REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niedozwolone klauzule w regulaminie przewoźnika

Anna Śmigulska
Jak przewoźnicy łamią prawa pasażerów?
Jak przewoźnicy łamią prawa pasażerów?

REKLAMA

REKLAMA

Umową w przypadku umowy przewozu jest bilet zakupiony na daną trasę. W nim nie ma miejsca na zamieszczenie postanowień dotyczących warunków przewozu. Dlatego należy odnieść się do regulaminu przedsiębiorcy, który powinien być umieszczony w ogólnie dostępnym miejscu, aby każdy pasażer przed odbyciem podróży mógł się z nimi zapoznać.

Przykładowe postanowienia niedozwolone zawarte w regulaminach przewoźników

Przedsiębiorca zobowiązany jest do zapewnienia odpowiednich warunków podczas dokonywania przewozu osób. Dotyczy to zarówno bezpieczeństwa i higieny oraz należytej obsługi i wygody. Przewoźnik nie może ograniczać albo wyłączać swojej odpowiedzialności za szkodę jaka powstała po stronie pasażera, tym bardziej jeśli była ona wynikiem niedbalstwa przedsiębiorcy. Klauzule, które zawierają takie postanowienia można uznać za niedozwolone klauzule umowne, a więc nie są one wiążące z mocy prawa.

REKLAMA

REKLAMA

Pasażer ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z przewozem bagażu ręcznego lub zwierząt i ptaków.

Regulamin przewozu nie jest stworzony po to, by tylko przewoźnik mógł go interpretować w sposób dla siebie korzystny. Jego celem jest określenie praw, ale i obowiązków przedsiębiorcy i konsumenta. Ponadto jego treść powinna być sformułowana w sposób przejrzysty i jednoznaczny. Konsument musi wiedzieć przed zawarciem umowy w jaki sposób ta usługa ma być świadczona i jakie prawa mu przysługują, czego może żądać w przypadku niewykonania albo nienależytego wykonania umowy. Odpowiedzialność przewoźnika musi być zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

Przedsiębiorstwo nie odpowiada za szkody powstałe na skutek przerw w ruchu lub zmian kierunku jazdy spowodowanych przyczynami natury obiektywnej lub zarządzeniami władz.

REKLAMA

Klauzule umowne, w których znajdują się określenia nieprecyzyjne i niezrozumiałe mogą stanowić postanowienia niedozwolone. Wynika to z tego, że regulaminy oraz inne wzorce umowne skierowane są do ogółu konsumentów, którzy nie są profesjonalistami i ich świadomość prawna jest mniejsza. Jeżeli przedsiębiorca zamuszony jest do zamieszczenia w regulaminie fachowych albo zbyt ogólnych pojęć dobrze, gdy dodatkowo zamieszcza w nim słownik z ich definicjami. Tak samo nie wystarczy, że przedsiębiorca uzna, iż jakaś czynność dokonana przez konsumenta, np. skasowanie biletu jest nieważna. Trzeba jeszcze określić jakie następne kroki pasażer powinien uczynić, np. skasować drugi bilet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bilet zniszczony, uszkodzony lub niewłaściwie skasowany jest nieważny.

W przypadku zaistnienia jakiejkolwiek przeszkody w rozpoczęciu lub kontynuowaniu przewozu, która powodowałaby zmianę trasy przejazdu, przewoźnik ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym wszystkich pasażerów. Zobowiązani są także do zapewnienia osobą uczestniczącym w przewozie bezpłatnego przewozu zastępczego do miejsca przeznaczenia, nawet gdy przeszkoda powstała z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Postanowienia, które nakładają na konsumentów dodatkowe obowiązki albo koszty są sprzeczne z dobrymi obyczajami. Tym samym można uznać je za niedozwolone.

Przedsiębiorstwo zapewnia przewóz zastępczy, jednakże pasażer musi skasować dodatkowy bilet.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

REKLAMA

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

REKLAMA

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA