REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie do wynajmu mieszkania lub domu z budżetu państwa. Do rozdania aż 150 mln zł. Można składać wnioski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dofinansowanie, wynajem mieszkania, mieszkanie dla absolwenta, PFRON, osoby niepełnosprawne
Dofinansowanie do wynajmu mieszkania lub domu z budżetu państwa. Do rozdania aż 150 mln zł. Można składać wnioski
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PFRON prowadzi ciągły nabór wniosków w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta, w ramach którego można uzyskać dofinansowanie kosztów wynajmu mieszkania lub domu jednorodzinnego. Przez pierwsze 24 miesiące najmu – pokrywające nawet 100% kosztów (w tym nie tylko równowartości czynszu, ale również wszelkich opłat eksploatacyjnych), a następnie 70% i odpowiednio – 40% kosztów. Do rozdania w ramach programu, jest aż 150 mln zł. Od 21 listopada br. – katalog beneficjentów programu został rozszerzony o osoby opuszczające warsztaty terapii zajęciowej.

Dofinansowanie do wynajmu mieszania lub domu – program realizowany przez PFRON

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest państwowym funduszem celowym, utworzonym na podstawie ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, którego celem jest wyrównywanie szans i poszanowanie praw osób niepełnosprawnych, jak również usuwanie barier w życiu codziennym, nauce, pracy i pełnieniu ról społecznych przez osoby z niepełnosprawnością. Środki, którymi gospodaruje PFRON na realizację ww. celów, pochodzą m.in. z dotacji budżetu państwa, jak również z obowiązkowych (jak i dobrowolnych) wpłat pracodawców. 

REKLAMA

Jednym z programów PFRON, jest realizowany na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – program „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta, którego celem jest wzrost niezależności beneficjentów oraz ułatwienie im aktywności zawodowej i społecznej poprzez zapewnienie samodzielnego mieszkania spełniającego indywidualne kryterium dostępności dla beneficjenta. W ramach ww. programu – jego beneficjent, może otrzymać dofinansowanie kosztów wynajmu mieszkania lub domu jednorodzinnego. W celu otrzymania dofinansowania, lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny może być przez beneficjenta programu wynajmowany (na cele mieszkaniowe) samodzielnie, jak i wspólnie z innymi osobami fizycznymi, a ponadto, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • osoba ubiegająca się o dofinansowanie musi faktycznie zamieszkiwać w lokalu mieszkalnym lub domu, o dofinansowanie wynajmu którego zamierza się ubiegać, 

  • na każdego najemcę lokalu mieszkalnego lub domu, musi przypadać nie mniej niż 20 m2 powierzchni użytkowej,

  • umowa najmu lokalu mieszkalnego lub domu musi być sporządzona na piśmie, a beneficjent – wskazany  w niej jako najemca lub jeden z najemców,

  • w umowie najmu lokalu mieszkalnego lub domu, podpisanej przez wszystkie strony umowy, musi być wskazana wysokość czynszu i innych opłat, jeśli występują oraz

  • czynsz wnoszony przez osobę ubiegającą się o dofinansowanie, musi być przekazywany na wskazany w umowie najmu rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-rozliczeniowej.

Dofinansowanie do wynajmu mieszania lub domu – ile można otrzymać?

Do kosztów wynajmu mieszkania lub domu jednorodzinnego, które mogą zostać dofinansowane w ramach realizowanego przez PFRON programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta – zalicza się nie tylko czynsz najmu, ale również koszty związane z eksploatacją lokalu, w tym: opłaty za ogrzewanie lokalu oraz części wspólnych, opłaty za energię elektryczną w lokalu oraz w częściach wspólnych, opłaty za wywóz śmieci, opłaty za sprzątanie części wspólnych budynku, ubezpieczenie nieruchomości, opłaty za eksploatację części wspólnych, opłaty za konserwację urządzeń technicznych oraz obowiązkowe wpłaty na fundusz remontowy, w części przypadającej na beneficjenta. Jednym słowem – niemal wszystkie koszty najmu lokalu, ponoszone przez beneficjenta.

Dofinansowanie udzielane jest na maksymalny okres 60 miesięcy i wynosi: 

  1. 100% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 100% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego – od 1 do 24 miesiąca,

  2. 70% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 70% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego – od 25 do 42 miesiąca i odpowiednio

  3. 40% kosztów najmu, nie więcej jednak niż 40% miesięcznej wysokości maksymalnej kwoty dofinansowania dla danej lokalizacji wynajmowanego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego – od 43 do 60 miesiąca.

Ww. maksymalna kwota dofinansowania miesięcznego kosztu wynajęcia lokalu mieszkalnego, zależy przy tym od kilku czynników:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. lokalizacji przedmiotu dofinansowania, w trzech poziomach zróżnicowania:

    • miasto wojewódzkie,

    • gminy sąsiadujące bezpośrednio z miastem wojewódzkim oraz

    • pozostałe gminy w danym województwie,

  2. aktualnej wartości średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującej na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał (z wartościami aktualnych wskaźników, obowiązujących w czwartym kwartale br., można zapoznać się pod adresem – https://www.bgk.pl/bip/komunikat-z-01102024-r/) oraz

  3. sposobu poruszania się beneficjenta (zróżnicowanie dla osób poruszających się przy pomocy wózka inwalidzkiego oraz pozostałych osób):

    • dla osoby poruszającej się przy pomocy wózka inwalidzkiego – 38% wartości określonej aktualną wartością średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującej na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał i odpowiednio

    • dla osoby poruszającej się bez pomocy wózka inwalidzkiego – 28% wartości określonej aktualną wartością średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującą na poszczególnych poziomach terytorialnych, ogłaszaną przez Bank Gospodarstwa Krajowego w programie „Mieszkanie na Start” na dany kwartał.

Szczegółowych informacji na temat ww. maksymalnych kwot dofinansowania – należy poszukiwać w starostwie powiatowym, właściwym ze względu na lokalizację mieszkania lub domu, o dofinansowanie wynajmu którego zamierza się ubiegać. Program jest bowiem realizowany przez samorządy powiatowe, które wyrażą chęć przystąpienia do jego realizacji i w tym celu – zawrą z PFRON umowę w sprawie realizacji programu. 

Dofinansowanie do wynajmu mieszania lub domu – kto może się o nie ubiegać?

O dofinansowanie w ramach programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta, może ubiegać się osoba, która spełnia następujące warunki

  1. posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu – także w stopniu umiarkowanym lub orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub odpowiednio – o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,

  2. posiada status absolwenta szkoły podstawowej, ponadpodstawowej (wszystkich typów szkół) lub szkoły wyższej uzyskany w okresie 36 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku albo opuszcza rodzinę zastępczą, rodzinny dom dziecka, placówkę opiekuńczo-wychowawczą lub warsztat terapii zajęciowej,

  3. posiada pełną zdolność do czynności prawnych,

  4. złoży oświadczenie, że nie jest właścicielem mieszkania ani nie przysługuje jej spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości realizowania aktywności zawodowej oraz

  5. złoży oświadczenie o poszukiwaniu zatrudnienia lub o podjętym zatrudnieniu.

Przez poszukiwanie zatrudnienia, o którym mowa w pkt 5 powyżej, należy przy tym rozumieć – konkretne starania, które osoba, zamierzająca ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu, poczyniła aby znaleźć pracę, tzn. m.in. podjęła jedno z następujących działań: zamieszczanie lub odpowiadanie na ogłoszenia, w tym także korzystanie z aplikacji i portali umożliwiających poszukiwanie pracy znajdujących się w internecie, przeglądanie ogłoszeń, poszukiwanie pracy poprzez krewnych, znajomych lub bezpośrednio w zakładach pracy, poszukiwanie pracy poprzez powiatowy urząd pracy lub prywatne biuro pośrednictwa pracy, uczestniczenie w testach, rozmowach kwalifikacyjnych albo podjęcie starań o zorganizowanie własnego miejsca pracy.

Przez zatrudnienie, o którym mowa w pkt 5 powyżej, należy natomiast rozumieć:

  1. stosunek pracy na podstawie umowy lub umów o pracę,

  2. stosunek pracy na podstawie powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy lub umów o pracę,

  3. działalność rolniczą w rozumieniu ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

  4. działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6.03.2018 r. Prawo przedsiębiorców lub

  5. zatrudnienie na podstawie umowy lub umów cywilnoprawnych,

REKLAMA

o ile tak rozumiane – co najmniej jedno z wyżej wymienionych form zatrudnienia – trwa co najmniej 3 miesiące oraz w przypadku lit. a, b i e – określone w umowie wynagrodzenie, jest łącznie nie niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę (które aktualnie opiewa na kwotę 4300 zł1), a w przypadku lit. c i d – średniego przychodu z okresu ostatnich 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. 

Zatrudnienie, zgodnie z ww. rozumieniem tego pojęcia – co do zasady – musi być utrzymane przez beneficjenta programu w okresie od 25 do 60 miesiąca pobierania dofinansowania. W pierwszych 24 miesiącach objętych dofinansowaniem – beneficjent nie musi bowiem informować realizatora programu (czyli starostwa powiatowego) o każdej zmianie lub utracie zatrudnienia. Począwszy od 25 miesiąca objętego dofinansowaniem natomiast – zobowiązany jest do każdorazowego przekazywania realizatorowi programu informacji w powyższym zakresie, przy czym przerwa w okresie zatrudnienia może trwać maksymalnie 2 miesiące, jeżeli beneficjent nie wykaże aktywnego poszukiwania pracy. W przypadku aktywnego poszukiwania pracy – okres ten jest wydłużony do maksymalnie 6 miesięcy. Do 6 miesięcy ograniczony jest również łączny czas wszystkich przerw w okresie zatrudnienia, które mogą mieć miejsce od 25 do 60 miesiąca pobierania dofinansowania.

W tym roku, o dofinansowanie wynajmu mieszkania lub domu, po raz pierwszy mogą ubiegać się osoby opuszczające warsztat terapii zajęciowej – zostały one bowiem dodane do katalogu beneficjentów programu uchwałą nr 12/2024 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 21.11.2024 r. zmieniająca uchwałę w sprawie zatwierdzenia programu „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” Mieszkanie dla absolwenta.

Dofinansowanie do wynajmu mieszania lub domu – w jaki sposób można się o nie ubiegać?

W celu ubiegania się o otrzymanie dofinansowania – za pośrednictwem „Systemu Obsługi Wsparcia” (SOW) (dostępnego pod adresem: https://sow.pfron.org.pl/) – należy złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania na wynajem lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego spełniającego indywidualne kryterium dostępności dla beneficjenta

Do wniosku tego, należy dołączyć:

  • orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, a w przypadku osób z niepełnosprawnością narządu słuchu, także w stopniu umiarkowanym lub orzeczenie traktowane na równi z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności lub odpowiednio – z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,

  • kopię dokumentu potwierdzającego status absolwenta lub kopię dokumentu potwierdzającego opuszczenie rodziny zastępczej, rodzinnego domu dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawczej lub warsztatu terapii zajęciowej,

  • oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest właścicielem mieszkania ani nie przysługuje mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości realizowania aktywności zawodowej oraz

  • oświadczenie o poszukiwaniu zatrudnienia lub o podjętym zatrudnieniu.

Realizator programu, czyli starostwo powiatowe, właściwe ze względu na aktualne miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o dofinansowanie – w następstwie złożonego wniosku, w terminie 14 dni udzieli odpowiedzi o jego pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku – osoba ubiegająca się o dofinansowanie, będzie miała 90 dni na dostarczenie do starostwa umowy najmu mieszkania (lub domu) wraz z oświadczeniem, że mieszkanie to (lub odpowiednio – dom) spełnia indywidualne kryterium dostępności. Po dostarczeniu ww. dokumentów – pomiędzy starostwem, a osobą ubiegającą się o dofinansowanie, zostanie zawarta umowa na dofinansowanie, na podstawie której, do 10 dnia każdego miesiąca, na rachunek bankowy beneficjenta, będą przekazywane przyznane środki.

Wnioski o udział w programie można składać już dzisiaj. Nie została również, przez PFRON, określona data końcowa realizacji programu – zawieranie umów z beneficjentami, odbywać się będzie aż do wyczerpania budżetu programu, który opiewa na 150 mln zł. 

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

1 Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14.09.2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz.U. z 2023 r., poz. 1893)

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 44 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

REKLAMA

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

System kaucyjny w Polsce: rewolucja, która uderzy w małe sklepy?

System kaucyjny w Polsce ma ruszyć już wkrótce i zmienić sposób, w jaki oddajemy butelki i puszki. Dla dużych sieci to wyzwanie organizacyjne, ale dla małych sklepów może być prawdziwą rewolucją – od braku miejsca po dodatkowe koszty i obciążenie personelu. Czy lokalne sklepy poradzą sobie z nowymi obowiązkami?

REKLAMA