Instytucja rynku pracy w postaci prac społecznie użytecznych została uregulowana w art. 73a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Prace społecznie użyteczne są organizowane przez gminę w jednostkach pomocy społecznej, w tym na rzecz opiekunów osób niepełnosprawnych, w organizacjach lub instytucjach zajmujących się pomocą charytatywną lub działalnością na rzecz społeczności lokalne.
Pracą społecznie użyteczną będzie np. praca w stołówce dla ubogich, drobne prace remontowe w budynkach użyteczności publicznej.
reklama
reklama
Gmina chcąc zorganizować prace społecznie użyteczne musi zawrzeć odpowiednie porozumienie ze starostą, które będzie podstawą do wykonywania tych prac.
Kto może uczestniczyć w pracach?
Do prac społecznie użytecznych na terenie gminy może zostać skierowany bezrobotny niemający prawa do zasiłku, korzystający ze świadczeń pomocy społecznej (np. zasiłek stały). Prace takie może wykonywać na terenie gminy, w której mieszka lub aktualnie przebywa.
Zobacz również:
Do wykonywania takich prac mogą być kierowane również osoby uczestniczące w kontrakcie socjalnym, indywidualnym programie usamodzielnienia, lokalnym programie pomocy społecznej lub indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego, jeżeli podjęły uczestnictwo w tych formach w wyniku skierowania powiatowego urzędu pracy.
Uczestnictwo w pracach społecznie użytecznych odbywa się na podstawie skierowania bezrobotnego do udziału w tych pracach, wystawionego przez starostę (prezydenta miasta na prawach powiatu).
Czas pracy i wynagrodzenie
Przepisy ustawy wprowadzają ograniczenie co do maksymalnego czasu pracy w ciągu tygodnia i minimalne godzinowe wynagrodzenie za prace użyteczną społecznie. Jak stanowi wspomniany już art.73a maksymalny tygodniowy wymiar pracy wynosi 10 godzin.
Minimalne wynagrodzenie za pracę społecznie użyteczną w 2018 r. wynosi nie mniej niż 8,10 zł za godzinę pracy. Warto nadmienić, że ta stawka podlega waloryzacji (początkowo wynosiła ona 6 zł za godzinę).
Wynagrodzenie nie przysługuje za okres nie wykonywania pracy, w tym za okres udokumentowanej niezdolności do pracy. Starosta refunduje gminie 60 % wynagrodzenia, wypłacanego bezrobotnemu, jednakże wynagrodzenie to może być wypłacane w całości z budżetu gminy.
Jakie korzyści płyną z wykonywania prac?
Oprócz wynagrodzenia we wskazanej wielkości, prace społecznie użyteczne to okazja na zdobycie cennego doświadczenia, a więc na poprawę swojej sytuacji na rynku pracy. Dodatkowo osoba wykonująca ten rodzaj prac, przez cały czas ich trwania dalej będzie posiadała status osoby bezrobotnej.
Zobacz również:
Warto zaznaczyć, że odmowa wykonywania prac społecznie użytecznych lub ich niepodjęcie/nieuzasadnione przerwanie grozi utratą statusu osoby bezrobotnej, a co za tym idzie utratą ubezpieczenia.
Opracowano na podstawie:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1065 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 grudnia 2017 r. w sprawie organizowania prac społecznie użytecznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2447)