REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Fryc
Świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego w 2014 roku. /Fot. Fotolia
Świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego w 2014 roku. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego w 2014 roku czekają pewne zmiany. Znane są bowiem założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, które to przewidują zmiany w świadczeniach z Funduszu alimentacyjnego już w pierwszym półroczu 2014 roku.

Wspomniane założenia dotyczą również zmiany ustawy o świadczeniach rodzinnych. Twórcy proponowanych zmian, wskazują jako przyczynę konieczności ich wprowadzenia, potrzebę uproszczenia procedur wynikających z obu ustaw oraz ujednolicenia ich treści, ze względu na zbieżny charakter regulowanej przez nie materii oraz w wielu przypadkach tożsamość beneficjentów świadczeń z funduszu alimentacyjnego i świadczeń rodzinnych.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy serwis: Egzekucja alimentów

Likwidacja egzekucji administracyjnej świadczeń alimentacyjnych

Jedną ze zmian proponowanych w projekcie z dnia 28 sierpnia 2013 roku jest likwidacja egzekucji administracyjnej świadczeń alimentacyjnych i pozostawienie wyłącznie egzekucji sadowej. Według pomysłodawców bowiem, stosowana dotychczas dwutorowa egzekucja zobowiązań dłużnika alimentacyjnego, zarówno administracyjna jak i sądowa, nie skutkuje wzrostem jej skuteczności, a tylko generuje koszty po stronie organu właściwego wierzyciela. Z danych posiadanych przez Ministerstwo Pracy Polityki Społecznej wynika, iż egzekucja sadowa jest znacznie bardziej efektywna od egzekucji administracyjnej, na co wskazuje fakt, iż odzyskiwane kwoty zadłużenia alimentacyjnego przez komornika sądowego kilkukrotnie przewyższają kwoty odzyskane w drodze egzekucji administracyjnej. Dodatkowo, w 2012 roku, koszty poniesione przez organ właściwy wierzyciela w celu wyegzekwowania należności alimentacyjnych w drodze administracyjnego postępowania egzekucyjnego, przewyższyły kwotę wyegzekwowanych przez administracyjny organ egzekucyjny należności. Znane są również przypadki, w których gminy nie wyegzekwowały żadnych kwot w drodze egzekucji administracyjnej. Rezygnacja z nieskutecznej, a pociągającej za sobą wysokie koszty dwutorowej egzekucji świadczeń alimentacyjnych odciąży również urzędy skarbowe, które zwolnione zostaną z konieczności realizacji tytułów wykonawczych.

Zmiany w zakresie przekazywania środków pochodzących z egzekucji

Stosowana dotychczas procedura przekazywania środków pochodzących z egzekucji przez organ właściwy wierzyciela do organu właściwego dłużnika, stwarza w praktyce wiele problemów. Aby ich uniknąć, projektodawcy zakładają uproszczenie tej procedury i wprowadzenie rozwiązania, na podstawie którego zwrot należności dłużników alimentacyjnych z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego będzie następował w pełnej wysokości do jednej z gmin, tj. 40% wyegzekwowanych należności będzie stanowić dochód własny organu właściwego wierzyciela. Odzyskiwane zaś kwoty należności będą przeznaczane w całości wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

REKLAMA

Zobacz również: Nienależnie pobrane alimenty

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Racjonalizacja działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych

W założeniach projektu zmian ustawy proponuje się racjonalizację i uproszczenie całego procesu podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych. Tak więc w sytuacji, gdy organ właściwy dłużnika, po  otrzymaniu kolejnego wniosku od organu właściwego wierzyciela, a więc i po podjęciu wstępnych czynności ustali, że sytuacja dłużnika nie uległa zmianie lub w sytuacji, gdy dłużnik po raz kolejny uniemożliwił przeprowadzenie wywiadu lub odmówił złożenia oświadczenia majątkowego, zasadne jest, aby organ właściwy nie był już zobowiązany do podejmowania kolejnych działań wobec dłużnika alimentacyjnego, takich jak ponowne poinformowanie starosty o potrzebie aktywizacji zawodowej dłużnika i w razie potrzeby wszczęcia postępowania w sprawie uznania dłużnika za uchylającego się od zobowiązań alimentacyjnych.

Zmiany w zakresie definicji i dochodzenia świadczeń nienależnie pobranych

W założeniach projektu proponuje się rozszerzenie katalogu świadczeń nienależnie pobranych o sytuację, w której wypłata świadczenia nastąpiła na rzecz osoby innej niż wskazanej w decyzji organu. Projektodawcy proponują również uregulowanie sytuacji, w której świadczenia z funduszu alimentacyjnego wpływają na konto osoby uprawnionej po jej śmierci. Nowe przepisy miałyby narzucić na banki obowiązek zwrotu organowi właściwemu kwoty świadczeń przekazanych na ich rachunek za miesiące następujące po miesiącu, w którym nastąpiła śmierć osoby uprawnionej. Zmianie miałaby ulec również kwota odsetek należnych w przypadku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia. W miejsce dotychczasowego naliczania odsetek, proponuje się zobowiązać dłużnika alimentacyjnego do zwrotu organowi właściwemu wierzyciela należności z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego, powiększonej o 5 proc.

Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz ustawy o świadczeniach rodzinnych został skierowany do konsultacji społecznych. Planowany okres wejścia w życie przedstawionych zmian do pierwsza połowa 2014 roku.

Zobacz także: Komu przysługuje świadczenie z Funduszu Alimentacyjnego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PZON: Osoby niepełnosprawne tracą stopień znaczny albo pkt 7 i 8 w orzeczeniu

PZON: Przez 10 lat stopień znaczny niepełnosprawności. I nagle w 2025 r. cudowne ozdrowienie. Stan zdrowia bez zmian osoby niepełnosprawnej, ale orzeczenia o znacznym stopniu już nie. W mojej ocenie (być może mylnej) narasta problem „cudownych” ozdrowień dzieci i młodych ludzi obciążonych zespołem Aspergera. To samo dotyczy autyzmu. Chodzi o to, że PZON zmieniły praktykę orzeczniczą. Przy niezmienonym stanie zdrowia 10-latek otrzymywał znaczny stopień niepełnosprawności, a dziś już tak nie jest (drugi wariant takiej sytuacji to zabranie z orzeczenia pkt 7 i 8). Wczoraj był stopień znaczny niepełnosprawności i świadczenie pielęgnacyjne. Dziś cudowne uzdrowienie i nie ma znacznego stopnia niepełnosprawności.

Reforma z 2024 r.: Świadczenie wspierające wyklucza pielęgnacyjne. Nie można mieć ciastka i zjeść ciastka

Założeniem obecnego systemu wspierania osób niepełnosprawnych jest wygaszenie świadczenia pielęgnacyjnego (starego) dla opiekunów niepełnosprawnych osób dorosłych. Tylko osoby dorosłe mogą otrzymać świadczenie wspierające. Więc osoba niepełnosprawna (dorosła) składając wniosek o świadczenie wspierające "zabiera" np. swojej córce świadczenie pielęgnacyjne (stare). Nowe świadczenie pielęgnacyjne jest tylko dla opiekunów opiekujących się dziećmi do 18. życia (które nie mają prawa do świadczenia wspierającego).

Jednej osoby MOPS wypłacił 6 zasiłków. Jedzenie, buty, ciuchy, leki i lekarz, czynsz. [Przykład]

Czy jedna osoba z MOPS otrzymuje średnio tylko jeden rodzaj zasiłku? A może jest możliwa kumulacja świadczeń i jedna osoba potrzebująca otrzyma ich wiele rodzajów (albo na różne cele)? W artykule przykład na drugą sytuację - wyrok sądu dla osoby, która otrzymała z MOPS 6 zasiłków w trzy miesiące. Jedzenie, buty, ciuchy, leki i lekarz, czynsz. Beneficjentka zasiłków poszła do sądu nie dlatego, że nie otrzymała zasiłku. Spierała się (skutecznie) o zbyt niską jego wartość.

Zdolność kredytowa w październiku 2025 r. Kolejny rekord pobity: prawie milion złotych dla rodziny ze średnimi zarobkami

W ciągu roku zdolność kredytowa trzyosobowej rodziny dysponującej dwiema średnimi krajowymi wzrosła o 1/4. Najmocniej sytuacja poprawiła się w ciągu ostatnich 6 miesięcy, w trakcie których mediana zdolności kredytowej konsekwentnie wyznaczała kolejne historyczne rekordy. Dziś kwota, którą banki skłonne są pożyczyć na zakup mieszkania rodzinie z dwiema średnimi krajowymi, to 940 tysięcy złotych. Choć nominalnie jest to najwyższy zanotowany wynik, to po korekcie o inflację do rekordu wciąż brakuje kilkunastu procent.

REKLAMA

Ile weźmiesz trzynastki w 2026 - nowa wysokość świadczenia

Nie jest wprawdzie jeszcze oficjalnie wiadome, ile dokładnie wyniesie trzynastka w 2026 roku, ale na podstawie dostępnych danych gospodarczych z GUS oraz przepisów, można już oszacować z dużą dokładnością tę kwotę świadczenia. Dowiedz się już teraz, ile wyniesie nowa trzynastka. W artykule znajdziesz szczegółowe obliczenia oparte o dotychczas dostępne dane makroekonomiczne.

Uwaga na nowy sposób oszustów! Bazuje na zmianie przepisów. Każdy powinien wiedzieć i ostrzec seniorów

Koniec roku to moment, w którym oszuści intensyfikują swoje działania. W tym okresie często bazują na informacji o tym, że od nowego roku ma nastąpić zmiana przepisów, w związku z którą na obywateli zostaną nałożone nowe obowiązki. Warto więc wiedzieć, jaka jest prawda i odpowiednio wcześnie ostrzec seniorów.

31 października – ważna data dla studentów z rentą rodzinną. ZUS: Z tym obowiązkiem nie można się spóźnić

Jak co roku, do końca października część studentów pobierających rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ma obowiązek dostarczenia do ZUS-u zaświadczenia z uczelni potwierdzającego kontynuowanie nauki. Brak takiego dokumentu spowoduje wstrzymanie wypłaty renty rodzinnej.

Ograniczenia w używaniu fajerwerków. Toczą się prace na nowymi przepisami. Chodzi o dobrostan zwierząt. Już nie będzie można postrzelać w Sylwestra?

Rząd popiera zmiany zmierzające do ograniczenia możliwości używania fajerwerków i petard. Toczą się prace nad nowymi przepisami. Chodzi o materiały pirotechniczne klas F1, F2 i F3. Już nie będzie można strzelać w Sylwestra? Od kiedy?

REKLAMA

Nowe uprawnienia dla młodzieży. Prezydent podpisał ustawę 15 października 2025 r.

W dniu 15 października 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał szereg ustaw. Jedną z nich jest ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o funduszu sołeckim (dalej jako: ustawa). Co zmienia i jakie są jej konsekwencje? Warto wiedzieć - bo ustawa zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2026 roku. i daje nowe prawa młodzieży!

Sejm przegłosował zakaz hodowli na futro. Polacy czekali co najmniej 10 lat

17 października Sejm ponadpartyjną większością poparł wprowadzenie zakazu hodowli zwierząt na futro w Polsce. Na piątkowym głosowaniu 339 posłów zagłosowało za zakazem, 78 przeciw, a 19 wstrzymało się od głosu. Jeśli zmiany zostaną zaakceptowane przez Senat i prezydenta, ustawa wejdzie w życie jeszcze w tym roku, a fermy futrzarskie w Polsce będą musiały zamknąć działalność do końca 2033 roku.

REKLAMA