REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Własna działalność gospodarcza w Portugalii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Golińska
aplikant radcowski

REKLAMA

REKLAMA


Dla osób które zdecydowały się na emigrację w poszukiwaniu pracy do Portugalii, interesującą alternatywą może być założenie własnej działalności gospodarczej.

W Portugalii istnieją specjalne biura, które zajmują się obsługą i udzielaniem informacji klientom oraz ułatwianiem procesu tworzenia i przekształcania przedsiębiorstw i nazywają się Centrami Formalności dla Przedsiębiorstw (CFE). W takim Centrum można dokonać wszystkich formalności związanych z procesem tworzenia nowej spółki.

REKLAMA

W Portugalii wyróżnia się następujące formy prawne prowadzenia działalności gospodarczej:

  • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
  • spółka akcyjna
  • spółka jawna
  • spółka komandytowa – zwykła i akcyjna
  • jednoosobowy przedsiębiorca – osoba fizyczna.

Poniżej przedstawione zostaną w skrócie podstawowe wymogi dla każdego z rodzajów działalności gospodarczej.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – ( sociedade por quotas )

  • minimalna wartość kapitału zakładowego - 5.000 Euro; kapitał ten podzielony jest na udziały początkowe wspólników. Minimalny udział nie może być mniejszy niż 2% Minimalnego Kapitału Zakładowego – 100 Euro;
  • odpowiedzialność za długi – tylko majątkiem spółki;
  • najbardziej korzystny rodzaj spółki dla drobnych i średnich przedsiębiorców.

Jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ( Sociedade unipessoal por quotas )

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jeden wspólnik, osoba fizyczna lub prawna, posiada cały kapitał spółki (min. 5000 Euro);
  • może być rezultatem koncentracji udziałów kapitałowych spółki dla jedynego wspólnika, niezależnie od powodu takiej koncentracji;
  • odpowiedzialność za zobowiązania - do wysokości kapitału spółki;
  • spółka jest tworzona na podstawie deklaracji o założeniu spółki;
  • wpłaty kapitałowe - wyłącznie w formie pieniężnej, bez aktu notarialnego.

Spółka Akcyjna ( Sociedade Anónima )

  • kapitał spółki podzielony jest na akcje;
  • w skład wchodzi co najmniej 5 wspólników;
  • odpowiedzialność wspólników - do wysokości posiadanych akcji;
  • wartość nominalna akcji - nie niższa od jednego centyma (1/100 Euro);
  • nominalny minimalny kapitał - 50.000 Euro.

Spółka jawna ( Sociedade em nome colectivo )

  • wspólnicy odpowiadają za swoje wkłady indywidualnie;
  • solidarna odpowiedzialność za zobowiązania spółki.

Spółka Komandytowa ( Sociedade em comandita )

  • wspólnicy odpowiadają za swoje wkłady indywidualnie;
  • solidarna odpowiedzialność za zobowiązania spółki;
  • nazwiska wspólników komandytowych nie mogą figurować w nazwie spółki, o ile nie ma na to specjalnego pozwolenia.

Spółka Komandytowa Zwykła ( Sociedade em comandita simples )

  • kapitał nie jest reprezentowany w formie akcji;
  • zastosowanie mają przepisy dotyczące spółek jawnych.

Spółka Komandytowa Akcyjna ( Sociedade em comandita por acçőes )

  • co najmniej 5 wspólników komandytowych;
  • zastosowanie mają przepisy dotyczące spółek akcyjnych;
  • tylko wkłady wspólników komandytowych są reprezentowane w formie akcji.

Procedura zakładania spółki jest podobnie jak w Polsce, dość długa i skomplikowana. Najpierw trzeba uzyskać zaświadczenie zatwierdzenia firmy spółki oraz tymczasowej karty identyfikacyjnej spółki. Następnie sporządzić akt założenia spółki i podpisać do u notariusza. Potem trzeba zgłosić spółkę do Generalnej Dyrekcji ds. Podatków, zarejestrować w Rejestrze handlowym i Regionalnym Urzędzie Ubezpieczenia Społecznego.

Osoba fizyczna – jednoosobowy przedsiębiorca

Ta forma działalności jest stosunkowo najlepsza dla emigrantów, cała procedura jest też znacznie uproszczona. Wystarczy tylko dokonać rejestracji w Urzędzie Finansowym i uzyskać numer identyfikacji podatkowej.

Źródło: www.eures.praca.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

REKLAMA

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

Paczka na dobry początek, czyli od czego zacząć marketing kancelarii

Decyzja zapadła, postanawiasz założyć własną kancelarię. Historie mogą być różne – właśnie zdobyłeś uprawnienia, odchodzisz z innej kancelarii, robisz spin-off wraz z częścią zespołu. Niezależnie od powodu, marketing czas zacząć. Pierwsze miesiące to często walka o widoczność. Ten artykuł podpowie Ci, od czego zacząć i jak szybko przejść od chaosu do konkretnego planu marketingowego.

Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

REKLAMA

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

Szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej. Nowe przepisy mogą otworzyć magazyny dla tysięcy Polaków.

REKLAMA