REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie reklamować zepsutą komórkę?

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Podstawą do reklamacji telefonu komórkowego jest nie tylko gwarancja, lecz także przepisy prawa konsumenckiego.
Podstawą do reklamacji telefonu komórkowego jest nie tylko gwarancja, lecz także przepisy prawa konsumenckiego.

REKLAMA

REKLAMA

Domaganie się od abonenta, reklamującego zepsutą komórkę, gwarancji jest niezgodne z prawem. Konsumenci mogą skorzystać także z uprawnień, jakie dają im przepisy konsumenckie.

Reklamację zepsutego telefonu komórkowego przyjmujemy do rozpatrzenia tylko na podstawie gwarancji – z takim zastrzeżeniem często spotykają się klienci operatorów telefonicznych. Prawda jest jednak taka, że reklamacji nie tylko nie potrzebujemy, ale najczęściej jest ona dla nas nieopłacalna.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do reklamacji

Zawierając umowę z operatorem najczęściej bierzemy również nowy telefon. Przekładając jednak to na język prawa mamy w takiej sytuacji do czynienia z dwiema umowami, a „branie” przez nas nowego telefonu oznacza ni mniej, ni więcej tylko zawarcie umowy sprzedaży, która towarzyszy zawieranej umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Zobacz serwis: Konsument - telekomunikacja

Tym samym w ramach tych czynności stajemy się podmiotami praw i obowiązków nie tylko umowy o świadczenie usług , ale także umowy sprzedaży telefonu. Z racji tego, że taka sprzedaż następuje w ramach prowadzonej przez operatorów działalności, to w przypadku osób fizycznych będzie to sprzedaż konsumencka.

REKLAMA

To oznacza, że do zakupu telefonu będą miały zastosowanie przepisy prawa konsumenckiej, a zwłaszcza ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Jednym z podstawowych uprawnień, jakie z niej wynikają jest prawo do reklamacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Reklamacje

Czy tylko gwarancja?

Twierdzenia, które można usłyszeć w większości punktów obsługi abonentów, jakoby reklamacja telefony była możliwa tylko na podstawie gwarancji nie mają jednak pokrycia w prawie. Gwarancja konsumencka ma bowiem to do siebie, że jest jedynie dodatkowym uprawnieniem, jakie otrzymuje konsument. To przeważnie zobowiązanie producenta do określonych świadczeń względem konsumenta.

Gwarancja jest tylko dodatkowym uprawnieniem konsumenta i nie zastępuje uprawnień, jakie wynikają z ustawy.

Fakt, że dostaliśmy telefon na gwarancji nie oznacza, że wyłączeniu ulegają nasze prawa wynikające z ustawy. Tym samym reklamacja wcale nie wymaga przedstawienia ważnej gwarancji, a wystarczy w piśmie reklamacyjnym wskazać jako podstawę prawną ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zgodnie z nią uprawnienia do reklamacji trwają 2 lata od wydania towaru, a w przypadku zaistnienia wad konsument będzie mógł zażądać bezpłatnej naprawy lub wymiany telefonu.

Zgodnie z uprawnieniami ustawowymi konsument może żądać albo naprawy albo wymiany telefonu.

Gwarancja jest mniej korzystna?

Wybór między gwarancją a ustawą leży w gestii konsumenta. Najczęściej jednak o wiele korzystniejsza będzie dla nas ustawa. Powód jest jak zwykle banalny. Uprawnienia konsumenckie, jakie wynikają z ustawy, nie mogą być przez sprzedawcę modyfikowane. W przypadku gwarancji już tak.

Zobacz: Kto ponosi koszty transportu przy reklamacji?

Może to powodować, że przepisy gwarancji będą dla nas mniej korzystne.

Na podstawie ustawy konsument może domagać się bezpłatnej naprawy albo wymiany. To on decyduje, z którego roszczenia skorzystać. Samo odstąpienie od umowy może nastąpić już po jednej nieudanej naprawie. Tych uprawnień sprzedawca nie może wyłączyć ani zmodyfikować. Z drugiej strony w gwarancji producent może zastrzec, że konsument może domagać się tylko bezpłatnej naprawy, a odstąpienie od umowy będzie możliwe dopiero po trzech nieudanych naprawach.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy promocje w Black Friday są opłacalne?

Czy promocje w Black Friday są opłacalne? Okazuje się, że według najnowszych badań promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

REKLAMA

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

REKLAMA

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA