reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Zmiany w gwarancji konsumenckiej – sprawdź co się zmieniło

Zmiany w gwarancji konsumenckiej – sprawdź co się zmieniło

Konsumenci nie będą musieli obawiać się, że udzielona im gwarancja z powodów jakichkolwiek braków formalnych może zostać uznana za nieważną. Korzystne dla konsumenta zmiany w gwarancji konsumenckiej weszły w życie 3 marca 2011 r.

Dnia 3 marca 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 169 z późn. zm., dalej „nowelizacja”), obejmująca przepisy dotyczące gwarancji.

Na wstępie, należy wyjaśnić, że przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego mają zastosowanie do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z jej działalnością zawodową lub gospodarczą.

Czym jest gwarancja?

Zgodnie z przepisami ustawy, udzielenie gwarancji (zwane popularnie gwarancją) to oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Treść gwarancji powinna być napisana językiem jasnym, zrozumiałym i niewprowadzającym konsumenta w błąd.

Celem nowelizacji jest dostosowanie polskich przepisów prawa do przepisów prawa Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim pełna implementacja dyrektywy 99/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (Dz. Urz. WE L 171 z 07.07.1999).

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Co oznaczają zmiany dotyczące gwarancji?

Aby pełniej wyjaśnić znaczenie nowelizacji należy wskazać, że dotychczas obowiązujące przepisy ustawy stanowiły, że jedynie uchybienie wymaganiom gwarancji co do jej jasnej, zrozumiałej i niewprowadzającej w błąd treści pozostawało bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawiało kupującego wynikających z niej uprawnień. Natomiast gwarancja niespełniająca innych ustawowych wymogów mogła zostać uznana za nieważną. Tak sformułowane przepisy ustawy mogły stanowić pole do nadużyć ze strony gwarantów.

W związku z powyższym, nowelizacja dodała przepis, zgodnie z którym konsument będzie mógł z powodzeniem powoływać się na dokument gwarancyjny mimo jakichkolwiek jego braków (nie tylko związanych z jasnością lub zrozumiałością treści) bez obawy, że będzie on kwestionowany przez gwaranta. Jednak, ważne jest przy tym, aby gwarancja zawierała postanowienia kształtujące obowiązki gwaranta względem konsumenta.

Zobacz: Gwarancja nie obejmuje wszystkiego

Podsumowanie

Podsumowując, zmiany wprowadzone nowelizacją są bardzo istotne dla konsumentów, którzy nie będą musieli obawiać się, że udzielona im gwarancja z powodów jakichkolwiek braków formalnych (niezależnych od nich) może zostać uznana za nieważną. Zmiana ta zwiększa zatem ochronę konsumentów i likwiduje mankamenty przepisów, które mogłyby zostać wykorzystane przeciwko ich interesom.

Zobacz: Reklamacja do sprzedawcy czy gwaranta?

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Macieja Kaflińskiego

specjalizuje się w prawie cywilnym, handlowym gospodarczym i finansowym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama