reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Co zrobić jeśli otrzymasz niekompletny towar

Co zrobić jeśli otrzymasz niekompletny towar

Żona kupiła sobie zestaw biżuterii. Po rozpakowaniu w domu zauważyła, że brakuje jednego kolczyka. Złożyła reklamacje, ale sprzedawca nie chce jej uznać. Twierdzi, że miała na to 2 dni, a ona zrobiła to 3 dnia, od momentu zakupu.

Sprzedawca odpowiada za dany towar, jeśli był on niezgodny z umową w chwili jego wydania. Przedmiotowa rzecz została zakupiona jako komplet i za taki została uiszczona pełna cena. Jeżeli zauważono dopiero po rozpakowaniu, że jednego elementu brakuje, to można uznać, że towar był niezgodny z umową już w chwili jego wydania. W takiej sytuacji odpowiedzialność za niego ponosi sprzedawca. Trwa ona 2 lata od momentu zakupu. Natomiast klient powinien zgłosić wszelkie nieprawidłowości do sklepu w ciągu 2 miesięcy od momentu ich zauważenia. W tym przypadku termin ten został zachowany. Z przepisów ustawy nie wynika bowiem, że konsument ma obowiązek zgłoszenia reklamacji w ciągu 3 dni. Nawet jeśli sklep zastrzegł sobie takie prawo w wewnętrznym regulaminie. Postanowienia niezgodne z przepisami prawa są niewiążące.

Sytuacja wyłączająca odpowiedzialność sklepu za sprzedany towar zachodzi, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. Trudno w omawianym przypadku zarzucić konsumentowi, że wiedział o tym, że zamówiona biżuteria została zapakowana niekompletnie. Chyba, że klient był obecny podczas pakowania i widział dokładnie co sprzedawca wkłada do opakowania.

Reklamacje należy złożyć do sprzedawcy na piśmie. Powinno się w niej określić żądanie, czyli naprawy poprzez dostarczenie brakującego kolczyka albo wymiany na nowy zgodny z umową. Jeżeli okazałoby się to niemożliwe, to w dalszej kolejności można żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. Przy czym odstąpienie od umowy jest ostatecznością i muszą być spełnione przesłanki ku temu. Między innymi wada musi być istotna.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Polska Izba Biegłych Rewidentów

Samorząd zawodowy biegłych rewidentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama