REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja wkracza do szkół. MEN: Chat GPT ma pomagać uczniom, stanowić wsparcie dla nauczycieli i organizować pracę szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chat GPT, sztuczna inteligencja, szkoła, edukacja, MEN
Sztuczna inteligencja wkracza do szkół. MEN: Chat GPT ma pomagać uczniom, stanowić wsparcie dla nauczycieli i organizować pracę szkoły
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

MEN wprowadza do szkół sztuczną inteligencję. Chat GPT ma stanowić wsparcie dla nauczycieli i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły – wynika z „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”, nad którą pracuje resort i która ma wyznaczyć ramy polityki i działań państwa niezbędne do dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce. 

Chat GPT – co to takiego i w jaki sposób może wspierać proces edukacji?

Jak wynika z artykułu przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, pt. „Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia”Chat GPT jest sztuczną inteligencją stworzoną przez OpenAI, której celem jest udzielanie odpowiedzi i pomoc w różnych dziedzinach, w zależności od potrzeb użytkowników. Jej funkcje obejmują m.in. tłumaczenie języków, generowanie tekstu, odpowiedzi na pytania oraz rozpoznawanie mowy. Wykorzystuje ona w tym celu ogromne ilości danych, co pozwala jej na coraz bardziej skuteczne i precyzyjne działanie. 

REKLAMA

REKLAMA

W ocenie MEN – Chat GPT może okazać się bardzo pożytecznym narzędziem wspierającym proces nauczania (a więc pracy nauczycieli), jak i uczenia się (a więc stanowić również wsparcie dla uczniów), ponieważ:

  • wytłumaczy krok po kroku, co należy zrobić, aby rozwiązać zadanie matematyczne,

  • stworzy plan wypracowania lub napisze kilka pierwszych zdań tekstu,

  • przeanalizuje tekst ucznia, niekoniecznie przypominający rozprawkę, i wyłowi z niego argumenty, dzięki czemu autor będzie wiedział, jak poprawić pierwotny materiał i nauczy się argumentowania,

  • pomoże udoskonalić tekst (także obcojęzyczny), wskazując fragmenty, które wymagają poprawy,

  • wygeneruje zdania, w których wskazane słowo występuje w różnych kontekstach, dzięki czemu uczeń utrwali sobie różne konstrukcje językowe,

  • streści za długie notatki albo rozwinie zapiski zbyt ogólne (jedni uczniowie notują każde słowo nauczyciela, inni z kolei zapisują jedynie główne hasła, z których trudno później cokolwiek wywnioskować),

  • wyjaśni prostym językiem skomplikowane zagadnienia,

  • udzieli wskazówek dotyczących koncepcji projektu, który uczniowie przygotowują w ramach zajęć, i pokaże przykłady podobnych projektów,

  • powie, jak poprawić kod, który piszą uczniowie interesujący się programowaniem,

  • przygotuje quizy, testy i inne materiały edukacyjne, które ułatwią naukę,

  • zaplanuje trening dla uczestników lekcji wychowania fizycznego,

  • przygotuje zaproszenie na szkolną uroczystość, jak również

  • stworzy konspekt zajęć.

Czy to już koniec samodzielnego pisania wypracowań i odrabiania zadań domowych przez uczniów?

Wielu uczniów wykorzystuje Chat GPT w dużo szerszym zakresie niż wyżej wskazany, zlecając mu odrabianie zadań domowych, a w szczególności pisanie wypracowań. Stanowi to niebezpieczny proceder, ponieważ wysługując się, w ten sposób sztuczną inteligencją – uczniowie nie nabędą kompetencji, które będą im niezbędne w życiu dorosłym, a ponadto – odpowiedzi udzielane przez sztuczną inteligencję nie zawsze są prawidłowe. Sytuacja ta stanowi duże wyzwanie dla nauczycieli, którzy zastanawiają się w jaki sposób rozpoznawać czy wypracowanie zostało napisane przez ucznia czy przez Chat GPT. 

Celem zażegnania powyższego problemu – w środowisku szkolnym padają propozycje, żeby uczniowie pisali wypracowania w szkole, mając do dyspozycji jedynie długopis i kartkę. Wiązałoby się to jednak z koniecznością wygospodarowania przez nauczycieli dodatkowego czasu na pisanie przez uczniów wypracowań w godzinach zajęć lekcyjnych, ponieważ trudno byłoby oczekiwać od uczniów, żeby w tym celu, pozostawali w szkole poza tymi godzinami. 

REKLAMA

Chat GPT sam podpowiada zatem nauczycielom, w jaki sposób powinni weryfikować czy uczeń sam (czy z jego pomocą) napisał pracę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Aby upewnić się, że praca szkolna jest dziełem ucznia, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy: 

  1. Sprawdź, czy praca jest napisana w stylu, który odpowiada poziomowi ucznia. Czy zdania są zrozumiałe i poprawne gramatycznie? 

  2. Warto porozmawiać z uczniem o pracy i zapytać o szczegóły, które są w niej zawarte. Czy uczeń może powiedzieć coś więcej na jej temat i odpowiedzieć na pytania dotyczące konkretnej tematyki?

  3. Możesz także sprawdzić pracę za pomocą narzędzi do wykrywania plagiatów, aby upewnić się, że nie zawiera ona fragmentów skopiowanych z innych źródeł. 

[...] Pamiętaj, że szkolne wypracowanie powinno być wynikiem pracy ucznia, a nie narzędzia sztucznej inteligencji. Odpowiednie zachęcanie i wsparcie ze strony nauczyciela oraz wyjaśnienie uczniom, jak korzystać z takich narzędzi w sposób odpowiedzialny i etyczny, może pomóc w zapobieganiu potencjalnym nadużyciom.”

Wśród środowisku prawniczym pojawiają się natomiast głosy, że zasady wykorzystywania przez uczniów sztucznej inteligencji przy odrabianiu prac domowych (wprowadzające np. zakaz używania Chat GPT przy pisaniu przez uczniów wypracowań) – powinny zostać uregulowane w statucie szkoły – a zwłaszcza w jego zapisach dotyczących szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów (o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe).

Chat GPT może być przydatnym narzędziem w nauce przez uczniów krytycznego myślenia

MEN zwraca uwagę, że sztuczna inteligencja, może odegrać w procesie edukacyjnym istotną rolę w nauce przez uczniów krytycznego myślenia, które – obok kreatywności, komunikacji i kooperacji – stanowi jedną z tzw. kompetencji 4K, nazywanych również miękkimi kompetencjami przyszłości. Właśnie te kompetencje odróżniają ludzi od sztucznej inteligencji i – jako pożądane przez pracodawców – są gwarantem sukcesu w życiu zawodowym.1

W celu rozwoju u uczniów kompetencji krytycznego myślenia z wykorzystaniem Chat GPT, nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie – z pomocą sztucznej inteligencji – artykułów na różne tematy, a następnie o krytyczne odniesienie się do nich i zweryfikowanie uzyskanych informacji z innych źródeł. Drugim ze sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w nauce krytycznego myślenia przez uczniów, na który wskazuje MEN jest – rozdawanie uczniom, przez nauczycieli, tekstów napisanych przez Chat GPT, które zawierają błędy i polecanie im znalezienia jak największej liczby pomyłek i nieścisłości.

ChatGPT istotnym punktem „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”

„Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji” to strategiczny dokument wyznaczający ramy polityki państwa i działań, które są niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji, nad którym aktualnie pracuje resort edukacji. W sierpniu 2024 r. projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” został skierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych. Uwagi i opinie do niego, mogły być zgłaszane do 28 sierpnia 2024 r. Jako niezbędny dokument, bez którego Polska nie uzyska środków na finansowanie  działań związanych z cyfryzacją polskiego systemu edukacji z Unii Europejskiej, wymaga on jeszcze zaaprobowania przez Komisję Europejską

Jednym z istotnych założeń Polityki jest wypracowanie rozwiązań, które wprowadzą generatywną sztuczną inteligencję, jaką jest ChatGPT, do placówek edukacyjnych. Jak wynika z Polityki – wdrożenie to, ma odbyć się „w sposób, który będzie dla procesów edukacyjnych korzystny, przy minimalizacji ryzyka zagrożeń i naruszeń etycznych.” W ocenie resortu – wymaga to zarówno regulacji legislacyjnych, jak i edukacyjnego wsparcia nauczycieli. Zgodnie z Polityką – ChatGPT ma stanowić wsparcie nauczyciela i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły. Dostrzegając zalety wprowadzenia wykorzystania sztucznej inteligencji w szkole, która – jak wskazuje MEN w pkt IV.3 Polityki – może np. pomóc nauczycielowi w personalizacji nauczania i organizowaniu indywidualnej pomocy dla uczniów, tworzeniu zasobów edukacyjnych czy tłumaczeniach oraz odpowiednio wykorzystana – pomóc uczniom, wspierając ich w zrozumieniu materiału i uczeniu się, resort zauważa również zagrożenia z tym związane. Wymienia się wśród nich m.in. utratę prywatności i bezpieczeństwa danych oraz podatność na błędy i szerzenie dezinformacji. Niemniej – ze względu na fakt, iż sztuczna inteligencja jest już obecnie wykorzystywana przez uczniów, dotarła do szkół i do nauczycieli –MEN zakłada wdrożenie jej w edukacji, w przynajmniej czterech poniższych etapach: 

  1. W podstawie programowej mają zostać wzmocnione odpowiednie odniesienia do nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji), uwzględniające ich walory edukacyjne oraz przewidywane osiągnięcia uczniów,

  2. Mają zostać opracowane programy i sylabusy szkoleń, przygotowujące nauczycieli do zajęć prowadzonych z wykorzystaniem nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji),

  3. Mają być przeprowadzane regularne badania i testy diagnostyczne, w celu oceny poziomu osiągnięć uczniów w zakresie wiedzy i umiejętności dotyczących umiejętności cyfrowych, w szczególności informatycznych oraz

  4. Organy prowadzące szkoły lub inne inicjatywy na szczeblu centralnym i lokalnym (np. projekty unijne) mają zapewnić szkołom odpowiednie wyposażenie do zajęć ze wspomnianymi technologiami. Działania te z kolei mają monitorowaniu i koordynowaniu przez MEN i MC w celu zapewnienia równego dostępu uczniów do nowoczesnych technologii (w tym sztucznej inteligencji) i uniknięcia nierównomiernego wyposażenia szkół, a przez MEN i MNiSW – w celu zapewnienia odpowiedniego kształcenia nauczycieli w tym zakresie.

J. Lamri, „Kompetencje XXI wieku. Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja”, Wolters Kluwer, Warszawa 2021

Podstawa prawna:

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” (numer projektu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: ID50)

Ustawa z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON: Do 10 punktów dla osób niepełnosprawnych. Głównie stopień znaczny. Jest też kryterium wieku

W PFRON funkcjonuje system punktów. Aby otrzymać dofinansowanie do np. zakupu samochodu w PFRON (przez osobę niepełnosprawną) trzeba złożyć wniosek. Dzięki systemowi punktów można otrzymać dodatkowe punkty. Maksymalna korzyść to 10 punktów. Dzięki nim osoba niepełnosprawna ma szanse na wyższe dofinansowanie z PFRON.

Zasiłki z MOPS dla osób z niepełnosprawnościami i opiekunów w 2026 r. [FAQ]

Wraz ze zbliżającym się początkiem 2026 roku rośnie ilość pytań o zasiłki dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Które świadczenia wzrosną i dlaczego? Czy zmienią się kryteria dochodowe? Odpowiadamy!

Przewrót w dziedziczeniu nieruchomości: nie odziedziczysz już mieszkania po zmarłym z mocy prawa i niezależnie od wysokości dochodów, tylko dlatego, że „twoi rodzice w tym lokalu mieszkali i miałeś takie szczęście”

W dniu 19 września 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która ma wprowadzić przewrót w zasadach „dziedziczenia” stosunku najmu mieszkań komunalnych. Jest to projekt, który podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca br., został zapowiedziany przez wiceministra rozwoju i technologii Tomasza Lewandowskiego i którego celem – jak zostało wówczas wspomniane – jest ukrócenie bogacenia się na komunalnych zasobach mieszkaniowych przez osoby o wysokich dochodach, które są już w posiadaniu innych nieruchomości w danym mieście.

Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

REKLAMA

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

REKLAMA

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych BIO (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400 proc.

Nowelizacja kodeksu pracy: Nie jest prosto na nowo przeliczyć staż. Dłuższe urlopy, wyższe odprawy, awans. Wszystko zależy od ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

REKLAMA