Zmiany w gwarancji konsumenckiej – sprawdź co się zmieniło

Dnia 3 marca 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2011 r. Nr 34, poz. 169 z późn. zm., dalej „nowelizacja”), obejmująca przepisy dotyczące gwarancji.
Na wstępie, należy wyjaśnić, że przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego mają zastosowanie do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z jej działalnością zawodową lub gospodarczą.
Czym jest gwarancja?
Zgodnie z przepisami ustawy, udzielenie gwarancji (zwane popularnie gwarancją) to oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Treść gwarancji powinna być napisana językiem jasnym, zrozumiałym i niewprowadzającym konsumenta w błąd.
Celem nowelizacji jest dostosowanie polskich przepisów prawa do przepisów prawa Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim pełna implementacja dyrektywy 99/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (Dz. Urz. WE L 171 z 07.07.1999).
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Co oznaczają zmiany dotyczące gwarancji?
Aby pełniej wyjaśnić znaczenie nowelizacji należy wskazać, że dotychczas obowiązujące przepisy ustawy stanowiły, że jedynie uchybienie wymaganiom gwarancji co do jej jasnej, zrozumiałej i niewprowadzającej w błąd treści pozostawało bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawiało kupującego wynikających z niej uprawnień. Natomiast gwarancja niespełniająca innych ustawowych wymogów mogła zostać uznana za nieważną. Tak sformułowane przepisy ustawy mogły stanowić pole do nadużyć ze strony gwarantów.
W związku z powyższym, nowelizacja dodała przepis, zgodnie z którym konsument będzie mógł z powodzeniem powoływać się na dokument gwarancyjny mimo jakichkolwiek jego braków (nie tylko związanych z jasnością lub zrozumiałością treści) bez obawy, że będzie on kwestionowany przez gwaranta. Jednak, ważne jest przy tym, aby gwarancja zawierała postanowienia kształtujące obowiązki gwaranta względem konsumenta.
Zobacz: Gwarancja nie obejmuje wszystkiego
Podsumowanie
Podsumowując, zmiany wprowadzone nowelizacją są bardzo istotne dla konsumentów, którzy nie będą musieli obawiać się, że udzielona im gwarancja z powodów jakichkolwiek braków formalnych (niezależnych od nich) może zostać uznana za nieważną. Zmiana ta zwiększa zatem ochronę konsumentów i likwiduje mankamenty przepisów, które mogłyby zostać wykorzystane przeciwko ich interesom.
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: