REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostęp do informacji o środowisku – dowiedz się wszystkiego o twoim otoczeniu + wniosek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Dostęp do informacji o środowisku – dowiedz się wszystkiego o twoim otoczeniu (wniosek)/ fot. Fotolia
Dostęp do informacji o środowisku – dowiedz się wszystkiego o twoim otoczeniu (wniosek)/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do informacji o środowisku zapewnia Konstytucja i inne ustawy. Możliwość złożenia wniosku o udzielenie informacji o środowisku i jego ochronie ma każdy, niezależnie od miejsca zamieszkania, obywatelstwa czy zdolności do czynności prawnej. Sprawdź jakich informacji o środowisku i jego ochronie możesz zażądać od władz.

Prawo do szeroko rozumianej informacji o środowisku i jego ochronie gwarantują różne akty prawne, począwszy od najważniejszego z nich, czyli Konstytucji RP, przez ustawę Prawo Ochrony Środowiska, do ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (uiś), udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

REKLAMA

REKLAMA

Kto może ubiegać się o informację o środowisku i jego ochronie?

Możliwość żądania udzielenia informacji o środowisku i jego ochronie przysługuje każdemu. Nie obowiązują tu żadne ograniczenia, co oznacza że prawo takie przysługuje zarówno obywatelom RP jak i cudzoziemcom, osobom fizycznym, prawnym, jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Żądając udzielenia informacji nie ma obowiązku wykazania swojego interesu prawnego lub faktycznego w jej uzyskaniu.

Obowiązek udzielenia informacji o środowisku spoczywa po stronie szeroko rozumianych władz publicznych i organów administracji. Oznacza to, że udzielenia takich informacji można żądać np. od:

  • Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, organów administracji, sądów, trybunałów oraz organy kontroli państwowej i ochrony prawa;
  • ministrów, centralnych organów administracji rządowej, wojewodów, działających w ich lub we własnym imieniu innych terenowych organów administracji rządowej, organów jednostek samorządu terytorialnego (np. gmina, powiat itd.);
  • innych podmiotów wykonujących zadania publiczne dotyczące środowiska i jego ochrony.

Jakich informacji możesz żądać?

Wskazane powyżej podmioty są zobowiązane do udzielenia informacji znajdujących się w ich posiadaniu lub przeznaczonych do nich, w zakresie, w jakim nie dotyczy to ich działalności ustawodawczej, a w przypadku sądów i trybunałów - działalności orzeczniczej. Konkretyzując, możesz żądać informacji np. o:

REKLAMA

  • stanie elementów środowiska oraz wzajemnych oddziaływaniach między tymi elementami;
  • emisji, w tym odpadów promieniotwórczych, a także zanieczyszczeń, które wpływają lub mogą wpłynąć na elementy środowiska;
  • środkach prawnych dotyczących środowiska i jego ochrony (np. środki administracyjne, przepisy prawne, plany, programy, porozumienia);
  • raportach na temat realizacji przepisów dotyczących ochrony środowiska;
  • kosztach środków i działań podejmowanych w zakresie środowiska i jego ochrony.

To tylko przykładowe wyliczenie, tak naprawdę możesz pytać niemal o wszystko co związane ze środowiskiem i jego ochroną. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto skierować się z wnioskiem do urzędu gminy w miejscu swojego zamieszkania z żądanie informacji o środkach jakie gmina przeznacza na ochronę środowiska i jakie konkretnie działania w tym zakresie podejmuje lub podejmować zamierza. To cenna wiedza, którą każdy świadomy mieszkaniec powinien posiadać.

Jak należy wnioskować o udostępnienie informacji?

Informacje o środowisku są udzielane przez podmioty zobowiązane do jej udzielenia, poprzez upublicznianie informacji za pośrednictwem Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) lub na indywidualny wniosek.

Wniosek powinien mieć formę pisemną, jednak od formy pisemnej można odstąpić (a więc można ustnie prosić o informacje) w przypadku klęski żywiołowej lub innej niebezpiecznej sytuacji mogącej zagrozić życiu lub zdrowiu, jeżeli takie informacje chcą uzyskać osoby mogące ucierpieć w wyniku tego zagrożenia. W tak wyjątkowej sytuacji żądane informacje są udostępniane natychmiast.

Nie ma jednego, określonego wzoru wniosku o udostępnienie informacji, jednak dla wygody czytelnika załączam przykładowy wzór takiego wniosku, który znajduje się TUTAJ.

Wniosek powinien zostać rozpatrzony niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania wniosku. W przypadku bardziej skomplikowanych spraw, termin ten może ulec przedłużeniu do 2 miesięcy. Po rozpatrzeniu wniosku organ udostępnia informację w sposób określony we wniosku, chyba że z przyczyn technicznych nie jest to możliwe.

Udostępnienie informacji jest bezpłatne, w przypadku wyszukiwani i przeglądania w siedzibie władz publicznych dokumentów wyszczególnionych w publicznie dostępnym wykazie. Udostępnienie podlega opłacie w wysokości odzwierciedlającej związane z tym uzasadnione koszty, w przypadku konieczności wyszukiwania informacji, przekształcania informacji w formę wskazaną we wniosku, sporządzania kopii dokumentów lub danych oraz ich przesłania.

Czy organ może odmówić udzielenia informacji o środowisku?

Tak, w pewnych przypadkach organ ma prawo odmówić udostępnienia informacji o środowisku. Robi to wtedy w formie decyzji administracyjnej, od której można odwołanie/wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy i w konsekwencji skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Organ ma prawo do odmowy w przypadkach określonych w  uiś, przykładowo, gdy:

  • wniosek jest w sposób oczywisty niemożliwy do zrealizowania;
  • wniosek jest sformułowany w sposób zbyt ogólny;
  • informacja dotyczy spraw objętych toczącym się postępowaniem sądowym, dyscyplinarnym lub karnym, jeżeli udostępnienie informacji mogłoby zakłócić przebieg postępowania;
  • dokumentów lub danych, których udostępnienie mogłoby spowodować zagrożenie dla środowiska lub bezpieczeństwa ekologicznego kraju.

Dokładny wykaz takich danych znajduje się w uiś.

Opracowano na podstawie:

Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. 2017, poz. 1405 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opinia Rzecznika Generalnego TSUE ws. WIBOR – kto faktycznie wygrał? Banki, czy kredytobiorcy - "wiborowicze"?

W dniu 11 września 2025 r. została wydana z dawana wyczekiwana opinia Rzecznika Generalnego (właściwie Rzecznik Generalnej) TSUE dotycząca WIBOR, w sprawie C-471/24, gdzie pozwanym jest PKO BP. Pytania prejudycjalne w tej sprawie zadał Sąd Okręgowy w Częstochowie.Wielu uznawało, że odpowiedzi będą absolutnie kluczowe dla spraw z powództwa „wiborowiczów” przeciwko bankom. Nic dziwnego, że po ogłoszeniu opinii każda ze stron – zarówno banki, jak i konsumenci – prześcigają się w ogłaszaniu swojej wygranej w mediach.

Sejm: Od 900 zł do 1800 zł dla mundurowych - bo na około 160 000 funkcjonariuszy przypada zasób mieszkaniowy niespełna 9000 lokali

Projekt ustawy obejmuje Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa. Dotyczy także funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego. I pracuje nad nim odpowiednia komisja sejmowa. Sama ustawa - tak ważna dla funkcjonariuszy i żołnierzy - już niebawem będzie uchwalona.

Osoba niepełnosprawna, PFRON i UP: Wyciągano bzdurne i bezzasadne zarzuty żeby tylko dotacji nie przyznać. Np. bo 17 lat temu dostałem dotację z UP jako osoba młoda i sprawna, że lata wcześniej kierowano mnie na kursy

Redakcja Infor.pl otrzymuje sygnały od czytelników, że nie jest łatwo osobom niepełnosprawnym otrzymać dotację z PFRON na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Publikujemy list od czytelnika, który takiej dotacji nie otrzymał.

Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.

REKLAMA

Przechodzisz na emeryturę? ZUS: Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą wpłynąć na jej wysokość

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą przesądzić o tym, ile pieniędzy co miesiąc trafi na konto seniora - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. Dlatego przyszli emeryci powinni z rozwagą zaplanować moment zakończenia aktywności zawodowej.

Czy w 2026 roku wzrośnie zasiłek stały z MOPS?

Ile maksymalnie wyniesie zasiłek stały w 2026 roku? Od czego zależy kwota świadczenia? Kto może otrzymać takie wsparcie z MOPS? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Podwyżka stawki podatku dochodowego aż o 50 proc.! To o 5 punktów procentowych więcej. MF powołuje się na długie lata bez zmian

Podatek dochodowy od osób fizycznych to nie tylko opodatkowanie według skali podatkowej i zeznanie roczne. Podatnicy często o tym zapominają i są zaskoczeni przelewami niższymi od spodziewanych. A będzie gorzej.

Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie WIBOR. Radca prawny: konsumenci na wygranej pozycji!

Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie o sygnaturze C-471/24, opublikowana 11 września 2025 r., to przełomowy sygnał dla setek tysięcy kredytobiorców w Polsce. Po raz pierwszy tak jednoznacznie wskazano, że Dyrektywa 93/13 dotycząca nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich może być stosowana również do klauzul oprocentowania kredytów opartych o wskaźnik WIBOR. To otwiera zupełnie nową perspektywę – i nie mam wątpliwości, że konsumenci są dziś na wygranej pozycji – komentuje Stanisław Rachelski - radca prawny z kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA

Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe szanse dla kredytobiorców

Opinia Rzeczniczki Generalnej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 11 września 2025 r. w sprawie C-471/24 to ważny sygnał dla milionów Polaków spłacających kredyty hipoteczne oparte na wskaźniku WIBOR. Sprawa, zainicjowana pytaniami prejudycjalnymi Sądu Okręgowego w Częstochowie, dotyczy kluczowej kwestii: czy banki w wystarczająco przejrzysty sposób informują klientów o działaniu WIBOR i ryzyku związanym ze zmiennym oprocentowaniem. Opinia Rzeczniczki Generalnej wskazuje, że kredytobiorcy mogą mieć podstawy do kwestionowania warunków umów, jeśli banki nie wywiązały się ze swego obowiązku informacyjnego. W niniejszym artykule, zostaje omówione tło sprawy, kluczowe tezy opinii Rzeczniczki Generalnej oraz jej znaczenie dla kredytobiorców. Analizy tej dokonuje radca prawny Paweł Stalski, specjalizujący się w prawie konsumenckim i sporach procesowych z bankami.

Czy można kwestionować klauzule zmiennego oprocentowania bez podważania samego WIBOR-u?

Od miesięcy banki i ich pełnomocnicy powtarzają jak mantrę: „klauzuli zmiennego oprocentowania nie można podważać, bo odwołuje się ona do wskaźnika WIBOR, a ten jest chroniony prawem unijnym”. Brzmi poważnie. Brzmi jak argument ostateczny. Tyle że… to po prostu nieprawda.

REKLAMA