REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja wkracza do szkół. MEN: Chat GPT ma pomagać uczniom, stanowić wsparcie dla nauczycieli i organizować pracę szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chat GPT, sztuczna inteligencja, szkoła, edukacja, MEN
Sztuczna inteligencja wkracza do szkół. MEN: Chat GPT ma pomagać uczniom, stanowić wsparcie dla nauczycieli i organizować pracę szkoły
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

MEN wprowadza do szkół sztuczną inteligencję. Chat GPT ma stanowić wsparcie dla nauczycieli i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły – wynika z „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”, nad którą pracuje resort i która ma wyznaczyć ramy polityki i działań państwa niezbędne do dalszego rozwoju edukacji cyfrowej w Polsce. 

Chat GPT – co to takiego i w jaki sposób może wspierać proces edukacji?

REKLAMA

Jak wynika z artykułu przygotowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, pt. „Chat GPT w szkole. Szanse i zagrożenia”Chat GPT jest sztuczną inteligencją stworzoną przez OpenAI, której celem jest udzielanie odpowiedzi i pomoc w różnych dziedzinach, w zależności od potrzeb użytkowników. Jej funkcje obejmują m.in. tłumaczenie języków, generowanie tekstu, odpowiedzi na pytania oraz rozpoznawanie mowy. Wykorzystuje ona w tym celu ogromne ilości danych, co pozwala jej na coraz bardziej skuteczne i precyzyjne działanie. 

REKLAMA

W ocenie MEN – Chat GPT może okazać się bardzo pożytecznym narzędziem wspierającym proces nauczania (a więc pracy nauczycieli), jak i uczenia się (a więc stanowić również wsparcie dla uczniów), ponieważ:

  • wytłumaczy krok po kroku, co należy zrobić, aby rozwiązać zadanie matematyczne,

  • stworzy plan wypracowania lub napisze kilka pierwszych zdań tekstu,

  • przeanalizuje tekst ucznia, niekoniecznie przypominający rozprawkę, i wyłowi z niego argumenty, dzięki czemu autor będzie wiedział, jak poprawić pierwotny materiał i nauczy się argumentowania,

  • pomoże udoskonalić tekst (także obcojęzyczny), wskazując fragmenty, które wymagają poprawy,

  • wygeneruje zdania, w których wskazane słowo występuje w różnych kontekstach, dzięki czemu uczeń utrwali sobie różne konstrukcje językowe,

  • streści za długie notatki albo rozwinie zapiski zbyt ogólne (jedni uczniowie notują każde słowo nauczyciela, inni z kolei zapisują jedynie główne hasła, z których trudno później cokolwiek wywnioskować),

  • wyjaśni prostym językiem skomplikowane zagadnienia,

  • udzieli wskazówek dotyczących koncepcji projektu, który uczniowie przygotowują w ramach zajęć, i pokaże przykłady podobnych projektów,

  • powie, jak poprawić kod, który piszą uczniowie interesujący się programowaniem,

  • przygotuje quizy, testy i inne materiały edukacyjne, które ułatwią naukę,

  • zaplanuje trening dla uczestników lekcji wychowania fizycznego,

  • przygotuje zaproszenie na szkolną uroczystość, jak również

  • stworzy konspekt zajęć.

Czy to już koniec samodzielnego pisania wypracowań i odrabiania zadań domowych przez uczniów?

REKLAMA

Wielu uczniów wykorzystuje Chat GPT w dużo szerszym zakresie niż wyżej wskazany, zlecając mu odrabianie zadań domowych, a w szczególności pisanie wypracowań. Stanowi to niebezpieczny proceder, ponieważ wysługując się, w ten sposób sztuczną inteligencją – uczniowie nie nabędą kompetencji, które będą im niezbędne w życiu dorosłym, a ponadto – odpowiedzi udzielane przez sztuczną inteligencję nie zawsze są prawidłowe. Sytuacja ta stanowi duże wyzwanie dla nauczycieli, którzy zastanawiają się w jaki sposób rozpoznawać czy wypracowanie zostało napisane przez ucznia czy przez Chat GPT. 

Celem zażegnania powyższego problemu – w środowisku szkolnym padają propozycje, żeby uczniowie pisali wypracowania w szkole, mając do dyspozycji jedynie długopis i kartkę. Wiązałoby się to jednak z koniecznością wygospodarowania przez nauczycieli dodatkowego czasu na pisanie przez uczniów wypracowań w godzinach zajęć lekcyjnych, ponieważ trudno byłoby oczekiwać od uczniów, żeby w tym celu, pozostawali w szkole poza tymi godzinami. 

Chat GPT sam podpowiada zatem nauczycielom, w jaki sposób powinni weryfikować czy uczeń sam (czy z jego pomocą) napisał pracę:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Aby upewnić się, że praca szkolna jest dziełem ucznia, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy: 

  1. Sprawdź, czy praca jest napisana w stylu, który odpowiada poziomowi ucznia. Czy zdania są zrozumiałe i poprawne gramatycznie? 

  2. Warto porozmawiać z uczniem o pracy i zapytać o szczegóły, które są w niej zawarte. Czy uczeń może powiedzieć coś więcej na jej temat i odpowiedzieć na pytania dotyczące konkretnej tematyki?

  3. Możesz także sprawdzić pracę za pomocą narzędzi do wykrywania plagiatów, aby upewnić się, że nie zawiera ona fragmentów skopiowanych z innych źródeł. 

[...] Pamiętaj, że szkolne wypracowanie powinno być wynikiem pracy ucznia, a nie narzędzia sztucznej inteligencji. Odpowiednie zachęcanie i wsparcie ze strony nauczyciela oraz wyjaśnienie uczniom, jak korzystać z takich narzędzi w sposób odpowiedzialny i etyczny, może pomóc w zapobieganiu potencjalnym nadużyciom.”

Wśród środowisku prawniczym pojawiają się natomiast głosy, że zasady wykorzystywania przez uczniów sztucznej inteligencji przy odrabianiu prac domowych (wprowadzające np. zakaz używania Chat GPT przy pisaniu przez uczniów wypracowań) – powinny zostać uregulowane w statucie szkoły – a zwłaszcza w jego zapisach dotyczących szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego uczniów (o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe).

Chat GPT może być przydatnym narzędziem w nauce przez uczniów krytycznego myślenia

MEN zwraca uwagę, że sztuczna inteligencja, może odegrać w procesie edukacyjnym istotną rolę w nauce przez uczniów krytycznego myślenia, które – obok kreatywności, komunikacji i kooperacji – stanowi jedną z tzw. kompetencji 4K, nazywanych również miękkimi kompetencjami przyszłości. Właśnie te kompetencje odróżniają ludzi od sztucznej inteligencji i – jako pożądane przez pracodawców – są gwarantem sukcesu w życiu zawodowym.1

W celu rozwoju u uczniów kompetencji krytycznego myślenia z wykorzystaniem Chat GPT, nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie – z pomocą sztucznej inteligencji – artykułów na różne tematy, a następnie o krytyczne odniesienie się do nich i zweryfikowanie uzyskanych informacji z innych źródeł. Drugim ze sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w nauce krytycznego myślenia przez uczniów, na który wskazuje MEN jest – rozdawanie uczniom, przez nauczycieli, tekstów napisanych przez Chat GPT, które zawierają błędy i polecanie im znalezienia jak największej liczby pomyłek i nieścisłości.

ChatGPT istotnym punktem „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji”

„Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji” to strategiczny dokument wyznaczający ramy polityki państwa i działań, które są niezbędne do przeprowadzenia cyfrowej transformacji edukacji, nad którym aktualnie pracuje resort edukacji. W sierpniu 2024 r. projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” został skierowany do konsultacji publicznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych. Uwagi i opinie do niego, mogły być zgłaszane do 28 sierpnia 2024 r. Jako niezbędny dokument, bez którego Polska nie uzyska środków na finansowanie  działań związanych z cyfryzacją polskiego systemu edukacji z Unii Europejskiej, wymaga on jeszcze zaaprobowania przez Komisję Europejską

Jednym z istotnych założeń Polityki jest wypracowanie rozwiązań, które wprowadzą generatywną sztuczną inteligencję, jaką jest ChatGPT, do placówek edukacyjnych. Jak wynika z Polityki – wdrożenie to, ma odbyć się „w sposób, który będzie dla procesów edukacyjnych korzystny, przy minimalizacji ryzyka zagrożeń i naruszeń etycznych.” W ocenie resortu – wymaga to zarówno regulacji legislacyjnych, jak i edukacyjnego wsparcia nauczycieli. Zgodnie z Polityką – ChatGPT ma stanowić wsparcie nauczyciela i pomoc w edukacyjnym i osobowym rozwoju ucznia, a także w organizacji pracy szkoły. Dostrzegając zalety wprowadzenia wykorzystania sztucznej inteligencji w szkole, która – jak wskazuje MEN w pkt IV.3 Polityki – może np. pomóc nauczycielowi w personalizacji nauczania i organizowaniu indywidualnej pomocy dla uczniów, tworzeniu zasobów edukacyjnych czy tłumaczeniach oraz odpowiednio wykorzystana – pomóc uczniom, wspierając ich w zrozumieniu materiału i uczeniu się, resort zauważa również zagrożenia z tym związane. Wymienia się wśród nich m.in. utratę prywatności i bezpieczeństwa danych oraz podatność na błędy i szerzenie dezinformacji. Niemniej – ze względu na fakt, iż sztuczna inteligencja jest już obecnie wykorzystywana przez uczniów, dotarła do szkół i do nauczycieli –MEN zakłada wdrożenie jej w edukacji, w przynajmniej czterech poniższych etapach: 

  1. W podstawie programowej mają zostać wzmocnione odpowiednie odniesienia do nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji), uwzględniające ich walory edukacyjne oraz przewidywane osiągnięcia uczniów,

  2. Mają zostać opracowane programy i sylabusy szkoleń, przygotowujące nauczycieli do zajęć prowadzonych z wykorzystaniem nowych technologii (w tym sztucznej inteligencji),

  3. Mają być przeprowadzane regularne badania i testy diagnostyczne, w celu oceny poziomu osiągnięć uczniów w zakresie wiedzy i umiejętności dotyczących umiejętności cyfrowych, w szczególności informatycznych oraz

  4. Organy prowadzące szkoły lub inne inicjatywy na szczeblu centralnym i lokalnym (np. projekty unijne) mają zapewnić szkołom odpowiednie wyposażenie do zajęć ze wspomnianymi technologiami. Działania te z kolei mają monitorowaniu i koordynowaniu przez MEN i MC w celu zapewnienia równego dostępu uczniów do nowoczesnych technologii (w tym sztucznej inteligencji) i uniknięcia nierównomiernego wyposażenia szkół, a przez MEN i MNiSW – w celu zapewnienia odpowiedniego kształcenia nauczycieli w tym zakresie.

J. Lamri, „Kompetencje XXI wieku. Kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, kooperacja”, Wolters Kluwer, Warszawa 2021

Podstawa prawna:

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia „Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji” (numer projektu w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: ID50)

Ustawa z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd: Skarżą się na różnicowanie osób niepełnosprawnych w drugim dodatku. Dodatek ważny dla wykluczonych ze świadczenia wspierającego

Jeszcze na przełomie 2023 r. i 2024 r. obiecywano podwyżkę renty socjalnej – każdy rencista (socjalny) miał mieć 4666 zł brutto (w 2025 r.). Od samego początku było to nierealne z uwagi na brak środków w budżecie. Zamiast tej ogromnej podwyżki wprowadzono więc dodatek dopełniający, ale tylko dla rencistów mających dodatkowo orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Po tym ruchu rządu renciści z innych grup niż socjalni domagają się takiego samego dodatku do renty. Wszystko wskazuje na to, że …. będzie ten dodatek. Będzie to wielkie wsparcie dla rencistów. Trwają prace nad projektem ustawy – hamuje je jednak prawdopodobnie Ministerstwo Finansów chyba podnosząc problem braku odpowiednich środków (opinia publiczna nie jest informowana o stanowisku MF w tej sprawie.

Jakie alimenty na dziecko z niepełnosprawnością?

To trudne pytanie, ponieważ – wbrew pozorom – odpowiedź nie jest tu jednoznaczna. Jakie przepisy sąd bierze pod uwagę? Od czego zależy wysokość alimentów? Ile wynoszą świadczenia z funduszu alimentacyjnego na niepełnosprawne dziecko w 2025 r.?

Oprocentowanie kredytów hipotecznych i zdolność kredytowa w maju 2025 r.

W ciągu miesiąca zdolność kredytowa trzyosobowej rodziny wzrosła o około 10% - wynika z danych zebranych przez HREIT. Jest to efekt rozbuchanych nadziei na łagodzenie polityki pieniężnej w Polsce, czemu przynajmniej częściowo zadość dało cięcie stóp procentowych NBP w maju 2025 r. To wystarczyło, aby zdolność kredytowa wzrosła do nienotowanych jeszcze nigdy poziomów.

Gotówka od matki: Czy taka darowizna jest z podatkiem? KIS wyjaśnia na konkretnym przykładzie

Czy jeśli mieszkasz w Polsce, ale nie masz jeszcze pobytu stałego, możesz legalnie przyjąć od matki dużą gotówkę – i nie zapłacić ani złotówki podatku? Najnowsza interpretacja podatkowa pokazuje, że to możliwe. Klucz tkwi w zaskakującym wyjątku zapisanym w przepisach, o którym wie niewielu cudzoziemców mieszkających w Polsce.

REKLAMA

Limity dorabiania do emerytury i renty w 2025 r. - zmiany od 1 czerwca. Kto może dorabiać bez ograniczeń a kto musi się liczyć ze zmniejszeniem lub zawieszeniem świadczenia?

ZUS informuje, że pracujący emeryci, którzy nie osiągnęli jeszcze powszechnego wieku emerytalnego (na tzw. wcześniejszych emeryturach) oraz niektórzy renciści będą mogli od czerwca 2025 r. uzyskiwać większe dochody z dodatkowej pracy. Graniczna kwota, która nie wpłynie na zmniejszenie emerytury lub renty, wzrasta o 339,50 zł brutto, a wyższy próg, po przekroczeniu którego świadczenie może zostać zawieszone o 630,60 zł brutto.

Rolnik także nie ucieknie przed ZUS-em. 31 maja upływa termin na złożenie ważnego dokumentu, którego uchybienie skutkować będzie poważnymi konsekwencjami

Rolnicy (jak również ich domownicy, dotychczas objęci ubezpieczeniem w KRUS), którzy jednocześnie z działalnością rolniczą – prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą albo współpracują przy prowadzeniu takiej działalności – utracą ubezpieczenie w KRUS i będą zobowiązani do „przejścia” do ZUS, jeżeli do 31 maja br., nie złożą w KRUS ważnego dokumentu. Ustaniem ubezpieczenia rolnika (jak również jego domownika) w KRUS, skutkuje również przekroczenie tzw. rocznej kwoty granicznej podatku dochodowego od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy. Nie bez konsekwencji dla ubezpieczenia w KRUS, pozostaje także podjęcie przez rolnika pracy na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej, innej pokrewnej im umowy lub objęcie funkcji radzie nadzorczej spółki.

Fundacja rodzinna nie jest całkowicie zwolniona z podatku. WSA stawia sprawę jasno

Fundacja rodzinna, mimo szeregu preferencji podatkowych, nie jest całkowicie zwolniona z opodatkowania. Przykładem może być wynagrodzenie wypłacane fundatorowi na podstawie kontraktu menedżerskiego – zgodnie z wyrokiem WSA w Łodzi, takie świadczenie stanowi tzw. „ukryty zysk”, od którego fundacja musi zapłacić 15% CIT. Warto wiedzieć, kiedy dokładnie pojawia się obowiązek podatkowy i jak interpretowane są umowy menedżerskie zawierane z fundatorem lub beneficjentem fundacji.

Obowiązek zapłaty frachtu przez odbiorcę

Zatory płatnicze w branży transportowej to jej największa zmora. Najczęściej brak zapłaty związany jest z powstaniem szkody i sporem o to kto powinien ponieść koszty z tego tytułu.

REKLAMA

7 tys. zasiłku coraz bliżej: senat nie zgłosił poprawek. Czy podpis Prezydenta to tylko formalność?

Z wielką ulgą wiele osób przyjęło informację, że senat nie zgłosił w środę (15 maja 2025 r.) poprawek do nowelizacji ustawy ws. podwyższenia zasiłku pogrzebowego z 4 do 7 tys. zł. Jego kwota ma podlegać waloryzacji w marcu, jeżeli wskaźnik inflacji w roku poprzednim przekroczy 5 proc. Podwyżka i wypłata wyżej kwoty zasiłku ma wejść w życie od 1 stycznia 2026 r.

Teraz 38,9 godziny pracy w tygodniu w Polsce - w Niemczech niecałe 34 (średnia w UE: 36 godzin). Ekspert: trzeba skrócić czas pracy

Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej. Powinniśmy dążyć do skrócenia czasu pracy. Gospodarczo jesteśmy na to gotowi – powiedział PAP Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych, komentując najnowsze dane Eurostatu o średnim czasie pracy. Najnowsze dane Eurostatu za ubiegły rok wskazują, że Polska jest w ścisłej czołówce państw UE, w których pracuje się najdłużej. Nasz tygodniowy czas pracy w 2024 r. wyniósł 38,9 godziny wobec unijnej średniej 36 godzin.

REKLAMA