| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Kupione przeze mnie meble zostały dostarczone w fatalnym stanie - są krzywe i niedokładnie wykonane. Przy zgłoszeniu reklamacji sprzedawca poinformował mnie, że to ja mam obowiązek pokrycia kosztów odesłania towaru. Czy sprzedawca ma rację?

Jeżeli konsument składa reklamację, która wiązać się będzie z koniecznością transportu towaru, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy postanowienia dokumentu gwarancyjnego przewidują jakieś rozwiązanie w tej kwestii. Jeżeli w karcie gwarancyjnej znajdują się postanowienia dotyczące kosztów demontażu i transportu, to najczęściej obciążają one kupującego.

Zobacz: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

Jeśli brak jest postanowień gwarancji w kwestii dostawy uszkodzonych towarów, konsument może dochodzić swoich uprawnień na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. Zgodnie z przepisami, jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może zażądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany w celu doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.

W związku z tym, iż wymiana i naprawa jest nieodpłatna, to koszty dostarczenia sprzętu do sklepu obciążają sprzedawcę.

Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu innych kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. 

Z brzmienia przepisu, który mówi o zwrocie kosztów, można jednak wywnioskować, że konsument powinien najpierw je ponieść. Jeżeli reklamacja okaże się zasadna, sprzedający ma obowiązek zwrócić te koszty konsumentowi. Jednak w praktyce niewielu konsumentów korzysta z tego uprawnienia.

Zdarza się, że przedsiębiorcy próbują ograniczyć swoją odpowiedzialność za wady towaru. Jednym z postanowień wyłączających ich obowiązki jest zamieszczana we wzorcach umów klauzula przewidująca, że sprzedawca nie ponosi kosztów transportu i demontażu rzeczy w przypadku reklamacji. Postanowienia tego typu zostały uznane za niedozwolone klauzule umowne i nie są skuteczne wobec konsumentów.

Zobacz: Katalog niedozwolonych klauzul umownych

Warto pamiętać, że w przypadku, kiedy konsument korzysta z prawa odstąpienia od umowy w terminie 10 dni i jest to związane z koniecznością odesłania zakupu, to obowiązek poniesienia kosztu przesyłki w tym wypadku spoczywa na konsumencie.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Sprzedający ma obowiązek zwrócić konsumentowi koszty odesłania towaru
Sprzedający ma obowiązek zwrócić konsumentowi koszty odesłania towaru

Monitor Księgowego225.00 zł

Narzędzia

POLECANE

Praca

Oferty pracy z praca.pl

Ostatnio na forum

Eksperci infor.pl

Anna Mrugas

ekspert z zakresu prawa pracy

Zostań ekspertem Infor.pl »