REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 2025 roku spore zmiany w orzeczeniach lekarskich, wypłatach świadczeń chorobowych i kontroli zwolnień lekarskich. Oto lista

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Absolwentka filologii polskiej oraz dziennikarstwa. Autorka licznych publikacji o tematyce gospodarczej i emerytalnej. Świat świadczeń społecznych nie jest jej obcy. Z Grupą INFOR związana od 2023 roku.
lekarz, doktor, 2025
Nadchodzą istotne zmiany w obszarze orzecznictwa lekarskiego, kontroli zwolnień lekarskich i wypłat świadczeń chorobowych. Nowe przepisy mają na celu m.in. zwiększenie efektywności systemu.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nadchodzą istotne zmiany w obszarze orzecznictwa lekarskiego, kontroli zwolnień lekarskich i wypłat świadczeń chorobowych. Nowe przepisy mają na celu m.in. zwiększenie efektywności systemu poprzez delegowanie części zadań orzeczniczych na innych specjalistów oraz ograniczenie biurokracji. Ale na tym nie koniec. Jakie jeszcze zmiany? Oto szczegóły. 

rozwiń >

W październiku 2024 roku rozpoczęto szerokie konsultacje społeczne nad projektem nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt ten zakłada kompleksową reformę systemu orzecznictwa medycznego, kontroli zwolnień lekarskich i wypłat świadczeń chorobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w orzeczeniach lekarskich 

Nowe przepisy wprowadzają istotne zmiany w systemie orzecznictwa lekarskiego w ZUS, dotykając zarówno zasad wydawania orzeczeń, jak i warunków pracy lekarzy orzeczników. Główne zmiany obejmują:

  • Standaryzacja orzecznictwa: Wprowadzenie jednolitych zasad wydawania orzeczeń dla różnych świadczeń, co ma poprawić spójność i przejrzystość procesu oceny zdolności do pracy.
  • Uelastycznienie zatrudnienia lekarzy orzeczników: Możliwość wyboru między umową o pracę a umową cywilnoprawną, co ma przyciągnąć większą liczbę lekarzy do pracy w ZUS. Jednocześnie lekarze pełniący funkcje nadzorcze będą zatrudniani wyłącznie na podstawie umowy o pracę.
  • Nowe zasady wynagradzania: Wynagrodzenie zasadnicze lekarzy orzeczników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę będzie określone w ustawie i rozporządzeniu, co ma zapewnić bardziej przejrzyste i sprawiedliwe wynagrodzenia.
  • Zmiana wymagań kwalifikacyjnych: Oprócz lekarzy specjalistów, możliwe będzie zatrudnienie lekarzy w trakcie specjalizacji oraz lekarzy z pięcioletnim stażem pracy. Ma to na celu zwiększenie puli dostępnych lekarzy orzeczników.
  • Wzmocnienie kontroli jakości orzeczeń: Wprowadzenie dodatkowych mechanizmów kontroli, takich jak:
    • Kontrola przez lekarzy bezpośredniego nadzoru (główny lekarz orzecznik i jego zastępca).
    • Kontrola przez lekarzy inspektorów nadzoru orzeczniczego.
    • Możliwość odwołania od orzeczenia.
    • Możliwość uzupełnienia dokumentacji medycznej o opinie specjalistów.
    • Wyznaczanie lekarza specjalisty do rozpatrywania spraw spornych.

Celem tych zmian jest:

  • Poprawa jakości i spójności orzeczeń lekarskich.
  • Ułatwienie pozyskiwania i utrzymania kadry lekarskiej w ZUS.
  • Zapewnienie bardziej sprawnego i rzetelnego procesu orzekania o zdolności do pracy.
  • Zwiększenie satysfakcji zarówno lekarzy orzeczników, jak i osób ubiegających się o świadczenia.

Fizjoterapeuta i pielęgniarka będą mogli wydać orzeczenia

Projekt zakłada znaczące zmiany w sposobie wydawania orzeczeń lekarskich w ZUS. Jedną z kluczowych nowości jest rozszerzenie grona osób uprawnionych do wydawania orzeczeń o fizjoterapeutów i pielęgniarki.

REKLAMA

Delegowanie zadań

  • Fizjoterapeuci będą mogli orzekać w sprawach dotyczących rehabilitacji leczniczej związanej z problemami układu ruchu, które mogą prowadzić do renty.
  • Pielęgniarki i pielęgniarze będą mogli orzekać w sprawach dotyczących ustalenia niezdolności do samodzielnej egzystencji.
  • Główny lekarz orzecznik będzie decydował, które sprawy mogą być przekazane do rozpatrzenia przez wymienionych specjalistów.

Zapewnienie jakości

Mimo rozszerzenia grona orzekających, jakość wydawania orzeczeń ma pozostać na wysokim poziomie. Wprowadzone zostaną mechanizmy kontrolne analogiczne do tych stosowanych w przypadku lekarzy orzeczników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warunki zatrudnienia

Zarówno lekarze orzecznicy, jak i nowi specjaliści będą mogli wybrać formę zatrudnienia – umowę o pracę lub umowę cywilnoprawną. Wynagrodzenia specjalistów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę będą ustalane na podobnych zasadach jak w przypadku lekarzy orzeczników.

Zmiany organizacyjne

  • Centra orzecznicze zostaną zreorganizowane i scentralizowane.
  • Lokalizacja centrów będzie dostosowana do potrzeb mieszkańców i dostępności kadry medycznej.
  • Lekarze orzecznicy otrzymają wsparcie asystentów medycznych w czynnościach administracyjnych, co pozwoli im skupić się na samym procesie orzekania.

Cel zmian

Celem tych zmian jest poprawa efektywności i jakości orzecznictwa poprzez:

  • Delegowanie zadań do specjalistów z różnych dziedzin.
  • Uproszczenie procedur dzięki wsparciu asystentów medycznych.
  • Zwiększenie dostępności usług dla pacjentów poprzez lepszą organizację pracy.

Jednoosobowe orzekanie w ZUS

Projekt nowelizacji przepisów przewiduje istotną zmianę w procesie orzekania w ZUS, dotyczącą liczby osób uczestniczących w podejmowaniu decyzji. Obecnie, w pierwszej instancji orzeczenie wydaje jeden lekarz, natomiast w drugiej instancji, w przypadku odwołania, decyzję podejmuje trzyosobowa komisja lekarska. Proponuje się, aby zarówno w pierwszej, jak i drugiej instancji orzeczenia były wydawane przez jednego lekarza. Główne cele tej zmiany to:

  • Efektywne wykorzystanie kadr medycznych: Eliminacja konieczności tworzenia komisji lekarskich w każdej sprawie odwoławczej pozwoli na szybsze rozpatrywanie spraw.
  • Zapewnienie bezstronności: Aby uniknąć sytuacji, w której lekarz, który wydał pierwotne orzeczenie, miałby wpływ na jego ewentualną zmianę, proponuje się, aby w przypadku odwołania sprawa była przekazywana do innego lekarza.
  • Ujednolicenie procedur: Wprowadzenie zasady jednoosobowego orzekania na każdym etapie postępowania przyczyni się do standaryzacji procedur i zwiększenia ich przejrzystości.

Nadzór nad orzecznictwem

Równolegle do zmian w sposobie wydawania orzeczeń, proponuje się wzmocnienie nadzoru nad orzecznictwem lekarskim. Prezes ZUS, za pośrednictwem Naczelnego Lekarza ZUS, będzie miał szersze uprawnienia do kontroli wydawanych orzeczeń. Będzie mógł weryfikować, czy orzeczenia są zgodne z obowiązującymi przepisami, zasadami medycznymi oraz zebraną dokumentacją. Celami tego nadzoru są:

  • Zapewnienie jakości orzeczeń: Kontrola ma na celu wyeliminowanie błędów i nieprawidłowości w orzeczeniach.
  • Ujednolicenie praktyki orzeczniczej: Nadzór przyczyni się do tego, że orzeczenia będą wydawane w sposób bardziej spójny i zgodny z obowiązującymi standardami.
  • Skuteczniejsze egzekwowanie prawa: Dzięki wzmocnionemu nadzorowi będzie można szybciej wykrywać i usuwać ewentualne nieprawidłowości.

Kontrola świadczeń lekarskich

Projekt nowelizacji przepisów przewiduje szereg zmian mających na celu usprawnienie i zaostrzenie kontroli zaświadczeń lekarskich wystawianych przez lekarzy. Główne zmiany to:

  • Ujednolicenie procedur odwoławczych: Wszystkie odwołania od decyzji ZUS będą rozpatrywane w ramach jednego, ujednoliconego postępowania.
  • Wymiana danych z innymi rejestrami: ZUS będzie mógł automatycznie weryfikować dane lekarzy upoważnionych do wystawiania zwolnień lekarskich, korzystając z informacji zawartych w Centralnym Rejestrze Lekarzy i Lekarzy Dentystów oraz Centralnym Rejestrze Felczerów.
  • Rozszerzenie zakresu danych gromadzonych przez ZUS: ZUS będzie zbierał bardziej szczegółowe informacje o lekarzach, w tym dotyczące przyznawania i odbierania uprawnień do wystawiania zwolnień lekarskich.
  • Udostępnianie dokumentacji dla organów samorządu zawodowego: ZUS będzie mógł udostępniać dokumentację z postępowań dotyczących kontroli zwolnień lekarskich organom samorządu zawodowego lekarzy, co ułatwi prowadzenie postępowań dyscyplinarnych.
  • Ułatwienie dostępu do dokumentacji medycznej: Lekarze będą zobowiązani do udostępnienia ZUS dokumentacji medycznej stanowiącej podstawę wystawienia zwolnienia lekarskiego.
  • Zaostrzenie konsekwencji odmowy udostępnienia dokumentacji: W przypadku odmowy udostępnienia dokumentacji, ZUS będzie mógł na okres 3 miesięcy odebrać lekarzowi uprawnienie do wystawiania zwolnień lekarskich.
  • Rozszerzenie zakresu kontroli: ZUS będzie mógł kontrolować zarówno zwolnienia lekarskie wystawiane z powodu choroby, jak i zwolnienia z tytułu opieki nad chorym członkiem rodziny.
  • Nowy sposób powiadamiania o kontroli: ZUS będzie mógł powiadamiać ubezpieczonych o terminie kontroli za pomocą automatycznych połączeń telefonicznych (voiceboty).

Celem tych zmian jest zwiększenie skuteczności kontroli zaświadczeń lekarskich, zapobieganie nadużyciom oraz zapewnienie, że zwolnienia lekarskie są wystawiane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dzięki tym zmianom ZUS będzie mógł szybciej wykrywać nieprawidłowości i podejmować odpowiednie działania.

Prawo do zasiłku chorobowego

Projekt ma na celu doprecyzowanie zasad przyznawania i pozbawiania prawa do zasiłku chorobowego. Główne zmiany to:

  • Definicja pracy zarobkowej: Praca zarobkowa zostanie zdefiniowana szeroko, obejmując każdą działalność zarobkową, niezależnie od formy zatrudnienia. Jednakże, drobne czynności, które nie są związane bezpośrednio z chorobą i są konieczne w wyjątkowych sytuacjach, nie będą uważane za pracę zarobkową.
  • Aktywność niezgodna z celem zwolnienia: Zostanie precyzyjnie określone, jakie działania mogą prowadzić do utraty zasiłku, np. takie, które utrudniają leczenie lub rekonwalescencję. Jednocześnie, zwykłe czynności dnia codziennego lub konieczne w wyjątkowych sytuacjach nie będą sankcjonowane.
  • Miejsce pobytu: Obowiązek przebywania w miejscu wskazanym na zwolnieniu będzie bardziej elastyczny, zwłaszcza jeśli jest to uzasadnione zdrowotnie lub innymi ważnymi przyczynami.
  • Kontrole: Zostaną wprowadzone bardziej szczegółowe zasady kontroli wykorzystania zwolnień lekarskich.
  • Zatrudnienie u kilku pracodawców: Będzie możliwe pobieranie zasiłku chorobowego z jednego tytułu, a jednocześnie wykonywanie pracy, która nie jest utrudniona przez chorobę, na rzecz innego pracodawcy.

Celem tych zmian jest:

  • Ujednolicenie interpretacji przepisów: Dzięki precyzyjnym definicjom będzie mniej wątpliwości co do tego, jakie zachowania prowadzą do utraty zasiłku.
  • Ułatwienie procedur: Nowe przepisy mają uprościć zarówno przyznawanie, jak i kontrolę zasiłków.
  • Zwiększenie elastyczności: Ubezpieczony będzie miał większą swobodę w planowaniu swojej aktywności podczas choroby, o ile nie będzie to utrudniało leczenia.

Zmiany zasad kontroli zwolnień lekarskich

Projekt nowelizacji ma na celu uszczegółowienie zasad przeprowadzania kontroli zwolnień lekarskich. Celem tych zmian jest zapewnienie, że zasiłki chorobowe i opiekuńcze są wypłacane prawidłowo i tylko osobom, które faktycznie potrzebują zwolnienia. Główne zmiany to:

  • Rozszerzenie kręgu osób kontrolowanych: Kontrole będą obejmowały nie tylko osoby obecnie ubezpieczone, ale również tych, którzy już nie są ubezpieczeni, jeśli pobierają świadczenia z ZUS. Dotyczy to również osób na kwarantannie lub izolacji.
  • Uściślenie zakresu kontroli: Kontrole będą skupiać się na ustaleniu, czy osoba na zwolnieniu nie podejmuje działań niezgodnych z jego celem, czyli takich, które utrudniają leczenie lub rekonwalescencję.
  • Częstotliwość kontroli: Kontrole będą przeprowadzane w miarę potrzeby, a ich częstotliwość może wzrosnąć w okresach zwiększonej absencji chorobowej.
  • Sposób przeprowadzania kontroli: Kontrole będą przeprowadzane w sposób mniej uciążliwy dla kontrolowanych, z poszanowaniem ich prywatności i zdrowia.
  • Formalności: Określono szczegółowo, kto może przeprowadzać kontrolę, jakie są uprawnienia kontrolerów i jakie obowiązki mają osoby kontrolowane.
  • Kontrola zaświadczeń lekarskich: ZUS będzie mógł kontrolować, czy zaświadczenia lekarskie zostały wystawione prawidłowo.

Polecamy miesięczną subskrypcję cyfrową DGP - Pakiet Premium

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

O systemie kaucyjnym, polegającym na selektywnym recyklingu butelek szklanych, plastikowych oraz puszek aluminiowych o określonej pojemności w ostatnim czasie było głośno i napisano już prawie wszystko. Co jednak w przypadku, gdy ktoś nie chce lub nie ma możliwości i warunków, aby kolekcjonować niezgniecione butelki i puszki oraz oddawać je w punktach zbiorczych (np. automatach lub zobowiązanych do tego sklepach)? Czy zgodne z przepisami będzie wyrzucanie takich opakowań jak dotąd do odpadów segregowanych, to jest butelki szklane do zielonych, a butelki plastikowe oraz puszki aluminiowe do żółtych pojemników?

Prawa samotnego rodzica. Zasiłki, ulgi, alimenty i uprawnienia pracownicze. Oto, co Ci się należy!

Samotne rodzicielstwo stawia przed rodzicami wiele wyzwań, zarówno emocjonalnych, jak i finansowych. W Polsce system prawny oferuje szereg narzędzi i wsparcia, które mają ułatwić funkcjonowanie samotnego rodzica. Wiedza na temat przysługujących uprawnień jest kluczowa, aby w pełni korzystać z ochrony, jaką zapewniają przepisy. Dotyczy to zarówno aspektów socjalnych, jak i kwestii zatrudnienia.

Wyłączenie od dziedziczenia a wydziedziczenie. Co z zachowkiem?

Chociaż nazwy te brzmią podobnie, to w praktyce wyłączenie od dziedziczenia i wydziedziczenie są różnymi instytucjami prawa spadkowego. Na czym polega wyłączenie od dziedziczenia? Czy testament negatywny pozbawi niedoszłego spadkobiercę zachowku? Kiedy wydziedziczenie jest skuteczne?

Opłata Śmieciowa 2026. Nowe zasady i podwyżki w segregacji bioodpadów

Właściciele domów i mieszkań muszą przygotować się na kolejne obciążenie budżetu. W 2026 roku opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wielu miastach i gminach wzrosną, a jednocześnie wejdą w życie nowe, bardziej restrykcyjne zasady segregacji, zwłaszcza w zakresie bioodpadów i systemu kaucyjnego.

REKLAMA

Budżet państwa zapłaci składki za nianię (np. za babcię). Dla emerytki to szansa na wyższą emeryturę. Trzeba tylko podpisać tę umowę

Znalezienie odpowiedzialnej osoby, która z troską zajmie się dzieckiem, to dla wielu rodziców ogromne wyzwanie. Nianią może być zarówno młoda osoba wchodząca na rynek pracy, jak i babcia, która chce dorobić do emerytury. ZUS informuje, że zatrudnienie opiekunki (także np. babci) na podstawie umowy uaktywniającej to rozwiązanie proste, bezpieczne i korzystne finansowo dla obu stron.

Tyle dla emerytów, tyle dla rodziców. Sejm bierze się za budżet na 2026 rok

Sejm rozpoczął prace nad budżetem państwa na 2026 rok, który przewiduje zarówno rekordowe wydatki na obronę i ochronę zdrowia, jak i konkretne wsparcie dla emerytów, rencistów oraz rodziców. Projekt ustawy kładzie nacisk na stabilność finansów państwa, rozwój infrastruktury, inwestycje strategiczne i politykę prorodzinną, a jednocześnie przewiduje kontynuację popularnych programów społecznych, takich jak 13. i 14. emerytura czy „Rodzina 800+”.

Polski sąd pyta TSUE o WIBOR w umowach kredytu sprzed 2018 roku. Czy to będzie „orzecznicza bomba”?

Zapamiętajmy datę 25 września 2025 roku, gdyż może ona być jedynym z kamieni milowych spraw dotyczących kredytów ze zmienną stopą procentową opartą na WIBOR. Tego dnia Sąd Okręgowy w Warszawie, rozpoznający sprawę o sygn. akt XXVIII C 22943/22, postanowił zadać Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalne, które mogą okazać się przełomowe dla kredytobiorców, którzy zawarli umowy przed 1 stycznia 2018 roku.

Czy to koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis? Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Wszystko zaczęło się od alkotubek, a teraz całkiem możliwe, że już w 2026 r. będzie koniec z promocjami skłaniającymi klientów do kupowania dużej ilości piwa, np. 5 puszek + 5 gratis. Nie wiadomo natomiast co ze sprzedażą alkoholu na stacjach benzynowych. Wciąż trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi - propozycji jest dużo, stanowiska są zróżnicowane a resort zdrowia próbuje wypracować najbardziej optymalne rozwiązanie dla konsumentów ale i przedsiębiorców.

REKLAMA

Wiek emerytalny kobiety w górę? To tylko pierwszy krok do koniecznych zmian!

Wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn jest raczej nieuniknione, a w przyszłości może czekać nas jego dalsze podnoszenie. To jest efekt zmian demograficznych oraz wyzwań ekonomicznych, z którymi musi zmierzyć się system emerytalny w Polsce. Co nas czeka?

Ustawa o asystencji osobistej wchodzi w życie. Co czeka osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów?

Projekt ustawy o asystencji osobistej to ogromny krok w kierunku niezależnego życia osób z niepełnosprawnościami. Ma zastąpić niestabilne programy (jak AOON) systemową regulacją. Nowa ustawa, przyjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów we wrześniu 2025 r., wprowadza pełną indywidualizację wsparcia, którego wymiar może sięgnąć nawet 240 godzin miesięcznie. Sprawdź, co ta rewolucja oznacza dla Ciebie i Twoich bliskich.

REKLAMA