Niedozwolone klauzule w regulaminie przewoźnika
REKLAMA
REKLAMA
Przykładowe postanowienia niedozwolone zawarte w regulaminach przewoźników
Przedsiębiorca zobowiązany jest do zapewnienia odpowiednich warunków podczas dokonywania przewozu osób. Dotyczy to zarówno bezpieczeństwa i higieny oraz należytej obsługi i wygody. Przewoźnik nie może ograniczać albo wyłączać swojej odpowiedzialności za szkodę jaka powstała po stronie pasażera, tym bardziej jeśli była ona wynikiem niedbalstwa przedsiębiorcy. Klauzule, które zawierają takie postanowienia można uznać za niedozwolone klauzule umowne, a więc nie są one wiążące z mocy prawa.
REKLAMA
Pasażer ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z przewozem bagażu ręcznego lub zwierząt i ptaków.
Regulamin przewozu nie jest stworzony po to, by tylko przewoźnik mógł go interpretować w sposób dla siebie korzystny. Jego celem jest określenie praw, ale i obowiązków przedsiębiorcy i konsumenta. Ponadto jego treść powinna być sformułowana w sposób przejrzysty i jednoznaczny. Konsument musi wiedzieć przed zawarciem umowy w jaki sposób ta usługa ma być świadczona i jakie prawa mu przysługują, czego może żądać w przypadku niewykonania albo nienależytego wykonania umowy. Odpowiedzialność przewoźnika musi być zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
Przedsiębiorstwo nie odpowiada za szkody powstałe na skutek przerw w ruchu lub zmian kierunku jazdy spowodowanych przyczynami natury obiektywnej lub zarządzeniami władz.
Klauzule umowne, w których znajdują się określenia nieprecyzyjne i niezrozumiałe mogą stanowić postanowienia niedozwolone. Wynika to z tego, że regulaminy oraz inne wzorce umowne skierowane są do ogółu konsumentów, którzy nie są profesjonalistami i ich świadomość prawna jest mniejsza. Jeżeli przedsiębiorca zamuszony jest do zamieszczenia w regulaminie fachowych albo zbyt ogólnych pojęć dobrze, gdy dodatkowo zamieszcza w nim słownik z ich definicjami. Tak samo nie wystarczy, że przedsiębiorca uzna, iż jakaś czynność dokonana przez konsumenta, np. skasowanie biletu jest nieważna. Trzeba jeszcze określić jakie następne kroki pasażer powinien uczynić, np. skasować drugi bilet.
Bilet zniszczony, uszkodzony lub niewłaściwie skasowany jest nieważny.
W przypadku zaistnienia jakiejkolwiek przeszkody w rozpoczęciu lub kontynuowaniu przewozu, która powodowałaby zmianę trasy przejazdu, przewoźnik ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym wszystkich pasażerów. Zobowiązani są także do zapewnienia osobą uczestniczącym w przewozie bezpłatnego przewozu zastępczego do miejsca przeznaczenia, nawet gdy przeszkoda powstała z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Postanowienia, które nakładają na konsumentów dodatkowe obowiązki albo koszty są sprzeczne z dobrymi obyczajami. Tym samym można uznać je za niedozwolone.
Przedsiębiorstwo zapewnia przewóz zastępczy, jednakże pasażer musi skasować dodatkowy bilet.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
Zadaj pytanie: Forum
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat