REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?
Jak dokonać zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego, żeby nie zapłacić podatku?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca uzależnił zwolnienie najbliższej rodziny od podatku od spadków od dokonania zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Nie dotyczy to sytuacji, w których umowa jest sporządzana przed notariuszem - wówczas to on dokonuje zgłoszenia.

Krok 1: Kiedy należy zgłosić darowiznę do urzędu skarbowego?

Zgłoszenie darowizny dotyczy tylko osób należących do najbliższej rodziny (grupa 0), chcących skorzystać z zupełnego zwolnienia od podatku od spadków i darowizn.

REKLAMA

Termin

Termin na zgłoszenie darowizny wynosi 6 miesięcy licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego, czyli od chwili spełnienia świadczenia (wykonania darowizny).

podatki.gov.pl

Wymagane dokumenty: Formularz SD-Z2

Właściwy urząd skarbowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku kiedy wniosek składamy samodzielnie (a więc bez pośrednictwa notariusza) właściwym będzie Naczelnik Urzędu Skarbowego, w którego okręgu znajduje się nasze (obdarowanego) miejsce zamieszkania.

W przypadku spadków, obowiązuje podobna właściwość – wyjątkiem jest sytuacja w której w skład spadku wchodzi nieruchomość lub prawo spółdzielcze – wówczas właściwym będzie zawsze urząd skarbowy, w obrębie którego znajduje się nieruchomość.

Jeśli umowa darowizny zawierana jest przed notariuszem, to on dokonuje zgłoszenia do US. Jest płatnikiem podatku od spadków i darowizn.

Krok 2: Wypełniamy formularz SD-Z2

Formularz SD-Z2 można pobrać ze strony internetowej lub uzyskać w urzędzie skarbowym.

Numer NIP/PESEL – w górnej części formularza znajduje się miejsce na podanie naszego numeru NIP/PESEL.

Data nabycia - w przypadku darowizny jest tożsama z datą powstania obowiązku podatkowego.

Data powstania obowiązku podatkowego - w przypadku darowizn jest to data otrzymania przedmiotu darowizny (np. przyjęcie rzeczy, wpłata pieniędzy na konto).

Pole A – w polach oznaczamy właściwy urząd skarbowy oraz cel składania formularza, tj. zgłoszenie nabycia lub korektę wcześniejszego zgłoszenia.

Pole B - wskazujemy w nim nasze dane – zgodnie z rubrykami formularza.

Pole C – wskazujemy dane Darczyńcy – łącznie ze wskazaniem czy jest osobą fizyczną, czy nie (np. spółką).

Pole D – zaznaczamy kwadrat rodzaju przysporzenia. Druk jest uniwersalny, zawiera więc wiele różnych możliwości – od darowizny, przez dziedziczenie, zapis, polecenie, na ustawieniu służebności skończywszy. Wybieramy więc opcję "darowizna".

Pole E dotyczy osób, które w tytule nabycia własności rzeczy lub praw majątkowy zaznaczyły "nieodpłatne zniesienie współwłasności i tytuły określone w art. 1a ustawy".

Pole F - wskazujemy dokument, który jest źródłem (lub potwierdzeniem) przysporzenia. Do wyboru mamy:

  • oświadczenie o przyjęciu spadku;
  • testament;
  • prawomocne orzeczenie sądu;
  • umowę,
  • ugodę
  • inny dokument;
  • zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia;
  • europejskie oświadczenie spadkowe.

Dokumentu nie załączamy do zgłoszenia.

Pole G - w zależności od przedmiotu darowizny wypełniamy właściwą rubrykę. Należy zwrócić uwagę na to, czy otrzymujemy wyłączną własność przedmiotu, czy tylko udział we własności. Musimy podać wartość przedmiotu darowizny – o ile nie jest to trudne w przypadku pieniędzy – o tyle w przypadku praw, czy własności rzeczy (w tym nieruchomości) należy wartość oszacować – tak aby nie odbiegała od wartości rynkowej. Wartość przedmiotów darowizny należy zsumować w ostatniej rubryce.

Pole H - wskazujemy stosunek pokrewieństwa wg stanu faktycznego (określamy, kim jesteśmy w stosunku do darczyńcy), wybierając właściwy kwadrat.

Pole I - zaznaczamy sposób przekazania środków pieniężnych tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy.

Może to być:

  • rachunek bankowy;
  • rachunek w SKOK;
  • rachunek płatniczy inny niż w banku lub w SKOK;
  • przekaz pocztowy

Ważne! Pieniądze przekazane w gotówce nie korzystają ze zwolnienia.

Pole J - uwagi. W tej rubryce można wskazać dane kontaktowe podatnika (np. numer telefonu).

Krok 3: Złożenie wniosku

Do wniosku nie załączamy żadnych dokumentów. Należy go jedynie podpisać i opatrzyć datą.

Wniosek składa się samodzielnie, jeśli w oparciu o tę samą umowę zostały obdarowane różne osoby wchodzące w skład grupy 0 – każda z nich składa oddzielny wniosek.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Palenie gałęzi na własnej posesji 2025 - czy można palić gałęzie na własnej posesji? Kiedy można palić gałęzie na działce?

Palenie gałęzi i liści, nawet na własnej posesji, może skończyć się mandatem. Zakaz obowiązuje nie tylko w miastach, ale też na wsiach i działkach rekreacyjnych. Sprawdź, co grozi za spalanie gałęzi w 2025 roku i gdzie zgłosić uciążliwego sąsiada, który zadymia okolicę.

Afera z dofinansowaniami z KPO. PARP zapowiada kontrole, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem a inni politycy PiS mówią o największej aferze obecnego rządu

Seniorzy nie muszą płacić za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnią ten jeden warunek. Jaki?

W ostatnim czasie w wielu miastach podniesiono opłaty za odbiór śmieci, co szczególnie dotyka polskich emerytów. Częściowe lub całkowite zwolnienie z tych opłat to duża ulga dla ich domowych budżetów. Kto może skorzystać z takiej pomocy? Oto szczegóły.

Darowizna spółdzielczego prawa z majątku wspólnego bez podatku? Oto bezpieczna ścieżka przekazania nieruchomości w rodzinie

Planujesz przekazać mieszkanie bliskim i boisz się podatku? Najnowsza interpretacja skarbówki pokazuje, jak zrobić to legalnie, bez żadnej daniny. Sprawdź, jak darowizna z majątku wspólnego w rodzinie może być całkowicie zwolniona z podatku.

REKLAMA

TSUE zmienia zasady gry dla frankowiczów. Koniec z teorią dwóch kondykcji?

Wyrok TSUE z 19 czerwca 2025 r. może zrewolucjonizować sposób rozliczania nieważnych umów „frankowych”. Sąd unijny opowiedział się za prostszą i tańszą dla konsumentów teorią salda, podważając dominującą dotąd teorię dwóch kondykcji. Dlaczego część prawników bije na alarm i czy naprawdę chodzi o interes kredytobiorców? Oddzielamy fakty od mitów.

Nie zaparkujesz już pod swoim blokiem – koniec z wymogiem 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, „na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego”. Prezydent podpisał ustawę popierającą „patodeweloperkę”

W dniu 21 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa, która znosi obowiązujący dotychczas – na szczeblu krajowym – wymóg co najmniej 1,5 miejsca postojowego (a w przypadku zabudowy śródmiejskiej – co najmniej 1 miejsca postojowego) na każde mieszkanie w ramach realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, którą zmiana ta została wprowadzona – „jest ona spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich”, a także ma na celu umożliwienie uwzględniania przy realizacji inwestycji mieszkaniowej m.in. – „lokalizacji terenu inwestycji, stopnia rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych”.

ZUS przeliczy świadczenia (osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach czerwcowych) z urzędu – bez wniosków. Wypłaty w nowej wysokości od 2026 roku. Senat za

Od 2026 roku ZUS przeliczy świadczenia osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009–2019. Chodzi o wyrównanie strat wynikających z dawnych przepisów, które nie uwzględniały waloryzacji kwartalnych. Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i czeka teraz na podpis prezydenta.

Projekt ustawy dla frankowiczów 2025. Jakie zmiany w sporach z bankami?

Projekt ustawy z 30 czerwca 2025 r. dotyczący spraw frankowych to dokument, który może radykalnie zmienić krajobraz procesów dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego. Regulacja przedstawia rozwiązania procesowe i materialne, które mają wspierać konsumentów, ale także – co mniej zauważalne –usystematyzować obecność spraw frankowych w przestrzeni prawnej.

REKLAMA

Emerytura bez lat pracy. Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Czy jest to możliwe?

Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Zazwyczaj prawo do emerytury nabywa się po osiągnięciu wymaganego wieku i udokumentowaniu odpowiedniego stażu pracy, jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W wyjątkowych sytuacjach przepisy dopuszczają możliwość uzyskania takiej emerytury. Kto może liczyć na emeryturę bez lat pracy i jakie kryteria musi spełnić? Oto szczegóły.

Nowy prezydent, stare napięcia: Polityczny start Karola Nawrockiego i reakcja rządu [Gość Infor.pl]

„Nie będę podejmował decyzji w zgodzie z podziałami politycznymi, będę podejmował decyzje wbrew podziałom politycznym, a w zgodzie z interesem państwa polskiego” – zadeklarował Karol Nawrocki tuż po zaprzysiężeniu. Brzmi dobrze, ale co to oznacza w praktyce?

REKLAMA