| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Kupione przeze mnie meble zostały dostarczone w fatalnym stanie - są krzywe i niedokładnie wykonane. Przy zgłoszeniu reklamacji sprzedawca poinformował mnie, że to ja mam obowiązek pokrycia kosztów odesłania towaru. Czy sprzedawca ma rację?

Jeżeli konsument składa reklamację, która wiązać się będzie z koniecznością transportu towaru, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy postanowienia dokumentu gwarancyjnego przewidują jakieś rozwiązanie w tej kwestii. Jeżeli w karcie gwarancyjnej znajdują się postanowienia dotyczące kosztów demontażu i transportu, to najczęściej obciążają one kupującego.

Zobacz: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

119,00 złOchrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej

Jeśli brak jest postanowień gwarancji w kwestii dostawy uszkodzonych towarów, konsument może dochodzić swoich uprawnień na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. Zgodnie z przepisami, jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może zażądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany w celu doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.

W związku z tym, iż wymiana i naprawa jest nieodpłatna, to koszty dostarczenia sprzętu do sklepu obciążają sprzedawcę.

Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu innych kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. 

Z brzmienia przepisu, który mówi o zwrocie kosztów, można jednak wywnioskować, że konsument powinien najpierw je ponieść. Jeżeli reklamacja okaże się zasadna, sprzedający ma obowiązek zwrócić te koszty konsumentowi. Jednak w praktyce niewielu konsumentów korzysta z tego uprawnienia.

Zdarza się, że przedsiębiorcy próbują ograniczyć swoją odpowiedzialność za wady towaru. Jednym z postanowień wyłączających ich obowiązki jest zamieszczana we wzorcach umów klauzula przewidująca, że sprzedawca nie ponosi kosztów transportu i demontażu rzeczy w przypadku reklamacji. Postanowienia tego typu zostały uznane za niedozwolone klauzule umowne i nie są skuteczne wobec konsumentów.

Zobacz: Katalog niedozwolonych klauzul umownych

Warto pamiętać, że w przypadku, kiedy konsument korzysta z prawa odstąpienia od umowy w terminie 10 dni i jest to związane z koniecznością odesłania zakupu, to obowiązek poniesienia kosztu przesyłki w tym wypadku spoczywa na konsumencie.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Sprzedający ma obowiązek zwrócić konsumentowi koszty odesłania towaru
Sprzedający ma obowiązek zwrócić konsumentowi koszty odesłania towaru

Poradnik Gazety Prawnej249,00 zł
avatar

2014-01-11 22:49 Zgłoś

Witam, pomagamy w takich sprawach konsumentom, szczególnie wobec nieuczciwych sprzedawców, którzy nie uwzględniają zasadnych reklamacji lub nie oddają pieniędzy po odstąpieniu od umowy. Proszę opisać dokładnie całą sytuację i przesłać maila na adres reklamacje@hermesconsulting.pl pozdrawiamy

avatar

2013-08-06 08:48 Zgłoś

Dużo w internecie pisze się o kosztach związanych z reklamacją, gdy reklamuje konsument natomiast nie jest wyjaśniona sytuacja, gdy instalator, który zakupił i zamontował u swojego klienta sprzęt, demontuje go i reklamuje u sprzedawcy - jakie prawa ma instalator? Czy sprzedawca w tym przypadku również ponosi koszty transportu do producenta? Kto ponosi w takim przypadku koszty związane z demontażem, dostarczeniem do sprzedawcy a następnie odbiorem i montażem naprawionego sprzętu? Jest to sprzedawca, instalator czy konsument?

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP25
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Ostatnio na forum

zobacz więcej »

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem Infor.pl »