REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą zmiany w kodach recept: S – przyznawanych osobom 65+ oraz DZ – dla osób poniżej 18. roku życia, co do odbioru bezpłatnych leków bądź innych produktów medycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
seniorzy, recepty, projekt
Będą zmiany w kodach recept: S – przyznawanych osobom 65+ oraz DZ – dla osób poniżej 18. roku życia, co do odbioru bezpłatnych leków bądź innych produktów medycznych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwają konsultacje w zakresie zmian prawa co do wydawania i realizacji recept. Będzie możliwa korekta recepty, co znacznie uprawni proces. Projekt przewiduje umożliwienie farmaceucie lub personelowi wydającemu uzupełnienia recepty o niezbędny kod. Dzięki temu, pacjent otrzyma produkt bezpłatnie, po uzupełnieniu recepty w aptece, bez konieczności ponownego kontaktu z lekarzem czy dodatkowych wizyt u świadczeniodawcy. Podstawą prawną zmian jest prawo farmaceutyczne. Przypominamy też o trwającym w wielu gminach w Polsce tzw. PROGRAMIE LEK. W maju 2025 r. też będą dopłaty do leków, nawet do 300 zł. Wielu seniorów może więc już teraz korzystać z gminnych programów. Trzeba tylko sprawdzić jakie są warunki.

rozwiń >

Jakiś czas temu opisywaliśmy PROGRAM LEK. Wciąż bowiem mało wie, że w wielu gminach w Polsce obowiązują specjalne programy, które uprawniają do otrzymywania miesięcznego dodatku do zakupów leków. Jest to tzw. PROGRAM LEK. Pogramy obowiązują zwykle cały rok, a dopłata do leków wynosi od 200 do 300 zł. Leki to niezbędna potrzeba życiowa dla wielu osób, które często ze względu na trudną sytuację finansową muszą odmawiać sobie nie tyle jedzenia, czy ubrań, ale właśnie niektórych leków. Co ciekawe, są gminy, w których program ten obowiązuje już ponad 20 lat. W społeczeństwie wciąż jednak nie wie się o takich dodatkach, ponieważ nie wystarczająco dużo się o tym mówi i pisze. Czas to zmienić. Podpowiadamy na jakiej zasadzie działają programy i gdzie szukać informacji. Poniżej omówienie również ważnych informacji, bo projektowanych zmian w zakresie realizacji recept.

REKLAMA

Program le

Program lek

INFOR

Majowa dopłata do leków od 200 do 300 zł

Dobra wiadomość, jest jednak taka, że w wielu gminach w Polsce obowiązują specjalne programy, które uprawniają do otrzymywania miesięcznego dodatku do zakupów leków. Jest to tzw. PROGRAM LEK. Co ciekawe, są gminy, w których program ten obowiązuje już ponad 20 lat. W społeczeństwie wciąż jednak nie wie się o takich dodatkach, ponieważ nie wystarczająco dużo się o tym mówi i pisze. Czas to zmienić. Przytaczamy najważniejsze informacje na przykładzie wybranych gmin. Taka pomoc realizowana jest w miejscowych ośrodkach pomocy społecznej, gdzie należy szukać szczegółowych informacji. Mając jednak na uwadze fakt, że takie programy ustanawiane są na mocy uchwały podjętej przez daną gminę, należy zweryfikować jak wygląda to w miejscu, gdzie mieszkamy, według właściwości naszej gminy. Pogramy te mają bowiem charakter pomocy realizowanej w ramach prawa samorządowego – na mocy uprawnienia organów jednostek samorządu terytorialnego. Oczywiście umocowanie do tego daje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1283, 1572, dalej jako: ustawa). Przepis art. 39 ustawy wprost daje takie umocowanie, ponieważ stanowi, że w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może być przyznany zasiłek celowy. Zasiłek celowy może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych i leczenia, ogrzewania, w tym opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.

Po co zmiany w receptach?

Ważne

Projektowane zmiany w receptach są kluczowe, ponieważ będzie rozwiązywany kluczowy problem polegający na obecnym braku możliwości skorygowania recepty przez osobę ją realizującą w aptece ogólnodostępnej albo punkcie aptecznym w taki sposób, aby uzupełnić brakujący kod uprawnienia dodatkowego, celem uzyskania bezpłatnego produktu leczniczego (leku), środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego, na recepcie dla osoby niepełnoletniej (kod „DZ”) albo seniora (kod „S”).

Zmiany w wydawaniu i realizacji recept na 2025 - ważny informacja dla seniorów i osób niepełnoletnich

W wykazie prac legislacyjnych możemy znaleźć projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia, dotyczący zmian w przepisach o receptach (numer w wykazie: MZ 1752, dostępny pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12396300, dalej jako: projekt). Projekt został skierowany do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania.

Ważne

Generalna zasada jest taka, że jeśli brakuje na recepcie kodu potwierdzającego uprawnienia pacjenta, osoba wydająca lek ma możliwość uzupełnienia tego kodu na podstawie innych, dostarczonych dokumentów. Niemniej jednak, dotychczas taka sytuacja nie obejmuje pacjentów poniżej 18. roku życia ani osób po 65., którym przysługuje prawo do bezpłatnego otrzymywania niektórych leków. Stąd też proponowana zmiana przepisów, która ma ma zmienić taki stan rzeczy. Projekt przewiduje umożliwienie farmaceucie lub personelowi wydającemu uzupełnienia recepty o ten kod.

REKLAMA

W sytuacji, gdy obecnie nie ma możliwości, aby osoba realizująca receptę w aptece lub punkcie aptecznym skorygowała ją przez dodanie brakującego kodu (dotyczącego np. bezpłatnego produktu leczniczego, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego dla osoby niepełnoletniej – kod „DZ” – lub seniora – kod „S”), projekt przewiduje umożliwienie farmaceucie lub personelowi wydającemu uzupełnienia recepty o ten kod. Dzięki temu, pacjent otrzyma produkt bezpłatnie, po uzupełnieniu recepty w aptece, bez konieczności ponownego kontaktu z lekarzem czy dodatkowych wizyt u świadczeniodawcy.

Dokładna treść aktualnego brzmienia projektu jest taka: "(...) zmieniające rozporządzenie w sprawie recept. Na podstawie art. 96a ust. 12 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 686 oraz z 2025 r. poz. 129) zarządza się, co następuje: § 1. W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz. U. z 2023 r. poz. 487, 1734 i 2372 oraz z 2024 r. poz. 991) w § 8 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie: „1) kod uprawnień dodatkowych pacjenta, z wyjątkiem kodów uprawnienia dodatkowego pacjenta określonych w lp. 5, 8 i 9 załącznika nr 1 do rozporządzenia – osoba wydająca określa go na podstawie dokumentów, o których mowa w § 12 przedstawionych przez osobę okazującą receptę albo na podstawie danych dotyczących wieku świadczeniobiorcy, które osoba wydająca posiada, albo które może samodzielnie ustalić; osoba wydająca zamieszcza ten kod w Dokumencie Realizacji Recepty lub na rewersie recepty papierowej oraz zamieszcza ten kod w komunikacie elektronicznym, o którym mowa w art. 45 ust. 2 ustawy o refundacji, przekazywanym do oddziału wojewódzkiego Funduszu;”. § 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

14,5 mln osób skorzysta na zmianach

Jak podaje projektodawca podmioty, na które oddziałuje zmiana to świadczeniodawcy, których jest około 14,5 mln (według danych GUS). To właśnie w stosunku do tej grupy nastąpi poprawa dostępności do bezpłatnych produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych, w przypadkach braku kodu uprawnienia dodatkowego „DZ” albo „S” na recepcie, mimo że uprawnienie to przysługuje.

Będą zmiany w kodach recept: S – przyznawanych osobom 65+ oraz DZ – dla osób poniżej 18. roku życia, co do odbioru bezpłatnych leków bądź innych produktów medycznych

REKLAMA

Dotychczas, kiedy na recepcie brakowało kodu uprawnień dodatkowych, farmaceuta uzupełniał go na podstawie dokumentów wskazanych w § 12 rozporządzenia. Wypełniony kod dodawany był do Dokumentu Realizacji Recepty, zapisywany na rewersie papierowej recepty oraz przekazywany w elektronicznej wiadomości do właściwego oddziału wojewódzkiego Funduszu refundacyjnego, zgodnie z art. 45 ust. 2 ustawy o refundacji. Pomimo tego, należy tu podkreślić, że ta procedura nie obejmowała kodów: S – przyznawanego osobom po 65. roku życia, DZ – dla osób poniżej 18. roku życia, które upoważniają do odbioru bezpłatnych leków bądź innych produktów medycznych.

Podsumowując, trzeba wskazać, że projekt zmiany przepisów określa, że farmaceuta lub technik farmaceutyczny będzie miał możliwość we słanym zakresie i samodzielnie uzupełnić brakujące kody S lub DZ na recepcie. Weryfikacja uprawnienia do bezpłatnego zaopatrzenia zostanie uproszczona dzięki możliwości sprawdzenia daty urodzenia na podstawie widocznego na recepcie numeru PESEL, co eliminuje potrzebę dodatkowego analizowania dokumentów. W konsekwencji zmiany te umożliwią pacjentom uprawnionym do bezpłatnego zaopatrzenia w leki lub inne produkty medyczne zrealizowanie recept nawet, jeśli zawierają one błędy lub braki w uzupełnieniu kodu.

Apteki ogólnodostępne i punkty apteczne oraz farmaceuci i technicy farmaceutyczni - dla tych podmiotów to też duże zmiany

Jak wynika z Danych Ministerstwa Zdrowia i Rejestrów Medycznych zmiana prawa będzie miała wpływ na około 12,4 tys. aktywnych aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych oraz na około 60 tysięcy osób wykonujących zawód farmaceuty albo technika farmaceutycznego w aptece ogólnodostepnej albo punkcie aptecznym.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

REKLAMA

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

REKLAMA

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

REKLAMA