REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Black Friday i Cyber Monday. Już od kilku tygodni te dwa hasła przewijają się w internecie, w reklamach i w prywatnych rozmowach. O co właściwie chodzi? Kiedy wypadają te dni, na które czeka tak wielu konsumentów?
Kupowanie na promocjach weszło nam w krew – tak chyba najprościej można wytłumaczyć fakt, iż rekordowo duża Polaków szykuje się na duże promocje w czasie Black Friday i następujących po nim kolejnych przedświątecznych wyprzedażach. Bijemy pod tym względem nie tylko powściągliwych w zakupach Szwajcarów, ale i rozmiłowanych w takich cenowych akcjach obywateli USA.
Jak nie wpaść w zakupowe pułapki podczas Black Friday, Black Week, Cyber Monday? Przede wszystkim warto dać sobie czas do namysłu i pamiętać o swoich prawach.
Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości.
REKLAMA
Black Friday już 24 listopada, Cyber Monday w poniedziałek zaraz po nim. Czy promocje rzeczywiście w te dni są korzystne? Warto pamiętać, że zwiększenie konsumpcji w okresie ma negatywny wpływ na środowisko, a kompulsywne zakupy mogą być prostą drogą do długów.
Od dawna Black Friday trwa dłużej niż jeden dzień, podobnie jak Cyber Monday. Teraz mamy do czynienia z Black Week, a nawet Black Weeks – bo okres promocji, wyprzedaży, okazji zakupowych i specjalnych ofert rozciąga się wyprzedająco od połowy listopada i ciągnie co najmniej do Wigilii. Czasu na okazyjne zakupy jest więc dużo i wcale nie jest pewne, że właśnie 24 listopada będą najlepsze okazje.
W tym tygodniu Black Friday (24 listopada 2023 r.), czyli gorący okres promocji, na który wielu z nas czeka z niecierpliwością. Sklepy kuszą konsumentów akcjami promocyjnymi w styli „3 za 2”, „1+1”, czy rabatami zniżkowymi. Wielu korzysta z takich okazji, szczególnie w kontekście zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i możliwości zakupu prezentów w niższych cenach. Jak wpłyną na uczciwość obniżek cen przepisy Dyrektywa Omnibus niedawno wdrożonej w Polsce? Komentuje adwokat Karolina Pilawska z Kancelarii Pilawska Zorski Adwokaci.
REKLAMA
Black Friday. Ponad 63% Polaków zamierza skorzystać w tym roku z zakupowego szaleństwa. Na jakie rabaty będą polować? Jaką kwotę planują wydać?
Konsument musi dostać pełną informację o oferowanych obniżkach cen - przypomniał w poniedziałek prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Dodał, że wobec handlowców, którzy oferują nieprawdziwe promocje np. podczas Black Friday, mogą zostać wszczęte postępowania wyjaśniające.
W Polsce pod hasłem Black Friday kryje się wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego ze Świętami Bożego Narodzenia. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i Black Friday. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod hasłem Black Friday kryją się klasyczne zabiegi związane z promocją sprzedaży. Najbardziej pożądanymi przez klientów zabiegami są obniżki cen, zabiegi typu „3 w cenie 2”, itp. W e-commerce liczy się także darmowa dostawa i zwrot, które poprzez wzrost kosztów obsługi logistycznej są coraz trudniejsze do zaoferowania. Ten temat komentuje dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Black Friday i Cyber Monday to doskonałe okazje na zrobienie przedświątecznych zakupów. I to planuje wykorzystać aż 78% Polaków. Na co będą polować najczęściej?
Black Week w handlu to już nie kilka dni, ale praktycznie cały miesiąc szturmu klientów na galerie handlowe i e-sklepy. Szał zakupów wygeneruje zapotrzebowanie na pracowników o 20 proc. wyższe niż w innych miesiącach roku. Dlatego odpowiednio liczna załoga sklepu, obok ciekawej oferty promocyjnej, stanowi największe wyzwanie w handlu przy okazji Black Week – wskazuje na to aż 68% badanych firm. W jej skompletowaniu pomagają pracownicy dorywczy, którzy w wielu sklepach uzupełniają stałą kadrę już niemal przez cały rok. W ten sposób pracodawcy optymalizują koszty i procesy, a Polacy mogą szybko i sporo dorobić. Dniówka na takich stanowiskach jak kasjer czy magazynier wynosi ok. 250 zł na rękę.
Świąteczna gorączka w handlu już się rozpoczęła. Wielu konsumentów już teraz rozgląda się za świątecznymi prezentami, część zostawia zakupy na ostatnią chwilę. Są i tacy, którzy planują nabyć prezenty podczas Black Friday i Cyber Monday.
Black Friday, prawdziwe zakupowe święto, mocno zakorzeniło się w naszym kraju. Szaleństwo wyprzedaży dotyczy u nas zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. I choć wielu konsumentów przygotowuje się do przedświątecznych wyprzedaży, śledząc nadchodzące okazje, to z Black Friday mogą skorzystać również inwestorzy. Zakupowe święto może być bowiem impulsem do wzrostów dla spółek w wielu sektorach, a szczególnie e-commerce.
REKLAMA