REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Będzie łatwiej o rekompensatę za mienie zabużańskie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odszkodowanie za mienie zabużanskie. Wyrok z 2012 r. / Fot. Fotolia
Odszkodowanie za mienie zabużanskie. Wyrok z 2012 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok w sprawie rekompensaty za mienie zabużańskie. Czy po wyroku TK będzie łatwiej o rekompensatę za mienie zabużańskie?

Tysiące byłych właścicieli nieruchomości zabużańskich i ich spadkobierców odetchnęło z ulgą, po tym jak 23 października 2012 r. Trybunał Konstytucyjny (dalej „TK”) wydał wyrok w sprawie rekompensaty za tzw. „mienie zabużańskie” (sygn. SK 11/2012, dalej „wyrok TK”). W wyroku TK stwierdził, że uzależnienie prawa do rekompensaty od zamieszkiwania przez byłego właściciela nieruchomości zabużańskich na Kresach Wschodnich w dniu 1 września 1939 r. jest niezgodne z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej (dalej „Konstytucja”). Jednocześnie TK odroczył utratę mocy obowiązującej art. 2 pkt 1 ustawy z 8 lipca 2005 roku o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej „ustawa”) o 18 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku, co oznacza, że przestanie on obowiązywać z dniem 1 maja 2014 r.

REKLAMA

Wyrok TK

REKLAMA

Niewątpliwie, wyrok TK ma istotne znaczenie dla osób, które ubiegają się o przyznanie prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP, ponieważ może przyczynić się do ułatwienia uzyskania tego prawa. W tym wyroku TK orzekł bowiem o niezgodności z Konstytucją jednego z warunków, od spełnienia którego dotychczas zależało uzyskanie prawa do rekompensaty. W stanie faktycznym sprawy, w którym zapadł ów wyrok, skarżącej odmówiono przyznania prawa do rekompensaty za mienie zabużańskie pozostawione przez jej ojca poza obecnymi granicami RP, ponieważ nie zamieszkiwał on w dniu 1 września 1939 r. na byłym terytorium RP.

Jak słusznie zauważyła skarżąca, przypisy ustawy nie definiują pojęcia "zamieszkania" oraz nie wyjaśniają, czy należy przez nie rozumieć pobyt stały, czy jedynie pobyt czasowy (np. pobyt jednodniowy). W związku z tym, niejednolite rozumienie tego pojęcia wielokrotnie stanowi przyczynę uzasadniającą odmowę przyznania prawa do rekompensaty byłym właścicielom nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami RP.\

Zobacz serwis: Nieruchomości

Uzasadnienie wyroku TK

TK trafnie podkreślił w wyroku, że przesłanka zamieszkiwania przez właścicieli nieruchomości zabużańskich na byłym terytorium państwa polskiego w dniu 1 września 1939 r. stanowi nieuzasadnione ograniczenie tego prawa i jest nadmiernie restrykcyjna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przyznać rację sędziom TK, którzy wskazali, że osoby opuszczające terytoria zabużańskie na skutek wojny rozpoczętej w 1939 r. nie mogły przewidywać, że ewentualne rekompensaty za utracone nieruchomości będą uzależnione od zamieszkiwania na byłym terytorium państwa polskiego w ściśle określonym, bardzo krótkim czasie w odległej przeszłości (tzn. w dniu wybuchu wojny).

Praktyczne znaczenie wyroku TK

REKLAMA

W tym miejscu należy podkreślić, że uzależnienie prawa do rekompensaty od wykazania, że byli właściciele nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami RP zamieszkiwali na tych nieruchomościach w dniu wybuchu II wojny światowej, często może prowadzić do absurdu. Można bowiem sobie wyobrazić sytuację, w której prawo do rekompensaty zostałoby przyznane osobie, która przybyła do Lwowa dwa dni przed wybuchem wojny i zdążyła się zameldować w dopiero co nabytej tam nieruchomości, natomiast nie przysługiwałoby osobie, która zamieszkiwała na Kresach Wschodnich przez całe swoje życie, lecz nie dopełniła obowiązku meldunkowego i opuściła te terytoria kilka dni przed wybuchem II wojny światowej.

Należy zwrócić uwagę, że obecnie, kiedy minęło kilkadziesiąt lat od zakończenia II wojny światowej, przedstawienie wszystkich dowodów potwierdzających spełnienie ustawowych wymogów nastręcza wielu trudności. Te trudności wynikają z faktu, że w wielu przypadkach właściciele pozostawionych nieruchomości, a nawet ich spadkobiercy, już nie żyją. Ponadto, często okazuje się, że nawet jeśli istnieją dokumenty potwierdzające spełnienie ustawowych przesłanek do nabycia prawa do rekompensaty, ich uzyskanie z odpowiednich archiwów krajowych lub zagranicznych wymaga wiele zaangażowania i wysiłku.

Podsumowanie

Reasumując, należy stwierdzić, że wskazany wyrok TK ma istotne znaczenie dla osób ubiegających się o przyznanie prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Od dnia 1 maja 2014 r. osoby te nie będą musiały udowadniać, że w dniu wybuchu drugiej wojny światowej one same lub ich spadkodawcy przebywali na byłym terytorium RP, co może znacząco ułatwić uzyskanie prawa do rekompensaty. Należy jednak pamiętać, że ubiegający się o rekompensatę za mienie zabużańskie nadal będą musieli udowodnić spełnienie pozostałych ustawowych przesłanek uprawniających do nabycia tego prawa. Warto również podkreślić, że wskazany wyrok
TK może mieć znaczenie dla postępowań, które przed jego wejściem w życie zakończyły się wydaniem prawomocnego orzeczenia sądowego lub ostatecznej decyzji administracyjnej. W przypadkach określonych we właściwych przepisach prawa ów wyrok TK może bowiem stanowić podstawę do wznowienia zakończonego postępowania lub uchylenia ostatecznej decyzji.

Zobacz serwis: Trybunał Konstytucyjny

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Palenie gałęzi na własnej posesji 2025 - czy można palić gałęzie na własnej posesji? Kiedy można palić gałęzie na działce?

Palenie gałęzi i liści, nawet na własnej posesji, może skończyć się mandatem. Zakaz obowiązuje nie tylko w miastach, ale też na wsiach i działkach rekreacyjnych. Sprawdź, co grozi za spalanie gałęzi w 2025 roku i gdzie zgłosić uciążliwego sąsiada, który zadymia okolicę.

Afera z dofinansowaniami z KPO. PARP zapowiada kontrole, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem a inni politycy PiS mówią o największej aferze obecnego rządu

Seniorzy nie muszą płacić za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnią ten jeden warunek. Jaki?

W ostatnim czasie w wielu miastach podniesiono opłaty za odbiór śmieci, co szczególnie dotyka polskich emerytów. Częściowe lub całkowite zwolnienie z tych opłat to duża ulga dla ich domowych budżetów. Kto może skorzystać z takiej pomocy? Oto szczegóły.

Darowizna spółdzielczego prawa z majątku wspólnego bez podatku? Oto bezpieczna ścieżka przekazania nieruchomości w rodzinie

Planujesz przekazać mieszkanie bliskim i boisz się podatku? Najnowsza interpretacja skarbówki pokazuje, jak zrobić to legalnie, bez żadnej daniny. Sprawdź, jak darowizna z majątku wspólnego w rodzinie może być całkowicie zwolniona z podatku.

REKLAMA

TSUE zmienia zasady gry dla frankowiczów. Koniec z teorią dwóch kondykcji?

Wyrok TSUE z 19 czerwca 2025 r. może zrewolucjonizować sposób rozliczania nieważnych umów „frankowych”. Sąd unijny opowiedział się za prostszą i tańszą dla konsumentów teorią salda, podważając dominującą dotąd teorię dwóch kondykcji. Dlaczego część prawników bije na alarm i czy naprawdę chodzi o interes kredytobiorców? Oddzielamy fakty od mitów.

Nie zaparkujesz już pod swoim blokiem – koniec z wymogiem 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, „na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego”. Prezydent podpisał ustawę popierającą „patodeweloperkę”

W dniu 21 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa, która znosi obowiązujący dotychczas – na szczeblu krajowym – wymóg co najmniej 1,5 miejsca postojowego (a w przypadku zabudowy śródmiejskiej – co najmniej 1 miejsca postojowego) na każde mieszkanie w ramach realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, którą zmiana ta została wprowadzona – „jest ona spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich”, a także ma na celu umożliwienie uwzględniania przy realizacji inwestycji mieszkaniowej m.in. – „lokalizacji terenu inwestycji, stopnia rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych”.

ZUS przeliczy świadczenia (osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach czerwcowych) z urzędu – bez wniosków. Wypłaty w nowej wysokości od 2026 roku. Senat za

Od 2026 roku ZUS przeliczy świadczenia osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009–2019. Chodzi o wyrównanie strat wynikających z dawnych przepisów, które nie uwzględniały waloryzacji kwartalnych. Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i czeka teraz na podpis prezydenta.

Projekt ustawy dla frankowiczów 2025. Jakie zmiany w sporach z bankami?

Projekt ustawy z 30 czerwca 2025 r. dotyczący spraw frankowych to dokument, który może radykalnie zmienić krajobraz procesów dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego. Regulacja przedstawia rozwiązania procesowe i materialne, które mają wspierać konsumentów, ale także – co mniej zauważalne –usystematyzować obecność spraw frankowych w przestrzeni prawnej.

REKLAMA

Emerytura bez lat pracy. Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Czy jest to możliwe?

Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Zazwyczaj prawo do emerytury nabywa się po osiągnięciu wymaganego wieku i udokumentowaniu odpowiedniego stażu pracy, jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W wyjątkowych sytuacjach przepisy dopuszczają możliwość uzyskania takiej emerytury. Kto może liczyć na emeryturę bez lat pracy i jakie kryteria musi spełnić? Oto szczegóły.

Nowy prezydent, stare napięcia: Polityczny start Karola Nawrockiego i reakcja rządu [Gość Infor.pl]

„Nie będę podejmował decyzji w zgodzie z podziałami politycznymi, będę podejmował decyzje wbrew podziałom politycznym, a w zgodzie z interesem państwa polskiego” – zadeklarował Karol Nawrocki tuż po zaprzysiężeniu. Brzmi dobrze, ale co to oznacza w praktyce?

REKLAMA