| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy rodzinne > Darowizny > Podatek od darowizn > Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

Ustawodawca uzależnił zwolnienie najbliższej rodziny od podatku od spadków od dokonania zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Nie dotyczy to sytuacji, w których umowa jest sporządzana przed notariuszem - wówczas to on dokonuje zgłoszenia.

Krok 1: Kiedy należy zgłosić darowiznę do urzędu skarbowego?

Zgłoszenie darowizny dotyczy tylko osób należących do najbliższej rodziny (grupa 0), chcących skorzystać z zupełnego zwolnienia od podatku od spadków i darowizn.

Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Darowizny, spadki, testamenty

Termin

Termin na zgłoszenie darowizny wynosi 6 miesięcy licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli od chwili spełnienia świadczenia (wykonania darowizny).

Wymagane dokumenty: Formularz SD-Z2

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Właściwy urząd skarbowy

W przypadku kiedy wniosek składamy samodzielnie (a więc bez pośrednictwa notariusza) właściwym będzie Naczelnik Urzędu Skarbowego, w którego okręgu znajduje się nasze (obdarowanego) miejsce zamieszkania.

W przypadku spadków, obowiązuje podobna właściwość – wyjątkiem jest sytuacja w której w skład spadku wchodzi nieruchomość lub prawo spółdzielcze – wówczas właściwym będzie zawsze urząd skarbowy, w obrębie którego znajduje się nieruchomość.

Jeśli umowa darowizny zawierana jest przed notariuszem, to on dokonuje zgłoszenia do US. Jest płatnikiem podatku od spadków i darowizn.

Krok 2: Wypełniamy formularz SD-Z2

Formularz SD-Z2 można pobrać ze strony internetowej lub uzyskać w urzędzie skarbowym.

Numer NIP – w prawym górnym rogu formularza znajduje się miejsce na podanie naszego numeru NIP.

Data nabycia - w przypadku darowizny jest tożsama z datą powstania obowiązku podatkowego.

Zadaj pytanie na FORUM

Data powstania obowiązku podatkowego - w przypadku darowizn jest to data otrzymania przedmiotu darowizny (np. przyjęcie rzeczy, wpłata pieniędzy na konto).

Pole A – w polach oznaczamy właściwy urząd skarbowy oraz cel składania formularza, tj. zgłoszenie nabycia lub korektę wcześniejszego zgłoszenia.

Pole B - wskazujemy w nim nasze dane – zgodnie z rubrykami formularza.

Pole C – wskazujemy dane Darczyńcy – łącznie ze wskazaniem czy jest osobą fizyczną, czy nie (np. spółką).

Pole D – zaznaczamy kwadrat rodzaju przysporzenia. Druk jest uniwersalny, zawiera więc wiele różnych możliwości – od darowizny, przez dziedziczenie, zapis, polecenie, na ustawieniu służebności skończywszy. Wybieramy więc opcję "darowizna".

Pole E - wskazujemy dokument, który jest źródłem (lub potwierdzeniem) przysporzenia. Do wyboru mamy:

  • testament,
  • umowę,
  • orzeczenie sądu (np. stwierdzenie nabycia spadku),
  • ugodę,
  • inny dokument.

Zobacz również: Kalkulator odsetek ustawowych

Dokumentu nie załączamy do zgłoszenia.

Pole F - w zależności od przedmiotu darowizny wypełniamy właściwą rubrykę. Należy zwrócić uwagę na to, czy otrzymujemy wyłączną własność przedmiotu, czy tylko udział we własności. Musimy podać wartość przedmiotu darowizny – o ile nie jest to trudne w przypadku pieniędzy – o tyle w przypadku praw, czy własności rzeczy (w tym nieruchomości) należy wartość oszacować – tak aby nie odbiegała od wartości rynkowej. Wartość przedmiotów darowizny należy zsumować w ostatniej rubryce.

Pole G - wskazujemy stosunek pokrewieństwa wg stanu faktycznego (określamy, kim jesteśmy w stosunku do darczyńcy), wybierając właściwy kwadrat.

Pole H - uwagi. W tej rubryce można wskazać dane kontaktowe podatnika (np. numer telefonu).

W przypadku darowizn pieniężnych wskazujemy w jaki sposób otrzymaliśmy pieniądze – na rachunek bankowy, rachunek w SKO, przelewem pocztowym. Pieniądze przekazane w gotówce nie korzystają ze zwolnienia.

Zobacz również: W jaki sposób dokonać darowizny kwoty pieniężnej?

Krok 3: Złożenie wniosku

Do wniosku nie załączamy żadnych dokumentów. Należy go jedynie podpisać i opatrzyć datą.

Wniosek składa się samodzielnie, jeśli w oparciu o tę samą umowę zostały obdarowane różne osoby wchodzące w skład grupy 0 – każda z nich składa oddzielny wniosek.

Polecamy serwis: Darowizny

Czytaj także

Aktualizacja: 05.01.2016

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego?/ fot. Fotolia
Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego?/ fot. Fotolia

PPK dla pracownika24.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Wicha-Gajek

Koordynator ds. Marketingu i PR Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości "Twój StartUp"

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »