| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Zarobki > Zarobki i prawo > Czym się różni wynagrodzenie netto od wynagrodzenia brutto?

Czym się różni wynagrodzenie netto od wynagrodzenia brutto?

Powszechnie wiadomo, że rozmawiając o wynagrodzeniu, szczególnie z nowym pracodawcą, rozróżniamy dwa pojęcia wynagrodzenia: wynagrodzenie netto i wynagrodzenie brutto. Jaka jest tak naprawdę definicja wynagrodzenia i skąd wynikają wspomniane różnice?

Pierwsze, o czym należy pamiętać, to że wynagrodzenie netto to wynagrodzenie, które otrzymamy w dniu wypłaty, czyli realnie zarabiane przez nas pieniądze. W umowie o pracę niestety zawsze wskazane jest wynagrodzenie brutto, czyli wynagrodzenie zawierające także wszystkie obowiązkowe składki, które są odprowadzane przez pracodawcę z naszego wynagrodzenia.

Oznacza to, że nie należy sugerować się kwotą wynagrodzenia podaną np. w umowie o pracę, gdyż jest ona myląca – nasze wynagrodzenie w rzeczywistości będzie mniejsze.

Jak obliczyć wynagrodzenie netto? Skorzystaj z kalkulatora brutto-netto 2000-2014

Polski kodeks pracy w ogóle nie zawiera rozróżnienia na wynagrodzenie brutto czy netto. W przepisach kodeksu jest mowa wyłącznie o wynagrodzeniu w ogólnym tego słowa znaczeniu i przyjmuje się, że oznacza to wynagrodzenie brutto. Zasadniczo bowiem wynagrodzeniem pracownika jest także np. odprowadzana przez pracodawcę składka na ubezpieczenie zdrowotne, dzięki której pracownik może korzystać z bezpłatnej opieki medycznej – co również jest pewnego rodzaju gratyfikacją i wynagrodzeniem za codzienne świadczenie pracy.

Z czego wynikają różnice w wysokości wynagrodzenia?

Zasadniczo wynagrodzenie brutto to wynagrodzenie ze wszystkimi składkami, a wynagrodzenie netto to wynagrodzenie, które otrzymujemy „na rękę”. Warto widzieć z czego wynika różnica pomiędzy netto i brutto i co dzieje się z naszym pozostałym wynagrodzeniem.

Zobacz: Zmiany w prawie pracy 2016

Składki odprowadzane z wynagrodzenia brutto

A zatem, nasz pracodawca odprowadza od naszego wynagrodzenia brutto następujące kwoty:

  • składkę na ZUS, czyli ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe,
  • składkę na NFZ, czyli ubezpieczenie zdrowotne,
  • zaliczkę na podatek dochodowy (podatek od uzyskanych dochodów płaci każdy bez wyjątku, także osoby zatrudnione na umowę zlecenie czy umowę o dzieło).

Należy pamiętać, że składki te nie są w całości płacone przez pracownika, a zatem nie są w całości potrącane z jego wynagrodzenia – pewną część płaci pracodawca.

Wysokości składek wynoszą odpowiednio:

  1. Składka na ubezpieczenie emerytalne – 19,52%, finansowana jest po połowie przez pracodawcę i zatrudnionego – płacą oni po 9,76% od kwoty wynagrodzenia.
  2. Składka na ubezpieczenie rentowe – 13%, finansowana jest po połowie przez pracodawcę i zatrudnionego – płacą oni po 6,5% od kwoty wynagrodzenia.
  3. Składka na ubezpieczenie chorobowe – 2,45 %, finansowana jest w całości z wynagrodzenia pracownika.

Nowość: Umowy zlecenia 2015

Dopiero po odliczeniu tych składek, czyli 18,71% wynagrodzenia możemy obliczyć wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne i zaliczki na podatek dochodowy. Składka na NFZ wynosi obecnie 9% podstawy wymiaru, natomiast jeśli chodzi o zaliczkę na podatek dochody to najlepiej skorzystać z kalkulatora wynagrodzeń.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Flota Auto Biznes

FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »