REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany od 2025 r. w zasadach przeprowadzenia egzaminów: maturalnego, ósmoklasisty, zawodowych

matura
Zmiany od 2025 r. w zasadach przeprowadzenia egzaminów: maturalnego, ósmoklasisty, zawodowych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 29 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła i skierowała do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten przewiduje wprowadzenie zmian dotyczących przede wszystkim przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: egzaminu maturalnego, egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu zawodowego.
rozwiń >

Omawiany projekt przewiduje wprowadzenie zmian dotyczących przede wszystkim przeprowadzania egzaminów zewnętrznych: egzaminu maturalnego oraz egzaminu zawodowego, opisanych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750, z późn. zm.), zwanej dalej „USO”.

Ponadto w projekcie proponuje się zmiany również w innych ustawach, tj.:
- ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 152, z późn. zm.), zwanej dalej „USIO”;
- ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2024 r. poz. 1068), zwanej dalej „UoBM”;
- ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.), zwanej dalej „UPO”;
- ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, z późn. zm.);
- ustawie z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245, z późn. zm.);
- ustawie z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1116, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą z dnia 12 maja 2022 r.”.
Poniżej wskazujemy najważniejsze zmiany wynikające z tego projektu.

Odstąpienie od warunku uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym

Przedłużone zostanie odstąpienie od warunku uzyskania 30% punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. To odstąpienie od ww. warunku będzie obowiązywać w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027.

Funkcja egzaminatora-weryfikatora

Wprowadzona zostanie funkcja egzaminatora-weryfikatora (czyli egzaminatora drugiego sprawdzania) i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych. Ta nowa funkcja ma na celu zapewnienie wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych.
W projekcie określono warunki niezbędne do pełnienia funkcji egzaminatora-weryfikatora oraz określono zadania egzaminatora-weryfikatora.
Funkcję egzaminatora-weryfikatora może pełnić egzaminator, który w ostatnich 3 latach przynajmniej raz był egzaminatorem odpowiednio egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu, egzaminu maturalnego z danego przedmiotu albo co najmniej jednokrotnie był egzaminatorem egzaminu zawodowego. Egzaminator, który wcześniej uczestniczył w sprawdzaniu i ocenianiu prac egzaminacyjnych, posiada już doświadczenie w prawidłowym stosowaniu zasad oceniania zadań egzaminacyjnych.

Urządzenie telekomunikacyjne na sali egzaminacyjnej

Na salę egzaminacyjną będzie można wnosić urządzenie telekomunikacyjne, które wyposażone jest w aplikację monitorującą stan zdrowia osoby zdającej. 

Obecnie przepisy art. 44zzt i art. 44zzzj USO zakazują wnoszenia do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych oraz korzystania z nich w trakcie odpowiednio egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego. Złamanie tego zakazu skutkuje unieważnieniem danego egzaminu.

W zmianach przewidzianych w art. 44zzt ust. 2 i dodaniu ust. 2a USO oraz zmianach w art. 44zzzj ust. 2 i dodaniu ust. 2a USO (art. 1 pkt 14 i 21 projektu ustawy) proponuje się dodanie wyjątków, które umożliwią wniesienie urządzenia telekomunikacyjnego na salę egzaminacyjną w przypadku zainstalowania na nim aplikacji monitorującej stan zdrowia zdającego (np. aplikacji umożliwiającej odczyt poziomu cukru we krwi u osoby chorej na cukrzycę).

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w komunikacie, o którym mowa w art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie USO, określi warunki wniesienia tego sprzętu. W związku z powyższym należało również wprowadzić zmiany w art. 44zzv pkt 2 i art. 44zzzp ust. 1 pkt 2 USO (art. 1 pkt 16 i 25 projektu ustawy), ustanawiające wyjątki od unieważnienia egzaminu danego zdającego w trakcie trwania tego egzaminu w związku z wniesieniem albo korzystaniem w sali egzaminacyjnej z takiego urządzenia telekomunikacyjnego. Dostosowano również przepisy art. 44zzr ust. 10 pkt 3 i 6 oraz art. 44zzzf ust. 8 pkt 3 i 5 USO (art. 1 pkt 11 i 19 projektu ustawy), określające rodzaje dostosowań warunków przeprowadzania odpowiednio egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu zawodowego, poprzez wskazanie możliwości wykorzystania w czasie egzaminu aplikacji mobilnej służącej do monitorowania stanu zdrowia zdającego.

Możliwość wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego jako przedmiot obowiązkowy na maturze

Omawiana nowelizacja zakłada wprowadzenie możliwości wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego na egzaminie maturalnym jako przedmiotu obowiązkowego, niezależnie od tego, jakiego języka absolwent uczył się w szkole – zmiana w art. 44zzd ust. 11 USO (art. 1 pkt 9 lit. b projektu ustawy).

Obecnie przepisy USO stanowią, że wybór przedmiotu dodatkowego, do którego absolwent przystępuje na egzaminie maturalnym, nie jest zależny od typu szkoły, do której absolwent uczęszczał, ani od przedmiotów, których uczył się w tej szkole (z wyjątkiem absolwentów oddziałów dwujęzycznych, którzy już obecnie mają obowiązek przystąpienia do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym jako przedmiotu dodatkowego). Ponieważ przepisy USO regulują tę zasadę wprost tylko w odniesieniu do przedmiotów dodatkowych, część dyrektorów szkół wywodzi z tego, że w przypadku języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego absolwent może dokonać wyboru wyłącznie spośród tych języków obcych nowożytnych, których uczył się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych (taka zasada obowiązuje w przypadku egzaminu ósmoklasisty). Natomiast w przypadku egzaminu maturalnego, intencją ustawodawcy nigdy nie było takie rozwiązanie. Konieczne jest zatem doprecyzowanie przepisów odnoszących się do wyboru języka obcego nowożytnego na egzaminie maturalnym również jako przedmiotu obowiązkowego.

Doprecyzowanie przepisów dotyczących przystępowania przez absolwentów oddziałów i szkół dwujęzycznych do egzaminu maturalnego

Proponuje się doprecyzowanie, że absolwenci oddziałów i szkół dwujęzycznych przystępują do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego na poziomie dwujęzycznym, z tego języka obcego nowożytnego, którego uczyli się w szkole na poziomie dwujęzycznym i z którego jest przeprowadzany egzamin maturalny – zmiana w art. 44zzd ust. 4a USO (art. 1 pkt 9 lit. a projektu ustawy).

Ponadto zajdą zmiany dotyczące:
- przeprowadzenia egzaminów w części praktycznej egzaminu zawodowego z wykorzystaniem elektronicznego systemu przeprowadzania egzaminu zawodowego,
- wykorzystania narzędzi elektronicznych do sprawdzania prac egzaminacyjnych zdających część praktyczną egzaminu zawodowego,
- skrócenia terminu umożliwiającego dokonanie wglądu do pracy egzaminacyjnej na egzaminie zawodowym.

Podręczniki

Wydawcy będą musieli zapewnić cyfrowe odzwierciedlenia wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego w postaci papierowej (także tych sprzed przed 1 stycznia 2020 r.). Rozwiązanie pozwoli odciążyć tornistry uczniów.

Programy nauczania

Zmienią się warunki dopuszczania programów nauczania do użytku w szkole.

W przypadku, kiedy program wychowania przedszkolnego i programy nauczania do danych zajęć edukacyjnych obejmują treści nauczania, które wykraczają poza zakres ustalony w odpowiedniej podstawie programowej – wymagane będzie wyraźne zaznaczenie tych treści w programie nauczania, dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektorów szkół. 
Chodzi o to, aby nie przeładowywać szkolnych zestawów programów nauczania.

Rozwiązanie będzie obowiązywać od 1 września 2025 roku.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Projekt przewiduje, że omawiana nowelizacja wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów, które wchodzą w życie z dniem: 

1 stycznia 2025 r.:
art. 1 pkt 2 – dotyczy dofinansowania ze środków Funduszu Pracy kosztów wynagradzania egzaminatorów-weryfikatorów i operatorów pracowni informatycznej na egzaminie zawodowym – termin wejścia w życie wynika z konieczności zastosowania nowych rozwiązań od początku roku budżetowego 2025,
art. 4 pkt 8 – dotyczy zmiany modelu dofinansowania dla pracodawców kosztów kształcenia młodocianych pracowników – termin wejścia w życie wynika z konieczności zastosowania nowych rozwiązań od nowego roku kalendarzowego (2025),
art. 6 pkt 5 i art. 25 – dotyczy maksymalnych limitów wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na zadania związane z przeprowadzaniem egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminu zawodowego oraz egzaminów eksternistycznych na lata 2025–2034 – termin wejścia w życie wynika z konieczności zwiększenia aktualnego limitu wydatków od początku roku budżetowego 2025 r.,
art. 6 pkt 6 – dotyczy maksymalnych limitów wydatków z Funduszu Pracy związanych z dofinasowaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników w zawodach ujętych w prognozie zapotrzebowania na pracowników szkolnictwa branżowego na krajowym rynku pracy do projektowanych przepisów w art. 4 pkt 8 projektu ustawy. Dostosowanie polega na aktualizacji odniesień do przepisów projektowanych bez zmiany limitów wydatków z Funduszu Pracy,
art. 24 – dotyczy dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników, zgodnie z którym art. 122 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników w odniesieniu do wniosku, o którym mowa w art. 122 ust. 7, ustawy zmienianej w art. 4 złożonego od dnia 1 stycznia 2025 r. i w kolejnych latach. Do dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników przyznawanego na wniosek pracodawcy, o którym mowa w art. 122 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 4, w brzmieniu dotychczasowym, złożony do dnia 31 grudnia 2024 r., stosuje się przepisy dotychczasowe;

1 września 2025 r.:
art. 1 pkt 5 – dotyczy programów nauczania,
art. 1 pkt 9 i 10 – dotyczy absolwentów oddziałów i szkół dwujęzycznych przystępujących do egzaminu maturalnego.

Źródło: Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druk nr 759) - przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WIBOR pod ostrzałem: Czy grozi nam destabilizacja polskiego rynku finansowego?

Podważanie WIBOR jest destrukcyjne. Rada Przedsiębiorczości wyraziła zaniepokojenie działaniami, które podważają wiarygodność wskaźnika referencyjnego WIBOR. Jest on kluczowy dla funkcjonowania polskiego rynku finansowego i gospodarki, stanowiąc podstawę oprocentowania kredytów oraz wyceny wielu instrumentów finansowych o łącznej wartości około 9 bilionów złotych. Eksperci ostrzegają przed konsekwencjami destabilizacji.

Już od 1 stycznia 2025 r. pracodawcy mogą spodziewać się kary za brak procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa

Wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa dla sygnalistów powinni posiadać pracodawcy, na rzecz których według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób. Sankcje za jej brak grożą od 1 stycznia 2025 r.

Nawet 3000 złotych do zwrotu. ZUS w grudniu rozsyła decyzje. Kto będzie miał niemiłą niespodziankę przed świętami? I dlaczego?

Decyzja o konieczności zwrotu 3000 złotych może być w grudniu niemiłą niespodzianką. Dlaczego niektórzy rodzice ją dostaną? Bo nie zapoznali się z zasadami wsparcia lub liczyli na nieuwagę ZUS. Tymczasem w grudniu rozpoczęła się wysyłka decyzji.

BHP: Aktualizacja normy EN ISO 20345:2011 dla obuwia bezpiecznego

Od 11 listopada 2024 r. wszystkie buty muszą być certyfikowane zgodnie z nową wersją normy w zakresie obuwia bezpiecznego EN ISO 20345:2022. Zmiany dotyczą m.in. wymagań antypoślizgowych, odporności na perforację i wodoodporności.

REKLAMA

„Nasze prawa, nasza przyszłość, już teraz”: 10 grudnia to Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka

Nie trzeba nikomu przypominać jak ważne są prawa człowieka i ich przestrzeganie. Godność, wolność, sprawiedliwość i solidarność to jedne z podstawowych aksjologicznych wartości prawa, które stanowią fundament dla praw człowieka. W dniu 10 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. W tym roku pod hasłem: „Nasze prawa, nasza przyszłość, już teraz”. 

Nabycie spadku po śmierci najbliższych. Sprawa zwolnienia od podatku budzie emocje: interweniuje RPO, a MF rozważa zmiany w przepisach w 2025 r.

Podatnicy alarmują o problemach z dotrzymaniem 6-miesięcznego terminu na zgłoszenie nabycia spadku, które jest warunkiem skorzystania ze zwolnienia w podatku od spadków i darowizn. Brak wiedzy lub niedoinformowanie prowadzą do negatywnych konsekwencji, a procedury odwoławcze nie zawsze przynoszą ulgę. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do Ministra Finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania obywateli, a resort rozważa zmiany w ustawie planowane na 2025 rok.

Wynagrodzenia pracowników samorządowych. Będą zmiany. Czy pracownicy pomocniczy i obsługi stracą dodatek stażowy? Od kiedy?

W wynagrodzeniach pracowników samorządowych będą kolejne zmiany. Jednak czy uda się zapobiec ich spłaszczeniu, a pracownicy pomocniczy i obsługi stracą dodatek stażowy? Samorządowcy przedstawili swoje propozycje zmian.

Koniec z zamiataniem mobbingu pod dywan. Będzie uproszczona definicja. MRPiPS przygotowało projekt

Koniec z zamiataniem mobbingu pod dywan. Będzie uproszczona definicja. Ministerstwo rodziny, pracy i polityki społecznej przygotowało projekt nowelizacji. Podstawową cechą mobbingu - uporczywe nękanie pracownika.

REKLAMA

Odwrócone babciowe. Czy wiesz co to jest? To szansa dla rodzin seniorów. Ponad 2000 złotych świadczenia dla rodziny. Od kiedy?

Przeciętne trwanie życia się wydłuża, a wraz z nim rośnie liczba seniorów. Narastają też problemy związane z koniecznością zapewnienia im niezbędnej opieki. Odpowiedzią na te problemy ma być odwrócone babciowe, czyli bon senioralny.

Wyznaczono termin egzaminu na doradcę podatkowego. Kiedy można składać wnioski?

W maju 2025 r. kandydaci będą mogli przystąpić do egzaminu pisemnego na doradcę podatkowego. Osoby zainteresowane muszą złożyć wnioski o dopuszczenie do egzaminu pisemnego.

REKLAMA