REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć profil na PUE ZUS krok po kroku?

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Osoby, które nie posiadają profilu zaufanego czy możliwości rejestracji za pomocą bankowości elektronicznej również mogą zarejestrować się w PUE ZUS.
Osoby, które nie posiadają profilu zaufanego czy możliwości rejestracji za pomocą bankowości elektronicznej również mogą zarejestrować się w PUE ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Profil na PUE ZUS jest niezbędny, jeśli chcemy otrzymać bon turystyczny. Podpowiadamy jak krok po kroku założyć konto w systemie. Co istotne, można to zrobić na kilka sposobów.

Krok 1. Zdecyduj, w jaki sposób założysz profil w PUE ZUS

Rejestracji w systemie PUE ZUS można dokonać za pomocą:

REKLAMA

REKLAMA

  • profilu zaufanego lub login.gov.pl;
  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego;
  • bankowości elektronicznej.

Obecnie z PUE ZUS współpracują banki: PKO Bank Polski (iPKO, Inteligo) BOŚ Bank, Millenium, Citi handlowy, ING Bank Śląski.

Osoby, które nie posiadają profilu zaufanego czy możliwości rejestracji za pomocą bankowości elektronicznej również mogą zarejestrować się w PUE ZUS. W takiej sytuacji wymagana będzie dodatkowa wizyta w oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w celu potwierdzenia danych. Powinna się ona odbyć w ciągu 7 dni od rejestracji. Do oddziału należy zabrać ze sobą dokument tożsamości.

Krok 2. Przygotuj dane, ustal hasło

W formularzu rejestracyjnym zostaniemy poproszeni o podanie takich danych jak: imię, nazwisko, PESEL, data urodzenia, e-mail. Nieobowiązkowo wpisuje się numer telefonu komórkowego.

REKLAMA

Przedsiębiorcy, korzystający z rejestracji Dla przedsiębiorców wpisują również obowiązkowo numer NIP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku rejestracji za pomocą profilu zaufanego, login.gov.pl, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub bankowości elektronicznej część danych uzupełni się automatycznie, nie można ich zmienić.

Jednym z kroków niezbędnych przy rejestracji jest zdefiniowanie hasła do PUE. Hasło nie powinno składać się z imienia, nazwiska, oraz daty urodzenia. Należy użyć minimum 8 znaków, w tym wielkiej litery, małej litery, cyfry oraz znaku specjalnego.

Krok 3. Wejdź na stronę www.zus.pl

Aby założyć profil na PUE ZUS, należy wejść na stronę https://www.zus.pl/ i wybrać zakładkę Zarejestruj się w PUE.

Infor

W PUE ZUS mogą zarejestrować się nie tylko osoby fizyczne, ale przykładowo również spółki, stowarzyszenia czy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Mamy zatem do wyboru 3 sposoby rejestracji:

  • Dla Ciebie
  • Dla przedsiębiorców
  • Dla firm

Infor

Krok 4. Wybierz odpowiednią opcję rejestracji

Osoby, które posiadają:

  • profil zaufany mogą wybrać opcję TWÓJ PROFIL ZAUFANY, a następnie zalogować się za pomocą nazwy użytkownika lub adresu e-mail; możliwe jest także logowanie przy pomocy banku lub innego dostawcy;
  • kwalifikowany podpis elektroniczny mogą wybrać opcję TWÓJ KWALIFIKOWANY PODPIS ELEKTRONICZNY; po przekierowaniu na stronę rejestracji należy umieścić kartę w czytniku kart kryptograficznych i kliknąć PODPISZ OŚWIADCZENIE; następnie wybrać swój kwalifikowany podpis elektroniczny i podać do niego PIN;
  • bankowość elektroniczną mogą wybrać opcję TWOJA BANKOWOŚĆ ELEKTRONICZNA, a następnie kliknąć logo swojego banku;
  • e-dowód (dowód osobisty z warstwą elektroniczną) mogą wybrać opcję LOGIN.GOV.PL, a następnie dokonać wyboru narzędzia do logowania e-dowodem (smartfon z modułem NFC i aplikacją mobilną eDO App lub czytnik NFC podłączony do komputera).

Krok 5. Wprowadź dane i zarejestruj profil

Kolejnym etapem po wprowadzeniu danych jest zapoznanie się z regulaminem, który należy zaakceptować. Wymagana jest też zgoda dotycząca danych. Opcjonalnie można zaznaczyć zgodę na otrzymywanie informacji dotyczącej ubezpieczeń społecznych i bieżącej działalności ZUS. Konieczne jest też potwierdzenie Nie jestem robotem.

Na końcu klikamy przycisk ZAREJESTRUJ PROFIL.

W oknie, które wyświetli się po pomyślnej rejestracji znajdzie się m.in. login, który zostanie przesłany również na adres e-mail podany przy rejestracji.

Jeżeli zakładaliśmy profil za pomocą formularza, a nie za pośrednictwem profilu zaufanego, login.gov.pl, bankowości elektronicznej czy kwalifikowanego podpisu elektronicznego, to w ciągu 7 dni powinniśmy udać się do oddziału ZUS, aby potwierdzić rejestrację.

ZUS udostępnia listę swoich placówek na stronie https://www.zus.pl/o-zus/kontakt/oddzialy-inspektoraty-biura-terenowe

Warto pamiętać, iż na wizytę w placówce można umówić się wcześniej przez Internet.

Zobacz więcej: Chcesz umówić wizytę w ZUS? Zrób to przez Internet!

PUE ZUS – ważne informacje

  1. Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) jest narzędziem, które ma ułatwiać dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dzięki PUE można m.in. przeglądać dane zgromadzone w ZUS czy składać wnioski.
  2. W PUE ZUS powinny zarejestrować się nie tylko osoby korzystające z bonu turystycznego, ale również podmioty, które oferują wypoczynek opłacany bonem. Za pośrednictwem systemu będzie można wpisać się na listę przedsiębiorców turystycznych, rozliczających płatności bonem.
  3. Profil zakładany jest dla osoby fizycznej. W przypadku firm po użyciu opcji Dla Ciebie należy zgłosić się do placówki ZUS, aby uzyskać dostęp do profilu firmy.
  4. Do PUE ZUS można zalogować się za pomocą loginu i hasła. Nie jest to jedyny sposób logowania. Można to bowiem zrobić również za pomocą profilu zaufanego/login.gov.pl, kwalifikowanego podpisu elektronicznego, bankowości elektronicznej.
  5. Jeśli podczas logowania 3 razy zostanie podane błędne hasło, to system automatycznie zablokuje profil. Samodzielnie można go odblokować za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W przeciwnym razie konieczna będzie wizyta w placówce ZUS lub kontakt z Centrum Obsługi Telefonicznej.

Wioleta Matela-Marszałek

Polecamy serwis: ZUS

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy o lepsze rozumienie prawa w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi pracowik MOPS. Daje mamie albo Tobie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według MOP całkiem sprawna. Bo np. da radę przejść sama z pokoju do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pracownik MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważa zapisy orzeczenia o niepełnosprawności, które trzymasz w dłoni. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. Pracownicy MOPS nie są winni tej sytuacji - od lat są szkoleni do tej procedury. I są przekonani, że realizują nakazy prawa i na tym właśnie polega ich praca. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa w ten sposób podważać ustaleń lekarzy zawartych w orzeczeniach o niepełnosprawności".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA