REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Co jest wymagane do założenia tymczasowego profilu zaufanego?/Fot. Shutterstock
Co jest wymagane do założenia tymczasowego profilu zaufanego?/Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tymczasowy profil zaufany to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii koronawirusa. Założenie tymczasowego profilu nie wymaga wizyty w urzędzie. Wystarczy rozmowa video z urzędnikiem.

Tymczasowy profil zaufany to nowa usługa, która została uruchomiona 23 kwietnia 2020 r. Została ona przewidziana dla tych osób, które z różnych powodów nie posiadają profilu zaufanego.

REKLAMA

Zarówno profil zaufany, jak i podpis osobisty (funkcjonalność dowodu osobistego z warstwą elektroniczną) umożliwiają załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.

Jest to niezwykle istotne w czasie pandemii. Aby założyć profil zaufany, należy go potwierdzić w jednym z punktów. Możliwość założenia i potwierdzenia profilu zaufanego daje również 10 banków w Polsce. Osoby, które nie mogą skorzystać z takich form potwierdzenia mogą założyć tymczasowy profil zaufany.

Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, a jego założenie nie wymaga wizyty w urzędzie.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Co jest wymagane do założenia tymczasowego profilu zaufanego?

Do założenia tymczasowego profilu zaufanego będą potrzebne:

1. urządzenie z dostępem do internetu wyposażone w kamerę i mikrofon

Musi na nim działać aplikacja do rozmowy video: Skype lub Microsoft Teams.

2. ważny dowód osobisty

Możliwe jest użycie paszportu przez osobę, która ma lub miała polski dowód osobisty.

3. dane do kontaktu, takie jak adres e-mail i numer telefonu komórkowego

Adres e-mail jest potrzebny do otrzymywania powiadomień o statusie spraw i wysłanych wnioskach.

Na podany numer SMS przesyłane są kody do potwierdzenia logowania do usługi czy podpisania dokumentu.

4. przygotowana nazwa użytkownika i hasło

Ustala się je samodzielnie.

Nazwa użytkownika powinna zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Wielkość liter ma znaczenie. Nazwy użytkownika nie będzie można zmienić.

Hasło powinno mieć minimum 8 znaków, w tym: 1 dużą literę, 1 małą literę oraz 1 cyfrę lub 1 znak specjalny.

Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku. Po kilku dniach odbywa się rozmowa z urzędnikiem.

Złożenie wniosku

Aby złożyć wniosek, należy wejść na stronę https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany i wybrać opcję „TYMCZASOWY PROFIL ZAUFANY”.

Tymczasowy profil zaufany/Źródło: gov.pl

Następnie trzeba kliknąć w „ZAŁÓŻ TYMCZASOWY PROFIL ZAUFANY”. Wyświetli się strona, na której można wypełnić wniosek.

Tymczasowy profil zaufany/Źródło: gov.pl

We wniosku wpisuje się:

- dane logowania i dane wnioskodawcy;

- wybraną aplikację oraz możliwe godziny do rozmowy z urzędnikiem.

Przed potwierdzeniem wysłania wniosku warto sprawdzić wszystkie dane w podsumowaniu.

Po potwierdzeniu wysłania wniosku, należy wpisać kod autoryzacyjny otrzymany w wiadomości SMS i kliknąć „DALEJ”.

Potwierdzenie złożenia wniosku i założenia konta w serwisie profil zaufany zostanie przesłane na podany adres e-mail.

Należy pamiętać, aby nikomu nie podawać numeru wniosku. Jest on potrzebny do rozpoczęcia rozmowy z urzędnikiem.

Rozmowa z urzędnikiem

Urzędnik dzwoni do wnioskodawcy we wskazanym przez niego zakresie godzin. Podczas rozmowy należy sprawdzić czy podany przez urzędnika numer wniosku zgadza się z tym przesłanym w potwierdzeniu. Na adres e-mail zostanie przesłany link do rozmowy video przy użyciu aplikacji wybranej we wniosku. Należy kliknąć w link, a w przypadku aplikacji Skype dodatkowo w przycisk „Zadzwoń”. Po potwierdzeniu danych i przedstawieniu zasad korzystania z usługi urzędnik prosi o okazanie dowodu tożsamości, aby mógł przeczytać jego treść. W ten sposób odbywa się potwierdzenie profilu przez urzędnika. Zostanie ono przesłane na adres e-mail.

Nowe przepisy w związku z koronawirusem

REKLAMA

Możliwość udostępnienia usługi online, służącej do potwierdzania profilu zaufanego o krótszym terminie ważności, czyli „tymczasowego profilu zaufanego” wprowadziła nowelizacja specustawy dotyczącej koronawirusa, która weszła w życie 31 marca 2020 r.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami okres ważności tymczasowego profilu zaufanego wynosi 3 miesiące. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wydłużyć okres ważności tymczasowych profili zaufanych, uwzględniając szczególne okoliczności.

Wideoidentyfikacja wnioskodawcy polega na:

a) porównaniu wizerunku wnioskodawcy udostępnianego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej z wizerunkiem tego wnioskodawcy pobranym z Rejestru Dowodów Osobistych oraz

b) weryfikacji danych zawartych w warstwie graficznej dowodu osobistego albo paszportu wnioskodawcy okazanego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej, oraz

c) w uzasadnionych przypadkach – weryfikacji wiedzy wnioskodawcy przy wykorzystaniu danych dotyczących wnioskodawcy zgromadzonych w rejestrach publicznych lub w systemach teleinformatycznych.

Nagranie audiowizualne z transmisji przechowuje się przez okres 6 lat.

Podstawa prawna:

art. 20ca ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 346, ost. zm. Dz. U. z 2020 r., poz. 695).

Polecamy serwis: Pomoc prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MC: Zmiany w Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ochrona przed zagrożeniami w cyberprzestrzeni będzie wzmocniona

Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało projekt ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Ustawa ma wzmocnić ochronę obywateli oraz instytucji przed rosnącymi zagrożeniami w cyberprzestrzeni. Projekt został skierowany do konsultacji publicznych, które potrwają do 24 maja 2024 r.

Wcześniejsza emerytura dla urodzonych w konkretnych latach. Po osiągnięciu wieku 55. w przypadku kobiet i 60. w przypadku mężczyzn

Część osób może przejść na wcześniejszą emeryturę. Aktualnie bowiem nabycie prawa do emerytury pomostowej przysługuje osobom znacznie młodszym niż wcześniej. Przyszli emeryci nie muszą teraz udowadniać, że wykonywali pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r.

RPD do nauczycieli: bez kartkówek i sprawdzianów po majówce, czy długim weekendzie z Bożym Ciałem; pozwólcie dzieciom wypocząć

Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak zaapelowała w liście do nauczycieli o uszanowanie prawa uczniów do wypoczynku w trakcie majówki i długiego weekendu czerwcowego.

Czy wynajmujący może wejść do swojego mieszkania o dowolnej porze? Czy najemca może odmówić mu wstępu? Sprawdź, jakie są zasady.

Prawa wynajmującego, a prawa najemcy – co jest ważniejsze? Prawo chroni obie strony umowy. Ich zakres jest inny w przypadku awarii wywołującej szkodę lub zagrażającej bezpośrednio powstaniem szkody, a inny w odniesieniu do okresowego i doraźnego sprawowania kontroli nad nieruchomością.

REKLAMA

Nowy obowiązek do końca 2024 roku: 1 punkt ładowania aut elektrycznych na 10 lub 20 miejsc parkingowych. Kogo dotyczy?

Zbliżające się zmiany prawne w zakresie eMobility przyniosą w Polsce potrzebę szybkiej elektryfikacji parkingów. Dlatego E.ON Polska prezentuje przewodnik po wybranych zagadnieniach dotyczących obowiązujących i przyszłych regulacji w obszarze elektromobilności. Materiał powstał we współpracy z zespołem Dekarbonizacji kancelarii prawnej Osborne Clarke oraz firmą doradztwa podatkowego MDDP. Jest on kierowany do właścicieli i zarządców nieruchomości komercyjnych.

10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania na organizację potańcówki czeka na chętnych. Bez wkładu własnego. Chcesz potańczyć? Sprawdź!

Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi uruchamia program Potańcówki Wiejskie. Można z niego pozyskać 10.000 zł bezzwrotnego dofinansowania, bez wkładu własnego. Trzeba tylko nawiązać współpracę z wykonawcami tradycyjnej muzyki danej społeczności lokalnej.

Elektroniczne listy polecone z potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa Poczty Polskiej: e-Doręczenia. Jak dołączyć firmę do systemu e-Doręczeń?

Już niedługo zostanie wdrożona nowa usługa Poczty Polskiej e-Doręczenia. To prawdziwa rewolucja, która ma w dalszej perspektywie zastąpić tradycyjną papierową korespondencję wysyłaną do osób prywatnych, urzędów czy firm. Bank Pocztowy przeprowadził właśnie testy tej usługi z wykorzystaniem udostępnionego przez Pocztę Polską interfejsu API. Po jej wdrożeniu, zamiast osobistych wizyt w urzędzie pocztowym, fizycznego odbierania i wysyłania listów poleconych oraz archiwizowania papierowej korespondencji, będzie można dokonać wysyłki pisma w formie elektronicznej. Ta nowinka, to efekt wchodzącego w życie od października 2024 r. ułatwienia dla obywateli w postaci elektronicznego adresu do e-Doręczeń. 

Kto będzie musiał oddać 13. emeryturę? Niektórzy seniorzy powinni to sprawdzić

Niektórzy seniorzy będą musieli zwrócić 13. emeryturę. Pożegnanie z "trzynastką" dotyczy emerytów, którzy przekroczyli kwotowy limit dorabiania do emerytury. Dowiedz się, ile wynosi taki limit w 2024 roku, czy ta sytuacja dotyczy Ciebie?

REKLAMA

Kolejni funkcjonariusze mają podwyżki. Nawet do 16 100 zł

Tym razem podwyżki dla funkcjonariuszy ABW – przyznano im podwyżki pensji i dodatków.

Anita Noskowska-Piątkowska: Postulat stałych podwyżek w służbie cywilnej

Szefowa służby cywilnej: będę postulowała stały wzrost wynagrodzenia w służbie cywilnej.

REKLAMA