REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 bony dla bezrobotnych do 30 roku życia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zielona Linia
Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia
Wojciech Napora
4 bony dla bezrobotnych do 30 roku życia z urzędu pracy
4 bony dla bezrobotnych do 30 roku życia z urzędu pracy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bony dla bezrobotnych do 30 roku życia przyznaje urząd pracy. Są 4 rodzaje bonów dla młodych bezrobotnych: szkoleniowy, stażowy, zatrudnieniowy, na zasiedlenie. Czym się różnią?

Bony dla bezrobotnych z urzędu pracy

Głównym celem urzędów pracy jest pomoc osobom zarejestrowanym w znalezieniu odpowiedniego zatrudnienia. Służą temu różne formy wsparcia. Od doradztwa zawodowego po dofinansowanie zatrudnienia osoby bezrobotnej. Urzędy pracy mają także wsparcie, w postaci bonów, przeznaczone wyłącznie dla bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30. lat. Czym charakteryzuje się taka pomoc?

REKLAMA

Urzędy pracy mają do dyspozycji wiele form wsparcia, które mają ułatwić bezrobotnym znalezienie pracy. Należą do nich m.in. staże, szkolenia, dofinansowanie dla pracodawców za wyposażenie / doposażenia stanowiska pracy, na którym ma być zatrudniony bezrobotny, zwrot kosztów opieki nad dzieckiem czy roboty publiczne. Dodatkowymi formami wsparcia z urzędów pracy są bony, przeznaczone dla osób do 30. roku życia. Ich celem jest zachęcenie młodych bezrobotnych do aktywnego szukania zatrudnienia.

Istnieją 4 rodzaje bonów. Urzędy pracy mogą przyznać bezrobotnemu, który nie ukończył jeszcze 30. lat:

  1. bon szkoleniowy,
  2. bon stażowy,
  3. bon zatrudnieniowy lub
  4. bon na zasiedlenie.

Czym różnią się te formy wsparcia i co dają młodym bezrobotnym?

Bon szkoleniowy z urzędu pracy

Jak sama nazwa wskazuje bon szkoleniowy dotyczy szkolenia, które chce lub musi odbyć młody bezrobotny, by zacząć pracę. Uprawdopodobnienie zatrudnienia po ukończeniu szkolenia jest ważną częścią ubiegania się o te wsparcie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przyznanie bonu szkoleniowego to gwarancja skierowania bezrobotnego na wskazane przez niego szkolenie i sfinansowania jego kosztów, w wysokości do 100% przeciętnego wynagrodzenia (w trzecim kwartale 2021 r. przeciętne wynagrodzenie to 5657,30 zł). W sytuacji, gdy koszt szkolenia przekracza kwotę określoną w bonie, osoba bezrobotna sama pokrywa koszty przekraczające wskazany limit.

W ramach bonu szkoleniowego mogą zostać sfinansowane koszty jednego lub kilku szkoleń, w tym kosztów kwalifikacyjnego kursu zawodowego, niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych, przejazdu na szkolenia (w określonych kwotach), zakwaterowania (w określonych kwotach), jeśli zajęcia odbywają się poza miejscem zamieszkania.

Bon szkoleniowy przyznaje starosta (a ściślej mówiąc działający w imieniu starosty powiatowy urząd pracy) na wniosek osoby bezrobotnej.

Bon stażowy dla osób bezrobotnych do 30 roku życia

Jeżeli bezrobotny, który nie ukończył jeszcze 30. lat znajdzie pracodawcę, który zechce przyjąć go na staż na 6 miesięcy, a później zatrudni na co najmniej 6 miesięcy, to może ubiegać się o przyznanie bonu stażowego. Wsparcie to daje takiej osobie gwarancję skierowania do odbycia stażu.

REKLAMA

W ramach bonu stażowego zostaną sfinansowane koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu (w określonych kwotach) - wypłacane bezrobotnemu w miesięcznych transzach oraz koszty niezbędnych badań lekarskich lub psychologicznych – wpłata na konto wykonawcy badań.

Ponadto, pracodawca, który zatrudni bezrobotnego przez deklarowany okres 6 miesięcy, otrzyma – po złożeniu wniosku - premię (w 2021 r. premia jest przyznawana w wysokości 1 659,20 zł. Premia ulega waloryzacji).

W przypadku bonu stażowego obowiązują te same przepisy ustawy, jak w przypadku stażu. Osoba odbywająca staż (po przyznaniu bonu stażowego) będzie m.in. otrzymywać stypendium stażowe (120% zasiłku dla bezrobotnych miesięcznie) oraz będą jej przysługiwać dwa dni wolne za każde 30 dni kalendarzowych odbytego stażu.

Bon zatrudnieniowy dla bezrobotnego - ile wynosi?

Trzecim rodzajem bonu jest bon zatrudnieniowy, który stanowi gwarancję dla przyszłego pracodawcy refundacji części kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne przez urząd pracy.

Realizacja bonu zatrudnieniowego następuje na podstawie umowy zawartej między starostą (urzędem pracy) a pracodawcą, w ramach której pracodawca zobowiązany jest do zatrudnienia bezrobotnego przez okres 18 miesięcy, a starosta refunduje pracodawcy część kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 12 miesięcy, w wysokości 100 proc. kwoty zasiłku (w 2021 r. 100% zasiłku to 1240,80 zł / brutto).

Podobnie jak w przypadku pozostałych bonów, również bon zatrudnieniowy jest przyznawany po złożeniu wniosku w urzędzie pracy przez bezrobotnego.

Bon na zasiedlenie - warunki

Ostatnim rodzajem wsparcia, skierowanego wyłącznie do bezrobotnych, którzy nie ukończyli jeszcze 30. lat, jest bon na zasiedlenie. Przysługuje on młodej osobie bezrobotnej, która podejmuje zatrudnienie lub działalność gospodarczą poza miejscem dotychczasowego zamieszkania.

Aby otrzymać bon na zasiedlenie (w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 200 proc. przeciętnego wynagrodzenia, czyli w trzecim kwartale 2021 r. 2 x 5657,30 = 11 314,60 zł.) należy spełnić określone warunki. Za wykonywaną pracę lub prowadzenie działalności gospodarczej bezrobotny, wnioskujący o bon na zasiedlenie, powinien osiągać wynagrodzenie lub przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto miesięcznie oraz z tego tytułu podlegać ubezpieczeniom społecznym.

Ponadto, odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania do miejscowości, w której zamieszka bezrobotny w związku z podjęciem zatrudnienia lub działalności gospodarczej powinna wynosić
co najmniej 80 km lub czas dojazdu do tej miejscowości i powrotu do miejsca dotychczasowego zamieszkania powinien przekraczać łącznie co najmniej 3 godziny dziennie.

Osoba, która otrzymała bon na zasiedlenie ma pozostawać w zatrudnieniu lub prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 6 miesięcy.

Po otrzymaniu bonu na zasiedlenie należy w określonym w umowie czasie przedstawić w urzędzie wymagane dokumenty rozliczeniowe.

Informacji na temat wsparć z urzędów pracy udzielają konsultanci Zielonej Linii pod numerem telefonu 19524.

Źródło:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (art. 66k – 66n)

psz.praca.gov.pl

Zielona Linia prowadzi działania informacyjne, których celem jest wspieranie osób bezrobotnych w poszukiwaniu zatrudnienia, a także propagowanie pozytywnych wzorców, mobilizujących do rozwoju czy zakładania własnych firm. Zielona Linia swoje usługi kieruje również do pracodawców, m.in. chcących zatrudnić cudzoziemców czy szukających wsparcia z urzędu pracy. Nadzór nad działalnością serwisu prowadzi Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy podlegająca pod Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

REKLAMA

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

REKLAMA

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA