REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa program Mieszkanie dla młodych? – poradnik krok po kroku

Aleksandra Pajewska
Mieszkanie dla młodych to program dostępny w latach 2014-2018. /Fot. Fotolia
Mieszkanie dla młodych to program dostępny w latach 2014-2018. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mieszkanie dla młodych (MdM) to nazwa rządowego programu, którego celem jest zwiększenie dostępności mieszkań dla ludzi młodych. W poniższym poradniku przedstawiamy, jak działa program Mieszkanie dla młodych, jak krok po kroku skorzystać z MdM-u?

Program Mieszkanie dla młodych działa w formie dofinansowania ze strony państwa wkładu własnego niezbędnego do zaciągnięcia kredytu mieszkaniowego bądź wcześniejszą spłatę części kredytu.

REKLAMA

REKLAMA

Zadaj pytanie na Forum

Krok pierwszy – kto jest uprawniony do dofinansowania?

Z programu może skorzystać tylko określony w ustawie krąg podmiotów. Dotyczy on zarówno małżeństw, jak i osób samotnie wychowujących dzieci oraz singli.

Pierwszym warunkiem, jaki należy spełnić jest kryterium wieku. Wniosek o dofinansowanie zakupu mieszkania, poprzez dofinansowanie wkładu własnego mogą złożyć osoby do 35 roku życia, najpóźniej w roku osiągnięcia wskazanego wieku. W przypadku osób będących w związku małżeńskim kryterium wieku musi spełniać młodszy małżonek. Osoba ubiegająca się o kredyt nie może być właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego, lub osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny albo właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli ich udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny. Musi być to więc jej pierwsze, własne, samodzielne mieszkanie. Osoba, będąca najemcą i jednocześnie ubiegająca się o pomoc ze strony państwa zobligowana jest do rozwiązania umowy najmu w ciągu 6 miesięcy od przeniesienia własności mieszkania zakupionego z dopłatą.

REKLAMA

Program MdM musi więc dotyczyć pierwszego, samodzielnego mieszkania, pochodzącego z rynku pierwotnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Mieszkanie dla młodych w 2014 r.

Krok drugi – jakich nieruchomości dotyczy dofinansowanie?

Omawiany program dotyczy tylko wskazanych w ustawie nieruchomości, mianowicie nowo wybudowanych mieszkań od dewelopera, tzw. rynku pierwotnego. Nabywany lokal musi być lokalem mieszkalnym (wykluczone są zatem przypadki finansowania ze środków kredytu takich powierzchni jak garaż, miejsce postojowe czy pomieszczenie gospodarcze stanowiące odrębne nieruchomości użytkowe lub części takich nieruchomości) i zaspokajać własne potrzeby mieszkaniowe.

Przeznaczeniem mieszkania, nabywanego w trybie MdM nie może być najem.

Program działa tylko w stosunku do mieszkania znajdujące się na terytorium Polski. Ustawa zawiera także pewne ograniczenia dotyczące powierzchni lokalu. Powierzchnia użytkowa nie może przekraczać 75 m² w przypadku mieszkania i 100 m² w przypadku domu jednorodzinnego. Istnieje możliwość zwiększenia ustawowych limitów. Podwyższone normy znajdują zastosowanie do nabywcy wychowującego (w chwili składania wniosku) przynajmniej trójkę dzieci. W tej sytuacji wielkość mieszkania to 85 m², odpowiednio domu jednorodzinnego – 110 m². Cena nabywanego mieszkania także jest ustawowo ograniczona. Nie może przekraczać kwoty stanowiącej iloczyn współczynnika 1,1 oraz powierzchni użytkowej mieszkania i średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m² powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, obowiązującego w gminie, na terenie której położone jest mieszkanie.

Osoby, które samodzielnie budują, rozbudowują bądź przystosowują pierwszy dom jednorodzinny także mają pewną możliwość skorzystania z pomocy ze strony państwa. Pomoc to przybierze formę zwrotu części podatku VAT, który dotyczy zakupionych materiałów budowlanych. Także w tym przypadku obowiązują ograniczenia dotyczące maksymalnej powierzchni użytkowej i nieposiadania innej nieruchomości.

Krok trzeci – jaki kredyt?

Nabywca zobligowany jest do zaciągnięcia kredytu przeznaczonego wyłącznie na zakup mieszkania. Kredyt musi zostać udzielony w walucie polskiej a okres spłaty nie może być krótszy niż 15 lat. Wartość kredytu powinna stanowić przynajmniej 50% wartości kupowanego mieszkania. Dla poprawienia sytuacji osób młodych, nieposiadających zdolności kredytowej ustawodawca przewidział możliwość przystąpienia do kredytu także członków najbliższej rodziny, np.: rodziców, teściów bądź rodzeństwa.

Podstawą i potwierdzeniem uzyskania kredytu jest umowa kredytowa.

Krok czwarty – ile wynosi dofinansowanie?

Wysokość dofinansowania to 10% kwoty określonej jako iloczyn średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m² powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującego w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie wkładu własnego w gminie, na terenie której położone jest mieszkanie i powierzchni użytkowej mieszkania. Maksymalna wielkość mieszkania przyjmowana do powyższego wyliczenia to 50 m². Oznacza to, że dopłata obejmie albo faktyczną powierzchnię użytkową mieszkania, jeżeli jego wielkość nie przekracza 50 m², albo 50 m², jeżeli wielkość powierzchni użytkowej mieszkania przekracza 50 m². Dofinansowanie w wyższej wysokości przysługuje nabywcy wychowującemu dziecko (w chwili złożenia wniosku). Dopłata zwiększona jest wówczas o kolejne 5%. Budżet państwa zakłada limity pomocy w kolejnych latach. Limit na 2014 rok to 600 mln złotych.

Drugą formą pomocy przewidzianej ze strony państwa jest spłata części zaciągniętego kredytu. Rozwiązanie to działa tylko wobec osób, którym w ciągu 5 lat od dnia nabycia mieszkania urodziło się trzecie lub kolejne po trzecim dziecko lub który przysposobił trzecie lub kolejne dziecko. Na wychowaniu i utrzymaniu kredytobiorcy musi pozostawać określona liczba dzieci. Jest to pomoc jednorazowa. Wysokość spłaty wyniesie 5% kwoty określonej zgodnie z zasadami obowiązującymi dla dofinansowania wkładu własnego.

Krok piąty – wniosek

Źródłem dofinansowania są środki Funduszu Dopłat Banku Gospodarstwa Krajowego. Aby skorzystać z programu należy złożyć wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego, za pośrednictwem instytucji kredytującej (np. banku). W programie wezmą udział tylko banki, które podpiszą odpowiednią umowę z BGK. Maksymalny termin na złożenie takiego wniosku to 30 września 2018 roku. To na instytucji kredytującej ciąży obowiązek weryfikacji uprawnień nabywcy. Podstawą są dołączone do wniosku dokumenty. Wniosek o dodatkowe dofinansowanie w postaci spłaty części kredytu należy składać w ciągu 5 lat od daty zawarcia umowy ustanowienia/ przeniesienia własności mieszkania i jednocześnie w okresie 6 miesięcy od dnia urodzenia trzeciego lub kolejnego po trzecim dziecka lub przysposobienia dziecka będącego trzecim bądź kolejnym dzieckiem w rodzinie. Wniosek dotyczący zwrotu podatku VAT od materiałów budowlanych należy złożyć do końca grudnia danego roku. Wymaga on uzupełnienia fakturami, które potwierdzają wartość dokonanych zakupów.

Polecamy serwis: Nieruchomości

Krok szósty – zwrot dopłaty

Co do zasady uzyskana dopłata nie podlega zwrotowi. Ustawa przewiduje jednak wyjątki, w których beneficjent zobowiązany jest do zwrotu uzyskanej pomocy. Dotyczy to sytuacji, w której, w ciągu 5 lat od zakupu mieszkania, sprzedamy je, wynajmiemy lub użyczymy innej osobie, zmienimy sposób użytkowania tak, że niemożliwe będzie zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych (np. zamienimy w lokal usługowy), staniemy się właścicielem lub współwłaścicielem innego mieszkania, ale nie w drodze spadku. Zwrot dotyczy części dopłaty, proporcjonalnej do liczby miesięcy pozostających do końca okresu 5 letniego.

Zgodnie z przyjętymi założeniami program ma obowiązywać przez 5 lat od 2014 do 2018 roku.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 27.09.2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. poz. 1304).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA