REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają placówki pocztowe

Subskrybuj nas na Youtube
Poczta polska
Poczta polska

REKLAMA

REKLAMA

Na usługi pocztowe narzekamy dość często. Składamy reklamacje, skargi, żądamy odszkodowań. Aż w końcu zainteresował się tym Urząd Komunikacji Elektronicznej, który przeprowadził kontrolę funkcjonowania agencji pocztowych Poczty Polskiej na terenie kraju. Kontrola przeprowadzona była pod koniec 2008 r.

Państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Poczta Polska (ppup Poczta Polska) wykonując swoją działalność na terenie kraju korzysta z własnej rozległej sieci placówek. Od kilku lat przedsiębiorstwo dąży do obniżania kosztów funkcjonowania tej sieci przekształcając swoje placówki w agencje pocztowe, które w rozumieniu przepisów prawa pocztowego są placówkami operatora.

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w okresie od 6 do 24 października 2008 r. kontrola funkcjonowania 160 wybranych agencji pocztowych (w tym 32 zlokalizowanych w miastach i 128 działających na terenach wiejskich) miała na celu uzyskanie informacji na temat zakresu i jakości świadczonych w tych placówkach usług pocztowych, w tym w szczególności usług o charakterze powszechnym.

Zainteresowanie Prezesa UKE funkcjonowaniem agencji pocztowych wynika z faktu, że placówki te najczęściej powstają w miejsce likwidowanych urzędów pocztowych, a co za tym idzie powinny świadczyć wszystkie usługi, do których świadczenia zobowiązana jest Poczta Polska w celu zapewnienia wszystkim klientom dostępu do usług powszechnych na jednolitym poziomie na terenie całego kraju.

Przeprowadzona kontrola wykazała, że:

REKLAMA

  • na 160 agencji świadczących usługi pocztowe, zarówno na wsi jak i w mieście, nie stwierdzono ani jednej placówki świadczącej powszechne usługi pocztowe w pełnym zakresie;
  • podobnie jak stwierdzono to w ubiegłym roku, agencje pocztowe w bardzo małym stopniu realizują usługi polegające na przyjmowaniu awizowanych kwot pieniężnych określonych w przekazach (ok. 16 % skontrolowanych placówek);
  • praktycznie wszystkie skontrolowane agencje pocztowe świadczą usługi w zakresie przyjmowania do doręczenia przesyłek listowych zwykłych oraz poleconych do 2.000 g;
  • w przypadku świadczenia pozostałych usług wskaźniki kształtowały się na poziomie od ok. 15% do 85 %. Spośród nich najwięcej (85%) agencji świadczy usługę polegającą na przyjmowaniu paczek pocztowych do 10 kg. Najmniej agencji pocztowych (15,6%) świadczyło usługę polegającą na przyjmowaniu awizowanych kwot pieniężnych z przekazów pocztowych;
  • w skontrolowanych w 2008 roku agencjach pocztowych odnotowano nieznaczną poprawę w zakresie przyjmowania awizowanych przesyłek w porównaniu do skontrolowanych agencji pocztowych w roku 2007;
  • skontrolowane agencje pocztowe, biorąc pod uwagę tygodniowy cykl pracy, najczęściej czynne są w przedziale do 20 godzin na tydzień oraz w przedziale od 21 do 30 godzin (w ok. 38 % przypadków). Od 31 do 40 godzin usługi świadczone były przez ok. 18 % , od 41 do 50 godzin przez ok. 6% oraz powyżej 51 godzin tygodniowo przez ok. 2% skontrolowanych agencji;
  • 159 na 160 skontrolowanych placówek spełnia wymóg określony w § 45 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych tj. są otwarte minimum 5 dni w tygodniu.

Jak potwierdziła kontrola UKE, nadal nie ulega zmianie zakres świadczonych usług powszechnych przez te placówki (jak wspomniano powyżej - podczas kontroli nie stwierdzono ani jednej placówki świadczącej powszechne usługi pocztowe w pełnym zakresie). Mając na względzie stwierdzone fakty, należy podkreślić, iż z punktu widzenia ustawowych wymogów zapewnienia przez operatora publicznego dostępności do usług pocztowych jest to zjawisko niepokojące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na przestrzeni ostatnich 7 lat nastąpił bardzo dynamiczny wzrost liczby agencji pocztowych, bo aż o 42%, z czego znaczna większość przypada na obszary wiejskie.

Prowadzone przez UKE kontrole potwierdzają, że Poczta Polska powinna pilnie podejmować działania zmierzające do poprawy jakości świadczonych usług, szczególnie w placówkach agencyjnych, które nie są wystarczająco objęte ochroną i kontrolą ze strony wewnętrznych służb nadzorujących.

Ponadto stwierdzono, że większość agencji pocztowych nie spełnia minimalnych warunków w zakresie przystosowania do obsługi osób niepełnosprawnych. Jest to podyktowane specyficznymi warunkami lokalowymi oraz najczęściej brakiem odpowiednich środków finansowych na przystosowanie lokali w celu poprawy warunków obsługi osób niepełnosprawnych.

W związku z ustaleniami kontroli, w dalszym ciągu aktualna jest konieczność przeprowadzenia przez operatora publicznego szczegółowej analizy ekonomicznej dotyczącej korzyści i strat wynikających z rozbudowywania sieci placówek agencyjnych, zwłaszcza przy braku możliwości do utrzymania wymaganych standardów jakościowych i bezpieczeństwa obrotu pocztowego.

Źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

REKLAMA

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

REKLAMA