| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Czy prywatny sprzedawca odpowiada za sprzedaną rzecz?

Czy prywatny sprzedawca odpowiada za sprzedaną rzecz?

Sprzedawca ma obowiązek prawidłowego wykonania umowy sprzedaży, co oznacza, że w przypadku wystąpienia wad sprzedanej rzeczy, może zostać on pociągnięty przez kupującego do odpowiedzialności. Dotyczy to zarówno sprzedawców – przedsiębiorców jak i osób prywatnych.

Zgodnie z powyższym z wadą fizyczną rzeczy będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy rzecz która nie posiada wartości lub użyteczności zgodnej z celem lub treścią umowy. Zgodnie z art. 556 ust. 1 Kodeksu cywilnego wadą relewantną pod względem prawnym jest taka wada, która:

  • zmniejsza wartość rzeczy lub jej użyteczność;
  • przejawia się w tym, iż rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił sprzedawca;
  • polega na tym, iż rzecz została wydana w stanie niekompletnym.

Jan zakupił samochód, który okazał się starszy, niżby to wynikało z dowodu rejestracyjnego. Z racji tego, iż zawyżony wiek samochodu oznacza, że samochód nie ma określonej właściwości, o której istnieniu zapewniał sprzedawca.

Oprócz wad fizycznych zakresem odpowiedzialności sprzedawcy są również obejmowane wady prawne, w przypadku gdy np. sprzedana rzecz jest obciążona prawami osoby trzeciej.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

W odróżnieniu od sprzedaży konsumenckiej, w której przepisy ustawy sztywno regulują zarówno zakres odpowiedzialności, jak i czas trwania uprawnień, przy umowie sprzedaży zawieranej pomiędzy osobami prywatnymi, istnieje możliwość odmiennego uregulowania tych kwestii. Jeżeli strony w umowie w ogóle nie dokonają modyfikacji, jak również nie wyłączą tej odpowiedzialności wtedy też będzie się ona kształtowała tak, jak przewiduje to Kodeks cywilny.

Pamiętaj, że w umowie miedzy dwiema osobami prywatnymi, można wyłączyć przepisy dotyczące rękojmi. Zwróć uwagę, czy w umowie nie ma zapisów wyłączających kodeksowe przepisy dotyczące rękojmi.

A zgodnie z Kodeksem cywilnym uprawnienia kupującego względem sprzedawcy po upływie rok, a w przypadku wad budynku po upływie 3 lat. Tym samym osoba, która nabyła samochód może zgłaszać swoje roszczenia względem sprzedawcy nawet po 11 miesiącach od daty zakupu.

Zobacz: Jak ustalić cenę w umowie sprzedaży?

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi oznacza, że kupujący może domagać się od sprzedawcy m.in. naprawienia rzeczy, usunięcia wady, jak również obniżenia ceny. Przede wszystkim uprawnieniem kupującego jest możliwość odstąpienia od umowy, która w takiej sytuacji jest uważana za niezawartą.

Należy pamiętać, że powyższe uprawnienia wynikają z Kodeksu cywilnego, który w przypadku rękojmi nie ma zastosowania do sprzedaży konsumenckiej. Kwestia wad przy sprzedaży konsumenckiej jest regulowana w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Uprawnienia konsumenta z tejże ustawy różnią się od tych zawartych w Kodeksie cywilnym, m.in. tym, że konsument nie może od razu odstąpić od umowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Inwestycje w Kurortach

Serwis nieruchomościowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »