| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Wiadomości > Nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i do rynku przewozu rzeczy

Nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i do rynku przewozu rzeczy

Nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i do rynku przewozu rzeczy mogą mieć dużo bardziej negatywne konsekwencje dla branży transportowej niż odrzucone przepisy o delegowaniu pracowników i odpoczynku kierowców. Prezes związku pracodawców „Transport Logistyka Polska" uważa, że Pakiet Mobilności należy odrzucić w całości.

Nowe zasady - zawód przewoźnika drogowego i rynek przewozu rzeczy

● Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego odrzuciła dwa przepisy o traktowaniu kierowców jako pracowników delegowanych i o zaostrzonych zasadach odpoczynku, ale przyjęła nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i do rynku przewozów rzeczy. 
● Zdaniem związku pracodawców „Transport Logistyka Polska", członka Konfederacji Lewiatan, nowe propozycje dotyczące właśnie dostępu do zawodu i rynku, będą miały znacznie dalej idące konsekwencje dla branży transportowej niż odrzucone przepisy o delegowaniu i o odpoczynku.

Polecamy: Druga Norwegia czy drugie referendum? Zobacz, co może zrobić Wielka Brytania po odrzuceniu umowy ws. Brexitu [5 SCENARIUSZY]

Wykonywanie większości operacji transportowych na terytorium lub z terytorium państwa siedziby pracodawcy

- Rozwiązaniem najbardziej ingerującym w unijny rynek jest zaproponowane nowe kryterium dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. Tym kryterium jest wykonywanie większości operacji transportowych na terytorium lub z terytorium państwa siedziby pracodawcy. Oznacza to dla przewoźników konieczność znaczącego ograniczenia wykonywania przewozów międzynarodowych innych niż dwustronne. A to spowoduje zlikwidowanie jednolitego unijnego rynku transportu drogowego, poprzez zredukowanie swobody wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych głównie do przewozów dwustronnych - ostrzega Maciej Wroński, prezes związku pracodawców „Transport Logistyka Polska".

Przewoźnik, który wyspecjalizował się w przewozach na obszarze całej Unii Europejskiej z chwilą wejścia w życie nowych przepisów automatycznie przestanie spełniać kryteria w zakresie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. Jeżeli w trakcie kontroli okaże się, że wykonał on zbyt dużą liczbę przewozów typu cross-trade i przewozów kabotażowych, to właściwy w sprawach zezwoleń organ administracji będzie zobowiązany do cofnięcia temu przedsiębiorcy zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS.

Stosowanie prawa krajowego państwa przyjmującego w zakresie umownych relacji pracodawca - pracownik

Kolejnym przyjętym rozwiązaniem, które idzie znacznie dalej niż dotychczasowe pomysły objęcia transportu delegowaniem, jest stosowanie rozporządzenia Rzym I, a tym samym prawa krajowego państwa przyjmującego w zakresie umownych relacji pracodawca (przewoźnik) - pracownik (kierowca).

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

Konfederacja Lewiatan

Zdjęcia

Nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i do rynku przewozu rzeczy. / Fot. Fotolia
Nowe zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i do rynku przewozu rzeczy. / Fot. Fotolia

PPK dla pracownika24.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Wiśniewski

Doradca podatkowy. Menedżer w Departamencie Doradztwa Podatkowego Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »