REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd: Na wcześniejszą emeryturę przeszły przed 1 stycznia 2013 r., a na powszechną (65 lat i 60 lat) po tej dacie [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Sąd: Na wcześniejszą emeryturę przeszły przed 1 stycznia 2013 r., a na powszechną (65 lat i 60 lat) po tej dacie [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]
Sąd: Na wcześniejszą emeryturę przeszły przed 1 stycznia 2013 r., a na powszechną (65 lat i 60 lat) po tej dacie [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do redakcji infor.pl docierają pytania osób poszkodowanych przez przejście z emerytury wcześniejszej na powszechną. Dotyczą: 1) kto i dlaczego podlega temu wyrokowi i 2) dlaczego sądy okręgowe stosują wyrok TK pomimo braku jego publikacji w Dzienniku Ustaw?

Odpowiadając na pierwsze pytanie z wyroku korzystają wyłącznie osoby (emeryci), które:

REKLAMA

Kogo dotyczy wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.?

1) Na wcześniejszą emeryturę przeszły przed 1 stycznia 2013 r. 

2) Przed 1 stycznia 2013 r. nie miały prawa przejść na powszechną emeryturę (65 lat i 60 lat), a przeszły na emeryturę po 1 stycznia 2013 r.

Sądy uważają, że wyrok TK o przeliczaniu emerytur obowiązuje (pomimo braku publikacji wyroku w Dz.U.)

Jest to sprzeczna teza sądów np. niż wnioski wynikające z uchwały Rady Ministrów z 18 grudnia 2024 r. zawiera taki zapis: "Rada Ministrów wyraża stanowisko, zgodnie z którym ogłaszanie w dziennikach urzędowych rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego mogłoby doprowadzić do utrwalenia stanu kryzysu praworządności. Wobec tego Rada Ministrów uznaje, że nie jest dopuszczalne ogłaszanie dokumentów, które zostały wydane przez organ nieuprawniony".

Przyjrzyjmy się przepisom Konstytucji RP o ogłaszaniu wyroków TK

Art. 190 wprowadza m.in. trzy zasady:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada 1. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne. (Art. 190 ust. 1 Konstytucji RP)

REKLAMA

Zasada 2. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawach wymienionych w art. 188 podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu w organie urzędowym, w którym akt normatywny był ogłoszony. Jeżeli akt nie był ogłoszony, orzeczenie ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". (Art. 190 ust. 2 Konstytucji RP)

Zasada 3 Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, jednak Trybunał Konstytucyjny może określić inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego. (Art. 190 ust. 3 zdanie pierwsze Konstytucji RP)

„Zasada 2” mówi o miejscu i terminie ogłoszenia wyroku TK, a „zasada 3” o skutku ogłoszenia w postaci „wyrok TK wchodzi w życie”. Stąd przyjmuje się, że wyrok TK „wchodzi” w życie po publikacji w Dzienniku Ustaw.

Co jednak kiedy nie ma takiej publikacji?

Na to pytanie odpowiedział w wyroku Sąd Okręgowy w Bielsku-Białej 15 października 2024 r. sygn. akt VIU 1016/24 (wyrok nieprawomocny, czekamy na rozstrzygnięcie Sądu Apelacyjnego) 

Sąd stwierdził że ZUS odmawiając wznowienia postępowania i ponownego ustalenia wysokości emerytury odwołał się do braku publikacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza nakaz niezwłocznego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw każdego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.

Przepisy Konstytucji nie regulują jednak skutków prawnych orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sytuacji, gdy nie zostanie ono opublikowane w Dzienniku Ustaw. Mamy:

1) nakaz prawny (artykuł 190 ust. 2 Konstytucji) publikacji wyroku TK i jednocześnie

2) Konstytucja nie wskazuje jakie są skutki braku publikacji wyroku, który został wydany (i powinien być opublikowany).

Zdaniem sądu wyrok TK obowiązuje pomimo braku publikacji w Dzienniku Ustaw

REKLAMA

Sąd Okręgowy użył takiej argumentacji: "Konstytucja RP nakazuje niezwłoczne ogłoszenie w „Dzienniku Ustaw” wyroku TK. Pozornie więc ZUS ma rację odmawiając zastosowania wyroku i przeliczenia setek tysięcy emerytur (po otrzymaniu odpowiednich wniosków)."

Sąd zauważył jednak, że co prawda Konstytucja nakazuje niezwłoczną publikację w Dz.U., ale nic nie mówi o tym, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego jest bez znaczenia bez tej publikacji. Sąd wyciągnął z tego wniosek, że każdy wyrok Trybunału Konstytucyjnego ma moc powszechnie obowiązującą jest ostateczne. Nie zmienia tego brak publikacji tego wyroku. I tak powoduje on:

Zmiana 1) utratę mocy art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1270, ze zm.) w zakresie, w jakim „dotyczy osób, które przed 1 stycznia 2013 r. nabyły prawo do emerytury na podstawie art. 32 ustawy”, z art. 67 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji,

Zmiana 2) pojawienie się podstawy prawnej do wznowienia postępowania przez ZUS w sprawie ponownego przeliczenia emerytur wskazanych przez Trybunał Konstytucyjny 4 czerwca 2024 roku.

Ważne! Sąd Okręgowy uznał, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. ogłoszony przez przewodniczącego składu sędziowskiego, ale nie opublikowany w Dzienniku Ustaw, i tak istnieją w obrocie prawnym i wywołują skutki prawne. Brak publikacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. zagraża prawom i wolnością obywateli oraz narusza ich zaufanie do państwa i wprowadzanego przez państwo prawa, a także narusza zasadę pewności prawa.

Dlatego Sąd Okręgowy wydał wyrok opierając się na tym, że wyżej wymieniony artykuł 25 ust. 1b jest niezgodny z Konstytucją RP.

PROMOCJA: Polecamy prenumeratę startową DGP. Opłata tylko 19,99 zł

Sąd okręgowy przyznał emerytowi wyrównanie za okres trzech lat 

Wyrok Sądu Okręgowego w Bielsku-Białej z 15 października 2024 r. sygn. akt VIU 1016/24: 

Sąd Okręgowy zmienił decyzję ZUS i przyznał emerytowi prawo do przeliczenia emerytury w wysokości bez zmniejszania o sumy kwot pobranych wcześniej emerytur od dnia 17 lipca 2024 r. (za trzy lata wstecz - jest to więc mniej niż chciał emeryt domagając się przeliczenia od 2017 r.)

Sporny przepis, który pokrzywdził emerytów przechodzących z wcześniejszej na emeryturę powszechną

Emerytura wcześniejsza - przejście na nią w 2012 r.

Prawo do emerytury powszechnej w czerwcu 2013 r. (wiek 60 lat albo 65 lat)

Ważne

ART. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej

Jeżeli ubezpieczony pobrał emeryturę częściową lub emeryturę na podstawie przepisów art. 46, 50, 50a, 50e lub 184, a także art. 88 lub art. 88a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, podstawę obliczenia emerytury, o której mowa w art. 24, ustaloną zgodnie z ust. 1, pomniejsza się o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranych emerytur w wysokości przed odliczeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
348,22 zł dodatku pielęgnacyjnego od 1 marca 2025 r. Co z zasiłkiem pielęgnacyjnym?

348,22 zł dodatku pielęgnacyjnego od 1 marca 2025 r. Co z zasiłkiem pielęgnacyjnym? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej podało wskaźnik waloryzacji emerytur i rent na 2025 r. Wyniesie on 105,5 proc.

Od 1 marca 2025 r. najniższa emerytura i renta wynosić będą 1878,91 zł. MRPiPS ogłosiło wskaźnik waloryzacji emerytur i rent na 2025 r.

Od 1 marca 2025 r. najniższa emerytura i renta wynosić będą 1878,91 zł. Wskaźnik waloryzacji świadczeń wyniesie 105,5 proc. Resort pracy ogłosił wysokość waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

MRPiPS oficjalnie: 105,5% to wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Najniższa emerytura: 1878,91 zł brutto od 1 marca

W dniu 12 lutego 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o ok. 5,5 procent.

Wiek emerytalny komornika sądowego oraz asesora komorniczego zostanie podwyższony? Projekt trafił do konsultacji

Wiek emerytalny komornika sądowego oraz asesora komorniczego zostanie podwyższony? Projekt nowelizacji ustawy o komornikach sądowych trafił do konsultacji. Projekt zakłada m.in. wydłużenie wieku aktywności zawodowej, zniesienie maksymalnego czasu trwania asesury oraz możliwość przywrócenia odwołanych komorników sądowych i asesorów komorniczych.

REKLAMA

Wyliczanie dat: Kiedy złożyć wypowiedzenie? Jak wyliczyć okres wypowiedzenia? Czy ilość dni w miesiącu ma na to wpływ?

Kiedy złożyć wypowiedzenie? Jak wyliczyć okres wypowiedzenia? Czy ilość dni w miesiącu ma na to wpływ? Ile wynosi okres wypowiedzenia przy umowie na okres próbny, umowie o pracę na czas określony, a ile wynosi przy umowie o pracę na czas nieokreślony?

Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach

Firmy, które nie wprowadziły systemu do zgłaszania nieprawidłowości lub będą próbowały wyciągać konsekwencje wobec sygnalistów mogą spodziewać się kar. Kim są sygnaliści, dlaczego są ważni dla firm, i jak wdrożyć odpowiednie systemy? Na te pytania odpowiedział Alan Arent z fińskiej grupy Juuriharja, która jest autorem systemu First Whistle.

Zmiany w dodatku za pracę w porze nocnej po 30 marca 2025 r.

Zmiany w dodatku za pracę w porze nocnej po 30 marca 2025 r. Jak zmiana czasu z zimowego na letni wpływa na wynagrodzenie pracownika i dodatek za pracę w nocy? Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w poszczególnych miesiącach 2025 r.?

Limity dorabiania do emerytur i rent w 2024 r. Kto musi rozliczyć się z ZUS i dlaczego?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że do końca lutego osoby, które w ubiegłym roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Chodzi o ustalenie, czy ZUS wypłaca świadczenie w prawidłowej wysokości.

REKLAMA

Wreszcie! Po latach pensja minimalna w urzędach zrównana z pensją w całej Polsce. Jest 4666 zł bez kombinacji z nagrodami i premiami

Do tej pory było tak, że jeżeli pensja minimalna wynosiła w Polsce 4666 zł (tak jest w 2025 r.), to u pracowników samorządowych na najniższych stanowiskach pensja zasadnicza wynosiła np. 4300 zł. Gmina dodawała z nagród, dodatków albo premii brakujące 366 zł. Zdobywała brakujące pieniądze tak, aby pracownik miał wymagane 4666 zł. Z perspektywy pracownika to była kradzież dodatków, które powinny zwiększać jego pensję, a nie wyrównywać ją do minimalnej 4666 zł. Pracownik chciał mieć 4666 zł + 366 zł dodatku. W 2025 r. koniec tej praktyki. Minimalna pensja zasadnicza pracownika samorządowego wynosi 4666 zł bez konieczność sztukowania jej dodatkami i premiami. Tyle samo co u pracodawców prywatnych.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2025 r. [i nie będzie to nawet prognozowane 5,82 proc.]. Ostateczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. rozczaruje

11 lutego br. Prezes GUS ogłosił komunikat, z którego wynikają ostatnie brakujące dane potrzebne do wyliczenia rzeczywistego wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. (tj. komunikat w sprawie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. w stosunku do 2023 r.). Wynika z niego, że w tym roku, świadczenia emerytalno-rentowe nie wzrosną nawet o szacowane dotychczas 5,82 proc.

REKLAMA