REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok TK. Przeliczenia emerytur w 2025 r. dla kluczowej granicy 1 stycznia 2013 r. [Przykład]

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wyrok TK. Przeliczenia emerytur w 2025 r. dla kluczowej granicy 1 stycznia 2013 r. [Przykład]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla przeliczenia emerytury graniczną datą jest 1 stycznia 2013 r. Jeżeli byłeś na wcześniejszej emeryturze przed 2013 r., to masz szansę na ponowne przeliczenia związane z emeryturą (przez ZUS, o ile nakaże to sąd okręgowy i apelacyjny). Jeżeli na wcześniejszą emeryturę trafiłeś np. 2 stycznia 2013 r., to nie masz na to szans. Powyższe dotyczy emerytów, którzy swoje prawa do podwyżki emerytury wywodzą z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. sygn. SK 140/20. W artykule list naszego czytelnika, który na wcześniejszą emeryturę przeszedł od 1 listopada 2013 r. Nie może więc skorzystać z korzystnego przeliczenia emerytury na podstawie tego wyroku.

Jest niewątpliwie ofiarą niekorzystnych przepisy. Nikt mu w ZUS nie powiedział, że straci (i ile) na wcześniejszej emeryturze. Gdyby wiedział prawie na pewno z emerytury wcześniejszej, by nie skorzystał. Według wyliczeń emeryta, którego historię przedstawiamy poniżej stracił 1000 zł miesięcznie na emeryturze.

REKLAMA

REKLAMA

Emeryci pytają o daty kluczowe dla stosowania wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.

List czytelnika do naszej redakcji - nie może skorzystać z przeliczenia emerytury na podstawie tego wyroku, gdyż na wcześniejszą emeryturę przeszedł w listopadzie 2013 r. Gdyby to zrobił w 2012 r. miałby szansę na wygranie z ZUS sporu sądowego przed sądem okręgowym, a potem apelacyjnym.

Ważne

Dzień dobry 

W 2013 osiągnąłem wiek 60 lat, zakład pracy poinformował mnie że mogę przejść na emeryturę, korzystając z przywileju za pracę w szczególnych warunkach. Przez 35 lat pracowałem w zawodzie motorniczego tramwaju. Ogólnie przepracowałem 42 lata. Oczywiście skorzystałem z przywileju i od 1 listopada 2013 r. jestem na emeryturze. Jakież było moje zdziwienie kiedy w 2018 r. złożyłem wniosek o powszechną emeryturę . Okazało się że z mojego kapitału początkowego zostają mi pobrane wcześniej pobrane emerytury, na podstawie art. 25 ust 1b . Nikt nie poinformował mnie o wprowadzonej ustawie. Gdybym wiedział o takich "machlojkach" w mojej powszechnej emeryturze i ograbienie mnie z ciężko wypracowanego kapitału, moja decyzja w 2013 r. mogła by być inna. Obecnie mam obniżoną emeryturę o ok 1000zł miesięcznie,  i nadal pobieram emeryturę wcześniejszą. Spełniałem warunki na emeryturę pomostową ale najprawdopodobniej otrzymałem "jakąś" inną mniej korzystną. Niestety nie mam daru analizowania i śledzenia wszystkich przepisów by wiedzieć co prawnie obowiązuje . Obecnie doszedłem do wniosku że ZUS  nawet odliczając te wcześniej pobrane emerytury oszukuje mnie ponieważ kwota potrącana liczona jest przed pobraniem zaliczki na podatek oraz składki zdrowotnej. Czyli podwójny podatek i podwójna składka. Pobierając wcześniejszą emeryturę jest mi potrącany podatek i składka zdrowotna, czyli już je zapłaciłem. Potrącając mi wcześniej pobrane emerytury kolejny raz zabierany jest podatek i zdrowotna składka. Reasumując jest to oszustwo państwowego instytutu względem świadczeniobiorców, którzy ufają Państwu . Teraz po całej Wielkiej sprawie z art 25 ust 1b   gdzie udowodniono niekonstytucyjności tej ustawy nadal nie nie dzieje się by zlikwidować to oszustwo i oddać zagrabione Polakom pieniądze. Ciągłe odpowiadanie że dla naszego Państwa to byłby ogromny wydatek gdyby chciano naprawić te szkody. Ale to kolejne kłamstwo, te pieniądze wcześniej emerytom zabrano, zagrabiono z ich kont emerytalnych . Kiedy nam zagrabili te pieniądze nikt nawet nie wspomniał o zyskach jakie z tego tytułu uzyskało nasze Państwo. 

Wciąż mam nadzieję że sprawiedliwość zwycięży. (...)

Z poważaniem

nazwisko i imię do wiadomości redakcji

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Jak rozpoznać, że emeryt może skorzystać z wyroku TK i domagać się przeliczenia emerytury?

Sędziowie jednoznacznie określili daty graniczne. Tylko osoby, które były na emeryturze wcześniejszej przed 2013 rokiem, mogą skorzystać z tego orzeczenia. Dlaczego tak? Bo od 1 stycznia 2013 roku weszła w życie niekorzystna zmiana, która karała osoby będące na wcześniejszych emeryturach. Zmiana ta polegała na pomniejszaniu emerytury powszechnej (60 lat i 65 lat) o pieniądze wypłacone w ramach emerytury wcześniejszej.

REKLAMA

Dlaczego ta data 1 stycznia 2013 r.?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bo tylko takie osoby nie mogły wycofać się z emerytury wcześniejszej. Jak weszły nowe przepisy już były na tej emeryturze. Natomiast 2 stycznia 2013 roku każdy emeryt teoretycznie wiedział, że wcześniejsza emerytura oznacza straty co do emerytury powszechnej.

Przykład

Emeryt przeszedł na emeryturę wcześniejszą w listopadzie 2013 r. Niekorzystne przepisy o pomniejszaniu emerytur obowiązywały już 10 miesięcy Emeryt powinien wiedzieć o tych przepisach i nie składać wniosku o wcześniejszą emeryturę (oczywiście nie wiedział bo w ZUS o tym nikt nie powiedział. Dlatego TK przyjął, że taka osoba nie może skorzystać z jego wyroku. Gdyby emeryt był na wcześniejszej emeryturze, to nie wiedział (idąc na emeryturę) o złych dla niego przepisach. Nie mógł przed nimi uciec. Dlatego prawo go chroni dając podwyżkę emerytury o średnio 1000 zł i wyrównanie 64 000 zł (o ile tak zadecyduje sąd, gdyż wyrok TK nie jest opublikowany i ZUS go nie chce stosować).

Jakie są korzyści dla emeryta z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r.?

Pierwsza korzyść to znaczna podwyżka bieżących świadczeń emerytalnych. Przed wyrokiem Trybunału ZUS przygotował symulacje, ile może wynieść taka podwyżka emerytury (średnio). Była to kwota między 1000 a 1200 zł. Druga korzyść to wyrównanie często za okres 10–11 lat. Tu ZUS szacował wartość takiego wyrównania nawet na 64.000 zł (średnio).

Nie dziwi więc zainteresowanie emerytów poszkodowanych przez wcześniejsze emerytury, takim korzystnym przeliczeniem na nowo świadczeń emerytalnych. Ale skorzystać mogą z tego tylko osoby, które na emeryturze wcześniejszej znalazły się przed 2013 r.

D

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA