasiłek pogrzebowy. Zasiłek przysługuje po śmierci ubezpieczonego, czyli najczęściej pracownika, w razie śmierci emeryta, rencisty lub osoby, która co prawda nie pobierała emerytury, ani renty, ale spełniała warunki do ich otrzymania. Zasiłek przysługuje również po zmarłym, który pobierał zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek macierzyński.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli koszty pogrzebu pokryły dwie lub więcej osób, zasiłek pogrzebowy ulega podziałowi pomiędzy te osoby. Co ważne podział nie następuje na równe części, ale proporcjonalnie do poniesionych kosztów pogrzebu.

Zasiłek pogrzebowy przysługiwać może także pracodawcy, domowi pomocy społecznej, gminie, powiatowi, osobie prawnej kościoła lub związku wyznaniowego, jeżeli pokryli koszty pogrzebu.

Zobacz również: Kiedy przysługuje zasiłek pogrzebowy?

REKLAMA

Pan Jan był emerytem, ale także na dorabiał sobie na podstawie umowy o pracę, jako stróż nocny. Po jego śmierci, żona wystąpiła po dwa zasiłki pogrzebowe, po zmarłym pracowniku i emerycie. Nie miała do tego prawa, ponieważ zasiłek pogrzebowy przysługuje tylko z jednego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konieczny wniosek wraz z dokumentami

Wniosek o zasiłek pogrzebowy ma swój ściśle określony druk, druk ZUS Z-12. Jest on dostępny na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz w każdej jednostce ZUS. Wniosek o zasiłek pogrzebowy wnioskodawca składa w jednostce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, która jest właściwa według miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

Z wnioskiem o wypłatę zasiłku pogrzebowego należy zgłosić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci zmarłego. Prawo do zasiłku pogrzebowego wygasa w razie niezgłoszenia wniosku o jego przyznanie w okresie 12 miesięcy. Istnieje tylko jedna możliwość przedłużenia tego okresu, dzieje się tak jeśli zgłoszenie wniosku było niemożliwe z powodu późniejszego odnalezienia zwłok lub zidentyfikowania osoby zmarłej.

Oprócz wypełnionego wniosku, osoba która ubiega się o zasiłek pogrzebowy musi złożyć również dokumenty, które potwierdzają jej prawo do zasiłku. Są to przede wszystkim dokumenty poświadczające, że to wnioskodawca pokrył koszty pogrzebu. Do tych dokumentów zaliczymy: 

  • skrócony odpis aktu zgonu zmarłego;
  • oryginały rachunków poniesionych kosztów pogrzebu, w przypadku gdy oryginały zostały złożone w banku – wnioskodawca może złożyć kopie rachunków potwierdzone przez bank;
  • dokumenty potwierdzające pokrewieństwo lub powinowactwo, do takich dokumentów zaliczymy skrócone odpisy aktów stanu cywilnego oraz dowód osobisty.

Zobacz również serwis: Zasiłek pogrzebowy

Kiedy Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje decyzje

Wnioskodawca otrzyma zasiłek pogrzebowy w ciągu 30 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do przyznania prawa do zasiłku. Jeśli ZUS wyda decyzje o odmowie przyznania zasiłku pogrzebowego, to decyzja ta powinna być wydana również najpóźniej w terminie 30 dni od dnia wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do odmowy prawa do zasiłku pogrzebowego.

W przypadku, kiedy wnioskując nie zgadza się z decyzją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ma prawo złożyć odwołanie do Rejonowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Ma na to miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa prawna: Art. 77 – 80 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

REKLAMA

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

REKLAMA

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA