REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z więzienia czwartego piętra i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku
Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z więzienia czwartego piętra i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

rozwiń >

Umowa najmu senioralnego – nowe nadzieje dla starszych mieszkańców miast

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego wprowadza innowacyjne rozwiązanie, które może diametralnie poprawić życie seniorów w Polsce. Jak wskazuje uzasadnienie projektu, zmiany obejmują wprowadzenie „umowy najmu senioralnego lokalu jako nowego rozwiązania mającego zapewnić osobom starszym, samodzielnie zamieszkującym w lokalach położonych na wyższych kondygnacjach budynków niewyposażonych w windy, możliwość przeniesienia się do przestrzeni, która nie będzie ograniczać ich samodzielności”.

REKLAMA

REKLAMA

Problem tzw. „więźniów czwartego piętra” dotyka coraz więcej osób, a jego skala będzie rosła w przyszłości. Seniorzy, którzy mieszkają powyżej trzeciego piętra bez windy, narażeni są na codzienne trudności, ograniczenia mobilności i ryzyko zdrowotne. Według prognoz GUS, obecnie osoby starsze w wieku 60 lat i więcej stanowią blisko 26,3% ludności Polski, czyli około 9,9 mln osób. Do 2050 roku udział ten może wzrosnąć aż do 40%.

Nowe przepisy mają konkretny cel: umożliwić gminom stworzenie warunków, w których seniorzy będą mogli wygodnie mieszkać w lokalach dostosowanych do ich potrzeb. To nie tylko zmiana prawna, ale również realna poprawa jakości życia osób starszych w miastach i mniejszych miejscowościach.

Jak działa umowa najmu senioralnego i jakie daje korzyści?

Projekt ustawy wprowadza rozwiązania oparte na mieszkaniowym zasobie gminy, umożliwiającym seniorom wymianę mieszkań na bardziej dostępne. Zgodnie z projektem:

REKLAMA

  • seniorzy mieszkający w budynkach bez windy na co najmniej czwartej kondygnacji (czyli powyżej 3. piętra) będą mogli zawrzeć z gminą umowę najmu lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy, pod warunkiem jednoczesnego wynajęcia gminie swojego dotychczasowego lokalu;
  • gmina będzie mogła następnie podnajmować taki lokal innym osobom oczekującym na mieszkanie komunalne.

Jak podkreślono w uzasadnieniu: „Lokal wchodzący w skład mieszkaniowego zasobu gminy wynajmowany w ramach umowy najmu senioralnego będzie musiał umożliwiać osobom starszym swobodny dostęp, czyli będzie musiał znajdować się na parterze albo na wyższych piętrach pod warunkiem, iż budynek będzie wyposażony w windę”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że seniorzy nie będą musieli spełniać kryterium dochodowego obowiązującego przy standardowym wynajmie lokali gminnych. To istotne, ponieważ celem jest ułatwienie życia codziennego osobom starszym, a nie wspieranie ich wyłącznie ze względu na trudną sytuację materialną.

Równoległość umów i elastyczność dla właścicieli

Projekt ustawy przewiduje, że podpisanie umowy najmu senioralnego będzie ściśle powiązane z umową najmu dotychczasowego lokalu seniora. „Zasadniczo te dwie umowy najmu lokalu mają obowiązywać równolegle”, co daje seniorom poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Właścicielowi przysługuje prawo do wypowiedzenia umowy najmu lokalu zawartej z gminą, co daje gminom możliwość elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem.

Dodatkowo w przypadku wypowiedzenia przez seniora lub rozwiązania bez wypowiedzenia umowy najmu senioralnego, termin wypowiedzenia umowy najmu lokalu z gminą zostanie odpowiednio zsynchronizowany. To szczegółowe rozwiązanie prawne minimalizuje ryzyko konfliktów i ułatwia realizację nowych przepisów.

Podnajem lokali – nowe zasady i regulacje

Wprowadzenie najmu senioralnego wymaga również zmian w przepisach dotyczących podnajmu lokali przez gminę. Projekt przewiduje:

  • regulację okresu obowiązywania podnajmu lokalu w związku z terminem obowiązywania umowy najmu senioralnego;
  • możliwość zawierania umów podnajmu zarówno na czas określony, jak i nieokreślony, co zwiększa elastyczność gmin w zarządzaniu mieszkaniowym zasobem.

Jak wskazano w projekcie: „Mając na uwadze fakt, iż umowa najmu lokalu na czas nieoznaczony zawierana przez gminę może być wypowiedziana przez właściciela, konieczne jest dodanie podstawy prawnej pozwalającej gminie wypowiedzieć umowę podnajmu tego lokalu w odpowiednim czasie, co umożliwi zwrot mieszkania właścicielowi”.

Dzięki temu gminy będą mogły bez problemów organizować podnajmy, a seniorzy zyskają komfort zamieszkania w lokalach dostosowanych do ich potrzeb.

Co zmieni się dla obecnych podnajmów?

Projekt przewiduje także regulacje wstecz:

  • zasady wypowiadania umów podnajmu będą stosowane również do umów zawartych przed wejściem w życie ustawy;
  • w praktyce oznacza to, że wszystkie istniejące podnajmy będą mogły zostać dostosowane do nowych przepisów, co zapewni spójność i przejrzystość prawa.

To niezwykle ważne, ponieważ brak takich przepisów mógłby prowadzić do nieporozumień i sporów prawnych między gminami a najemcami.

Kto skorzysta na zmianach i dlaczego to przełom?

Nowe przepisy będą miały największy wpływ na osoby starsze, które dotychczas były ograniczone fizycznie przez brak windy lub wysoki standard kondygnacji. Projekt ustawy daje im:

  • możliwość zamieszkania w lokalu bez barier architektonicznych, co zwiększa samodzielność i komfort życia;
  • pewność formalną dzięki równoległym umowom najmu, eliminującą ryzyko nagłej utraty mieszkania.

Jak podkreśla uzasadnienie projektu: „Wprowadzane w projektowanym art. 21d zmienianej ustawy rozwiązanie oparto o instytucję mieszkaniowego zasobu gminy. Umożliwić ma ono gminom uruchomienie nowego rodzaju wsparcia dla osób starszych w zakresie poprawy ich warunków mieszkaniowych”.

To realna szansa na zmianę standardu życia milionów seniorów w Polsce, którzy dziś codziennie zmagają się z problemem nieprzystosowanych mieszkań. Korzyści dla seniorów i gmin to:

  • dla seniorów: bezpieczne mieszkania na parterze lub w budynkach z windą, większa niezależność, brak konieczności spełniania kryteriów dochodowych;
  • dla gmin: elastyczne zarządzanie mieszkaniowym zasobem, możliwość podnajmu lokali innym osobom oczekującym na mieszkania komunalne, spójne regulacje prawne dla nowych i istniejących umów.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Projekt ustawy przewiduje, że wszystkie zmiany będą obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku, co daje gminom czas na przygotowanie procedur i dostosowanie lokalnych zasobów mieszkaniowych. To również czas na kampanię informacyjną skierowaną do seniorów, którzy mogą skorzystać z nowych możliwości najmu.

Wprowadzenie umowy najmu senioralnego lokalu to bezprecedensowa szansa dla polskich seniorów

Wprowadzenie umowy najmu senioralnego lokalu to krok milowy w polityce mieszkaniowej Polski. Projekt ustawy:

  1. rozwiązuje problem „więźniów czwartego piętra”,
  2. umożliwia dostęp do mieszkań dostosowanych do potrzeb osób starszych,
  3. daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem.

Jak jasno zaznacza uzasadnienie projektu: „Seniorzy nie będą musieli spełniać kryterium dochodowego obowiązującego w danej gminie przy „standardowej” umowie najmu lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy – wynajęcie seniorom takich lokali nie wynika wszakże z ich trudnej sytuacji materialnej, a z ograniczeń w codziennym życiu spowodowanych utrudnionym dostępem do lokali położonych na wyższych piętrach”.

Dzięki tym zmianom, polscy seniorzy otrzymają realną szansę na samodzielne, komfortowe i bezpieczne życie w swoich miastach. To nie tylko reforma prawna – to rewolucja w jakości życia osób starszych, na którą czekały miliony Polaków.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to ) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA