| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Kupione przeze mnie meble zostały dostarczone w fatalnym stanie - są krzywe i niedokładnie wykonane. Przy zgłoszeniu reklamacji sprzedawca poinformował mnie, że to ja mam obowiązek pokrycia kosztów odesłania towaru. Czy sprzedawca ma rację?

Jeżeli konsument składa reklamację, która wiązać się będzie z koniecznością transportu towaru, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy postanowienia dokumentu gwarancyjnego przewidują jakieś rozwiązanie w tej kwestii. Jeżeli w karcie gwarancyjnej znajdują się postanowienia dotyczące kosztów demontażu i transportu, to najczęściej obciążają one kupującego.

Zobacz: Gwarancja a odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy

119,00 złOchrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej

Jeśli brak jest postanowień gwarancji w kwestii dostawy uszkodzonych towarów, konsument może dochodzić swoich uprawnień na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. Zgodnie z przepisami, jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może zażądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany w celu doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową.

W związku z tym, iż wymiana i naprawa jest nieodpłatna, to koszty dostarczenia sprzętu do sklepu obciążają sprzedawcę.

Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu innych kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia. 

Z brzmienia przepisu, który mówi o zwrocie kosztów, można jednak wywnioskować, że konsument powinien najpierw je ponieść. Jeżeli reklamacja okaże się zasadna, sprzedający ma obowiązek zwrócić te koszty konsumentowi. Jednak w praktyce niewielu konsumentów korzysta z tego uprawnienia.

Zdarza się, że przedsiębiorcy próbują ograniczyć swoją odpowiedzialność za wady towaru. Jednym z postanowień wyłączających ich obowiązki jest zamieszczana we wzorcach umów klauzula przewidująca, że sprzedawca nie ponosi kosztów transportu i demontażu rzeczy w przypadku reklamacji. Postanowienia tego typu zostały uznane za niedozwolone klauzule umowne i nie są skuteczne wobec konsumentów.

Zobacz: Katalog niedozwolonych klauzul umownych

Warto pamiętać, że w przypadku, kiedy konsument korzysta z prawa odstąpienia od umowy w terminie 10 dni i jest to związane z koniecznością odesłania zakupu, to obowiązek poniesienia kosztu przesyłki w tym wypadku spoczywa na konsumencie.

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Sprzedający ma obowiązek zwrócić konsumentowi koszty odesłania towaru
Sprzedający ma obowiązek zwrócić konsumentowi koszty odesłania towaru

Poradnik Gazety Prawnej249,00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

WRZ21
TydzieńPWŚCPSN
361234567
37891011121314
3815161718192021
3922232425262728
4029300102030405

Ostatnio na forum

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Katarzyna Szeliga

Księgowa - specjalistka w zakładaniu spółek na Cyprze.

Zostań ekspertem Infor.pl »