| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy rodzinne > Prawa seniora > Praca seniora > Umowa o pracę - na co zwrócić uwagę?

Umowa o pracę - na co zwrócić uwagę?

Podpisując umowę o pracę, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jej treść oraz formę. Warto też wiedzieć, że postanowienia umowy o pracę nie mogą być dla pracownika mniej korzystne niż przepisy prawa pracy. Poniżej znajduje się kilka cennych wskazówek, które pozwolą uniknąć zawarcia niekorzystnej umowy o pracę.

Przeczytaj najnowszy artykuł: Jak napisać umowę o pracę?

Umowa o pracę

Umowa o pracę to zgodne oświadczenie woli stron, według którego jedna strona, zwana pracownikiem, zobowiązuje się świadczyć w sposób ciągły, powtarzający się, na rzecz drugiej strony, zwanej pracodawcą, pracę określonego rodzaju, a druga – zatrudniać pracownika za wynagrodzeniem.

Polecamy: Zatrudnianie pracowników po zmianach w Kodeksie pracy

Elementy umowy

Umowa o pracę powinna określać przede wszystkim strony umowy, jej rodzaj, datę zawarcia oraz warunki pracy i płacy, a w szczególności:

1.) Rodzaj pracy – może być określony poprzez podanie nazwy stanowiska, funkcji lub oznaczenie czynności, które będzie wykonywać pracownik. Rodzaj pracy może również wynikać z okoliczności towarzyszących zawarciu umowy.

Jeśli ani z treści umowy, ani z okoliczności, nie można wywnioskować jakiego rodzaju praca miałaby być wykonywana, należy uznać, że umowa o pracę w ogóle nie została zawarta.

2.) Miejsce wykonywania pracy – należy przez to rozumieć, albo stały punkt w znaczeniu geograficznym(np. miejscem wykonywania pracy telepracownika może być dom pracownika), albo pewien określony obszar (w przypadku ruchomego miejsca pracy).

3.) Wynagrodzenie za pracę ze wskazanie składników wynagrodzenia – powinno odpowiadać rodzajowi wykonywanej pracy. Wynagrodzenie zasadnicze należy podać w sposób wyraźny.

4.) Wymiar czasu pracy – chodzi tutaj o wskazanie, czy pracownik będzie zatrudniony w pełnym (etat) czy niepełnym wymiarze czasu pracy. Przy niepełnym wymiarze czasu pracy należy określić, jaki to ma być wymiar.

Pani Ania zamierza podjąć pracę jako ekspedientka w sklepie spożywczym na części etatu. Pracodawca powinien w umowie o pracę określić czy chodzi o pracę we wszystkie dni robocze w wymiarze połówki dniówki roboczej, czy też o pracę w co drugi dzień roboczy w pełnym wymiarze dziennym czasu pracy.

5.) Termin rozpoczęcia pracy – może być określony przez wskazanie daty kalendarzowej lub innego zdarzenia, którego nadejście jest pewne.

Pracodawca zaproponował pani Monice pracę na zastępstwo w związku z tym, że jego dotychczasowa pracownica zaszła w ciążę i odchodzi na urlop macierzyński. W umowie na zastępstwo pracodawca może określić termin rozpoczęcia pracy przez panią Monikę, na dzień, w którym jego pracownica odejdzie na urlop macierzyński. 

Forma

Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Ważna jest także umowa zawarta ustnie lub w sposób dorozumiany, ale wymaga ona pisemnego potwierdzenia przez pracodawcę, nie później niż w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika.

Zatrudnienie przez pracodawcę pracownika bez zawarcia z nim w wymaganym terminie umowy na piśmie jest nielegalne.

Czytaj także

Aktualizacja: 30.10.2019

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Podpisując umowę o pracę należy zwrócić uwagę na jej treść oraz formę.
Podpisując umowę o pracę należy zwrócić uwagę na jej treść oraz formę.

Biała lista podatników VAT59.00 zł

Narzędzia

POLECANE

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »