REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy prywatny sprzedawca odpowiada za sprzedaną rzecz?

Subskrybuj nas na Youtube
Co do zasady sprzedawca odpowiada względem kupującego za sprzedaną rzecz.
Co do zasady sprzedawca odpowiada względem kupującego za sprzedaną rzecz.

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedawca ma obowiązek prawidłowego wykonania umowy sprzedaży, co oznacza, że w przypadku wystąpienia wad sprzedanej rzeczy, może zostać on pociągnięty przez kupującego do odpowiedzialności. Dotyczy to zarówno sprzedawców – przedsiębiorców jak i osób prywatnych.

WZORY: Wzory umów sprzedaży

REKLAMA

Nieraz zdarzają się przypadki, że umowa sprzedaży jest traktowana przez nieuczciwych sprzedawców jako sposób na pozbycie się problemu, przy okazji na ekstra zarobek. Częściej dotyczy to osób prywatnych, niż przedsiębiorców którzy z racji prowadzonej działalności gospodarczej lepiej orientują się w zakresie swoich obowiązków i praw względem kupujących.

Życie pełne jest przykładów takiego postępowania. „Kupiłem niedawno na giełdzie samochodowej pojazd od pewnego człowieka. Jak się okazało po szczegółowym przeglądzie samochód był w dużo gorszym stanie, niż to wynika z naszej umowy. Gdy skontaktowałem się ze sprzedawcą, ten stwierdził że to już nie jego problem, a poza tym sam widziałem co kupuję” – pisze jeden z internautów.

Czy zatem w momencie sprzedaży towaru rzecz staje się już tylko i wyłącznie „problemem” kupującego?

Zobacz serwis: Umowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rękojmia za wady

Nie. Niezależnie od tego, czy sprzedawcą jest przedsiębiorca, czy osoba prywatna, co do zasady ponosi on odpowiedzialność za sprzedaną rzecz także po zawarciu umowy i wydaniu rzeczy. Dokładnie chodzi tutaj o odpowiedzialność za nieprawidłowe wykonanie umowy.

Wystąpienie wad rzecz sprzedanej należy uznać na nieprawidłowe wykonanie umowy, co uzasadnia odpowiedzialność sprzedawcy.

W przypadku konsumentów sytuacja jest w miarę jasna. W takiej sytuacji konsument wnosi reklamację do sprzedawcy. O tyle jednak czasami problemy mogą pojawić się ze sprzedawcami prywatnymi, którzy nie poczuwają się do odpowiedzialności, działając wedle zasady „to już twoja rzecz, więc także twój problem”.

Zobacz: Co można zawrzeć w umowie sprzedaży?

Tymczasem zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, w przypadku zawierania umowy sprzedaży sprzedawca ponosi odpowiedzialność względem kupującego jeżeli sprzedana rzecz ma wady. Wynika to z art. 556 Kodeksu cywilnego. Co istotne odpowiedzialność ta, zwana rękojmią za wady, nie musi zostać określona w samej treści umowy.

Strony mogą jednak ograniczyć, a nawet wyłączyć odpowiedzialność za wady, jednakże muszą to uczynić w treści umowy.

Kiedy wada fizyczna?

Innymi słowy zawierając umowę sprzedaży ze sprzedawcą, mamy prawo oczekiwać, że zakupiona przez nas rzecz będzie w pełni sprawna, a na pewno zgodna z zawartą między stronami umową lub też zgodna z celem takiej umowy.


Zgodnie z powyższym z wadą fizyczną rzeczy będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy rzecz która nie posiada wartości lub użyteczności zgodnej z celem lub treścią umowy. Zgodnie z art. 556 ust. 1 Kodeksu cywilnego wadą relewantną pod względem prawnym jest taka wada, która:

  • zmniejsza wartość rzeczy lub jej użyteczność;
  • przejawia się w tym, iż rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił sprzedawca;
  • polega na tym, iż rzecz została wydana w stanie niekompletnym.

Jan zakupił samochód, który okazał się starszy, niżby to wynikało z dowodu rejestracyjnego. Z racji tego, iż zawyżony wiek samochodu oznacza, że samochód nie ma określonej właściwości, o której istnieniu zapewniał sprzedawca.

Oprócz wad fizycznych zakresem odpowiedzialności sprzedawcy są również obejmowane wady prawne, w przypadku gdy np. sprzedana rzecz jest obciążona prawami osoby trzeciej.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

Jak długo trwają uprawnienia z rękojmi?

REKLAMA

W odróżnieniu od sprzedaży konsumenckiej, w której przepisy ustawy sztywno regulują zarówno zakres odpowiedzialności, jak i czas trwania uprawnień, przy umowie sprzedaży zawieranej pomiędzy osobami prywatnymi, istnieje możliwość odmiennego uregulowania tych kwestii. Jeżeli strony w umowie w ogóle nie dokonają modyfikacji, jak również nie wyłączą tej odpowiedzialności wtedy też będzie się ona kształtowała tak, jak przewiduje to Kodeks cywilny.

Pamiętaj, że w umowie miedzy dwiema osobami prywatnymi, można wyłączyć przepisy dotyczące rękojmi. Zwróć uwagę, czy w umowie nie ma zapisów wyłączających kodeksowe przepisy dotyczące rękojmi.

A zgodnie z Kodeksem cywilnym uprawnienia kupującego względem sprzedawcy po upływie rok, a w przypadku wad budynku po upływie 3 lat. Tym samym osoba, która nabyła samochód może zgłaszać swoje roszczenia względem sprzedawcy nawet po 11 miesiącach od daty zakupu.

Zobacz: Jak ustalić cenę w umowie sprzedaży?

Jakie uprawnienia?

REKLAMA

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi oznacza, że kupujący może domagać się od sprzedawcy m.in. naprawienia rzeczy, usunięcia wady, jak również obniżenia ceny. Przede wszystkim uprawnieniem kupującego jest możliwość odstąpienia od umowy, która w takiej sytuacji jest uważana za niezawartą.

Należy pamiętać, że powyższe uprawnienia wynikają z Kodeksu cywilnego, który w przypadku rękojmi nie ma zastosowania do sprzedaży konsumenckiej. Kwestia wad przy sprzedaży konsumenckiej jest regulowana w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Uprawnienia konsumenta z tejże ustawy różnią się od tych zawartych w Kodeksie cywilnym, m.in. tym, że konsument nie może od razu odstąpić od umowy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

REKLAMA

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

REKLAMA

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

Jak nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania wpłyną na branżę ochrony?

12 sierpnia 2025 r. weszły nowe przepisy dotyczące zakazu fotografowania obiektów strategicznych. Jest to kolejna nowelizacja ustawy, która nie tak dawno temu zaostrzała przepisy - obecne zmiany wprowadzają poluzowanie. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Krzysztofa Modrzejewskiego, Dyrektora ds. Klientów Kluczowych, Seris Konsalnet.

REKLAMA