REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja wkracza do szkół. MEN: Chat GPT ma pomagać uczniom, stanowić wsparcie dla nauczycieli i organizować pracę szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chat GPT, sztuczna inteligencja, szkoła, edukacja, MEN
Sztuczna inteligencja wkracza do szkół. MEN: Chat GPT ma pomagać uczniom, stanowić wsparcie dla nauczycieli i organizować pracę szkoły
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

MEN wprowadza do szkół sztuczną inteligencję. Chat GPT ma stanowić wsparcie dla nauczycieli i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły – wynika z „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”, nad którą pracuje resort i która ma wyznaczyć ramy polityki i działań państwa niezbędne do dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce. 

Chat GPT – co to takiego i w jaki sposób może wspierać proces edukacji?

REKLAMA

Jak wynika z artykułu przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, pt. „Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia”Chat GPT jest sztuczną inteligencją stworzoną przez OpenAI, której celem jest udzielanie odpowiedzi i pomoc w różnych dziedzinach, w zależności od potrzeb użytkowników. Jej funkcje obejmują m.in. tłumaczenie języków, generowanie tekstu, odpowiedzi na pytania oraz rozpoznawanie mowy. Wykorzystuje ona w tym celu ogromne ilości danych, co pozwala jej na coraz bardziej skuteczne i precyzyjne działanie. 

REKLAMA

W ocenie MEN – Chat GPT może okazać się bardzo pożytecznym narzędziem wspierającym proces nauczania (a więc pracy nauczycieli), jak i uczenia się (a więc stanowić również wsparcie dla uczniów), ponieważ:

  • wytłumaczy krok po kroku, co należy zrobić, aby rozwiązać zadanie matematyczne,

  • stworzy plan wypracowania lub napisze kilka pierwszych zdań tekstu,

  • przeanalizuje tekst ucznia, niekoniecznie przypominający rozprawkę, i wyłowi z niego argumenty, dzięki czemu autor będzie wiedział, jak poprawić pierwotny materiał i nauczy się argumentowania,

  • pomoże udoskonalić tekst (także obcojęzyczny), wskazując fragmenty, które wymagają poprawy,

  • wygeneruje zdania, w których wskazane słowo występuje w różnych kontekstach, dzięki czemu uczeń utrwali sobie różne konstrukcje językowe,

  • streści za długie notatki albo rozwinie zapiski zbyt ogólne (jedni uczniowie notują każde słowo nauczyciela, inni z kolei zapisują jedynie główne hasła, z których trudno później cokolwiek wywnioskować),

  • wyjaśni prostym językiem skomplikowane zagadnienia,

  • udzieli wskazówek dotyczących koncepcji projektu, który uczniowie przygotowują w ramach zajęć, i pokaże przykłady podobnych projektów,

  • powie, jak poprawić kod, który piszą uczniowie interesujący się programowaniem,

  • przygotuje quizy, testy i inne materiały edukacyjne, które ułatwią naukę,

  • zaplanuje trening dla uczestników lekcji wychowania fizycznego,

  • przygotuje zaproszenie na szkolną uroczystość, jak również

  • stworzy konspekt zajęć.

Czy to już koniec samodzielnego pisania wypracowań i odrabiania zadań domowych przez uczniów?

REKLAMA

Wielu uczniów wykorzystuje Chat GPT w dużo szerszym zakresie niż wyżej wskazany, zlecając mu odrabianie zadań domowych, a w szczególności pisanie wypracowań. Stanowi to niebezpieczny proceder, ponieważ wysługując się, w ten sposób sztuczną inteligencją – uczniowie nie nabędą kompetencji, które będą im niezbędne w życiu dorosłym, a ponadto – odpowiedzi udzielane przez sztuczną inteligencję nie zawsze są prawidłowe. Sytuacja ta stanowi duże wyzwanie dla nauczycieli, którzy zastanawiają się w jaki sposób rozpoznawać czy wypracowanie zostało napisane przez ucznia czy przez Chat GPT. 

Celem zażegnania powyższego problemu – w środowisku szkolnym padają propozycje, żeby uczniowie pisali wypracowania w szkole, mając do dyspozycji jedynie długopis i kartkę. Wiązałoby się to jednak z koniecznością wygospodarowania przez nauczycieli dodatkowego czasu na pisanie przez uczniów wypracowań w godzinach zajęć lekcyjnych, ponieważ trudno byłoby oczekiwać od uczniów, żeby w tym celu, pozostawali w szkole poza tymi godzinami. 

Chat GPT sam podpowiada zatem nauczycielom, w jaki sposób powinni weryfikować czy uczeń sam (czy z jego pomocą) napisał pracę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Aby upewnić się, że praca szkolna jest dziełem ucznia, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy: 

  1. Sprawdź, czy praca jest napisana w stylu, który odpowiada poziomowi ucznia. Czy zdania są zrozumiałe i poprawne gramatycznie? 

  2. Warto porozmawiać z uczniem o pracy i zapytać o szczegóły, które są w niej zawarte. Czy uczeń może powiedzieć coś więcej na jej temat i odpowiedzieć na pytania dotyczące konkretnej tematyki?

  3. Możesz także sprawdzić pracę za pomocą narzędzi do wykrywania plagiatów, aby upewnić się, że nie zawiera ona fragmentów skopiowanych z innych źródeł. 

[...] Pamiętaj, że szkolne wypracowanie powinno być wynikiem pracy ucznia, a nie narzędzia sztucznej inteligencji. Odpowiednie zachęcanie i wsparcie ze strony nauczyciela oraz wyjaśnienie uczniom, jak korzystać z takich narzędzi w sposób odpowiedzialny i etyczny, może pomóc w zapobieganiu potencjalnym nadużyciom.”

Wśród środowisku prawniczym pojawiają się natomiast głosy, że zasady wykorzystywania przez uczniów sztucznej inteligencji przy odrabianiu prac domowych (wprowadzające np. zakaz używania Chat GPT przy pisaniu przez uczniów wypracowań) – powinny zostać uregulowane w statucie szkoły – a zwłaszcza w jego zapisach dotyczących szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów (o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe).

Chat GPT może być przydatnym narzędziem w nauce przez uczniów krytycznego myślenia

MEN zwraca uwagę, że sztuczna inteligencja, może odegrać w procesie edukacyjnym istotną rolę w nauce przez uczniów krytycznego myślenia, które – obok kreatywności, komunikacji i kooperacji – stanowi jedną z tzw. kompetencji 4K, nazywanych również miękkimi kompetencjami przyszłości. Właśnie te kompetencje odróżniają ludzi od sztucznej inteligencji i – jako pożądane przez pracodawców – są gwarantem sukcesu w życiu zawodowym.1

W celu rozwoju u uczniów kompetencji krytycznego myślenia z wykorzystaniem Chat GPT, nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie – z pomocą sztucznej inteligencji – artykułów na różne tematy, a następnie o krytyczne odniesienie się do nich i zweryfikowanie uzyskanych informacji z innych źródeł. Drugim ze sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w nauce krytycznego myślenia przez uczniów, na który wskazuje MEN jest – rozdawanie uczniom, przez nauczycieli, tekstów napisanych przez Chat GPT, które zawierają błędy i polecanie im znalezienia jak największej liczby pomyłek i nieścisłości.

ChatGPT istotnym punktem „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”

„Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji” to strategiczny dokument wyznaczający ramy polityki państwa i działań, które są niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji, nad którym aktualnie pracuje resort edukacji. W sierpniu 2024 r. projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” został skierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych. Uwagi i opinie do niego, mogły być zgłaszane do 28 sierpnia 2024 r. Jako niezbędny dokument, bez którego Polska nie uzyska środków na finansowanie  działań związanych z cyfryzacją polskiego systemu edukacji z Unii Europejskiej, wymaga on jeszcze zaaprobowania przez Komisję Europejską

Jednym z istotnych założeń Polityki jest wypracowanie rozwiązań, które wprowadzą generatywną sztuczną inteligencję, jaką jest ChatGPT, do placówek edukacyjnych. Jak wynika z Polityki – wdrożenie to, ma odbyć się „w sposób, który będzie dla procesów edukacyjnych korzystny, przy minimalizacji ryzyka zagrożeń i naruszeń etycznych.” W ocenie resortu – wymaga to zarówno regulacji legislacyjnych, jak i edukacyjnego wsparcia nauczycieli. Zgodnie z Polityką – ChatGPT ma stanowić wsparcie nauczyciela i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły. Dostrzegając zalety wprowadzenia wykorzystania sztucznej inteligencji w szkole, która – jak wskazuje MEN w pkt IV.3 Polityki – może np. pomóc nauczycielowi w personalizacji nauczania i organizowaniu indywidualnej pomocy dla uczniów, tworzeniu zasobów edukacyjnych czy tłumaczeniach oraz odpowiednio wykorzystana – pomóc uczniom, wspierając ich w zrozumieniu materiału i uczeniu się, resort zauważa również zagrożenia z tym związane. Wymienia się wśród nich m.in. utratę prywatności i bezpieczeństwa danych oraz podatność na błędy i szerzenie dezinformacji. Niemniej – ze względu na fakt, iż sztuczna inteligencja jest już obecnie wykorzystywana przez uczniów, dotarła do szkół i do nauczycieli –MEN zakłada wdrożenie jej w edukacji, w przynajmniej czterech poniższych etapach: 

  1. W podstawie programowej mają zostać wzmocnione odpowiednie odniesienia do nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji), uwzględniające ich walory edukacyjne oraz przewidywane osiągnięcia uczniów,

  2. Mają zostać opracowane programy i sylabusy szkoleń, przygotowujące nauczycieli do zajęć prowadzonych z wykorzystaniem nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji),

  3. Mają być przeprowadzane regularne badania i testy diagnostyczne, w celu oceny poziomu osiągnięć uczniów w zakresie wiedzy i umiejętności dotyczących umiejętności cyfrowych, w szczególności informatycznych oraz

  4. Organy prowadzące szkoły lub inne inicjatywy na szczeblu centralnym i lokalnym (np. projekty unijne) mają zapewnić szkołom odpowiednie wyposażenie do zajęć ze wspomnianymi technologiami. Działania te z kolei mają monitorowaniu i koordynowaniu przez MEN i MC w celu zapewnienia równego dostępu uczniów do nowoczesnych technologii (w tym sztucznej inteligencji) i uniknięcia nierównomiernego wyposażenia szkół, a przez MEN i MNiSW – w celu zapewnienia odpowiedniego kształcenia nauczycieli w tym zakresie.

J. Lamri, „Kompetencje XXI wieku. Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja”, Wolters Kluwer, Warszawa 2021

Podstawa prawna:

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” (numer projektu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: ID50)

Ustawa z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Asystencja osobista coraz bliżej. Kto dostanie darmowego asystenta i na jak długo?

Projekt ustawy o asystencji osobistej nabiera tempa i zbliża się do finalnych prac legislacyjnych. Rząd planuje objąć bezpłatnym wsparciem osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 13 do 65 lat, zapewniając im pomoc asystenta finansowaną z budżetu państwa. Jeżeli ustawa zostanie uchwalona, część beneficjentów będzie mogła liczyć nawet na 240 godzin indywidualnej pomocy miesięcznie, w domu, pracy i w codziennym życiu.

ABC jazdy rowerem poza jezdnią: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe, pasy, użycie dzwonka, parkowanie. Za co rowerzysta może dostać mandat?

Jakie są aktualne zasady jazdy rowerem poza jezdnią (chodniki, droga dla pieszych i rowerów, ścieżki i pasy rowerowe) i pieszo ścieżką rowerową przedstawia radca prawny Mirosław Siwiński. Autor wyjaśnia m.in. za co rowerzysta może otrzymać mandat, czy może używać dzwonka jadąc chodnikiem i z jaką prędkością może się poruszać.

Trzeba będzie mieć certyfikat cyberbezpieczeństwa żeby wykazać cyberodporność. Nowe przepisy od 28 sierpnia 2025 r.

Kilka dni temu w życie weszły nowe, ważne przepisy dotyczące certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy pozwolą na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki. Jest to też ważny dokument w przetargach publicznych.

Zarobki w szkole (jesień 2025 r.): nauczyciel, woźna, konserwator, informatyk, księgowa

Woźna w szkole otrzymuje przeciętnie wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4680-4700 zł brutto, konserwator szkolny i kucharz dostaje średnio 4740-4800 zł brutto miesięcznej pensji. Niewiele wyższe jest przeciętne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela początkującego z tytułem zawodowym magistra i z przygotowaniem pedagogicznym - wynosi 5153 zł zł brutto - sprawdziła Polska Agencja Prasowa.

REKLAMA

Podwyżki w komisjach lekarskich 2025 – nowe rozporządzenie MON zwiększy wynagrodzenia nawet do 1200 zł dziennie

Rząd szykuje ważne zmiany w wynagrodzeniach członków komisji lekarskich powoływanych do kwalifikacji wojskowej. Nowy projekt rozporządzenia MON przewiduje znaczące podwyżki dziennych stawek dla lekarzy, psychologów, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz sekretarzy. Celem jest ułatwienie kompletowania składów komisji, które w ostatnich latach borykały się z problemem braku chętnych specjalistów. Wynagrodzenie lekarza w komisji lekarskiej może wzrosnąć nawet do 950 zł dziennie, a przewodniczącego – do 1200 zł.

Rodzice nie unikną kłopotliwego obowiązku, ale do szkoły nie wejdzie też osoba skazana za poważne przestępstwa – 3x „nie” Prezydenta wobec nowelizacji ustawy lex Kamilek

W dniu 29 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy lex Kamilek, która miałaby wyjaśnić niektóre wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem ustawy, jak również m.in. uprawnić pracowników zakwaterowania zbiorowego (czyli np. hoteli) do weryfikacji osób, które przebywają w takich obiektach z dziećmi. Jednocześnie jednak zakładała ona złagodzenie wymogów weryfikacji osób dopuszczonych do kontaktu z dziećmi (w tym m.in. rodziców pomagających w przedszkolu, szkole czy podczas wycieczek), co Prezydent ocenił jako – osłabienie gwarancji bezpieczeństwa małoletnich.

Jak uniknąć niechcianego spadku – poradnik na 2025 r.

Niechciany spadek kojarzy się przede wszystkim z dziedziczeniem długów i innych kłopotliwych zobowiązań. W polskim prawie spadkobierca dziedziczy zarówno prawa, jak i obowiązki majątkowe. Obejmują one m.in. kredyty, zaległe alimenty i inne długi. Aby uniknąć przejęcia cudzych zobowiązań, trzeba w odpowiednim terminie podjąć świadomą decyzję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby uniknięcia niechcianego spadku w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w 2025 r.

Sądy kwestionują WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Kluczowe orzeczenia o braku transparentności klauzul zmiennego oprocentowania

Pojawiły się nowe rozstrzygnięcia sądów powszechnych, w których to sędziowie, nie czekając na zbliżające się rozstrzygnięcie TSUE, zakwestionowali odesłanie do wskaźnika WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Orzeczenia te, wydane w sprawach konsumenckich oraz między przedsiębiorcami, wskazują na istotne naruszenia obowiązków informacyjnych banków i pożyczkodawców, skutkujące uznaniem klauzul oprocentowania za nieważne lub abuzywne. Te omawiane niżej orzeczenia rzucają nowe światło na problem stosowania wskaźnika WIBOR w umowach finansowych, wskazując na konieczność zapewnienia pełnej transparentności przez instytucje finansowe w toku zawierania umowy kredytu bądź pożyczki.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn 2025 – rząd szykuje rewolucję: łatwiejsze zasady dziedziczenia, przywracanie terminów i koniec z pułapkami podatkowymi

Rząd planuje istotne zmiany w podatku od spadków i darowizn. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji, który ma wprowadzić większą przejrzystość, uproszczenie procedur oraz ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Najważniejsze rozwiązania to możliwość przywrócenia terminu na zgłoszenie spadku oraz doprecyzowanie momentu powstania obowiązku podatkowego, co ma zakończyć wieloletnie wątpliwości i pułapki prawne.

Przepisy nie przewidują jednoznacznych zasad umożliwiających bliskim dostęp do dokumentacji osobistej zmarłych

Przepisy nie przewidują jasnych i jednoznacznych zasad dostępu do dokumentów osobistych zmarłych przez ich bliskich. Powoduje to problemy osób, które chcą poznać przeszłość swoich najbliższych. Rzecznik Praw Obywatelskich występuje do MSWiA o podjęcie prac legislacyjnych ws. jednoznacznych przesłanek takiego dostępu do historycznych dokumentów ewidencji ludności osób zmarłych - czytamy w komunikacie biura RPO.

REKLAMA