REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć hasło zabezpieczające pocztę elektroniczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak stworzyć hasło zabezpieczające pocztę elektroniczną? / Fot. Fotolia
Jak stworzyć hasło zabezpieczające pocztę elektroniczną? / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Hasło stanowi najpopularniejszy sposób zabezpieczenia poczty elektronicznej. W świetle RODO hasłowanie jest jedną z form zabezpieczania danych osobowych. Jak stworzyć hasło, które zapewni większe bezpieczeństwo?

O czym należy pamiętać przy tworzeniu hasła zabezpieczającego?

Było o monitoringu wizyjnym, było o monitoringu poczty elektronicznej. Troszkę kontynuując, niniejszy artykuł będzie o tym jak powinniśmy zabezpieczać między innymi naszą pocztę – zarówno służbową jak i tą prywatną. Obecnie hasło jest najpopularniejszą formą zabezpieczania i uwierzytelniania się w Internecie. Warto zauważyć, że właśnie hasłowanie dostępu do poczty elektronicznej czy do wysyłanych plików zawierających dane osobowe (pseudonimizacja) jest jedną z form zabezpieczenia tych danych w świetle RODO. Pamiętajmy jednak o tym, że aby takie hasło spełniało swoje zadanie, nie może być banalnym do odgadnięcia ciągiem znaków.

REKLAMA

Pomimo tego, że od dawna eksperci od cyberbezpieczeństwa uczulają nas jak powinno wyglądać odpowiednie zabezpieczenie naszych danych, wielu z nas nadal stawia wygodę właśnie ponad bezpieczeństwo. Bardzo często używamy tych samych haseł do wielu serwisów (podobnie jest zresztą z PIN-ami do kart bankomatowych), bo tak jest wygodniej albo hasła, których używamy, są banalnie proste do rozszyfrowania.

Według badań przeprowadzonych przez firmę Keeper najczęściej używaną kombinacją do zabezpieczania kont było klasyczne 123456. Kolejne miejsca w rankingu zajmowały równie banalne warianty –123456789 czy qwerty. Jeśli macie gdziekolwiek takie hasło, zmieńcie je natychmiast.

Polecamy: Personel i zarządzanie – prenumerata.

Jak więc stworzyć w miarę dobre hasło?

Jest kilka zasad, które warto znać, a przede wszystkim warto je stosować. Po pierwsze, pamiętajcie, aby nie używać tego samego hasła do zabezpieczania różnych danych w różnych miejscach – znacznie zwiększa to nasze bezpieczeństwo w przypadku wycieku danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest długość hasła – stawiajcie na hasła minimum 12 znakowe – chociaż prawda jest taka, że hakerskie skrypty radzą sobie całkiem dobrze z hasłami o tej długości.

Długość hasła to jedno, a jego złożoność to drugie – używajcie dużych i małych liter, cyfr, znaków specjalnych. To z pewnością wpływa na siłę waszego zabezpieczenia. Nie używajcie haseł, w których jest imię waszego dziecka, psa, kota, data urodzin, ślubu itd., bo są to bardzo proste i oczywiste hasła. Wykorzystujcie sekwencje kojarzące się wam z jakimiś wyrażeniami lub z jakimś osobistym wydarzeniem, ale pamiętajcie, że to powinno być coś, co nie jest powszechną wiedzą, a jednocześ­nie z waszego punktu widzenia jest kwestią oczywistą. Połączenie np. daty ukończenia studiów z imieniem psa sąsiada oraz nazwy ulubionych płatków śniadaniowych to prosty, choć dobry przykład.

Generatory haseł

Zakładając jednak, że powyższy, dość podstawowy poziom zabezpieczeń nas nie satysfakcjonuje, możemy pójść o krok dalej i skorzystać z tak zwanych generatorów haseł – czyli cały proces tworzenia hasła powierzyć maszynie. Nawet najprostsze programy potrafią tworzyć hasła tak złożone, że ich sforsowanie może być nawet kwestią lat. Pomocny w zapamiętaniu złożonych haseł może być menedżer haseł.

Oprócz tego, że stworzymy sobie w miarę bezpieczne hasło, pamiętajmy o tym, iż nawet najlepsze hasło warto zmieniać – nie ma zasady jak często ale rozsądne wydaje się 30 dni no a maksymalne jest już 90, i oczywiście nie zapisujemy naszych haseł na żadnych karteczkach w żadnych notesach nie dzielimy się nimi z nikim – hasło mamy znać tylko my, bo przecież służy do zabezpieczenia.

Podsumowując – ważne jest to, aby hasło było złożone i nieoczywiste. Ważne jest także, aby to hasło zmieniać, czasem oszczędzenie kilku sekund nie jest warte tego, aby dane, na których pracujemy, czy nawet nasze dane zostały przez kogoś wykradzione. Warto o tym pamiętać, kiedy będziemy kolejny raz logować się do poczty elektronicznej, do banku czy jakiegoś portalu społecznościowego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Bo nowa pensja minimalna 4666 zł brutto i 3605,85 zł netto

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto do wypłaty na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

W rozporządzeniu Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

REKLAMA

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA

Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Ustawa o ochronie ojczyzny. W czasie wojny wojsko może wyjąć pracownika z firmy na 7 dni

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

REKLAMA