REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek za godziny nocne 2014

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
W jakiej wysokości przysługuje dodatek za pracę w godzinach nocnych w 2014 roku?/ fot. Fotolia
W jakiej wysokości przysługuje dodatek za pracę w godzinach nocnych w 2014 roku?/ fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dodatek do wynagrodzenia za godziny nocne przysługuje pracownikowi nocnemu, tj. świadczącemu pracę w godzinach nocnych. Za godziny nocne uważa się te, w przedziale czasu pomiędzy 21:00 a 7:00. Komu i w jakiej wysokości przysługuje dodatek za pracę w godzinach nocnych w 2014 roku?

Pora nocna

Polski porządek prawy odpowiada wymogom prawa europejskiego zawartym w szczególności w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/88/WE z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy. Okres nocny rozumiany jest więc jako okres nie krótszy niż 7 godzin i obejmujący w każdym przypadku czas między północą i godziną piątą rano.

REKLAMA

Są trzy przedziały, w których można ustalić pracę nocną: 21.00 - 5.00, 22.00 - 6.00 lub 23.00 - 7.00.

Zgodnie z regulacją kodeksową pora nocna rozumiana jest jako osiem kolejnych godzin w przedziale czasu pomiędzy godziną 21:00 a 7:00. Każdy pracodawca jest uprawniony do indywidualnego ustalenia pory nocnej. Powinien tego dokonać układem zbiorowym pracy, regulaminem pracy albo obwieszczeniem. Pracodawca powinien ustalić porę nocną, nawet w sytuacji gdy w jego zakładzie taka praca nie jest faktycznie świadczona. To w interesie pracodawcy leży więc ustalenie pory nocnej. Brak dopełnienia tego obowiązku skutkuje traktowaniem jako pracę w porze nocnej całego przedziału pomiędzy 21:00 a 7:00 (tj. 10 godzin) i koniecznością wypłacania dodatku za ten wydłużony okres pory nocnej.

Pracownik nocny

Definicja pracownika nocnego została sformułowana w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/88/WE z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy. Zgodnie z nią pracownikiem nocnym jest ten zatrudniony, którego rozkład czasu pracy w każdej dobie obejmuje co najmniej 3 godziny w porze nocnej. Na gruncie kodeksu pracy stwierdzono, iż pracownikiem nocnym jest również osoba, której co najmniej 1/4 czasu pracy w okresie rozliczeniowym przypada na porę nocną.

Zobacz również: Jakie dodatki za pracę w porze nocnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatek za godziny nocne

REKLAMA

Na mocy art. 151 z indeksem 8 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141) pracownikowi, który wykonuje pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia. Dodatek przyznawany jest za każdą godzinę takiej pracy. Jego przyznanie ma charakter obligatoryjny.

Dodatek przysługuje wszystkim pracownikom świadczącym pracę w godzinach nocnych. Jest niezależny od charakteru pracy – planowanego bądź nagłego. Dodatek za pracę w godzinach nocnych obejmuje głównie sytuacje, w których praca może być świadczona zarówno w dzień jak i w nocy. Stąd założenie, że wynagrodzenie za pracę, której wykonanie możliwe jest tylko nocą, zawiera już wskazany dodatek. Pogląd powyższy wywieść można z orzecznictwa Sądu Najwyższego, m.in. wyrok z 22 sierpnia 1975 r., (I PZP 27/75). Zgodnie natomiast z nowszymi poglądami doktryny ten składnik wynagrodzenia powinien być wyraźnie wyodrębniony.

Dodatek za godziny nocne przysługuje także pracownikom zarządzającym zakładem pracy w imieniu pracodawcy (mimo że nie przysługuje im dodatek za godziny nadliczbowe).

Dodatek za pracę w nocy 2014

Wysokość dodatku skorelowana została z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2014 roku wynosi ono 1680 zł brutto miesięcznie. Dodatek za pracę w godzinach nocnych stanowi 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę obwiązującego w danym roku.

Minimalny dodatek za godziny nocne w kwietniu 2014 roku wynosi 2 zł/h. Wynika to z minimalnego wynagrodzenia za pracę (1680 zł brutto) oraz wymiaru czasu pracy w tym miesiącu (168 h). 20% z tego iloczynu to 2 zł.

Wysokość dodatku za pracę w nocy nie jest zależna do wynagrodzenia przysługującego danemu pracownikowi, ale od minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Wskazana regulacja ma charakter ochronny w stosunku do pracownika. Stąd pracodawca może w drodze przepisów wewnętrznych wprowadzić wyższy dodatek za godziny nocne. Nie może on być jednak niższy niż ten, zagwarantowany przez ustawodawcę.

Dodatek za godziny nocne zastąpiony ryczałtem

Istnieje możliwość zastąpienia dodatku za godziny nocne wynagrodzeniem wypłacanym w formie ryczałtu. Dotyczy to tej grupy pracowników, która wykonuje pracę w porze nocnej stale poza zakładem pracy. Wysokość ryczałtu zależy od prognozowanego wymiaru pracy w porze nocnej.  Może to rodzić konieczność wypłaty dodatku za rzeczywiście przepracowaną liczbę godzin nocnych.

Polecamy serwis: Zarobki

Praca w godzinach nocnych - zakaz

Praca w godzinach nocnych nie może obejmować niektórych grup pracowników. Zakaz pracy w nocy obejmuje kobiety w ciąży oraz pracowników młodocianych. Wobec pracowników opiekujących się dzieckiem do lat 4 praca taka jest dopuszczalna wyłącznie po uprzednim uzyskaniu ich zgody.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/88/WE z dnia 4 listopada 2003 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy.

Wyrok SN z dnia 22 sierpnia 1975 r., (I PZP 27/75).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA