REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do bycia zapomnianym

Subskrybuj nas na Youtube
Prawo do bycia zapomnianym/ fot. Fotolia
Prawo do bycia zapomnianym/ fot. Fotolia
www.sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie stanowi przedmiot prac Grupy Roboczej Artykułu 29 ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych. Istnienie prawa do bycia zapomnianym w Internecie, czyli możliwości żądania od operatora wyszukiwarki internetowej usunięcia danych z listy wyników, zostało w sposób jednoznaczny potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 13 maja 2014 r., C - 131/12.

W związku z wyrokiem TSUE w sprawie C-131/12, organy ochrony danych UE, zrzeszone w ramach Grupy Roboczej Artykułu 29, spotkały się 25 lipca 2014 r. z przedstawicielami Google, Microsoft orazYahoo!. Celem spotkania było zapytanie operatorów wyszukiwarek o kwestię wdrożenia przez nich wyroku w praktyce oraz zapewnienie wkładu do przyszłych wytycznych GR Art. 29. Wytyczne mają zapewnić spójne rozpatrywanie skarg przez europejskie organy ochrony danych mające do czynienia z wnioskami składanymi przez osoby fizyczne po odmowie usunięcia z listy wyników wyszukiwania linków do informacji ich dotyczących przez operatorów wyszukiwarek. Wytyczne powinny także określić działania operatorów wyszukiwarek, zapewniając spójne i jednolite wdrożenie wyroku.

REKLAMA

REKLAMA

Zadaj pytanie na FORUM

Prawo do bycia zapomnianym w praktyce

Podczas spotkania poruszono poniższe kwestie, a przedstawiciele trzech firm przedstawili swoje poglądy i wyjaśnienia. Pytania dotyczyły głównie procedur usuwania z listy wyników wyszukiwania linków do informacji (np. zakres stosowania wyroku, określone powody, dla których przeważałby interes ogółu w zakresie dostępu do informacji, powiadomienie stron trzecich o usunięciu linków z listy wyników wyszukiwania oraz uzasadnienie odmowy usunięcia). Organy ochrony danych poprosiły również operatorów wyszukiwarek o udzielenie odpowiedzi na część pytań na piśmie do końca lipca. W przyszłości mogą zostać zorganizowane dodatkowe spotkania z innymi interesariuszami. Publikacji wytycznych GR Art. 29 należy spodziewać się na jesieni.

Prawo do bycia zapomnianym w Internecie

REKLAMA

Pytania zadane podczas spotkania

  1. Jakich informacji wymagają Państwo od osoby, której dane dotyczą, przed rozpatrzeniem wniosku o usunięcie linków z listy wyników wyszukiwania, np. adresów URL, uzasadnienia? Czy proszą Państwo o dalsze uzasadnienie osoby, których dane dotyczą, celem umotywowania ich wniosku? 
  2. Czy dokonują Państwo selekcji wniosków na podstawie lokalizacji, narodowości czy też miejsca zamieszkania osoby, której dane dotyczą? Jeżeli tak, jaka jest podstawa prawna wykluczania takich wniosków?
  3. Czy usuwają Państwo z listy wyniki wyświetlane po wyszukaniu: tylko w domenach UE / EOG, na wszystkich stronach domen dostępnych z terytorium UE / EOG lub dla rezydentów UE/EOG, we wszysktich domenach globalnie?
  4. Jakie kryteria stosują Państwo w celu wyważenia Państwa interesu gospodarczego i/lub interesu ogółu w zakresie dostępu do takich informacji wobec prawa osoby, której dane dotyczą, do usunięcia z listy wyników wyszukiwania linków do informacji ich dotyczących?
  5. Jakie wyjaśnienia / podstawy podają Państwo osobom, których dane dotyczą, w celu uzasadnienia odmowy usunięcia z listy określonych adresów URL?
  6. Czy powiadamiają Państwo wydawców stron internetowych o usunięciu linków z listy wyników wyszukiwania? Jeżeli tak, jaką podstawę prawną do powiadamiania wydawców stron Państwo posiadają?Dodatkowe pytania, na które odpowiedzi mają być przedstawione na piśmie do dnia 31 lipca.
  7. Czy zapewniają Państwo odpowiednie informacje na temat procedury usunięcia linków z listy wyników wyszukiwania na łatwo dostępnej stronie? Czy utworzyli Państwo centrum pomocy zapewniające wyjaśnienia, jak należy złożyć wniosek o usunięcie?
  8. Czy osoby, których dane dotyczą, mogą wnioskować o usunięcie tylko przy użyciu formularza elektronicznego zapewnionego przez Państwa czy też mogą wykorzystać inne środki?
  9. Czy osoby, których dane dotyczą, mogą wnioskować o usunięcie w ich własnym języku?
  10. Jeżeli dokonują Państwo selekcji wniosków na podstawie lokalizacji, narodowości czy miejsca zamieszkania, jakiego rodzaju informacje musi przedstawić osoba, której dane dotyczą, aby udowodnić swoją narodowość i/lub miejsce zamieszkania?
  11. Czy proszą Państwo o dowód potwierdzający tożsamość lub inną formę uwierzytelnienia oraz jeżeli tak, jaki rodzaj? Z jakiego powodu? Jakie zabezpieczenia Państwo wprowadzają w celu ochrony danych osobowych, które Państwo przetwarzają w celu rozpatrzenia wniosków o usunięcie?
  12. Czy przyjmują Państwo ogólne wnioski o usunięcie (np. usunięcie wszystkich wyników wyszukiwania podających linki do danej wiadomości)?

Ochrona danych osobowych w serwisach społecznościowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Gdy decydują się Państwo przyjąć wniosek o usunięcie linków z listy wyników wyszukiwania, jakie informacje faktycznie Państwo usuwają? Czy kiedykolwiek usuwają Państwo na stałe hyperlinki w odpowiedzi na wniosek o usunięcie, w przeciwieństwie do usunięcia z listy wyników wyszukiwania?
  2. Czy usuwają Państwo z listy wyniki wyszukiwania na podstawie nazwiska osoby, której dane dotyczą, czy również w połączeniu nazwiska z innym terminem wyszukiwania (tj. Costeja i La Vanguardia)
  3. Jak traktują Państwo wnioski o usunięcie w odniesieniu do hyperlinków do stron, które (już) nie zawierają nazwiska osoby, której dane dotyczą? [Przykłady: hyperlink do zanonimizowanego wyroku, hyperlink do strony, z której usunięto nazwisko osoby, której dane dotyczą]. Czy dokonują Państwo ponownej analizy (indeksowania) strony natychmiast po wniosku o usunięcie?
  4. Czy Państwa firma odmawia realizacji wniosków, gdy osoba, której dane dotyczą, była autorem informacji, którą sama umieściła w sieci? Jeżeli tak, jaka jest podstawa odmowy w przypadku takich wniosków?
  5. Czy posiadają Państwo zautomatyzowaną procedurę określania, czy wniosek ma być przyjęty czy też ma być udzielona odmowa jego realizacji?
  6. Jakie rozwiązanie techniczne wykorzystują Państwo w celu zapewnienia, że linki do materiału, którego dotyczy zgoda na usunięcie, nie będą pokazywane w wynikach wyszukiwania?
  7. Do jakich Państwa usług według Państwa odnoszą się wnioski o usunięcie linków z listy wyników wyszukiwania? 
  8. Czy powiadamiają Państwo użytkowników poprzez informacje na stronie wyników wyszukiwania, że usunięto część wyników zgodnie z prawem UE? Jeżeli tak, jaka jest podstawa prawna? Jaka jest dokładna polityka? W szczególności wydaje się, że takie powiadomienie jest czasami wyświetlane nawet przy braku wniosków o usunięcie od osób, których dane dotyczą. Czy mogą Państwo potwierdzić lub wykluczyć fakt, że faktycznie ma to miejsce, a jeżeli tak, czy mogą Państwo przedstawić informacje na temat stosowanych kryteriów?
  9. Czy rozważali Państwo możliwość wymiany usuniętych wyników wyszukiwania z innymi dostawcami usług wyszukiwarek?
  10. Ile wynosi średni okres rozpatrzenia wniosku?
  11. Jakimi danymi statystycznymi mogą się Państwo podzielić na tym etapie (procent przyjętych wniosków / przyjętych częściowo / nie przyjętych)? Na ile wniosków odpowiedzieli Państwo łącznie? Na ile odpowiadają Państwo dziennie?
  12. Czy utworzą Państwo bazę danych zawierającą wnioski o usunięcie lub zgody na usunięcie?
  13. Z jakimi konkretnymi problemami mieli Państwo do czynienia przy wdrażaniu wyroku Trybunału? Czy istnieją konkretne kategorie wniosków, które stwarzają szczególne problemy?
  14. Czy mogą Państwo podać dane kontaktowe na wypadek konieczności kontaktu w konkretnej sprawie?

Zobacz również: Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

Grupa Robocza ds. ochrony osób fizycznych

Grupa Robocza Artykułu 29 ds. ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych to niezależny organ doradczy w sprawach ochrony danych i prywatności, powołany na mocy artykułu 29 Dyrektywy o ochronie danych 95/46/WE. W skład tego organu wchodzą przedstawiciele krajowych organów ochrony danych z państw członkowskich UE, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych oraz Komisji Europejskiej. Jego zadania opisane zostały w artykule 30 Dyrektywy 95/46/WE i artykule 15 Dyrektywy 2002/58/WE. Do kompetencji Grupy Roboczej Artykułu 29 należy badanie kwestii dotyczących zastosowania dyrektyw o ochronie danych w celu przyczynienia się do jednolitego stosowania dyrektyw. Grupa Robocza realizuje to zadanie wydając rekomendacje, opinie i dokumenty robocze.

Polecamy serwis: Konsument i umowy

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA