| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Czy prywatny sprzedawca odpowiada za sprzedaną rzecz?

Czy prywatny sprzedawca odpowiada za sprzedaną rzecz?

Sprzedawca ma obowiązek prawidłowego wykonania umowy sprzedaży, co oznacza, że w przypadku wystąpienia wad sprzedanej rzeczy, może zostać on pociągnięty przez kupującego do odpowiedzialności. Dotyczy to zarówno sprzedawców – przedsiębiorców jak i osób prywatnych.

Zgodnie z powyższym z wadą fizyczną rzeczy będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy rzecz która nie posiada wartości lub użyteczności zgodnej z celem lub treścią umowy. Zgodnie z art. 556 ust. 1 Kodeksu cywilnego wadą relewantną pod względem prawnym jest taka wada, która:

  • zmniejsza wartość rzeczy lub jej użyteczność;
  • przejawia się w tym, iż rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił sprzedawca;
  • polega na tym, iż rzecz została wydana w stanie niekompletnym.

Jan zakupił samochód, który okazał się starszy, niżby to wynikało z dowodu rejestracyjnego. Z racji tego, iż zawyżony wiek samochodu oznacza, że samochód nie ma określonej właściwości, o której istnieniu zapewniał sprzedawca.

Oprócz wad fizycznych zakresem odpowiedzialności sprzedawcy są również obejmowane wady prawne, w przypadku gdy np. sprzedana rzecz jest obciążona prawami osoby trzeciej.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

W odróżnieniu od sprzedaży konsumenckiej, w której przepisy ustawy sztywno regulują zarówno zakres odpowiedzialności, jak i czas trwania uprawnień, przy umowie sprzedaży zawieranej pomiędzy osobami prywatnymi, istnieje możliwość odmiennego uregulowania tych kwestii. Jeżeli strony w umowie w ogóle nie dokonają modyfikacji, jak również nie wyłączą tej odpowiedzialności wtedy też będzie się ona kształtowała tak, jak przewiduje to Kodeks cywilny.

Pamiętaj, że w umowie miedzy dwiema osobami prywatnymi, można wyłączyć przepisy dotyczące rękojmi. Zwróć uwagę, czy w umowie nie ma zapisów wyłączających kodeksowe przepisy dotyczące rękojmi.

A zgodnie z Kodeksem cywilnym uprawnienia kupującego względem sprzedawcy po upływie rok, a w przypadku wad budynku po upływie 3 lat. Tym samym osoba, która nabyła samochód może zgłaszać swoje roszczenia względem sprzedawcy nawet po 11 miesiącach od daty zakupu.

Zobacz: Jak ustalić cenę w umowie sprzedaży?

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi oznacza, że kupujący może domagać się od sprzedawcy m.in. naprawienia rzeczy, usunięcia wady, jak również obniżenia ceny. Przede wszystkim uprawnieniem kupującego jest możliwość odstąpienia od umowy, która w takiej sytuacji jest uważana za niezawartą.

Należy pamiętać, że powyższe uprawnienia wynikają z Kodeksu cywilnego, który w przypadku rękojmi nie ma zastosowania do sprzedaży konsumenckiej. Kwestia wad przy sprzedaży konsumenckiej jest regulowana w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Uprawnienia konsumenta z tejże ustawy różnią się od tych zawartych w Kodeksie cywilnym, m.in. tym, że konsument nie może od razu odstąpić od umowy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska to kancelaria radców prawnych specjalizująca się w obsłudze prawnej spraw z zakresu szeroko pojmowanej własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskiego, własności przemysłowej, a także zagadnień dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej w Internecie (nowe media).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »