REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sąd: Emerytka z 2010 r. nie może skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Niepotrzebne spory z ZUS w sądzie. Najpierw sprawdź, czy jest po co iść do sądu [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]
Niepotrzebne spory z ZUS w sądzie. Najpierw sprawdź, czy jest po co iść do sądu [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jest zamieszanie w sprawie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Emeryci nie wiedzą, czy podlegają pod ten wyrok, czy nie. I niekiedy niepotrzebnie składają wnioski o ponowne przeliczenie emerytury przez ZUS, a po decyzji odmownej kierują odwołanie do sądu okręgowego.

Na końcu artykułu jak rozpoznać, kto podlega wyrokowi TK, a poniżej przykład niepotrzebnego sporu przed sądem.

REKLAMA

Nie idź niepotrzebnie przeciwko ZUS do sądu. Najpierw sprawdź, czy jest po co iść [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Tym przykładem jest wyrok z 5 grudnia 2024r. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (Sygn. akt VI U 1627/24). Link do wyroku.

W sprawie tej 23 sierpnia 2024 r. ZUS odmówił emerytce przeliczenia emerytury. ZUS – jak wiadomo uznaje, że - wydanie wyroku przez Trybunał nie jest przesłanką do uchylenia lub zmiany decyzji, wskazaną w art. 114 ustawy emerytalnej.

Emerytka konsekwentnie domagała się jednak, aby wobec niej ZUS wdrożył zasady ochrony konstytucyjnej wskazane przez TK 4 czerwca 2024 r. Emerytka chciała, aby ZUS przeliczył je emeryturę tak jakby nie zastosowano art. 25 ust. 1b ustawy emerytalno-rentowej. I dopiero sąd stwierdził, że cały spór sądowy był niepotrzebny, gdyż tego przepisu ZUS wobec emerytki .... nie zastosował. Powstała więc kuriozalna sytuacja. Emerytka domagała się od ZUS usunięcia czynności pomniejszenia jej emerytury (o korzyści z emerytury wcześniej), kiedy ZUS takiego pomniejszenia nie przeprowadził.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynikało to z tego, że ZUS przyznał emerytce emeryturę w 2010 r., a problem pomniejszania emerytur wystąpił po 2013 r. ZUS wyliczył emeryturę bez pomniejszania jej o kwoty pobranych emerytur w obniżonym wieku emerytalnym.

Ubezpieczona wniosła o przeliczenie jej emerytury w wieku powszechnym bez zastosowania regulacji zawartej w przepisie art. 25 ust. 1b ustawy emerytalno-rentowej.

Oto ten przepis:

Wyrok TK dotyczy osób, które przeszły na emeryturę po 2013 r. a nie w 2010 r.

Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. dotyczy tylko emerytów, którzy przeszli na emeryturę po 1 stycznia 2013 r., a w 2012 r. przebywali na emeryturze wcześniejszej.

Dlatego 5 grudnia 2024r. Sąd Okręgowy w Bydgoszczy VI Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (Sygn. akt VI U 1627/24) zważył co następuje:

1) Odwołanie ubezpieczonej nie może zostać uwzględnione.

2) W przypadku ubezpieczonej , która otrzymuje emeryturę od roku 2010, organ rentowy obliczając wysokość jej emerytury w wieku powszechnym nie zastosował wyżej wskazanego przepisu i nie pomniejszył podstawy obliczenia jej emerytury o kwotę stanowiącą sumę kwot pobranej dotychczas emerytury w wieku obniżonym z uwagi na to, że przepis ten jeszcze ni

e obowiązywał. Tym samym , wyrok TK , na który powołuje się w ogóle jej nie dotyczy.

3) Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 4 czerwca 2024 r., w sprawie o sygn. akt SK 140/20, orzekł, że art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1251) w zakresie, w jakim dotyczy osób, które złożyły wniosek o przyznanie świadczeń, o których mowa w tym przepisie, przed 6 czerwca 2012 r., jest niezgodny z art. 67 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji.

PROMOCJA: Polecamy prenumeratę startową DGP. Opłata tylko 19,99 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 marca 2025 r. najniższa emerytura i renta wynosić będą 1878,91 zł. MRPiPS ogłosiło wskaźnik waloryzacji emerytur i rent na 2025 r.

Od 1 marca 2025 r. najniższa emerytura i renta wynosić będą 1878,91 zł. Wskaźnik waloryzacji świadczeń wyniesie 105,5 proc. Resort pracy ogłosił wysokość waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

Oficjalnie: Waloryzacja rent i emerytur w 2025 r. - wskaźnik 105,5%. 1878,91 zł brutto najniższej emerytury od 1 marca

W dniu 12 lutego 2025 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o ok. 5,5 procent.

Wiek emerytalny komornika sądowego oraz asesora komorniczego zostanie podwyższony? Projekt trafił do konsultacji

Wiek emerytalny komornika sądowego oraz asesora komorniczego zostanie podwyższony? Projekt nowelizacji ustawy o komornikach sądowych trafił do konsultacji. Projekt zakłada m.in. wydłużenie wieku aktywności zawodowej, zniesienie maksymalnego czasu trwania asesury oraz możliwość przywrócenia odwołanych komorników sądowych i asesorów komorniczych.

Wyliczanie dat: Kiedy złożyć wypowiedzenie? Jak wyliczyć okres wypowiedzenia? Czy ilość dni w miesiącu ma na to wpływ?

Kiedy złożyć wypowiedzenie? Jak wyliczyć okres wypowiedzenia? Czy ilość dni w miesiącu ma na to wpływ? Ile wynosi okres wypowiedzenia przy umowie na okres próbny, umowie o pracę na czas określony, a ile wynosi przy umowie o pracę na czas nieokreślony?

REKLAMA

Przedsiębiorco, uniknij kary - zapytaliśmy eksperta o ustawę o sygnalistach

Firmy, które nie wprowadziły systemu do zgłaszania nieprawidłowości lub będą próbowały wyciągać konsekwencje wobec sygnalistów mogą spodziewać się kar. Kim są sygnaliści, dlaczego są ważni dla firm, i jak wdrożyć odpowiednie systemy? Na te pytania odpowiedział Alan Arent z fińskiej grupy Juuriharja, która jest autorem systemu First Whistle.

Zmiany w dodatku za pracę w porze nocnej po 30 marca 2025 r.

Zmiany w dodatku za pracę w porze nocnej po 30 marca 2025 r. Jak zmiana czasu z zimowego na letni wpływa na wynagrodzenie pracownika i dodatek za pracę w nocy? Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w poszczególnych miesiącach 2025 r.?

Limity dorabiania do emerytur i rent w 2024 r. Kto musi rozliczyć się z ZUS i dlaczego?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że do końca lutego osoby, które w ubiegłym roku pobierały wcześniejszą emeryturę lub rentę oraz dorabiały do swojego świadczenia, powinny poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Chodzi o ustalenie, czy ZUS wypłaca świadczenie w prawidłowej wysokości.

Wreszcie! Po latach pensja minimalna w urzędach zrównana z pensją w całej Polsce. Jest 4666 zł bez kombinacji z nagrodami i premiami

Do tej pory było tak, że jeżeli pensja minimalna wynosiła w Polsce 4666 zł (tak jest w 2025 r.), to u pracowników samorządowych na najniższych stanowiskach pensja zasadnicza wynosiła np. 4300 zł. Gmina dodawała z nagród, dodatków albo premii brakujące 366 zł. Zdobywała brakujące pieniądze tak, aby pracownik miał wymagane 4666 zł. Z perspektywy pracownika to była kradzież dodatków, które powinny zwiększać jego pensję, a nie wyrównywać ją do minimalnej 4666 zł. Pracownik chciał mieć 4666 zł + 366 zł dodatku. W 2025 r. koniec tej praktyki. Minimalna pensja zasadnicza pracownika samorządowego wynosi 4666 zł bez konieczność sztukowania jej dodatkami i premiami. Tyle samo co u pracodawców prywatnych.

REKLAMA

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2025 r. [i nie będzie to nawet prognozowane 5,82 proc.]. Ostateczny wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. rozczaruje

11 lutego br. Prezes GUS ogłosił komunikat, z którego wynikają ostatnie brakujące dane potrzebne do wyliczenia rzeczywistego wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. (tj. komunikat w sprawie realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. w stosunku do 2023 r.). Wynika z niego, że w tym roku, świadczenia emerytalno-rentowe nie wzrosną nawet o szacowane dotychczas 5,82 proc.

RPO: Opiekunowie osób niepełnosprawnych poszkodowani przez świadczenie wspierające i pielęgnacyjne. Kiedy nowelizacja przepisów?

Luka polega na utracie przez opiekuna osoby niepełnosprawnej ubezpieczenia zdrowotnego oraz składek emerytalnych za okres od pół roku do roku (w zależności jak bardzo jest opóźniona wypłata świadczenia wspierającego). Utrata odbywa się wstecznie. Np. w grudniu 2024 r. opiekun dowiedział się, że nie ma ubezpieczenia od stycznia 2024 r. Co jeżeli w tym okresie leżał w szpitalu i przeszedł operację w lipcu 2024 r. (sądził, że ma ubezpieczenie)? Czy szpital będzie domagał się pieniędzy za leczenie bez ubezpieczenia?

REKLAMA