REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest czynny żal?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Marlena Germanowicz

REKLAMA

REKLAMA

Czynny żal to dążenie sprawcy czynu zabronionego do naprawienia wyrządzonej szkody lub zapobieżenia skutkom swojego zachowania. Jego konsekwencją może być złagodzenie konsekwencji związanych z popełnieniem czynu karalnego.


W instytucji czynnego żalu przejawia się ochrona interesu finansowego państwa lub samorządu terytorialnego poprzez rezygnację z zastosowania represji karnej wobec sprawcy czynu zabronionego za cenę wyrównania uszczerbku finansowego na skutek zwrotu uszczuplonej należności publicznoprawnej [2].

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty uprawnione do złożenia i odbioru zawiadomienia

Zawiadomienie o dokonaniu czynu zabronionego (samodenuncjacja) odnosi się do przestępstwa skarbowego i wykroczenia skarbowego. Może jej dokonać każdy, kto popełnił taki czyn w formie sprawstwa lub w innej prawnokarnie relewantnej postaci przyczynił się do jego zaistnienia.[3]

Przesłanki uchylenia karalności

REKLAMA

W instytucji czynnego żalu, nie są istotne motywy i pobudki, jakimi się kieruje zawiadamiający. Pobudki mogą być rozmaite, począwszy od skruchy do strachu przed karą i są dla ustawodawcy obojętne. Sprawca musi mieć natomiast zarówno świadomość popełnienia czynu, jak również musi działać w celu ujawnienia przestępstwa organom powołanym do ścigania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy sprawca nie ma świadomości popełnienia przestępstwa i działanie jego nie ma na celu ujawnienia przestępstwa, nie może liczyć na uwolnienia się od odpowiedzialności karnej w trybie instytucji „czynnego żalu”. Za takim stanowiskiem przemawia wykładnia gramatyczna i funkcjonalna tej instytucji [4].

Zobacz: Dobrowolne odstąpienie od popełnienia przestępstwa


Zapewnienie przez ustawę bezkarności sprawcy nie anuluje samego faktu popełnienia czynu zabronionego. Nie jest to więc ani okoliczność wyłączająca bezprawność czynu (kontratyp), ani też okoliczność wyłączająca winę. Uchylenie karalności następuje z mocy samego prawa. Jest ono obligatoryjne i niezależne od uznania czy zgody właściwego organu procesowego, nie stanowi więc instytucji odstąpienia od wymierzenia kary [5].


Osoba, która skorzystała z czynnego żalu w trybie art. 16 KKS, może być następnie powołana w charakterze świadka w postępowaniu przeciwko innym współuczestnikom czynu, o których doniosła, sama nie podlegając karze. Będzie to zatem swoisty świadek koronny, co do którego proces już się skutecznie nie toczy, a który dostarcza dowodów przeciw pozostałym uczestnikom zdarzenia stanowiącego czyn zabroniony.

Uregulowanie należności publicznoprawnej


Zakres koniecznych obowiązków wymaganych dla skutecznego czynnego żalu normuje art. 16 § 2 i 3 KKS. Wskazuje się tu na uregulowanie należności publicznoprawnej uszczuplonej popełnionym czynem zabronionym. Obecne brzmienie przepisu art. 16 § 2 KKS nie stwierdza, by należność uiścił sam sprawca, ustanawia się jedynie obowiązek, by dokonano uregulowania uszczuplonej należności publicznoprawnej bez wskazania, iż obowiązek ten ma wykonać sam sprawca. Może zatem dokonać tego osoba trzecia, przy czym w dokumencie, który stanowić będzie podstawę uznania za zrealizowany obowiązek zakreślony art. 16 § 2 zd. 1 KKS, winien być wskazany cel należności.

Zobacz: Kodeks Karny skarbowy

Nie wydaje się jednak, aby de lege lata dokument stwierdzający uregulowanie należności miał opiewać na sprawcę, może być wystawiony na osobę trzecią, przy wskazaniu w nim, że dotyczy należności konkretnej osoby. Należność powinna być uregulowana w całości i wprawdzie z art. 53 § 27 KKS wynika, iż należnością uszczuploną jest kwota, od której uiszczenia lub zadeklarowania sprawca się uchylił, to na gruncie ustawodawstwa podatkowego zakłada się, że nie uiszczony podatek staje się zaległością, od której liczone są odsetki, a wpłaty nie pokrywające w całości tych sum zaliczane są ex lege proporcjonalnie na rzecz zaległości i odsetek, co oznacza, iż wpłata całej sumy odpowiadającej nie wpłaconemu w terminie podatkowi nie będzie w istocie oznaczała uiszczenia całej uszczuplonej należności6. Zastanawiać może prawidłowość tego rodzaju interpretacji w świetle samej definicji należności publicznoprawnej uszczuplonej czynem zabronionym, za którą uważa się liczbowo określoną kwotę pieniężną, od której uiszczenia lub zadeklarowania uiszczenia w całości lub w części osoba zobowiązana uchyliła się, a uszczerbek finansowy rzeczywiście nastąpił (art. 53 § 27 KKS).


Przepadek rzeczy


Jeżeli czyn nie polega na uszczupleniu należności, ale jest zagrożony obligacyjnie przepadkiem rzeczy (art. 30 § 2-6 KKS), zgłaszający powinien złożyć te przedmioty, a w razie niemożności ich złożenia uiścić ich równowartość, przy czym tę ostatnią już w terminie zakreślonym przez organ, który nakłada nań stosowny obowiązek (art. 16 § 2 zd. 2 KKS). Zastosowanie winien tu także znaleźć art. 14 KKS. Obowiązek uiszczenia równowartości nie może jednak dotyczyć przedmiotów, którymi dysponowanie jest zabronione, czyli przedmiotów, których wytwarzanie, posiadanie, obrót, przewóz, przenoszenie lub przesyłanie jest zabronione (art. 16 § 2in fine KKS w zw. z art. 29 § 4 KKS). Uiszczenie równowartości przedmiotów podlegających przepadkowi, za wyjątkiem art. 29 pkt. 4 KKS dotyczy także sytuacji, gdy przedmioty podlegające przepadkowi mogą ulec szybkiemu zniszczeniu lub zepsuciu, ich przechowywanie byłoby połączone z niewspółmiernymi lub nadmiernymi trudnościami albo powodowałoby znaczne obniżenie ich wartości (art. 16 § 3 KKS). W takim przypadku organ postępowania przygotowawczego nakłada na sprawcę obowiązek uiszczenia równowartości pieniężnej tych przedmiotów. Obowiązek złożenia równowartości przedmiotu przepadku jest spełniony (w całości lub części) także wtedy, gdy w wyniku zawiadomienia zgłoszonego przez sprawcę i ujawnienia miejsca tych przedmiotów zostały one zajęte przez organ ścigania[7].

Wyłączenie stosowania czynnego żalu


Zgodnie z art. 16 § 6 pkt. 1 KKS czynnego żalu nie stosuje się wobec prowokatora, którego od podżegacza odróżnia cel działania, jakim jest skierowanie postępowania karnego przeciwko nakłonionemu[8]. Zważywszy, iż przepis ten dotyczy także wykroczeń skarbowych, należy uznać, że jest to wyjątek od zasady, iż podżegacz nie odpowiada za tego rodzaju czyny zabronione[9].
W art. 16 § 6 pkt. 2 KKS wyłączono możliwość stosowania instytucji czynnego żalu w stosunku do sprawcy, który zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego lub popełnianie wykroczeń skarbowych, albo taką grupą lub związkiem kierował. Jeżeli w przypadku przestępstwa skarbowego wystarczy popełnienie jednego czynu, aby organizujący nie mógł skorzystać z dobrodziejstwa tej instytucji, to w przypadku wykroczeń skarbowych musi być ich więcej niż jedno. Jednakże sprawca będzie mógł nie podlegać karze, jeżeli dokona zawiadomienia ze wszystkimi członkami grupy lub związku [10].

Zgodnie z nowym brzmieniem znowelizowanego art. 16 § 6 pkt. 1 i 2 KKS instytucji czynnego żalu nie stosuje się do sprawcy kierowniczego oraz polecającego.


Zawiadomienie nie wywołuje skutków również wtedy, jeśli złożone zostanie po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowych, zwłaszcza przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia czynu. Jak zauważa T. Grzegorczyk [11], przez przeszukanie należy tu rozumieć zarówno przeszukanie jako czynność karnoprocesową jak i przeszukanie przewidziane w ustawach związanych z przedmiotem regulacji zawartej w kodeksie karnym skarbowym, a więc np. w ustawie o kontroli skarbowej [12]. Czynnością sprawdzającą jest zaś zarówno czynność podejmowana w trybie KPK, jak i np. w trybie OrdPU [13] Natomiast kontrolą może być kontrola celna, dewizowa, skarbowa, jak i kontrola wynikająca z przepisów ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych. W odróżnieniu jednak od ustawy karnej skarbowej [14], dla której cel kontroli był obojętny [15], obecnie wymaga się, by była to kontrola zmierzająca do ujawnienia czynu. Oznacza to jednak możliwość skutecznego zgłoszenia czynnego żalu w trakcie kontroli o celu innym niż wskazany w art. 16 § 5 pkt 2 KKS, jeśli zawiadamiający rzeczywiście wie, iż kontrola ta nie służy ujawnieniu popełnionego przestępstwa lub wykroczenia skarbowego i że organ nie ma jeszcze wyraźnie udokumentowanej wiadomości o czynie, o którym chce zawiadomić.
Jeżeli kontrola czy przeszukanie nie ujawniły czynu zabronionego, to po zakończeniu tych czynności sprawca może zawiadomić o popełnionym delikcie skarbowym ze skutkiem w postaci skorzystania z czynnego żalu, jako że czynność organu nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn (art. 16 § 5 pkt. 2 in fine). To samo odnieść należy do sytuacji, gdy zawiadamia on po kontroli (przeszukaniu) o czynie innym niż wykryto w toku tych czynności16.

1I. Michalski, Komentarz do kodeksu karnego skarbowego. Tytuł I „Przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe”, Warszawa 2000, s. 40.
2W. Kotowski, B. Kurzępa, Kodeks karny skarbowy. Komentarz. Warszawa 2006, s. 67.
3Z. Siwik, Systematyczny komentarz do ustawy karnej skarbowej. Część ogólna, Wrocław 1993, s. 126-127.
4A. Zając, Instytucja czynnego żalu. Gazeta Sądowa 1997, nr 7, s.10-11.
5Z. Siwik: Systematyczny komentarz... op. cit., s. 125.
6T. Grzegorczyk, Kodeks karny skarbowy. Komentarz. Wyd. II, Warszawa 2001, s. 134.
7 Uchwała SN z 30.6.1973r., VI KZP 12/73, OSNKW 1/1973.
8 Nie chce on dokonania czynu zabronionego, tylko spowodowania odpowiedzialności karnej osoby, którą skłonił do jego popełnienia.
9J. Michalski, Komentarz do kodeksu …, s. 41.
10J. Sawicki, Zaniechanie ukarania sprawcy w prawie karnym skarbowym, (w:) L. Boginia (red.), Nowa Kodyfikacja Prawa Karnego, Tom IX, Wrocław 2001, s. 354.
11T. Grzegorczyk, Kodeks karny skarbowy..., s. 135-136.
12 Ustawa z 28.9.1991 r. o kontroli skarbowej (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65 ze zm.), dalej: KontrSkU.
13 Art.272 i następne ustawy z 29.8.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), dalej: OrdPU.
14 Ustawa z 26.10.1971 r. - ustawa karna skarbowa (tj. Dz.U. z 1984 r. Nr 22, poz. 103 ze zm.), dalej: UKS.
15T. Grzegorczyk, Instytucja czynnego żalu..., s. 53.
16T. Grzegorczyk, Instytucja czynnego żalu..., s. 54.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: zachowek 31.916,67 zł (1/6 udziału) i 10.638,88 zł (1/18 udziału) [Przykład]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

Abp Przybylski: Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe [wywiad]

"Lekcje religii i etyki powinny być dla uczniów obowiązkowe" – powiedział nowy metropolita katowicki abp Andrzej Przybylski w wywiadzie dla PAP. Dodał, że człowiek z natury jest religijny i etyczny, dlatego potrzebuje wiedzy o religii i wyborach moralnych, żeby harmonijnie się rozwijać.

Na firmę i jej pracowników można nałożyć obowiązkowe świadczenia po wybuchu wojny. Pracownika powołanego do wojska firma nie może zwolnić [Prawo]

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

REKLAMA

Odpowiedź na pozew o zachowek. Jak napisać po zmianach?

Czym jest odpowiedź na pozew o zachowek i jakie ma znaczenie procesowe? Co powinno zawierać takie pismo? Prezentujemy najważniejsze informacje i aktualne przepisy.

Jawność wynagrodzeń w Polsce – co zmieni się od Wigilii 2025 roku? Jak się przygotować (checklista)? Co powinni wiedzieć pracownicy i pracodawcy?

Transparentność wynagrodzeń to temat, który od lat budzi emocje zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Z jednej strony – jawne płace to większa równość i eliminacja dyskryminacji płacowej. Z drugiej – to rewolucja w podejściu do rekrutacji, polityki kadrowej i zarządzania firmą. W dniu 24 grudnia 2025 roku wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy - Ustawa z 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, która nałoży na pracodawców szereg nowych obowiązków związanych z jawnością wynagrodzeń. Jest to efekt wdrażania unijnej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r., której celem jest wzmocnienie stosowania zasady równego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości.

Składki emerytalne, rentowe i zdrowotne za opiekuna osoby ze świadczeniem wspierającym zapłaci budżet państwa. Jakie warunki trzeba spełnić? Konieczny wniosek do ZUS

Od 1 stycznia 2024 r. opiekunowie osób pobierających świadczenie wspierające mogą zostać objęci ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Składki w całości finansuje budżet państwa. Wystarczy złożyć elektroniczny wniosek do ZUS. Opiekun zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu sprawowania opieki nad osobą pobierającą świadczenie wspierające może zgłosić do tego ubezpieczenia także członków swojej rodziny.

Opinia Rzecznika Generalnego TSUE ws. WIBOR – kto faktycznie wygrał? Banki, czy kredytobiorcy - "wiborowicze"?

W dniu 11 września 2025 r. została wydana z dawana wyczekiwana opinia Rzecznika Generalnego (właściwie Rzecznik Generalnej) TSUE dotycząca WIBOR, w sprawie C-471/24, gdzie pozwanym jest PKO BP. Pytania prejudycjalne w tej sprawie zadał Sąd Okręgowy w Częstochowie.Wielu uznawało, że odpowiedzi będą absolutnie kluczowe dla spraw z powództwa „wiborowiczów” przeciwko bankom. Nic dziwnego, że po ogłoszeniu opinii każda ze stron – zarówno banki, jak i konsumenci – prześcigają się w ogłaszaniu swojej wygranej w mediach.

REKLAMA

Sejm: Od 900 zł do 1800 zł dla mundurowych - bo na około 160 000 funkcjonariuszy przypada zasób mieszkaniowy niespełna 9000 lokali

Projekt ustawy obejmuje Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa. Dotyczy także funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego. I pracuje nad nim odpowiednia komisja sejmowa. Sama ustawa - tak ważna dla funkcjonariuszy i żołnierzy - już niebawem będzie uchwalona.

Osoba niepełnosprawna, PFRON i UP: Wyciągano bzdurne i bezzasadne zarzuty żeby tylko dotacji nie przyznać. Np. bo 17 lat temu dostałem dotację z UP jako osoba młoda i sprawna, że lata wcześniej kierowano mnie na kursy

Redakcja Infor.pl otrzymuje sygnały od czytelników, że nie jest łatwo osobom niepełnosprawnym otrzymać dotację z PFRON na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Publikujemy list od czytelnika, który takiej dotacji nie otrzymał.

REKLAMA